Viimeinen niitti mun auringonotolle tuli kuitenkin hiljattain, kun mun siskollani diagnosoitiin melanooma. Pian ton siskon melanooman löytämisen jälkeen multa poistettiin yksi luomi, johon oli kehittynyt epänormaalia solumuutosta. Kaiken kaikkiaan on hyvinkin todennäköistä, että mäkin saan ihosyövän jossakin elämäni vaiheessa. Koska mä en välttämättä haluaisi kuolla ihosyöpään, olen päättänyt noudattaa ihotautilääkärin antamaa neuvoa ja lopettanut auringon ottamisen.
Valitettavasti oma vaaleus oikein korostuu kesällä, kun kaikki muut ruskettuvat ympärillä. Jotta en liikaa erottuisi joukosta, joudun mäkin kesällä hankkimaan vähän väriä pintaan. Onneksi tähän tarkoitukseen on nykyään vaikka minkälaisia kosmeettisia keinoja.
Itseruskettava on ihan hyvä apuri, kunhan muistaa pari perussääntöä. Ensinnäkin, ihon väriä ei kannata lähteä kovinkaan paljon tummentamaan itseruskettavalla. Liian rusketuksen ahnehtiminen kostautuu epäluonnollisena ja läikikkäänä lopputuloksena.
Toisekseen, ennen itseruskettavan levittämistä ihoa pitää valmistella. Iho kannattaa kuoria kauttaaltaan etukäteen, joko päivää ennen tai viimeistään samana päivänä. Erityisesti kannattaa huomioida polvet, kyynärpäät ja muut paikat jossa on paksua ja kuivaa ihoa. Jos ihokarvoja pitää höylätä terällä, se kannattaa tehdä ennen itsestäänruskettavan levittämistä. Jokin aika ennen itsestäänruskettavan levittämistä iholle levitetään kauttaaltaan tavallista kosteusvoidetta, taas huomioiden polvet, kyynärpäät ja muut vastaavat paikat. Voiteen annetaan imeytyä ennen kuin varsinaista rusketusvoidetta ryhdytään levittämään.
Varsinainen itsestäänruskettavan levitys kannattaa tehdä pienissä erissä ja hyvin hieroen. Mieluummin kannattaa suosia montaa ohutta kerrosta kuin yhtä paksua. Ensin levittää yhden ohuen kerroksen, antaa sen vaikuttaa vähintään kolme tuntia, ja levittää sitten uuden ohuen kerroksen. Ja toki jokaisen levityskerran jälkeen kädet kannattaa pestä saippualla.
Koska itseruskettavien levittämisestä on jonkun verran vaivaa, voi ihon kalpeutta korjata myös erilaisilla sävytetyillä vartalovoiteilla. Itse käytän em. voiteita usein kun ihon pitää olla paljaana. Nykyään monissa sävytetyissä voiteissa on myös mukana erilaisia hohdepigmenttejä, jolloin iho saa kaupan päälle kivan kiillon. Ongelma noissa voiteissa on se, että ne eivät ole vedenkestäviä. Eli rantaleikeissä voidetta pitää levittää aina uudestaan uintireissujen jälkeen.
pupuTupuna, 22.5.2005 23:42:
Itse kävin kyseisessä aurinkosuihkussa ennen Pacifiqueta. Tuli kyllä tosi hyvän ja oikeasti aidon rusketuksen värinen. Ei siis yhtään oranssihtava, kuten itseruskettavista. Vähän on kyllä turhan kallis viikossa haalistuvasta rusketuksesta. ( n.30e )
Mä kävin kanssa tossa ruiskutuksessa ennen pacifiqueta. Mulle kyllä jostain syystä se väri tarttui vähän epätasaisesti. Siinä suihkutuksen alla pitää ilmeisesti seistä tosi tarkasti niissä kummallisissa asennoissa, jotta mikään raaja ei vahingossa peitä toista raajaa. Muutenkin se väri rupesi haalistumaan todella nopeasti, ja se haalistuminen tapahtui ikävän läikikkäästi.
Kyllä IMHO omin käsin itseruskettavan levittäminen antaa paljon paremman lopputuloksen, ja on paljon halvempaakin. Toki toi ruiskutus on erittäin nopea ja vaivaton keino, mutta kyllä mä mieluummin näen vähän vaivaa itseruskettavan levittämisessä ja saan paremman lopputuloksen.