ville, 27.5.2005 14:24:
Nyt aletaan mennä sellaisten termien taakse että niitä ei taida olla edes olemassa ja olen vahvasti eri mieltä edellyttäen että käsitämme spekulaatiotaloudella saman asian.
Tarkoitan spekulaatiolla osakekaupan ja pörssien mahdollistamaa spekulaatiota, eli osakkeilla keinottelua. Hyvänä esimerkkinä 90-luvun loppupuolen IT-hype, jolloin rahaa syntyi tyhjästä. Osakkeiden arvot eivät välttämättä seuraa reaalisia arvoja, vaan niihin vaikuttavat osatjien mielentilojen vaihtelut, liian suuret odotukset, luonnonilmiöt ja kaikki henkimaailman asiat, mahdollistaen voitonteon ilman reaalisia perusteita.
ville, 27.5.2005 14:24:
Koska työntekijä kuitenkin on aina se osa, joka tuo eniten rahaa yritykseen, johtaa tämä siihen, että lopulta johtajien palkat on työntekijöiden hiellä maksettuja. Kun työnantajan riski on suuri on myös työnantajan saama palkkio oltava suurempi ja tämä raha on aina työntekijöiden aikaansaamaa.
Voit tietysti esittää jonkin muun tavan jolla riskiyrittäjä voi saada enemmän rahaa, koska mulla ei tule sellaista mieleen.
Mä en nyt ymmärtänyt mitä sä hait takaa :D
Jos minä otan riskin, miksi sinun pitäisi palkita minut siitä? Vain riskin ottaja voi palkita itsensä, muiden ei sitä pidä tehdä. Eli, vaikka joku ottaa riskin yrittäjyydellä, ei sitä riskiä pidä siirtää muiden kannettavaksi. Esimerkkinä vaikka siivojat, jotka on pakotettu perustamaan oma yhden hengen yritys ja myymään sitä samaa työtä, mitä ennen teki palkollisena, yrittäjänä, ottaen kaikki yrittäjyyden riskit itselleen. Riskien ulkoistusta siis ;)