Andy Braun, 16.5.2005 14:03:
· Vastustamme kahden päivän karenssia sairaslomiin
· Vastustamme pakollista työpaikkalääkärin käyttöä
· Vastustamme vuosiloman pätkimistä useaan osaan
· Vastustamme kesäaikaista nelivuorokäyntiä
· Vastustamme keskimääräisen työajan käyttöönottoa
· Vastustamme työnantajan määräämiä 12 tunnin työpäiviä
· Vastustamme ulkopuolisen työvoiman vapauttamista
· Vastustamme TES-seisokkimääräysten kumoamista
· Vastustamme joulun ja juhannuksen halpamyyntiä
· Vastustamme lomautusmääräysten poistamista
· Vastustamme muista poikkeavia ehtoja palkankorotuksille
· Vastustamme työnantajan yksipuolista päätösvaltaa sovittavien palkankorotusten jakamisessa
· Edellytämme tasavertaista asemaa neuvottelupöydässä
· Edellytämme, että Paperiliiton esitykset ovat samanaikaisesti työnantajan esitysten kanssa neuvottelussa
· Edellytämme työnantajalta aitoa arvostusta maailman parasta työn tuottavuutta tekeville paperityöntekijöille
· Paperiliiton vaatimuksena tupon mukaiset korotukset!
Hmm. Osa näistä vaatimuksista on aika radikaaleja, ehkä eniten toi kahden päivän sairaskarenssi. Toki kannattaa muistaa, että tämä lista on vain työnantajien näkemys asiasta. Lopullinen neuvottelutulos on sitten jonkinlainen kompromissi eri osapuolten näkemysten väliltä. Mun käsittääkseni esim. tosta kahden päivän sairaskarenssista on jo neuvotteluissa luovuttu.
Erään lehden pääkirjoituksessa sanottiin aika osuvasti, että paperiliiton tilanne muistuttaa kovasti sitä satua pojasta joka huusi susi susi. Kun sitä sutta on huudettu niin monta kertaa tyhjän takia, voi oikeassa tilanteessa käydäkin niin, että suuri yleisö ei enää jaksa ottaa todesta hätähuutoja. Ehkä paperiliitto on aikaisemmilla otteillaan ja neuvottelemillaan eduilla saavuttanut sen pisteen, että myötätuntoa on vaikea herättää silloinkin, kun oikeasti joudutaan neuvottelemaan etujen heikentämisestä.
Eikö muutkuin työnantajan valitsema lääkäri ole päteviä? esim erikoislääkärin todistus ei kelpaisi työnantajalle.
Itse asiassa tässä vaatimuksessa on osittain vähän pointtiakin. On ihan yleinen käytäntö, että ihmiset hakevat sairaslomaa yksityiseltä puolelta, koska sieltä sitä irtoaa helpommin kuin yleiseltä puolelta. Eräs yksityispraktiikkaa vetävä lääkäri on kertonut, että hänen vastaanotolleen tulee paljon muka sairaita potilaita (tyypillisesti sunnuntaina tai päivää ennen pyhien päättymistä), jotka pyytävät lääkärintodistusta. Kun ko. lääkäri ei näitä lomia kirjoita, on osa potilaista ihan suuttunut, kun lääkäri kehtaa laskuttaa kalliin taksan eikä sitten kirjoitakaan sitä sairaslomaa.
En tiedä millä alalla voi olla pois ilman lääkärin todistusta muttei ainankaan metsäteollisuudessa EI voi olla päivääkään pois ilman sitä!
Meidän alalla itse asiassa voi olla ilman lääkärintodistusta poissa 1-3 päivää. Tosin siitäkin huolimatta osa porukasta tulee sairaina töihin; itsekin olen siihen joskus syyllistynyt aika kurjin seurauksin (tuloksena sitkeä keuhkoputkentulehdus ja pari antibioottikuuria, kun en jäänyt flunssan takia kotiin).
Ja yleisesti, kokeilkaa huvikseen vero.fi veroprosenttilaskuri kuinka mukavasti tuo veroprosentti nousee kun päästään keskiverto paperimiesten tuloihin, ei sillä ole väliä paljonko palkka on vaan sillä mitä jää käteen!
Tämä nyt on täysin epärelevantti argumentti. Ihan samaa veroprosenttia maksavat kaikki samaa palkkaa saavat työntekijät, ei niitä veroprosentteja ole säädetty paperityömiesten kiusaksi. Ihan yhtä lailla munkin palkasta otetaan aika isoja prosentteja pois, ja olen siihen ihan tyytyväinen. Kyllä mä ainakin omalla palkallani elän.