Tiistain TUPO-ilta: Paperimiehistä makrotalouteen

185 posts, 10 pages, 39,235 views

lostgone

Posts: 2,493

#181 • • lostgone

ville, 23.6.2005 16:44:
Siltä näyttää: toinen sovintoesitys hylätty!

Alkaa oikeesti olla vitsit vähissä kun yksi ala syöksee kohta koko suomen lamaan vain ja ainostaan sen takia että suomen kovimmin (yli)palkattujen teollisuustyöntekijöiden pitää saada jatkaa omaa illuusiotaan työstä jota tulee aina riittämään yhä suuremmalla palkalla.

Suoraan sanottuna vitut**. Toivon todella, että muut teollisuudenalat alkavat vihaamaan paperiteollisuutta ja paperi jää yksin nyt ja tulevaisuudessa.

Ei voi käsittää.


SAK ja erityisesti Ihalainen ilmaisi jo aikasemmin, että ehdotus olisi hyväksymisen arvoinen, mut pulleilla paperimiehillä ei viesti oikein mennyt perille. Ja SAK:n tuki työtaistelulle olisi melkein elinehto paperiliitolle.. Mut ei. Paperiliitto alkaa olemaan minusta tosi heikoilla jäillä, kun kukaan ei enää tue/ymmärrä heidän toimintaansa.

Minun veikkaus on, että paperiliitto ottaa kohta vastaan muutaman suljetun paperitehtaan, koska Metsäteollisuudella on kohta perusteet muutaman ongelmalaitoksen alasajoon. Harmi vaan ettei paperiliitto ole huomannut sitä miten ne tuhoaa samalla monta muuta (vähemmin tienaavaa) alaa, esim. kuljetus ja ahtaajat..

Tää on kyllä omakohtaisesti mielenkiintoisin kesä tehtaalla..Ei sit tehdä paperia, saa sitä Emboa Norjastakin..*hmph*

--
Pimeän puolustuspuheenvuoro.

jUSSi

Posts: 1,377

#182 • • jUSSi äkäinen vanhus
Paperimiehet näköjään kattoo tän loppuun asti X-)

On niillä munaa, jos ei muuta. Katotaan kumman kantti kestää. UPM jättikin jo tulosvaroituksen. Toisaalta, näin paperiteollisuus saa helposti syyt muutamien tehtaiden alasajoon, joten loppupeleissä teollisuus ilmeisesti saa ainakin osan haluamastaan.
ville

Posts: 3,780

#183 • • ville olen oikeasti ujo

kuilu ja ponivarkaat, 27.6.2005 13:01:
Vitut syöksee. Paperin lakkoa aiemmin on ollu paljon pahempi ja laman kannalta merkityksellisempi "lakko": investoijien lakko, jonka seurausta tää kaikki paska on. Miksi he saavat "lakkoilla", mutteivät duunarit?



Investoija valitsee sijoituskohteensa toisin, mutta ei lakkoile. Lakkoilullaan paperi varmistaa, että halut sijoittaa tänne ovat yhä pienemmät.

ja kaikki on sitä paremmin, mitä lähempänä duunarin liksa on nollaa!?!?!? Miksei investoinneilta voi vaatia samaa nollalinjaa? Miksei duunari saakaan olla ahne???



No olen monta kertaa sanonut, että globalisaatio voi olla paska juttu, mutta koska siinä ollaan mukana, pitää täällä olla keinot pärjätä. Ei nollapalkka ole ratkaisu, mutta samalla tavalla ei ole paperiliitonkaan linja ratkaisu (tai se on ratkaisu tapaa oma ala muita tehokkaammin ja varmistaa että he saavat pitkällä juoksulla sitä vähemmän fyrkkaa mitä enemmän he sitä vaativat).

Tottakai voisi vaatia invesoinneilla nollalinjaa. Yhteiskunta, joka ei perustu jatkuvalle kasvulle olisi mukava asia. Mutta koska siihen ei nyt ole mahdollisuutta, pitää tätä asiaa mielestäni tarkastella asian mahdollistavissa rajoissa. Paperiliitto ei mielestäni tätä ymmärrä ja multa alkaa loppua (tai loppui) ymmärrys heidän tavalleen käsitellä tätä asiaa.

Btw uusi työsopimus olisi taannut kaikille nykyisille työntekijöillä tupotason korotukset seuraavalle kolmelle vuodelle. Ulkostamista ei olisi saanut nykyisien virojen tilalle tehdä. Eli tulotaso ei olisi pudonnut nykysillä lainkaan, joka on itseasiassa suuri tappio työnantajille. Siltikään sopimus ei paperiliitolle riittänyt.


Älkää nyt vaan erehtykö luulemaan, että tulevaan lamaan joku tun paperiliitto edes vois olla syypää, saatika yksin ja kokonaan! Lama tulee joka tapauksessa, se on osa systeemiä, pumppu, jolla raha siirretään harvempiin käsiin pois pk-sijoittajilta.



Paperin lakkoilu on jo nyt aiheuttanut pienen loven kasvukäyrään, mutta sitäkin oleellisempaa on psykologinen efekti. Tällainen "turha" lakkoilu vähentää kuluttajien uskoa, joka näkyy lopulta kulutuksessa. Tämä ehdistää laman tuloa. En väitä että paperiliitto olisi pääsyyllinen tulevaan lamaan, mutta uskon, että he tulevat näyttelemään merkittävää osaa siinä.

Sä aiemmin julisit tuolla että kv yhteistyö duunareitten välillä ois hyvä juttu, mut tässä lietsot kuitenkin vihaa?!



Yhteistyö olisi edelleen hyvä juttu. Sen sijaan paperiliitolle sana yhteistyö tuntuu olevan vieras käsite, sillä katse riittää tasan omaan napaan, jossa vaatimuksilla ei ole rajaa. Siinä alkaa kyllä oikeesti vihata paperiliiton jannuja, muista sen sijaan en ole puhunut mitään.
ville

Posts: 3,780

#184 • • ville olen oikeasti ujo

kuilu ja ponivarkaat, 30.6.2005 14:58:
Aaaaargh. Oot mulle kuitenki toisteks raksuin inssi, joten hillitsen itseäni ja meen blosseille. =) Mut tuli tos kelailtuu ja mietittyy, et miks sä oot tässä asiassa noin selkeen ristiriitanen ja sokea, eli semmosta kysyisin ennen ku tästä jatketaan, että...



Eihän tossa oo mitään ristiriitaa. Pyrin vaan löytämään jonkun tasapainon tilanteessa jossa yleiseen globaliin sijoituspolittiikkaan ei voida vaikuttaa ja paperin tuotanto halutaan säilyttää suomessa mahdollisimman pitkään.

Siitä mistä mun asenne tulee on aika vaikea sanoa. Kai siihen vaikuttaa perhetausta ja se raksuin inssi ;D


Onkos sulla ville "paperin papruja", eli omistatko sattumoisin jonkin suomalaisen metsäteollisuusyhtiön osakkeita?



Ei mulla oo mitään sijotuksia ... oon köyhä pobo ;)
ville

Posts: 3,780

#185 • • ville olen oikeasti ujo

kuilu ja ponivarkaat, 2.7.2005 11:01:
No mikset vaadi???



Siksi että se ei ole realistista ja pyrin näkemään tämän asian sen puitteissa mikä on mahdollista.


Eli yhteiskunta, joka ei perustu valheelle.



Kyllähän kasvu on pitkän aikajakson tarkastelussa jatkuvaa. Jos ylipäätään haluaa tarkastella koko talouspolitiikkaa valheena niin se on sitten mielestäni toinen juttu ja vaatii vähän enemmän keskustelua kuin pelkkä paperilakosta vääntäminen :)


Merkittävämpää, kuin sijoittajien investointien väheneminen?



Ei, lama aiheutuu/alkaa/pahenee aika pitkälle siitä kun investointeja ei tule. Mutta se, että paperiliitto ei suostu sopimukseen, luo ilmapiirin, jossa herkästi lähdetään vähentämään investointeja. Siten tämäntyyppinen lakkoilu edesauttaa laman mahdollisuutta.

Sama oma tun napa niillä muillaki liitoilla on mielessä. Sulle duunareitten yhdistyminen ois hieno homma, JOS se tapahtuis kuitenki omistajien valvonnassa ja johtamana. Mä puhun yhteistyöstä koko maailman duunareitten kanssa.



No mä olen riistokapitalisti ja uskon, että omistajan pitää olla se joka lopulta määrää. Oleellista sen sijaan olisi luoda säännöt, jotta omistaja ei voi tehdä oloja duunareilla liian kurjaksi.

Tässä globaalissa maailmassa ei noita sääntöjä ole :(


Saako duunari olla yhtä ahne, kuin sijoittaja?



Saa, mutta onko oikeus kaikkeen siihen mikä omistajalla, on kokonaan toinen juttu.


Ristiriita, tässä kaksinaismoraali, syntyy siinä, kun "ymmärrät" sijoittajaa, joka epäisänmaallisesti ahneuksissaan unohtaa kansantalouden ja sijoittaa halvan työvoiman maihin vieden samalla työpaikat sinne, mutta et ymmärrä duunaria, joka epäisänmaallisesti ahneuksissaan unohtaa kansantalouden, ja menee lakkoon.



Mä ymmärrän sijoittajaa ja miksi sijoittaja tekee niin sekä sen että sijoittaja tajuaa oman etunsa (joka on rahan kasvu)

Mä ymmärrän miksi duunari tekee niin, mut mä en ymmärrä, miksi duunari ei tajua omaa etuaan.

JOs haluat pärjätä globalisaatiossa, ni unohda suomalainen metsäteollisuus saman tien. Globalisaatio ja tasapaino ovat toisensa poissulkevia, imo. Vähän niinku ois väittäny, et imperialismi toi maailmaan tasapainon.



No mä olen tasan tarkkaan sitä mieltä, että suomalainen paperiteollisuus nykymuodossaan kuolee pois. Kuinka nopeasti on taas toinen juttu ja mun kommenttien tarkoitus on lähinnä spekuloida sillä nopeuttaako paperiliitto itse tätä kuolemista.

=D Terveisiä sinne molemmille länsimetroseksuaaleille! :)(:



Vielä menee monta vuotta, ehkä joskus 2015 :D

JA MUN MIELESTÄ mitä nopeammin homma karahtaa karille, sitä helpompi siitä on selvitä, ja yhä vain pidemmälle raahautuessamme tulee haaksirikosta aina vain rankempi kestää.



Tässä me ollaan täysin eri mieltä.

Kansantaloudellisesti uskon, että siirtymävaihe on hyväksi.