Huumeista

3,602 posts, 181 pages, 1,842,747 views

typ0

Posts: 1,892

#681 • • typ0 syntax error

Zeta:
---
kei:
. Oonpa kuullut joskus jonkun suunnitelleen syöttävänsä naksun salaa kaverilleen väittäen sen olevan kofeiinia. It goes both ways....*uuh*


---


Oonpa tietoinen tapauksesta jossa nipsu jauhettiin jauheeksi ja sekoitettiin kaverin aamumuroihin. *uros*



toi on iha sairasta! kuka mitenkää voi tehä tolleen toi on käytännönpilanaki iha sairaan huono läppä *eiei*

--
Herääminen on lupaus tulevasta unesta. -jari

Te olette roskia luonnossa Kraftwerkin rinnalla. -Individual

John

Posts: 1,384

#682 • • John Lauma
Jeps. Joskus jouduin taluttamaan kaverin kotiin bileistä kun oli masenunslääkkeiden käytön aikana (paniikkihäiriön takia) vahingossa juonut (puolitutun drinkkiin sekoitettuna) serotoniinia vapauttavaa ainetta, luultavasti MDMA:ta. *poks*

Kannattaa myös muistaa että yhteisvaikutusta voi esiintyä vielä viikkoja serotoniinisalpaajien käytön lopettamisen jälkeen. Kahden viikon jälkeen ei yleensä pitäisi olla mitään vaaraa, mutta on tapauksia joissa fluoksetiinin käytön jälkeen henkilö on saanut kohtauksen jopa kuusi viikkoa lääkityksen loppumisesta.

Edit: onneks kaverini ei sentään mennyt kovin huonoon kuntoon, eli selvittiin sillä kertaa säikähdyksellä.

[muokattu 28.10.2003 13:55]

--
Fancy some cheese, Gromit?

Karski

Posts: 6,049

#684 • • Karski Pomon kätyri

J-Tone:
Mikä aiheuttaa suuret överitilastot? Vaikea annosteltavuus, tietämättömyys vaaroista vai aineen arvaamattomuus tai vaihteleva 'vaikutuspitoisuus'?



Muihin kysymyksiin jätän vastaamatta jotten
syyllisty väärän tiedon levittämiseen, mutta
tässä voin yhtyä Vaavun jo aiemmin esittämään
arvioon övereiden uuden yleistymisen syistä.

Periaatteessa laktonia voisi olla liikkeellä
standardinmukaisessa teollisuuspitoisuudessaan
(siis: n. 99,7% laktonia), mutta koska ahne keksii
keinot, on laktonia joissain tapauksissa jatkettu
vedellä (millään muullahan sitä ei olisi edes järkeä
jatkaa, vesi kun on lähes ilmaista). Tämän seurauksena
henkilö, joka on tottunut nauttimaan vaikkapa kolme
millilitraa tätä jatkettua seosta saattaa yllättyä
ikävästi nautittuaan standardilaktonia.

Tähän kun lisätään se, että laktoni on suhteellisen
uusi ilmiö johon liittyy liioiteltuja toiveita ja hypetystä
('jos vedät överit, nukahdat vain hetkeksi ja heräät
muutaman tunnin kuluttua' - muudan henkilö GHB:stä
vuonna 1997) ja että sekakäytön (lähinnä alkoholi & GBL/GHB)
riskejä väheksytään valistuneempienkin käyttäjien
keskuudessa, on överitilasto jo puoliksi selitetty.

Tuttavapiirissä överitapaukset ovat tosin johtuneet ensisijaisesti
joko mittausvirheistä (ks. standardivahvuista 99,7%
laktonia on luultu laimennetuksi) tai siitä että GBL:ää
sisältänyttä nestettä on nautittu epähuomiossa
(esim. pöydällä olleesta pullosta on otettu huikkaa
varmistumatta ensin siitä että kyseessä tosiaan
on sitä mitä etiketissä lukee).

Itse pidänkin aina huolen siitä, että nautin vain
sellaisia nesteitä joiden sisältö on omassa
kontrollissani, olipa humalatilani miten syvä tahansa.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

John

Posts: 1,384

#685 • • John Lauma

J-Tone:
Lakasta ja gammasta sen verran, että minusta joku voisi kertoa tarkemmin mitä ne oikein ovat, kun se ei ole ihan niin yleisessä tiedossa. Minäkään en tiedä kyseisistä aineista oikein mitään. Selailin kyllä linkkejä, mutta jonkinlainen suomenkielinen helpompilukuinen kiteytys voisi olla paikallaan täällä. Eli GHB eli gamma ja GBL eli lakka nautitaan juoman seassa? Maistuu suolaiselta? Miten vaikuttaa ja mikä on ensihoito? Mikä aiheuttaa suuret överitilastot? Vaikea annosteltavuus, tietämättömyys vaaroista vai aineen arvaamattomuus tai vaihteleva 'vaikutuspitoisuus'?



GHB eli gamma-hydroksybutyraatti (gamma):
Esiintyy luonnollisesti ihmiskehossa pienissä määrissä
Nautitaan sekoitettuna juomaan
Yleensä nestemäistä, koska sitoo helposti vettä
Ei todettuja haittavaikutuksia aivoihin tai sisäelimiin
Poistuu kehosta noin neljässä tunnissa

GBL eli gamma-butyrolaktoni (lakka):
Käytetään joissakin maissa teolisuudessa liuottimena
Nautitaan sekoitettuna juomaan
Nestemäistä
Syövyttää limakalvoja
Mahdollisesti karsinogeeni (eli voi aiheuttaa syöpää)
Muuttuu kehossa GHB:ksi

GHB:n ja GBL:n yliannostus aiheuttaa pahoinvointia, sydämen lyöntitiheyden hidastuminen, hengityksen hidastuminen, ja yleensä myös tajuttomuutta. Suurin vaara gamman yliannostuksessa on omaan oksennukseen tukehtuminen. Myös hengitys tai sydän voi pysähtyä, vaikka tämä on hyvin harvinaista.

Oikein käytettynä GHB on yksi turvallisimpia olemassa olevia päihteitä. Ongelma on juurikin se, että harva vaivautuu hankkimaan tarpeeksi tietoa, ja näin ollen asettaa itsensä suoranaiseen hengenvaaraan. Esimerkiksi alkoholin ja GHB/GBL:n sekakäyttö moninkertaistaa hengityksen pysähtymisen riskiä verrattuna normaaliin gammaöveriin.

[muokattu 28.10.2003 15:31]

--
Fancy some cheese, Gromit?

Mizfir

Posts: 2,472

#686 • • Mizfir pittuinen
Täällä taas, muita kiukuttamassa ja ärsyttämässä. Tosi jesh juttu et sai kommentteja liikkeelle. Kuitenkin sen verran pitää oikaista että en todellakaan elä musta valkoisessa maailmassa ja ole kaiken täyskieltäjä, millaiseksi monet mut leimasivat ja ne jotkut myös totesivat tietävänsä asioista helvetin paljon enemmän kuin minä. Onko tosiaan niin? En ole riistämässä keneltäkään nappeja kädestä, tms. jos joku vieressäni sattuu niiden kanssa leikkimään. Itseasiassa omaan kaveripiiriini kuuluu paljon niin sanottuja viihdekäyttäjiä, kuten myös muutama nistikin. Mä en ole sanonut että kukaan on sen paskempi ihminen kuin minäkään jos käyttää, meillä vain on todella erilaiset ajatusmaailmat. Se kai on sallittua?

Mun mielestä on hyvä juttu et asioista puhutaan ja et on paljon erilaisia mielipiteitä. Ja kuten joku tosiaan mainitsi etten tiedä asiasta mitään / olen median armoilla / jotkut sentään yrittää tehdä jotain huumeasioita hoitaakseen, niin yllätys, yllätys. Satun itse olemaan yksi niistä ihmisistä, joka yrittää tehdä asian eteen jotakin. Se, että en itse ikinä koskisi aineisiin, eikä ne ole mielestäni hyvä juttu kenellekään, ei tarkoita sitä että tuomitsen käyttäjät ihmisinä. Olen itse puolustamassa erilaisia hoito / tukimuotoja ja tarjoan apuni niille jotka sitä haluavat.

Totta myös sekin, että kaikki eivät tarvitse apua. Ihan jees sekin, jos todella pystyy pitämään käyttönsä niissä rajoissa ettei ns. jää koukkuun. Mutta tosiasia kuitenkin on että aineet tuhoavat terveyttä monellakin tapaa. Monikin kaverini on siinä jamassa että ovat olleet muutamia vuosia viihdekäyttäjiä, mutta muutokset ovat jo nyt nähtävissä: keskittymiskyvyn puute, harhaluulot, ym. ovat heille arkipäivää, joka vaikuttaa paljon esim. ihmissuhteisiin.

Ok, kaikille ei käy huonosti, mutta niitä joille käy, on helkkaristi liikaa. Ja just sitä omalla työlläni yritän ehkäistä. Jos todellakin olisin se musta/valkoinen, en haluaisi kaveripiiriini käyttäjiä, en kävisi pippaloissa, tms. en siis haluaisi silmiini mitään asiaan viittaavaakaan. Joten ei lähdetä tuomitsemaan toisiamme ennenkuin todella tiedämme toisistamme mitään. Anteeksi jos saitte sellaisen kuvan jutuistani aiemmin, halusin vaan nähdä miten reagoidaan ääripään mielipiteeseen. *piis* kiitos ja anteeksi.*vink*

--
-Mannanen-

Karski

Posts: 6,049

#687 • • Karski Pomon kätyri

Mizfir:
Anteeksi jos saitte sellaisen kuvan jutuistani aiemmin, halusin vaan nähdä miten reagoidaan ääripään mielipiteeseen. *piis* kiitos ja anteeksi.*vink*



Ja mä halusin nähdä miten reagoit esim.
tollaseen valtion polletehdas-trolliin *justjoo*
Jos provosoit, on odotettavissa että joku
muukin provosoi.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Mrrshan

Posts: 35

#688 • • Mrrshan

dab:
GHB:n ja GBL:n yliannostus aiheuttaa pahoinvointia, sydämen lyöntitiheyden hidastuminen, hengityksen hidastuminen, ja yleensä myös tajuttomuutta. Suurin vaara gamman yliannostuksessa on omaan oksennukseen tukehtuminen. Myös hengitys tai sydän voi pysähtyä, vaikka tämä on hyvin harvinaista.



Lisäisin vielä sen että päivittäiskäytössä se voi aiheuttaa erittäin voimakkaan riippuvuuden. Voisin myös kuvitella että se saisi tekemään kaikenlaista hölmöä koska se tietääkseni poistaa estoja aika tehokkaasti. Tämä voi osittain selittää tuon gamman/lakan antamisen jollekin kohteen tietämättä...

[muokattu 28.10.2003 17:14]

[muokattu 28.10.2003 17:16]
Mizfir

Posts: 2,472

#689 • • Mizfir pittuinen
Ja mä halusin nähdä miten reagoit esim.
tollaseen valtion polletehdas-trolliin
Jos provosoit, on odotettavissa että joku
muukin provosoi.

Jesh, niin pitääkin*vink*
sitä saa mitä tilaa.. toimii*nauru*

--
-Mannanen-

Avatar
#690 • • yana Guest

fallen angel:
Asiat vissiin vähän muuttunu tai sit kaveri on ollu sokkeee...



aika vähän loppujen lopuks nakee tyyppeja joista vois heti sanoa suoraan etta ne on laittomista paihteista sekaisin. ja sita kun vertaa siihen menoon mita nakee jossain etelaeuroopan maissa niin aika pinnan alla toi pysyy viela.
Jammailija

Posts: 3,224

#691 • • Jammailija d a n c e m a c h i n e s
En mäkään alussa pystyny mitenkään näkemään, ketkä oli aineissa ja ketkä ei. Ja sit kun joskus on, että just ne värikkäimmät ja omituisimmat tyypit on niitä streittareita, jotka kiitää valonnopeutta ilman mitään*super*.

Mut kyl mä kerran ihan konkreettisesti havahduin ku yhdel klubilla mulle tuli tuntematon tyyppi höpöttelemään kivoja ja voi mahoton ku sil oli niin mukavaa ja siinä tanssiessa se sit jutteli mukavia. Mä ajattelin, että sehän oli piristävä tuttavuus (vaikka pystyin jo lukemaan, että se tais olla vähän nippeleitä napannu)*hymy*.

Ja hetken kuluttua huojuu semmonen vähän treenatumpi kaveri mun viereen ja sanoo:
”Toi on sitten mun muija!” Osoittaen naista joka tanssii n. 3 metrin päässä ja ihmisiä viel siinä välissä.
”Ok, hieno homma!”vastasin.

Huojuen vähän aikaa...: ”Älä sit koske siihen.”
”En en. Mä vaa jammaan.”*hymy*

huojuen ja siemaillen tuoppiaan:”..koska sit mun täytyis hakata sut”
”Juu, okei!” Vastasin reippaasti ja fiksusti koko ajan jamitellen.

Siinä se sit huojui ja tuijotti mua vierestä. Ajattelinpa sit parin minuutin kuluttua vaihtaa tanssipaikkaa. Ja kyllä kiitos: Mieluummin se nipsupää tanssimassa, höpöttelemässä ja hymyilemässä kuin humalainen huojumassa ja törmäilemässä*super*.

[muokattu 29.10.2003 16:19]

[muokattu 29.10.2003 16:31]

--
Näkemys yksilöstä oli se, että tällä ei ole pysyvää minää ja se kaipaa jonkinlaista pysyvää onnea, turvaa ja vakautta ja on alituisesti tarkoituksettoman toimelias...

Hyzenthlay

Posts: 5,103

#692 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja
heheh, miten niin mustasukkanen äijä *nauru*

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

super-enkuli

Posts: 1,521

#693 • • super-enkuli

fallen angel:
---
Nico:
Mielestäni on hyvä,että meillä ei vielä olla Brittien tavoin päätymässä siihen,että huumeet on luonnollinen osa tätä bailaamista,sillä silloin se helposti riistäytyy käsistä ja henkilöt,jotka eivät itseään pysty kontrolloimaan saattaavat ajautua huonoille urille...

Mun mielestä Suomessa klubinipsut on vielä aika piilossa (?) oleva juttu.

Nojuuh,tunnustaa täytyy että kokeiltu on ja ymmärrän kyllä käytön syyn...


---


Asiat vissiin vähän muuttunu tai sit kaveri on ollu sokkeee...



Mitä frendien juttuja kuunnellu, jotka asuu muualla isossa maailmassa, niin Suomessa on aika rauhallista kuitenkin... Voitte korjata vapaasti, jos olen väärässä.

--
Ei vaiskaan, mutta kiitos ja anteex

Nico

Posts: 28

#694 • • Nico
Jees.Esimerkiksi Lontoon klubikulttuuria erittäinkin hyvin tuntevana voin sanoa,että meillä homma on vielä ”lapsen” käsissä. Pysyykö se siellä vai kavaako taaperosta joskus aikuinen? Sitä ei voi tietää...
Nico

Posts: 28

#695 • • Nico
Ja KAVAAKohan on uusi suomen kielen slangisana joka polveutuu kasvaa sanasta... *joo**vink**iloinen*
miguel

Posts: 97

#696 • • miguel
Mitä nyt itse olen huomannut, niin varsinkin aamuissa 70 -80% kuosaa, joten eiköhän Helsinki aika samoissa ole jo nyttemmin Englannin kanssa näissä piireissä?!*uuh*
Howdy

Posts: 7,955

#697 • • Howdy Oldie

fallen angel:
---
Nico:
Mielestäni on hyvä,että meillä ei vielä olla Brittien tavoin päätymässä siihen,että huumeet on luonnollinen osa tätä bailaamista,sillä silloin se helposti riistäytyy käsistä ja henkilöt,jotka eivät itseään pysty kontrolloimaan saattaavat ajautua huonoille urille...

Mun mielestä Suomessa klubinipsut on vielä aika piilossa (?) oleva juttu.

Nojuuh,tunnustaa täytyy että kokeiltu on ja ymmärrän kyllä käytön syyn...


---


Asiat vissiin vähän muuttunu tai sit kaveri on ollu sokkeee...



Fallen ... samaa mieltä *reps**nauru*

--
Käpy vailla vertaa

Riku

Posts: 3,187

#698 • • Riku The Little Prince

Epailija:
Tähän väliin voisin huomauttaa, että antamasi esimerkit ovat yhteiskunnan hyväksymää toimintaa, jolloin yhteiskunta myös sanattomasti ottaa vastuun niiden aiheuttamista kuluista. Laittomat huumausaineet eivät kuulu tämän sanattoman sopimuksen piiriin, vaan niiden aiheuttamia kuluja maksetaan lähinnä sen takia, ettei ihmisiä yleensä haluta jättää ilman apua. Jossain vaiheessa tullee kuitenkin se raja vastaan, jolloin kaidalla polulla pysyvät ihmiset väsyvät makselemaan toisten laittomuuksista seuranneita sairaalakuluja yms.

Totta. Hainkin pikemminkin takaa sitä, että periaatteellisella tasolla aivan samanlaisia haittoja ja kuluja aiheuttavat muut asiat ovat laillisia ja hyväksyttyjä, eivätkä nuo kulut oikeuta niissäkään ketään kitisemään siitä että tämän verorahoja tuhlataan asioihin joihin tällä nimenomaisella yksilöllä ei ole itsellään tarvetta.

Aika mielenkiintoinen esimerkki muuten tuo riippuliitäminen. Mitäköhän kaikkia kuluja se sitten yhteiskunnalle aiheuttaa satunnaisten sairaalakulujen lisäksi? Tuloja se tuo siinä missä mikä tahansa muukin harrastus. Välineet maksavat, kurssit maksavat, matkat liitopaikoille maksavat jne. Kaikista noista valtio saa verotuloja ja lisäksi tuolla toiminnalla pidetään yllä muutamia työpaikkoja. Jos kukaan ei riippuliitäisi, niin kyllä sekin olisi yhteiskunnalta pois.

Hmm, mitä riippuliitäminen tuottaa? Eihän se kuitenkaan mitään saa aikaan, joten sen tuottamat rahat ovat aina lopulta jostain pois, eikö? Samaa voidaan tietty soveltaa viihteeseen ja moniin muihinkin asioihin kautta linjan ja tämä meneekin todella pitkälle äärimmäisyyksiin, mutta globaalisti ajateltuna mitään konkreettisesti tuottamattomat ammatit vievät aina osuutensa välillisesti jostain muualta pois, vai olenko täysin väärässä? Ja ei, tuskinpa riippuliitämisestä juuri muita kuluja kuin satunnaisia sairaalakuluja onkaan, mutta eivätkö huumeidenkin aiheuttamat kulut olisi luettavissa satunnaisiin, varsinkin jos ei asiasta nimenomaan pakolla tehtäisi ongelmaa yhteiskunnalle?

--
Kyseenalaista aina kaikki.

RhonaN

Posts: 122

#699 • • RhonaN Lapa
Ihan uusi sivuhaara tähän topikki *blush*

Osaakos joku kertoa huumeiden vaikutusajoista ? Ymmärrän kyllä et erot voi olla yksilöllisiä ja tietenkin annosmääräkin vaikuttaa. Mut onko olemassa sellasia ”yleispäteviä” vaikutusaikoja *täh*

Minkäs teet, kun ihmisille ei myydä viinaa siihen aikaan. Tietty voitais kieltää aamubileet, mutta kun sitä viinaa ei saa muualtakaan siihen aikaan. Huumekaupat on kuitenkin auki 24h..



Toi on varmaa yks osasyyllinen aamulla nappailuun. Kiva vaan nähä, et jos tää Vanhasen ehdotus baarien aikasemmasta kiinnimenoajasta vaikutta tohon ? ja tulisko säädös koskemaan myös hippaloita vai vaan ”normaaleja” baari-iltoja ?

[muokattu 31.10.2003 15:46]

--
Pitää tanssii lujempaa et saadaa muut kiinni!

Hyzenthlay

Posts: 5,103

#700 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja
Luulen, että aamubileissä kuosataan enemmän (mitä en taaskaan ole ollut todistamassa, vaikka käynkin *nauru*), koska sinne on valikoitunut lähinnä niitä, jotka jaksavat valvoa. Tietysti on niitä, jotka jaksavat valvoa ilman laittomia päihteitä, mutta em. kanssa se ilmeisesti on helpompaa. Toisaalta osa myös herää suoraan aamuihin...

aamubileissä on aina erilainen tunnelma kuin iltabileissä, ei niitä saa lopettaa *uuh*

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D