Minnalilla, 7.12.2008 20:09:
Itse ei ymmärrä, ei vaan ymmärrä tätä huumeiden käyttöä itse pysyn niistä kaukana, ei oo ihan mun juttu
jos jotkut tykkää, niin siitä vaan, kuhan en itse joudu sekaantumaan niihin
Mutta jos esimerkiksi tuleva poikaystäväni käyttäis, niin en hyväksyis. Sais valita mut tai huumeet
kysypä itseltäs pari rehellistä kysymystä:
käytätkö alkoholia?
tupakkaa?
valkoista sokeria?
teetä tai kahvia?
särky- tai muita lääkkeitä?
mikäli vastaat yhteenkään näistä "kyllä", kantsii miettiä koko mustavalkoinen katsantokanta "huumeisiin" ihan uudestaan. Katsos kun kaikki noista (ja ne "huumeetkin") sisältää kemikaaleja, jotka vaikuttaa tavalla tai toisella sun neurokemiaan, mielialaan ja fiilikseen. Eroja löytyy pääasiassa vaikutuksen voimakkuudesta ja tavaran laillisuudesta. Noilla taas ei ole paljoakaan tekemistä toistensa kanssa, ja varsinkin toi laillisuusaspekti on enemmän tai vähemmän hatusta repästy. Alkoholi oli joskus kielletty, samoin kahvi. Heroiinia taas sai yskänlääkkeenä apteekista ja sodasta selvittiin hotapulverilla joka oli amfetamiinia. Vaikutuksen voimakkuus on sekin ongelmallinen, kyllä sillä viinalla saa itsensä eniten pihalle niin halutessaan, kun taas vaikka kannabiksen kohdalla vain nukahtaa ennekuin on lähimaillakaan riskirajoja.
Se että joku kemikaali on "huume" ja toinen taas ei, ei ole ihan yksiselitteinen juttu. Kofeiini on piriste siinä missä amfetamiinikin, ja alkoholi taas dissosiatiivi siinä missä PCP. Morfiini on superhyvä kipulääke, ja kannabiksen hyvistä puolista vois kirjottaa useamman kirjan (ja niin siitä on kirjotettukin:http://emperor.wikidot.com/). Tämän takia kannattaa miettiä tiukasti ennekuin rupeaa latelemaan noin jyrkkiä mielipiteitä.
Tuleva poikaystävä ei varmaa diggaa jos se saa kenkää piristeidenkäytön takia, kun kaffetta meneekin pari pannua keskivertoa enemmän.