serotonot, 29.9.2005 12:27:
Toki kaikki vaikuttaa siihen lopputulokseen, mutta mä en usko että käytön järkevöittämiseen tähtäävät ohjeet antavat sysäystä aloittaa käyttäminen, jos ei sitä jostain muusta suunnasta ole aiemmin tullut (sitä käyttämiseen sysäävää asiaa siis)
Mä kun en jaksa uskoa että kukaan vain "löytää" noita päihteitä, vaan ne tulevat kaveripiirin jne kautta. Tuskin kukaan löytää bileistä gammaa ja miettii himas et "pitäisköhän tätä juoda" kunnes löytää järkevään käyttöön tähtääviä ohjeita nettiforumilta.
Mun mielestä se vaan ei mene noin
Ei menekkään. Enkä väittänytkään että menisi. Eikä se pointti ollut nyt siinä että puhutaan pelkästään gammasta. Musta kaikenlaiset ohjeet jonkin vahingoittavan tekoon ei ole oikein. Jos porukka jokatapauksessa tietää että ne aineet on vaarallisia niin miksi niitä mennä vetään ja miksi neuvoa toisia niin tekemään(väärin tai oikein)? Kuka kaikenlisäks määrittelee sen mikä on sitä oikeaa tietoa varsinkaan avoimilla foorumeilla jonne voi kirjottaa kuka vaan mitä vaan. Pitääkö moderaattoreiden hankkia kattavat tiedot kaikkien aineiden käytöstä että esim övereitä aiheuttavat ohjeet saadaan karsittua? Mihin se raja susta vedetään? Osaan myös ajatella niitä jotka eivät osaa ajatella sitä mitä tekevät. Ja niitä on paljon.. sen kertoo jo se kuinka paljon huumeidenkäyttäjiä maailmassa on.
Johtuiskohan siitä että a-klinikka on päihdeongelmaisten hoitoa varten oleva laitos ja harva viihdekäyttäjä tai "viihdekäyttäjä" kokee olevansa päihdeongelmainen, joten sieltä sitä infoa ei helposti lähdetä hakemaan. Vielä harvemmin sinne varmasti eksyvät ne jotka eivät ole koskaan jotain päihdettä kokeilleet ihan vain kysyäkseen "paljonko tätä kannattais ottaa ettei tuu överit".
Niinpä. Siksi sanoinkin että parempiakin kanavia voisi olla. Tämä ei sellanen tosin ole. Kokeile esim
www.paihdelinkki.fi
Sekin a-klinikan järjestämä, mutta ei niin suoranaisesti "päihdeongelmaisten hoitoa varten".
Luuletko että sieltä edes annettais tietoa siihen?
Ei anneta. Ihan samoista syistä miksi minäkään en niitä haluaisi täältä löytävän.
Niinq joku tuolla aiemmin jo sanoin, noi ohjeet koskevat minunkin käsityksen mukaan suonensisäisten huumeiden käyttöä, joten niistä ei hirvittävästi esim. tuon gamman kanssa ole hyötyä.
Minun käsityksen mukaan se oli yleinen ohje kaikkien huumeiden käyttöön liittyviin tilanteisiin. Myös suonensisäisiin. (varmaan puhuit siitä a-klinikan esitteestä)
Ja mikä tuossa, luultavasti ainakin välillisesti empiirisesti järkeväksi havaitussa ohjeessa on sitä "pahaa informaatiota"?
Laittomien aineiden käytön opastus.
Et lue mitä mä kirjoitan vai ymmärrät väärin. Kopioinpa sen tuosta ylempää vielä tähän boldilla
"...jomman kumman asiakkaaksi joku joutuu huumeiden takia..."
Toki tk:ssa käydään muutenkin hoitamassa itseään, mutta jos sä meet poskiontelontulehduksen takia terveyskeskukseen ni et vissiin samalla pyydä opasta siihen miten vältyt huumeiden yliannostukselta ja hoidat yliannostuksen ottaneita?
Sitä paitsi sama juttu kuin tuon a-klinikan kanssa... Kuka menee lääkäriltä kysymään että "miten paljon mun pitäis vetää kamaa etten vedä sitä liikaa?" Järki käteen hei :)
Kyllä luin mitä kirjotit. Jos joutuu niin joo on myöhästä.. mutta miksei sitä muka voisi kysyä etukäteen? Pitääkö olla nisti että saa kysyä asiasta? Kyllä sukupuolitautitestissäkin saa käydä ilman tauteja, ihan vaan varmuudeks. Jos et halua kertoa hakevas tietoa itseäs varten niin sano että haluat tietää miten voisit auttaa ystävääsi jos hänelle käy jotakin.
Tohon sun vetokysymykseen lääkäri vastais että älä vedä yhtään. Edelleenkin toi on huumeidenkäytön opastusta jota kukaan sulle ei anna. Löydätkö esim keittokirjoja ihmisenlihan valmistukseen? Mikset? Onko klubbarilla siitä topikki?
Mä vaan haluaisin saada sulta jonkun selkeän vastauksen siihen mitä haittaa siitä on että ihmisillä on tietoa asioista. Miten sä näet et siitä on haittaa. Sä oletat et se alentaa kynnystä käyttää, mutta voitko kertoa mulle miten se ihan oikeasti tapahtuu. Oletko nähnyt niin tapahtuvan, onko sulle tapahtunut itse niin tai oletko kenties edes kuullut että joku on ruvennut käyttämään jotain päihdettä sen takia että jossain netin keskusteluforumilla on ohjeet miten sillä päihteellä ei ole itselleen ja ympäristölleen vaaraksi/haitaksi?
En mä halua pitää ketään tyhmänä vaan haluaisin vain yrittää ymmärtää sun mielipidettäs paremmin mut sä teet siitä tosi vaikeaa.
Tieto lisää tietämystä. Tietämys alentaa pelkoja ja estoja, vääränlainen tieto eliminoi ne. Käyttöohjeiden avulla kokeilu ja käytön aloittaminen on vieläkin helpompaa.
En tiedä esimerkkejä, enkä toisaalta halua niitä olevankaan. Jotain shittii pitää tapahtuu kavereille ennen kun saa huolestua?
Jep ja naiset jos pitäis siveysvöitä ja pilkkihaalareita ni ne ei tulis raiskatuks niin helposti. Toki toi on totta mitä sä sanot että se lopettaminen on paras tapa vähentää niitä riskejä, mutta jos joku ei halua/pysty, niin eikö sua haittaa se että kys. hlö/hlöt informaation puutteen takia saattavat jopa menettää henkensä? Se on susta ihan ok?
Jep hauska vertaus.
Onko yhteiskunnan asia opastaa laittomien asioiden teossa(tai onko kellään oikeutta tehdä sitä)? Opastetaanko autovarkauksien tai henkirikosten suorittamisessa koska ihmiset joka tapauksessa tekevät niin, mutta halutaan välttää ylimäärästen vahinkojen sattumista? Jokaisen pitäisi ymmärtää riskit ja niistä tiedotetaan musta aika kuuluvasti. Minkä takia jotkin päihteet sun mielestä on laittomia? Siks kun niistä tulee paha olo? Tietenkään ei oo ok että joku tappaa itsensä, onhan se surullista. Näille käyttäjille on olemassa auttajia jotka opastaa lopettamisessa, musta ei tarvita auttajia jotka opastaa jatkamisessa.
Mutta jos susta oikeasti asia on noin niin perusta
www.huumeidenkaytto-opas.com jonne sitten keräät luotettavaa tietoa oikeasta huumeiden nauttimisesta. Sponsored by finnish dealers association.
En mä sanois että se on normaalia ja ok, en todellakaan, mutta kun realismia on se että iso osa niistä teineistä sen tekee kuitenkin, ni on mielestäni parempi että ne tietää miten tehdä se edes jollain tasolla järkevästi etteivät he vahingoita itseään ja aiheuta suunnatonta surua lähimmilleen.
Et sanokkaan suoraan niin, mutta puhees vihjaa siihen. Et huomaa sitä itse?
Kiva että jaksat näistä jauhaa. Mua vaan hämmentää toi sun tiedonpimittämishalu. Mä jotenkin uskon siihen että jos ihmiselle saatetaan tieto siitä mitä hän on tekemässä ja miten sen voi tehdä järkevämmin, on suurempi mahdollisuus siihen että se ihminen ei sitä asiaa tehdessään tee niin suuria virheitä ja se on mielestäni pelkästään hyvä.
Minä en näe sitä niin tässä tapauksessa. Toi toimii matematiikassa mutta ei oikeassa elämässä. Sitäpaitsi se miten tehdä jotakin järkevämmin on auttamista sen tekemisessä. Jos kerrot ystävällesi kuinka murhata vaimonsa ja saada vakuutusrahat olet rikostoveri. Sama pätee kaikkeen laittomaan toimintaan.
Tuollainen ihmisten holhoaminen sillä perusteella että "joku saattaa ton takia käyttää" on mielestäni ihmisten aliarvioimista. Niinku kysyin sulta aikaisemmin: "ootko sä ottanut tota ainetta sen jälkeen ku luit järkevistä annostuksista? Onko joku sun kaveri alkanut niiden ohjeiden innoittamana ottamaan sitä? Joku kaverin kaveri? Vai oletatko sä vaan että "joku tyhmä reivaaja ei tajua omaa parastaan"?
Et musta kysynyt noita aiemmin, mutta:
En ole ottanut sen jälkeen kun luin järkevistä annostuksista.
Ei ole kukaan mun kaveri alkanut ottamaan niiden innoittamana.
Ei kaverin kaverikaan.
En oleta tollasta vaikka ehkä syytä olis, kun kovin moni reivaaja ei tunnu tajuavan omaa parastaan.
Et ole oikeasti koskaan tavannut vähän typerää ihmistä? Esim mua? Vaikket itse ole sellainen niin kyllä niitä löytyy ja on jotenkin ihmisten yliarvioimista luulla ettei löydy.
Se että ei suoraan anneta ohjeita ei tarkota sitä etteikö niitä silti anneta. Joka siis ymmärtääkseni on laitonta(?).
Esim:
Miten vetää kunnon Gammakännit? - Klubitus vastaa
"1) Katso aina tarkkaan kellosta aika kun otat annoksen ja pidä se mielessäsi. Yli 10ml ottaminen tunnin sisään johtaa todella helposti sammumiseen, varsinkin jos sinulla ei ole yhtään toleranssia kyseiseen aineeseen." "3)Vaikka se on vaaratonta terveydellisesti, niin typerällä toiminnallasi saatat pitää huolta siitä, että joku ravintola enää halua koko teknokansaa asiakkaakseen." "4) Viina + GHB voi tappaa lamaannuttamalla keskushermoston ja lopettamalla hengitysrefleksin. Pari sidua ei vielä välttämättä ole vaarallista, mutta kavereiden on parempi tajuta ottaa litkut sulta käsistä jos sulla on pullo leijonaa alla." "Ja käsi ylös ketkä kaikki ovat nyt lähdössä rautatieassalle etsimään diileriä koska kerroin gamman turvallliset ja vaaralliset annosmäärät?" "Jos mun sivujen rapistelut asiasta saa aikaan sen, että edes yhdet bileet jää keskeyttämättä, jollakin rikosrekisteri hankkimatta, tai joku pysyy hengissä, niin se on todellakin ollut sen arvoista." (by phaze)
Suomennos:
"Katso kellosta aikaa. Ota joka tunti alle 10ml gamma annos sekoitettuna johonkin muuhun kun alkoholijuomaan. Joka tunti sit uus satsi. Hyvä tulee eikä övereistä tietoakaan. Kannattaa käyttäytyy niin pääsee samaan baariin vetään hyvät setit uudemmankin kerran. Kamaa saa rautatieasemalta! Mä haluun auttaa kaikkia rikkomaan lakia jäämättä siitä kiinni ja pysymään hengissä että voi vetää lisää douppii."
Sit tällaset lausahdukset on musta tosi vaarallisia varsinkin tämän huumeen kohdalla:
"Pari sidua ei vielä välttämättä ole vaarallista"
"se on vaaratonta terveydellisesti"
Joo että kaikki vaan kokeileen......
Ja pahoittelut (melkein)vittuilusta ja tosta rivienvälisuomennoksesta kun sitä kukaan ei muuten tunnu tajuavan. Sanojen oikealla valinnalla huumeidenkäyttöohjeiden jakaminen on kaikkien mielestä sallittua?
Ja tiedoksi että minulla ei ole tietoa gamman käytöstä. Älkää vaan kukaan ottako tuota tosissanne. Gamma on erittäin vaarallista varsinkin alkoholin kanssa nautittuna. Lukekaa enemmän tietoa
www.paihdelinkki.fi sivulta.