pHaze, 19.11.2005 13:26:
-clip-
Itse käytin joitakin vuosia (3-4) satunnaisesti kaikkia laittomia päihteitä (opiaatteja lukuunottamatta) sekä kymmeniä sekä laillisia että laittomia tutkimuskemikaaleja ja kasveja. Käytin mielestäni vastuullisesti, en koskaan ollut riippuvainen, minulla ei ollut minkäänlaisia ongelmia elämässä alettuani satunnaiskäytön. Tutustuin aineiden ominaisuuksiin, vaikutuksiin, toksikologiaan jne. Olin mielestäni varovainen ja kuuntelin elimistöni "signaaleja". Pidin usein monien viikkojen ja kuukausien taukoja käyttökertojen välillä. Luin DIHKAL:it, PIHKAL:it, trippistooreja, selasin tuntilausia läpi mm. erowidin sivuja. En ikinä vetänyt mitään ainetta huonoon oloon.
Ja silti huumeet tuhosi elämäni.
Silti joudun tällä hetkellä syömään neljää (joskus viittä) eri lääkettä pystyäkseni edes jokseenkin normaaliin elämään. Tämän lisäksi vielä psykoterapiaa kaksi kertaa viikossa.
Lopetin mielestäni ajoissa, heti kun ensimmäiset oireet ilmenivät. Vaan liian myöhäistä silti oli. Ja mitä tästä jäi käteen? Ne muutamat mielenkiintoiset kokemuset ja oivallukset LSD:n vaikutuksen alaisena ei
ikinä pysty korvaamaan sitä maanpäällistä helvettiä jota olen käynyt läpi pari viimeistä vuotta. Enkä siis näinä parina viimeisenä vuotena ole yhteenkään päihteeseen koskenutkaan. Psyykkiset ja fyysiset oireet (niitä on liian monia luetellakseni kaikki täällä) eivät silti hävinneet mihinkään. Vasta haettuani ammattilaisapua tilanteeni helpottui, ja onkin (luojan kiitos) menemässä parempaan suuntaan koko ajan.
Että näin. Myös käyttämällä harvoin, vastuullisesti, tutkimusmielessä ja aineiden ominaisuuksiin tutustuen kaikki voi mennä päin helvettiä. Enpä ikinä olisi uskonut näin käyvän joskus silloin kun aineidenkäytön aloitin. Riskejä voi minimoida, mutta ne on silti aina olemassa. Riskitöntä käyttöä ei ole olemassakaan.
Myös satunnaisesta viihdekäytöstä voi joutua maksamaan helvetin kovan hinnan. Tätä on syytä pitää mielessä ennen kuin sen napin heittää suuhunsa. Tarkoitukseni ei ole moralisoida, vaan kertoa eräs pieni tarina, joka voi herättää ajatuksia.