Wert:
ja mä oon huomannu sen että ku yrität tehdä asialle jotain = puhua asiasta käyttäjälle tai yrittää tarjota apua nii sillon musta on tullu entinen kaveri.
Mulla taas on kokemuksia siitä että varsinkin ystävät ja hyvät kaverit ottavat asian tosissaan kun heidän kanssaan juttelee. Monet ovat myöntäneet ongelmansa ja kertoneet haluavansa lopettaa, mutteivät löydä siihen oikeata keinoa..ikävä kyllä kun hoitoa tarjotaan vaihtoehtona käytön jatkamiselle, jotkut iskevät jarrut pohjaan ja alkavat siinä vaiheessa inttämään ettei tilanne nyt niin paha ole..mutta siinä vaiheessa kun itse ei pystytä lopettamaan, ei paljon muita vaihtoehtoja ole.
Jotkut taas ovat menneet hoitoon ja päässeet eroon, ainakin joksikin aikaa, kunnes palaavat taas samaan kaveripiiriin ja homma alkaa taas pyöriä..mutta niillä taas jotka ovat tehneet kunnon irtioton entisestä kaveri / käyttäjäporukasta, tulokset ovat olleet paljon parempia. Jostain on luovuttava saadakseen jotain uutta.
Mutta sitten on myös näitä kavereita, jotka eivät edes myönnä että he ovat jollakin tavalla riippuvaisia, vaikka ulkopuoliset sen selkeästi saattavatkin huomata.. jos ei fyysisesti niin sitten sosiaalisesti riippuvaisia ainakin...ei haluta lopettaa käyttöä, koska se kuuluu bilettämiseen...monesti kuultua..
on siis kyllä olemassa myös niitäkin, jotka hallitsevat käyttönsä ja pitävät järjen pelissä> ( esim. kaverini, joka jakaa essonkin 4 pieneen osaan ja odottaa aina vaikutukset, ennenkuin ottaa lisää pikkuhiljaa, eikä kaikkea kerrallaan..ja käyttää muutenkin hyvin harvoin. )
Mutta onneksi ei ole yhtään ihmissuhdetta tuhoutunut sen johdosta että asiasta olisi juteltu, tms. ..ja toivottavasti niin ei tule käymäänkään.. Silloin jos joku yrittä asiaan jollain tavalla puuttua, on vain merkki sitä että kyseisestä ihmisestä ollaan huolissaan ja välitetään. Paljon on myös siitä kiinni kuinka asia esitetään..soosoo-ei saa-meiningillä harvoin on mitään muita kuin aggressioita herättäviä vaikutuksia..ja jokainen ihminen on erilainen, joten asioita on käsiteltävä ymmärtämällä ja kuuntelemalla toista ja juuri sillä tavalla kuin kyseinen ihminen on valmis ottamaan asian vastaan..joka tosin ei välttis aina onnistu ihan ensimmäisellä juttelu-kerralla
Kannattaa kuitenkin muistaa se että vaikka tuloksia ei heti tulisikaan ja kaveri näyttäis keskisormea, oot ainakin ilmaissut huolesi sille..ehkä sitä ei osata sillä hetkellä arvostaa, mutta asia palaa yleensä jossain vaiheessa mieleen..ja silloin homma saattaakin alkaa menemään pikkuhiljaa perille :)