tbo, 3.10.2006 12:16:
Ei se puku susta mitää asiantuntijaa tee, tai muuta sun tietos määrää yhtään mitenkään. Sä tiedät ihan yhtä vähän (tai paljon) riippumatta siitä mitä sulla sattuu kulloinkin olemaan päällä. Ja aika heikoissa kantimissa on ihmisten ihmistuntemus ja se oikee asian tuntemus, jos sanoilla ja teoilla ei pysty toista vakuuttamaan vaan siihen tarvitaan joku tietty vaatekappale niskaan.
Ei se puku tietoa kartuta, mutta tietyissä piireissä sen pitäminen on rinnastettavissa täysin samaan asiaan kuin, että on ajoissa tapaamisessa. Ts kyse on toisen kunnioittamisesta ja osoitus siitä, että ymmärrät asiakkaan lähtökohdat ja tavat. Rikkomalla "pukukoodia" olet väliinpitämätön ja junttimainen.
Satun tietämään eräänkin tamperelaisen lääketieteen tohtorin, joka on sopivan arvostettu tutkija alallaan aivan maailmanlaajuisesti (tais olla jotain tekemistä molekyylibiologian kanssa), mut onhan sen tietenkin pakko olla epäuskottava pelle kun se nyt tykkää pitää irokeesiä ja punknahkatakkia ja mäiskäreitä. Bad Religionin laulaja Greg Graffin on vastaava tapaus - mies sattuu olemaan fil.tri, ja hommissa Cornellin yliopiston evoluutiobiologian laitoksella. Eikä sekään
tunnu sitä pukua tarvitsevan.
Kummasti molemmat esimerkit olivat yliopistomaailmasta tutkijapuolelta, joka on oikeesti _hyvin_ vapaa ympäristö, eikä vaadi juuri mitään pukeutumisen puolelta. Sen sijaan jos onnistut löytämään vaikka finanssipuolelta tyypin, joka voi marssia asiakastapaamiseen ketjut kaulassa ja irokeesi päässä, olisin siitä hyvin kiinnostunut...
Vastaavanlaisesti, olen tavannut niitäkin tyyppejä joilla on ihan vitun skarpit puvut niskassa, mutta tiedon määrä ja laatu vähän niin ja näin.
ihmeen vähä jengi tuntuu luottavan itseensä - "no en mä nyt niin hyvä oo et mä voisin uhmata käytäntöä, siks mä jätän puvun päälleni vaikken oikeesti siitä pitäiskään". En mä teistä muista tiedä, mut mä ainakin haluan olla tasan niin hyvä alallani että voin tehdä työtäni ilman että multa vaadittais jotain erityistä pukeutumista.
Edelleen, puku ei tee susta tyhmää tai viisasta vaan se kertoo jotain sun asenteesta ja tavasta toimia.
Puku voi myös kertoa jotain yrityksestä jossa toimii ts kaikkien työntekijöiden halutaan olevan osittain kasvottomia ammattihenkilöitä. Monesti myös asiakkaan on helpompi lähestyä ja suhtautua henkilöihin, jotka päällepäin näyttävät aina samanlaisilta.