Zapa, 12.10.2006 21:10:
Niin no joidenkin tavaroiden kohdalla näin onkin, mutta kyllä nuo kauppiaat pitää omansa eikä kaikkea hulluilla päivillä olevaa tavaraa kauppiaan nettohinnalla myydä. Kyllä tuo konsepti perustuu luullakseni juuri siihen, että saadaan jengiä sisään veturituotteen avulla ja kun nyt on hullut päivät, niin valtaosa asiakkaista ajattelee että pakko täällä on muutakin halpaa olla. Sitten laitetaan visat ja mästerit vinkumaan kun on mukamas halpaa.
Joo, kyllähän stockan on kauppapaikka joka kuitenkin lopulta pyrkii mahdollisimman hyvään tulokseen :)
Sen verran hulluilla päivillä on kuitenkin eroa normaaliin tapaukseen, että stockmann ostaa itse/muiden tavaratalojen kanssa erän tavaraa halvemmalla kuin mitä he normaalisti tuotteesta maksaisivat. Tästä syystä tuotteita joita ei normaalisti koskaan näe alennuksessa, saattaa saada varsin edullisesti hulluilta päiviltä.
Sinänsä toi sun ajatus "jengi luulee, että on halpaa, mutta muut tietävät, että tämä ei pidä paikkaansa" on siinä mielessä erikoinen, että näin tuntuu ajattelevat about kaikki. Jos nyt katsoo vaikka tätä topicia, tai mitä tahansa forumia tai juttelee vanhempien tuttujen kanssa kaikki tuntuvat toittavan yhdestä suusta: "ei siellä ole kuin muutama halpa tuote, kusetusta muuten koko homma!"
Missä ovat kaikki ne, jotka pistävät mästeria vinkumaan kaikkeen mahdolliseen? Ainakaan omassa ystävä/lähipiirissä näitä ei ole lainkaan.
Joo en todellakaan ole varma kun en niin paljoa tuotteiden hintoja seuraa. Ostan silloin tavaran kun tarvitsen sitä, en silloin kun on ostohysteria. Mutta jos on lukenut yhtään markkinointia ym niin onhan tuo nyt ihan käsikirjasta repäisty tuo konsepti.
Fiksu tuotehan tuo on esim. keltainen ja musta väri on suurin kontrasti ja nimikin herättää hulluutta :)
Jos ajattelee tota oppikirjamaisuutta ja sisäänheittotuotepolitiikkaa, niin mä olen pikkusen erilaisen näkökannan puolestapuhuja.
Jos lähdetään liikkeelle vaikka katalogista, niin siellä kaikki tuotteet on ilmoitettu about yhtä suurilla ilmoituksilla ja hinnat on ilmoitettu samassa koossa samalla fontilla. Sama jatkuu varsinaisilla päivillä tavaratalossa. ts yksikään tuote ei ole merkitty perinteisellä tavalla sisäänheittotuotteeksi (suuri ilmoitus, normaalihinta kerrottu jne).
Koska visuaalisessa mainonnossa tuotteet eivät ole erikseen sisäänheittotuotteita, ne tiedetään sisäänheittotuotteksi silloin, kun kyseessä on hintatietoinen kuluttuja. Esimerkiksi tässä kannettavan tapauksessa aika moni onnistui löytämään tuon 1/8 sivuilmoituksen 130-sivuisesta katalogista.... imo tämä osoittaa sen, että jengi lukee katalogin aika tarkkaan läpi ja oikeasti miettii mitä ne tuotteet siellä maksavat. Jos ihmiset ovat näiden sisäänheittotuotteiden kohdalla hintatietoisia, miksi he yhtäkkiä paikalle päästyään muuttuisivat mästeriä vinguttaviksi kulutusmaanikoiksi?
Toinen asia on näiden "sisäänheittotuotteiden" myyntiaika: aamulla 8-9 ryysis on talossa kohtalainen ja suostuimmat tuotteet loppuvat ekan tunnin aikana. Jengi tulee ennen työpäivää ostamaan vain sen yhden tuotteen eli he kävelevät suoraan tuotteen luokse, ottavat sen kainoon ja poistuvat työpaikalle. Jos menet vaikka seisomaan stockan oveneteen ja katsomaan millaista jengiä tulee ulos tavaratalosta niin aika monella on mukanaan vain yksi kassi. Myös tämä kertoo mielestäni siitä, että jengi tulee hakemaan tavarataloon just sitä tiettyä tavaraa, ei vinguttamaan visaa kuin päättömät kanat.
Lisäksi mä en usko, että stockan etu on huutaminen/repiminen/tappelu. Jokainen, joka lähtee tota kannettavaa hakemaan klo 08.00, mutta ei sitä saa, muuttuu vihaiseksi ja suuttuu sekä hulluille päiville että stockalle. Tarpeeksi vihainen kuluttaja ei kuluta stockalle euroakaan ja taatusti jakaa epäonnistunutta kokemustaan muiden kanssa, tehden hulluista päivistä surkeamman brändin. Siten tällainen "muutaman sisäänheittotuote, josta jengi tappelee" ei ole eduksi kauppialle tai asiakkaalle.
Tämän pitkän vuodatuksen jälkeen mä väittäisin, että hullujen päivien idea on ihan oikeasti ja vilpittömästi tarjota erittäin laajalla skaallalla tuotteita 10-50%* alennuksella. Osa ideaa myös on tarjota alennuksella tuotteita, joita ei saa paria kertaa vuodesta normaalista alennusmyynnistä (esim ne astiat). Syy, miksi jengi sanoo, että hp myy tavaraa ihan normaalihintaan, johtuu omasta mielestä siitä, että hyvin harva seuraa hintoja sillä laajuudella mitä tuotteita on myynnissä. Kuinka moni voi oikeasti sanoa, että tietää paljonko maksaa normaalisti esim seuraavat tuotteet: marimekon suuri pyyhe, täysmautomaattinen espressokone, sentan viinilasi, dvd-vhs yhdistelmä, volcom huppari, elisabeth arder 8 hour cream, bossin puku, rahapuu, 0.15c sormus, parmesano reggiano jne jne jne.... nyt jengi menee helposti tonne päiville, katsoo noita hintoja ja yksinkertaisesti totetaa: "jopas on kallis viinilasi, 9e!" kun sen normaali hinta on 12e.
Eli teidän ostostottumukset on sitten ilmeisesti sellaiset, että ostatte lähes kaikki vähänkään isommat hankinnat aina hulluilta päiviltä ja jos hulluja päiviä ei ole, niin muuten ette paljon muualta hankintoja tee vai? Onhan tuokin aika mielenkiintoista ostoskäyttäytymistä. Vai ostatteko vain tarjoustuotteita koska ne ovat tarjoustuotteita?
Vaikka hulluilla päivillä tuotteita onkin alennuksessa varmaan parisen tuhatta, ei se siltikään ole niin paljon, että sieltä saisi kaikki isoimmat hankinnat tehtyä. Sen sijaan hullujen päivien vakioasiakkaana oppii aika äkkiä tietämään mitä kaikkea noilta päiviltä voi ostaa ja siten suunnitelmallinen kuluttuja pystyy tähtäämään tiettyjä ostoksiaan, joita tarvitsee pitkällä tähtämillä, mut ei juuri nyt, muutamaan kertaan vuodessa.
Me esim ollaan vaavun kanssa kohtaisen kovia kokkaamaan ja siten kerätään tietoisesti 12 hengen kuuden ruokalajien astiastoa kaikkine ruoantekotarpeineen. Kerralla tällaisten laaukkaiden keittiötarvikemäärän ostaminen nielisi oikeasti täysin käsittämättömän summan rahaa ja hintatietoisena kuluttajana me koetaan, että tässä ei olisi mitään järkeä. Sen sijaan me tiedeteää/iin, että hulluilla päivillä, stockan exclusivepäivillä ja kanta-asiakasalennuksisa on vuodessa vähintään pari kertaa alennuksessa niitä tuotteita mitä me halutaan. Siten me fiksuina kuluttajina ostetaan tavarat silloin kun ne on alennuksessa, esimerkiksi hulluilta päiviltä.
Tämä astoiden kerääminen on vain yksi esimerkki. Samalla tavalla vuodessa voi stockalta saada halvalla vaikkapa laadukkaita pukuja, vaatteita tai huonekasveja.
Mä en tiedä minkälaiseksi sä tätä ostokäyttäytymistä sanoisit, mä kutsuisin sitä lähinnä pidemmän aikavälin suunnitteluksi, en hetken huumassa ostamiseksi vain ostamisen / halpuuden takia :)
[*] ja siten tämä tarkoittaa sitä, että joitakin tuotteita voi löytää muista paikoista samaan hintaan kuin mitä ne on hulluilla päivällä. esim elektroniikka on hyvä esimerkki, sitä saa verkkokaupoista aika halvalla.