Hullut päivät ja ostoslista

936 posts, 47 pages, 361,128 views

Muhvi-

Posts: 303

#381 • • Muhvi- Jätkä on Muumi!
laukkuja ja kenkiii *sydän*
En kyl sit onneks ostanu ku sain potkutki sopivasti just ku oli 1kk ehtiny asuu omillaa. *toktok*
...Onneks uus duuni alkaa keskiviikkon. :)

--
It was once my life - it was my life at one time.

Quu

Posts: 334

#382 • • Quu Mole RAM!
Hulluissa päivissä on se kätevä feature että persaukiset tunnistaa kaupungilla keltaisista kasseista. EIPÄHÄN TARVII NIITÄKÄÄN SITTEN VAHINGOSSA SIETÄÄ.
Ozie

Posts: 1,389

#383 • • Ozie
Tulipas ostettua
- pari t-paitaa
- farkut
- parit bokserit
- mach 3:n teriä setti
- hiustököttejä
Freja

Posts: 8,775

#384 • • Freja Sihteeri

Ozie, 12.10.2006 16:43:
- mach 3:n teriä setti



Näitä mäkin ostin ku oli omasta mielestä aika hyvä diili 20e 12:sta terästä. :)

Tänään sit tarttui myös krakoja ja pyyhkeitä mukaan, sekä parit huivit. Näppiksen jätin ostamatta, enköhän löydä parempiakin sopivalla hinnalla. Ruokaostokset jäi kokonaan tekemättä kun oli muualle menoa ennenkuin oisin päässyt kotiin. Muutenkin isommat ostokset jäi kyllä hyllyille tälläkin kertaa. Ehkä mä käyn huomenna vielä jotain pientä etsimässä. Ei oikeen tällä hetkellä tarviskaan muuta kuin sohvapöytää tms muuta, mitkä ostan ihan muualta kuin stockalta.

Ja ruuhkasta tuskaileville, siinä kymmenen maissa oli ainakin aivan loistavaa shoppailla, oli tilaa, eikä kassalle jonottaminen ollut jonottamista nähnytkään.

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Ozie

Posts: 1,389

#386 • • Ozie

Freja, 12.10.2006 17:01:
---
Ozie, 12.10.2006 16:43:
- mach 3:n teriä setti

---


Näitä mäkin ostin ku oli omasta mielestä aika hyvä diili 20e 12:sta terästä. :)



Joo, must ne maksaa joku kolmisen euroa normaalisti kappale
Twist

Posts: 925

#387 • • Edited Twist Team Kemuttajat
Kattelin muute ni ton Canonin eos 400D:n saa samaan hintaan verkkokaupasta.. *justjoo**täh*

edit: eli sekin on aika kusetusta .. .
edit2 : Taitaa olla kyl koko Hullut päivät aika silmänlumetta

typoja korjaillen ... *hihu*
ville

Posts: 3,780

#388 • • Edited ville olen oikeasti ujo

Hansu, 12.10.2006 17:32:
---
ville, 12.10.2006 09:45:
- Sadesuihkusetti+sekottaja vessaan (249e+149e)
---

Tää kuulostaa jo niin eksoottiselle, että pakko kysyä mikä ihme tää oikein on?



semmoinen suihku jossa tulee pään päälle 20cm suutin jossa "sadesuihku". Tämän lisäksi perinteinen käsisuihku ja se sekottaja mistä valitaan veden voimakkuus ja lämpötila.

nyt tän jälkeen ollaan ostettu hulluilta päiviltä hana ja suihku :)
vaavu

Posts: 1,324

#389 • • vaavu vara-vana

Zapa, 12.10.2006 12:47:
Tuo kokemus vaan vahvisti sitä mielikuvaa joka mulla oli ollut koko HP:sta: ihmiset sekoaa kun ne luulee osasta tuotteita, että nyt saa "halvalla". Olihan tuo laptop-tarjous edullinen, mutta näin ei varmaan ole suurimmasta osasta tuotteita.



Sanot "varmaan", mutta et ole varma?

On totta, että tietyt Hullujen Päivien tarjoukset ovat toisia paremmat, ts. osa tarjouksista on selvästi sellaisia, joilla on tarkoitus houkutella väkeä sisälle. Omalla tavallaan tämä on win-win -tilanne sekä asiakkaalle että kaupalle: asiakas saa erittäin hyvään hintaan, ja kauppa saa kasvatettua volyymiä. Ainoita häviäjiä ovat ne, jotka jäävät ilman tuotetta. Ikävää, että sinulle näin kävi, mutta ehkä seuraavalla kerralla sitten.

On myöskin totta, että jotkin tarjouksista ovat sellaisia, että vastaavia tarjouksia löytyy myös muualta. Toisaalta, Hullujen Päivien aikana kaikissa tuoteryhmissä on alennuksia tasaisesti kautta linjan. Sen sijaan että lähtee metsästämään yksittäisiä tarjouksia sieltä täältä, voi Hulluilla Päivillä ostaa saman katon alta kätevästi useita tarjoustuotteita. Ainakin itselleni tämä on ihan selvää ajan ja vaivan säästöä, kun 5 minuutin kävelymatkan päästä kotoa voi ostaa kerralla useita tarjoustuotteita.


Ja pointtihan on se, että Stockmann saa tuolla HP-taktiikalla talon täyteen jengiä jotka ostaa mitä vaan eteen tulee koska nyt saa "halvalla", muahaha.



Oletko tullut ajattelleeksi sitä, että Stockmann voi kasvattaa kokonaistuottoaan, vaikka katteet olisivatkin pienemmät? Kun volyymi on mikä Hulluilla Päivillä on, on tällainenkin ansaintalogiikka mahdollinen.

On varmaan niitäkin ihmisiä, jotka menevät Hulluilla Päivillä tolaltaan ja ostavat mitä voivat. Toisaalta, tämä on tyypillisesti sellainen virhe, johon sortuvat sellaiset, jotka eivät yleensä paljoa ostele. Kyllä se hintatietoisuus ja tarveharkinta pitää säilyttää alennusmyyntienkin aikana. Kuinka suuri osuus ostajista on sitten näitä järkensä menettäneitä, onkin toinen juttu. Ainakin mulla on sellainen fiilis, että aamulla klo 8 Stockalle sisään astuvat ovat enimmäkseen hyvin päämäärätietoisia ostajia.
Verano

Posts: 4,649

#390 • • Verano Merituuli
Paras ostos hulluilta päiviltä ever. Kävin Herkussa ja ostin _ainoastaan_ pussin Fazerin myslipuikuloita. Eikä ne olleet edes alennuksessa, luultavasti muualta olis saanut halvemmalla.

No siis. Äsken siellä kävin ja ostin hoitoainetta, anopinkielen ja kaksi ruukkua. Siitä sitten Herkun ohi mennessäni huomasin, että tuollahan on melko väljää ja kassoilla jonoa keskimäärin kaksi ihmistä. Tuolloinpa muistui mieleeni, että jossain vaiheessa oli tulossa halvennukseen Maranellon jäätelöitä. Ja kas siinähän ne jäätelöt ovat kaksi metriä Herkun sisäänkäynnistä ja toiset kaksi metriä kassalle. Paha vain, että jätskit halpenevat vasta huomenna. Mutta onpahan nyt leipää aamupalaksi, leivät kun sattuivat olemaan siinä jätskien vieressä kun taas himasta loppu.
Jone

Posts: 8,258

#391 • • Edited Jone Archibald Haddock

ville, 12.10.2006 16:06:
jotkut näyttää oikeasti nauttivat siitä, että pääsee juoksemaan tavaran perässä *nauru*



Tähän tiivistyy aika hyvin se, mikä mun mielestäni koko konseptissa on päin persettä (ei niin, että se olisi sitä Stockmannin kannalta).

Koska ketään ei kiinnosta mun saarnaamiseni, niin peitetään se edes spoiler-tageilla.

Mun mielestäni on aivan hävyttömän surullista seurata kuinka länsimaisen kulutusyhteiskunnan kasvatit ryntäilevät materian perässä suurinpiirtein kohdusta hautaan. Se on aivan se ja sama jättääkö tuolla toisessa topicissa mainitusti ottamatta ostoksensa muovipussiin ja espanjalaiset vihannekset hyllyyn jos on toisessa silmänräpäyksessä ostamassa hysteerisesti kaappejaan täyteen ties mitä shittiä kun nyt kerran "halvalla saa." Jos näin tekee, niin voi ihan hyvillä mielin samaan syssyyn sulloa neljä kertaa maailman ympäri lennätettyjä tuhkatuilla juutalaisilla kasvatettuja tomaatteja kuutinnahkapusseihin ruokakaupassa eikä oma ekologinen tai moraalinen jalanjälki siinä kummasti enää suurene.

Ostohysterian seuraaminen saa mut surullisen lisäksi aika vihaiseksikin. Nykyään ihmiset eivät enää tuotteita ostellessaan useinkaan esitä itselleen mun mielestäni hyvin ollennaista kysymystä - nimittäin sellaista kun "tarvitsenko minä tätä?" On vaan niin helvetin kivaa omistaa shampanjavispilää, popcornkonetta, 50 paria kenkiä ja kultainen fallos parvekkeella. Miten ihmeessä tähän on menty? Mä en todellakaan kuuluta "osta ainoastaan välttämätön, syö sitruuna aamupalaksi ja pyri välttämään kaikkea nautinnollista"-elämäntavan puolesta, mutta jotenkin tuntuu ettei kuluttamisessa ole enää päätä eikä häntää.

Sit tulee tällaiset "Hullut Päivät - vaihda taivaspaikkasi pandanlihapihviin"-tapahtumat, joissa likipitäen uskonnolliseen sävyyn promotaan krääsän ostamista hyveenä. Ei perkele. Crazy Days and Lazy Nights - aivot narikkaan ja baanalle. Vitut siitä mitkä ovat tämän toiminnan pitkäaikaiset seuraamukset, mutta tänään haluan Shampanjani ilman kutittavia kuplia.


Peitetty osuus sisältää köyhän ihmisen katkeraa nitkuilua. Säästäkää itseänne ja jättäkää lukematta.
leka

Posts: 373

#392 • • leka anteeksi olen eläin
Vihaan ko päiviä, päätöntä ostamista & hirvee tungos*dissaa*

--
-nupit kaakkoon-
-ruuvit löysällä-
- Ai eikÖ?? team-

xandra

Posts: 281

#393 • • xandra bambi

Verano, 12.10.2006 20:21:
Paras ostos hulluilta päiviltä ever. Kävin Herkussa ja ostin _ainoastaan_ pussin Fazerin myslipuikuloita. Eikä ne olleet edes alennuksessa, luultavasti muualta olis saanut halvemmalla.



*nauru* Mut myslipuikulat on ihan parhaita!!

..jos mut näkee hulluilla päivillä niin mä oon siellä töissä, tänä vuonna en onneks sitäkään *justjoo*

--
“Imagination is the highest kite one can fly”

Lauren Bacall

Verano

Posts: 4,649

#394 • • Verano Merituuli

xandra, 12.10.2006 20:37:

*nauru* Mut myslipuikulat on ihan parhaita!!



Niin on *joo* Katotaan jääkö näitä edes aamupalaksi, mums mums.
dawn

Posts: 41

#395 • • Edited dawn guilty by association

Jone, 11.10.2006 21:01:
---
dawn, 11.10.2006 20:56:
Huomenna on tarjouksessa hyvä EF:n objektiivi, mitä aion mennä jonottamaan jo ennen kahdeksaa. EF 28-135mm IS USM *sydän*

---


Mihin hintaan toi on tuolta lähdössä?



Joku jo vastailikin.. Varmasti olisi jostain saanut ko. linssin hieman halvemmalla, mut itse yritin tsekata kaikki mahdolliset hintaseurannat ja liikkeet, joissa linssiä voisi olla tarjolla. En löytänyt yhtään halvempaa hintaa, joten pidin tuota Stockan tarjousta hyvänä, varsinkin kun vertaa ko. linssin alkuperäiseen myyntihintaan, joka muistaakseni lähenteli 800 :)

--
pleasure. happiness. success.

dawn

Posts: 41

#396 • • dawn guilty by association

Twist, 12.10.2006 17:53:
Kattelin muute ni ton Canonin eos 400D:n saa samaan hintaan verkkokaupasta.. *justjoo**täh*

edit: eli sekin on aika kusetusta .. .
edit2 : Taitaa olla kyl koko Hullut päivät aika silmänlumetta

typoja korjaillen ... *hihu*



On tullut huomattua edellisten hullujen päivien aikana, että Verkkokauppa pistää hintoja alas ainoastaan hullujen päivien ajaksi ja hinnat nostetaan piakkoin takaisin ylös. Ainakin viime vuonna syys-hullujen aikaan Verkkokauppa teki näin 350D:n ja sen jonkun ixuksen kohdalla. Voihan toki olla, ettei nyt käy samalla tavalla, mutta..

Hulluista vielä sen verran, että ei tuo oikeastaan perustu siihen, että tuotteet tosiaan olisivat hulvattomassa alennuksessa. Suurin osa tekniikasta ainakin on aika tuoretta tuotantoa ja esimerkiksi tuo 400D ei ole ennen hulluja ollut myynnissä ainakaan Tapiolan Stockalla. Stockmann siis tarjoaa uutuustuotteita "muka alennuksessa", jolloin ihmiset jotka eivät ole perillä siitä, että kyseessä on uutuustuote, luulevat kyseisen tuotteen olevan alennuksessa. Taas aika sekavaa tekstiä, mutta toivon, että joku tajusi pointin.

--
pleasure. happiness. success.

Zapa

Posts: 1,393

#397 • • Zapa Mr Wrangler
Jone kirjoitti niin sanotusti asiaa!

ville


Mä olisin kuitenkin snadisti eri kannalla ja väittäisin, että aika suuri osa hp asiakkaista on kohtalaisen hintatietoisia ja tulee hakemaan just sitä tiettyä tavaraa. Esimerkkinä toi läppäri tai vaikkapa suihkusetti joka ostettiin tänään: tavarat myydään loppuun selkeästi alle tunnissa eli jengi kävelee just sen tietyn tuotteen luokse, ostaa sen ja poistuu sen jälkeen paikalta.



Niin no joidenkin tavaroiden kohdalla näin onkin, mutta kyllä nuo kauppiaat pitää omansa eikä kaikkea hulluilla päivillä olevaa tavaraa kauppiaan nettohinnalla myydä. Kyllä tuo konsepti perustuu luullakseni juuri siihen, että saadaan jengiä sisään veturituotteen avulla ja kun nyt on hullut päivät, niin valtaosa asiakkaista ajattelee että pakko täällä on muutakin halpaa olla. Sitten laitetaan visat ja mästerit vinkumaan kun on mukamas halpaa.


vaavu,

Sanot "varmaan", mutta et ole varma?



Joo en todellakaan ole varma kun en niin paljoa tuotteiden hintoja seuraa. Ostan silloin tavaran kun tarvitsen sitä, en silloin kun on ostohysteria. Mutta jos on lukenut yhtään markkinointia ym niin onhan tuo nyt ihan käsikirjasta repäisty tuo konsepti.


Sen sijaan että lähtee metsästämään yksittäisiä tarjouksia sieltä täältä, voi Hulluilla Päivillä ostaa saman katon alta kätevästi useita tarjoustuotteita. Ainakin itselleni tämä on ihan selvää ajan ja vaivan säästöä, kun 5 minuutin kävelymatkan päästä kotoa voi ostaa kerralla useita tarjoustuotteita.



Eli teidän ostostottumukset on sitten ilmeisesti sellaiset, että ostatte lähes kaikki vähänkään isommat hankinnat aina hulluilta päiviltä ja jos hulluja päiviä ei ole, niin muuten ette paljon muualta hankintoja tee vai? Onhan tuokin aika mielenkiintoista ostoskäyttäytymistä. Vai ostatteko vain tarjoustuotteita koska ne ovat tarjoustuotteita?


Oletko tullut ajattelleeksi sitä, että Stockmann voi kasvattaa kokonaistuottoaan, vaikka katteet olisivatkin pienemmät? Kun volyymi on mikä Hulluilla Päivillä on, on tällainenkin ansaintalogiikka mahdollinen..



En ole ajatellut sen tarkemmin mutta onhan tuo mahdollista. Ja eihän sitä markkinointia voita mikään kun jengi kulkee ne typerät keltaiset kassit käsissään kaupungilla.
ville

Posts: 3,780

#398 • • ville olen oikeasti ujo

dawn, 12.10.2006 21:04:
Stockmann siis tarjoaa uutuustuotteita "muka alennuksessa", jolloin ihmiset jotka eivät ole perillä siitä, että kyseessä on uutuustuote, luulevat kyseisen tuotteen olevan alennuksessa. Taas aika sekavaa tekstiä, mutta toivon, että joku tajusi pointin.



Kuten kannettava joka oli älyttömän halpa?

Kuten plasma, jonka reso on aivan liian pieni (=vanha), mutta töllö suht edullinen?

Kuten canonin linssi, joka halpa?

Kuten 2GB muistitikku joka halpa?


IMO aika harva tuote on kovin uusi, vaikka joukossa uusia onkin. Osa tuotteista, kuten se yksi LCD, on just näitä uusia ja normihintaisia, mut esim ton LCD:n kohdalla kyse taitaa olla siitä, että mistään muualta kyseistä tuotteita ei saa kun varastot on tyhjiä joka paikassa. Siten ostajia riittää, vaikka hinta olisikin sama kuin jossain verkkokaupassa.
Twist

Posts: 925

#399 • • Twist Team Kemuttajat
Tossa taas selailin tota stoccanesitettä , niin lg:n 37" Lcd pisti silmään. 1490 ei oo kyl imo paha . Taitaa olla muuten viel aika uus malli.
vaavu

Posts: 1,324

#400 • • vaavu vara-vana
Poistin nyt nämä spoilertagit, koska mielestäni tämä on ihan hyvä keskustelunaihe (vaikkakin ehkä snadisti offtopik tämän otsikon alle).

Jone, 12.10.2006 20:27:
Se on aivan se ja sama jättääkö tuolla toisessa topicissa mainitusti ottamatta ostoksensa muovipussiin ja espanjalaiset vihannekset hyllyyn jos on toisessa silmänräpäyksessä ostamassa hysteerisesti kaappejaan täyteen ties mitä shittiä kun nyt kerran "halvalla saa."



Koska tämä nyt sanamuodoista päätellen on aika tarkkaan mulle kohdennettu, sallit varmaan, että oikaisen pari väärinkäsitystä.

Ensinnäkin, mä en osta Hulluilta Päiviltä siksi, että halvalla saa, vaan siksi, että mulla on joku tarve. Mä en ostanut suihkua ja sekoittajaa siksi, että se oli halpa, vaan siksi, että ensi vuonna kylpyhuone revitään uusiksi putkirempan yhteydessä. Mä en ostanut sormusta siksi, että se oli halpa, vaan siksi, että haluan viestiä siviilisäädystäni ulkoisilla merkeillä. Ja niin edespäin.

Toisekseen, Hullut Päivät ei mainittavasti lisää mun ostosmäärääni, jos mittarina pidetään koko vuoden kulutusta. Se, ostanko mä tavarani Hulluilta Päiviltä vai jostain muualta muuhun aikaan, ei vaikuta mun ekologisen jalanjälkeni suuruuteen. Ehkä jopa voisi ajatella, että koska ostan laadukkaampia ja kestävämpiä tavaroita Hulluilta Päiviltä enkä vaikka Henkkamaukasta, olen itse asiassa ekologisempi toimiessani näin.

Kolmanneksi, toi adverbi "hysteerisesti" on aika kaukana siitä mielentilasta, jossa mä yleensä Hulluilla Päivillä olen.

Lopulta, kukaan meistä (muu kuin ehkä Linkola) ei kulutustottumuksissaan ole täydellinen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö kannattaisi edes yrittää. Tuolla ajatuslogiikalla kenenkään meistä ei kannattaisi lajitella jätteitään, kierrättää tavaroita tai korjata rikkimennyttä. Vaaralliseksi asenne muuttuu vasta siinä vaiheessa, jos pienillä eettisillä valinnoilla ostaa itselleen hyvän omantunnon, ja samalla unohtaa, että vielä olisi parannettavaa.


Jos näin tekee, niin voi ihan hyvillä mielin samaan syssyyn sulloa neljä kertaa maailman ympäri lennätettyjä tuhkatuilla juutalaisilla kasvatettuja tomaatteja kuutinnahkapusseihin ruokakaupassa eikä oma ekologinen tai moraalinen jalanjälki siinä kummasti enää suurene.



No, onneksi en näin tee, joten voin jatkaa varmaan niiden turhien pussien välttelyä kaupassa. :)



Nykyään ihmiset eivät enää tuotteita ostellessaan useinkaan esitä itselleen mun mielestäni hyvin ollennaista kysymystä - nimittäin sellaista kun "tarvitsenko minä tätä?"



Tämä onkin oikeastaan se pointti, josta voidaan keskustella. Miksi ylipäätään modernissa yhteiskunnassa elävä ihminen ostaa hyödykkeitä?

Aika harva hyödyke loppujen lopuksi on sellainen, joka on oikeasti välttämätön hengissäpysymisen kannalta. Lämpimät vaatteet, jonkinlainen asumus, välttämätön ruoka ja juoma, pakolliset lääkkeet, ja oikeastaan se olikin sitten siinä.

Sen sijaan huomattavan paljon ostetaan hyödykkeitä siksi, että niiden omistamisella halutaan viestiä muille jotakin. Halutaan erottautua muista tai kuulua ryhmään, halutaan viestiä sosiaalisesta statuksesta (se mun kihlasormus kuuluu tähän kategoriaan), tai halutaan kertoa naapurille, että pätäkkää löytyy.

Lisäksi hyödykkeitä ostetaan paljon siksi, että niistä saadaan mukavuutta tai nautintoa. Nautinto voi olla fyysistä (esim. ostetaan mukava patja tai hyvää ruokaa), tai se voi olla henkistä (esim. ostetaan kauniita esineitä, jolloin niistä saatava mielihyvä on esteettistä). Mukavuus voi olla myös esimerkiksi ajan tai vaivan säästöä (ostetaan pesukone, että ei tarvitse käsin pyykätä).

Joskus tarve syntyy pelkästä ostotapahtumasta. Toisin sanoen shoppailuholistin tarve syntyy siitä tunteesta, jonka ostotilanne aiheuttaa. Itse tavarallahan ei niin hirveästi ole sen jälkeen enää arvoa. Toisaalta on myös tilanteita, jossa ostamisen tarve on omistaminen itsessään. Tämä on aika tyypillistä esim. keräilijöille.

Keksiikö joku vielä muita kategorioita?

Joka tapauksessa, tämän listan äärellä voidaankin sitten pohtia, mitkä näistä syistä ovat ns. hyväksyttäviä. Mihin vedetään raja? Ekologisen jalanjäljen kannalta ainoastaan hengissäpysymiseen tarvittavat hyödykkeet ovat eettisesti kestäviä. Toisaalta, tämä kyllä tarkoittaisi sitten sitä, että meidän kaikkien pitäisi muuttaa Linkolan naapuriin.