Neuvoja aloitteleville DJ:lle

853 posts, 43 pages, 439,114 views

Individual

Posts: 10,942

#141 • • Individual HYPNO!

fine, 25.6.2006 15:34:
hei mul on hyvä neuvo. tulin just venäjän kiertueelt ja huomasin et kaikki ovat tiskijukkii siel.....


täs on tosi hyvä neuvo: älä

ei mil pahal. mut tätä menoo, liksat...tippuu ja tippuuu.. liksa, laatu jne..



Eiks parhaat ole aina parhaita ja erotu joukosta?
anton fine

Posts: 1,359

#142 • • Edited anton fine myspace.com/finethedj

Individual, 25.6.2006 15:37:
---
fine, 25.6.2006 15:34:
hei mul on hyvä neuvo. tulin just venäjän kiertueelt ja huomasin et kaikki ovat tiskijukkii siel.....


täs on tosi hyvä neuvo: älä

ei mil pahal. mut tätä menoo, liksat...tippuu ja tippuuu.. liksa, laatu jne..

---


Eiks parhaat ole aina parhaita ja erotu joukosta?



totta. mutta on olemas myös promoottoreit jotka sanovat välil näin:

Moi, hei tuuks soittaa, paljo haluut?

-xxx

Eei, liikaa, eiks vois sopii XX.

-ei valitettavasti

Aha, no sitten mä otan ton mun serkun joka on soittanut vuoden levyi, se tulee kaljapalkal.....

mut whatever..

peace
Individual

Posts: 10,942

#143 • • Individual HYPNO!

fine, 25.6.2006 15:41:
---
Individual, 25.6.2006 15:37:
---
fine, 25.6.2006 15:34:
hei mul on hyvä neuvo. tulin just venäjän kiertueelt ja huomasin et kaikki ovat tiskijukkii siel.....


täs on tosi hyvä neuvo: älä

ei mil pahal. mut tätä menoo, liksat...tippuu ja tippuuu.. liksa, laatu jne..

---


Eiks parhaat ole aina parhaita ja erotu joukosta?

---


totta. mutta on olemas myös promoottoreit jotka sanovat välil näin:

Moi, hei tuuks soittaa, paljo haluut?

-xxx

Eei, liikaa, eiks vois sopii XX.

-ei valitettavasti

Aha, no sitten mä otan ton mun serkun joka on soittanut vuoden levyi, se tulee kaljapalkal.....

mut whatever..

peace



Niin noh...itseasiassa sen jälkeen postasin ton omani, tuli mieleeni juuri sama asia, mitä tuossa yllä kerrot.
anton fine

Posts: 1,359

#144 • • anton fine myspace.com/finethedj

Juhgu, 25.6.2006 16:18:
---
fine, 25.6.2006 15:41:
---
totta. mutta on olemas myös promoottoreit jotka sanovat välil näin:

Moi, hei tuuks soittaa, paljo haluut?

-xxx

Eei, liikaa, eiks vois sopii XX.

-ei valitettavasti

Aha, no sitten mä otan ton mun serkun joka on soittanut vuoden levyi, se tulee kaljapalkal.....

mut whatever..

peace
---


Eli aloittelevat DJt eivät saisi soittaa, jotta sinä saisit enemmän keikkoja ja rahaa? *toktok* Ihana ajattelumalli. Tai jos toi nyt oli joku läppä, niin missasin.



olipa rankasti twistattu.

syyni postaukseen oli lähinnä ne urpåt jotka rupeavat soittaa koska se on muka niin cool, ja sil saa naisii. ja tämä ajttelutapa osuu yhä useammin ja useammin mun nenälleni..

tottakai saa soittaa, mut ei vaan anneta tän craftin muuttua IDOLS kilpailuksi
Avatar
#145 • • astaroth Guest

fine, 25.6.2006 19:41:
syyni postaukseen oli lähinnä ne urpåt jotka rupeavat soittaa koska se on muka niin cool, ja sil saa naisii. ja tämä ajttelutapa osuu yhä useammin ja useammin mun nenälleni..

tottakai saa soittaa, mut ei vaan anneta tän craftin muuttua IDOLS kilpailuksi


ei hyviä ilman huonoja

jos jotkut haluavat välttämättä sponsoroida line uppia, joka on täynnä sunnuntaisoittelijoita, niin se on sitten heidän asiansa. itse en näe vaivaa maksaa pakillisesta paskaa

tämän homman tekeminen rahan takia ei taas ole omasta mielestäni se juttu, miksi tätä tehdään (vaikka se ei ollutkaan pointtisi) - vaikka monet todellakin ansaitsevat palkkaa vastineeksi taidoilleen, kun tämä harrastus on niin jumalattoman kallista
Axu-T

Posts: 427

#147 • • Axu-T

DJ_laama, 10.5.2006 18:46:
---
DJ_laama, 24.4.2006 17:44:
Opetelkaa soittamaan ilman kunnon monitorointia.

---


Tulipahan mieleen että tän vois tiivistää vielä vaikka niin että opetelkaa soittamaan pelkästään luureilla.



Mmmmm... Vähän kaksipiippuinen juttu..

Voi olla että livetilanteessa luureissa joutuukin luukuttamaan niin kovaa, että korvat väsyy pahastikin. Toisaalta voi olla paljon helpompaa saada kokonaiskuva todellisesta ulos tulevasta soundista ja esim basson toistosta kun kuulee monitoroinnin lisäksi myös pa'n soundia.. Hyvillä luureilla saavuttaa varmasti tarkan soiton/mixauksen, mutta voi myös varautua siihen että luurien voluumia onkin mahdotonta ruuvata tarpeeksi kovalle kuullakseen master-ulostulon kunnolla vaihtoa miksattaessa. Tapahtuman teknisissä toteutuksissa kun voi olla monenlaisia tapoja, saattaa esim. käydä niin että varsinkin alkuiltaa soittava dj joutuu soittelemaan masterit aika hiljaisella. Ja siihen nappulaanhan ei juuri kajota kuin järjestäjien luvalla. Tietenkin vaihdon voi silloin toteuttaa molemmat levareiden kanavat päällä gainilla ja equilla, mutta sehän onkin jo sitä tilanteeseen sopeutumista. Monesti vain on kuullut bileissä dj'den valittavan masterin hiljaisuutta luureissa, mutta sehän onkin juuri se monitorikaiuttimen idea.

Eli punainen lanka tässä oli: kannattaa opetella myös se monitoreilla soittaminen. Omasta mielestäni myös paljon rennompi tapa soitella.



Itsehän en ole mikään mixaamisen mestari lainkaan (muut neuvokoot paremmin), mutta pari vinkkiä voisin heittää kun ainakin itseäni ovat hieman auttaneet:

1) Opettele kuuntelemaan haitsuja / korkeita taajuuksia
- live-tilanteessa niiden erottaminen on loppupelissä helpointa
- korkeiden taajuuksien synkkaaminen keskenään on helpompaa, eron biiteissä kuulee tarkemmin
- haitsuista kuulee monesti toimivatko biisit rytmillisesti / soundillisesti keskenään. Luultavammin sopivat jos haitsut istuvat hyvin yhteen.

2) Jos käytät monitorointia livemiksauksessa voi tilannetta selkeyttää itselleen paljon sillä mitä luureistaan samalla soittaa:
- kun monitori laulaa yhdessä pa'n kanssa soitettava soundi on "rikasta" voi keskittymistä helpottaa mikäli kuulet luureista vain ylös miksattavan kappaleen ja monitorista siis lopputuloksen.

3) Vaihdon ajoitus on tärkeää
- Jos saat toisen biisin aukeamaan mukavasti kun edellisen teemat väistää, kuulostaa setti luonnollisesti energisemmältä eli intensiivisyys kasvaa
- biisien tuntemus auttaa toki paljon
- cue-pisteiden (cd) hakeminen tarkemmin auttaa synkkaamaan biitit nopeammin ja nopeuttaa homman aloittamista luureissa uudelleen mikäli ajoitus olikin väärä
- tietysti biitit kannattaa miksata yhteen niin että tahdit ajoittuvat fillien ja nostojen osalta molemmissa samoin. Eli käytännössä biitit yleensä tiputetaan samasta tahdista sisään kuin mistä toinenkin biisi "lähtee jälleen"
- monesti lyhyt siisti vaihto on parempi ratkaisu kuin yrittää saada kappaleet "juttelemaan" keskenään
- vaihdon tekeminen rauhassa kappaleiden intro/outro vaiheissa on toki leppoisin tapa ja helpompaa

4) Soitettaessa vinyyliä kannattaa seurata levyn pintaa
- vinyylin yksi hyvä ominaisuus on että sen pinnasta voi nähdä kappaleen rakentee, suvannot ja nousut jne jo ennakkoon, mikäli rakenteesta ei olekaan aivan varma

5) Harjoittele paljon korjaamista
- aloittelevan soittajan perussynti on liian räväkät / rajut biittisynkan korjaukset
- kun biitit lähtevät jostakin syystä käsistä pelastaa nopeasti tehty täsmällinen korjaus tilanteen aina
- hakiessa oikeaa tempoa säädä pitchiä jatkuvasti yhdessä pitchbendin kanssa nopealla tahdilla kunnes biitit pysyvät
- nopeat hellät korjaukset tekevät soitostakin pehmeämpää



Joka tapauksessa kannattaa ottaa rennosti, nauttia musiikista ja soittamisesta. Live on aina liveä eli kaikkea voi sattua ja virheetkin kuuluu asiaan.
Beliar

Posts: 1,361

#148 • • Beliar

Axu-T, 29.6.2006 14:02:
- haitsuista kuulee monesti toimivatko biisit rytmillisesti / soundillisesti keskenään. Luultavammin sopivat jos haitsut istuvat hyvin yhteen.



I beg your pardon... *whaat* Jos biisi menee C:stä ja toinen G#:stä, niitä ei kyllä Tiëstokaan soita päällekkäin semmoisenaan, vaikka haikat olisikin identtiset! Kuuntelemalla, soittamalla, kokeilemalla, taas kuuntelemalla ja soittamalla oppii kuuleen biiseistä sen, mitkä menee yhteen ja mitkä ei. Miksaamisen tarkkuuteen korkeet taajuudet kyllä auttaa, mutta mielestäni tärkeämpää on oppi korjaamaan nopeasti ja oikein, kuin oppia pitsaamaan biisit tarkasti oikein...

Muuten kyllä; agree!

--
Mikä **tun desibeliraja?!?!

Tarsu

Posts: 2,449

#149 • • Tarsu
osta lisää levyjä!
ja vieläkin lisää!!

--
Remember those posters that said -Today is the first day of the rest of your life-? Well, thats true of every day but one -the day you die- !

-Lester Burnham

Beliar

Posts: 1,361

#150 • • Beliar

pikkutapsa, 29.6.2006 16:15:
osta lisää levyjä!
ja vieläkin lisää!!



Ei ku pärjää hyvin silleenkin, että lainaa kirjastosta levyjä ja soittaa niitä. Uutuuksia saa halvalla huoltoasemien musiikkia matkaan-hyllystä *lmao*

--
Mikä **tun desibeliraja?!?!

Axu-T

Posts: 427

#151 • • Axu-T

astaroth, 25.6.2006 19:49:
---
fine, 25.6.2006 19:41:
syyni postaukseen oli lähinnä ne urpåt jotka rupeavat soittaa koska se on muka niin cool, ja sil saa naisii. ja tämä ajttelutapa osuu yhä useammin ja useammin mun nenälleni..

tottakai saa soittaa, mut ei vaan anneta tän craftin muuttua IDOLS kilpailuksi

---

ei hyviä ilman huonoja

jos jotkut haluavat välttämättä sponsoroida line uppia, joka on täynnä sunnuntaisoittelijoita, niin se on sitten heidän asiansa. itse en näe vaivaa maksaa pakillisesta paskaa

tämän homman tekeminen rahan takia ei taas ole omasta mielestäni se juttu, miksi tätä tehdään (vaikka se ei ollutkaan pointtisi) - vaikka monet todellakin ansaitsevat palkkaa vastineeksi taidoilleen, kun tämä harrastus on niin jumalattoman kallista



Mun mielestä on kuitenkin ihan hyvä jos tälläiseenkin ketjuun näkisivät perehtyneemmät vaivaa. Itse en ainakaan missään nimessä lähde torjumaan immeisten kiinnostusta levyjen soitteluun. Järjetöntähän se olisi. Jos soittaminen vaan yhtään innostaa edes harrastamiseen asti niin ei muuta kuin niitä lemppareita veivailemaan ja harjoittelemaan. Hyville ja lahjakkaille jukille löytyy aina tilaa kaikissa genreissä, työnä tai harrasteena.

Itse en näe mitään järjellistä syytä miksi aloittelijoille pitäisi kettuilla ja nyrpistellä. Jokainen aloittaa homman nollasta ja parempi vain jos siitä pääsee eteenpäin mahdollisimman pian. Jokainenhan voi kehittyä, omaan tahtiinsa ja onhan se meille kaikille musiikin ystäville eduksi että jukkia tulee paljon ja rima nousee kyllä sen myötä... Jelppiä vaan siihen!
Avatar
#152 • • astaroth Guest

Axu-T, 29.6.2006 21:27:
Itse en näe mitään järjellistä syytä miksi aloittelijoille pitäisi kettuilla ja nyrpistellä. Jokainen aloittaa homman nollasta ja parempi vain jos siitä pääsee eteenpäin mahdollisimman pian. Jokainenhan voi kehittyä, omaan tahtiinsa ja onhan se meille kaikille musiikin ystäville eduksi että jukkia tulee paljon ja rima nousee kyllä sen myötä... Jelppiä vaan siihen!


pidän itseäni vielä ihan yhtä kämäisenä aloittelijana, joten en todellakaan tässä dissannut millään tavalla vähemmän nimeä omaavan jukan signaamista. jos aloittelijalla on etiikka ja musiikilliset arvot kohdallaan, niin todellakin silloin vihreää valoa. oma teksti meni siis tässä lähinnä niille, jotka perustavat tämän harrasteen ns. kyseenalaisille periaatteille, ja promoottoreille, jotka funtsivat, että "kunhan siellä nyt vaan on joku jyyrä dekkien takana"
Damien

Posts: 2,882

#153 • • Damien [tr3ox]

astaroth, oma teksti meni siis tässä lähinnä niille, jotka perustavat tämän harrasteen ns. kyseenalaisille periaatteille, ja promoottoreille, jotka funtsivat, että "kunhan siellä nyt vaan on joku jyyrä dekkien takana"



Tätähän se on jo pidemmän aikaa ollut, tai sit vaihtoehtoisesti järkätään bileet nii päästään ite soittaa. Vittu jos sull on klubi nii siel voi olla ne KAKSI talon djtä ihan hyvin jotka starttaa illan ja täyttää paikat settien väleissä. Sit sulla mun järjen ja ideologian mukaan tulee olla ERIKSEEN ne illan starbat. Aika pitkälti ne keikat ei valu amatööreille vaan hyväveli järjestelmä pitää huolen siitä, että kaikki talon residentit (kaikki ne 5) soittaa koko illan kuukaudesta toiseen...
Itse yleensä äänestän jaloilla ja vältän tämän tyylisiä klubeja, ellei joskus harvoin niissäkin näy jotain
vanhoja pieruja keski-euroopasta.
Harva ns. "residentti" pystyy elävöittämään niin että niitä samoja ralleja jaksais kuukaudesta toiseen.
Moni klubi on mun mielessä kutistunut jukeboksi illoiksi...

Tompan keskiviikoista voi ottaa mallia miten ne line-up:t kasataan viikosta toiseen, nimen omaan teeman ja tyylilajin mukaisesti, ei siks että sä olit meillä eilän nii mä tuun sit teille tänään. PRKL!
gerry

Posts: 979

#154 • • gerry
Harjoittele pitkiä vaihtoja... Ainakin itte digaan pitkistä vaihtoista koska silloin biisien vaihtuminenkin on sulavamppaa (ottaen toki huomioon et soitat kahta samantyylistä biisiä peräkkäin). On toki helpomppaa etsiä biittii suunnilleen kohilleen ja biisin lopussa 4tahdin miksaus suorittaa mutta se on jotenkin tönkkö eikä suinka yhtä haasteellista ku biisien pitkä sorvaus.

Kun löydät temmon laita levy ajois soimaan ja lähe siitä kikkailemaan/sorvaamaan uutta sisään:) Toimii erinomaiesti myös biiseis jotka eivät ala biitilla, vaan voksuil, padil, kolinal tms...

--
by B.C.S

eewol

Posts: 1,125

#155 • • eewol Fen - Project, Mayhem, Undertaker, TIP TOP

astaroth, 29.6.2006 22:53:
---
Axu-T, 29.6.2006 21:27:
Itse en näe mitään järjellistä syytä miksi aloittelijoille pitäisi kettuilla ja nyrpistellä. Jokainen aloittaa homman nollasta ja parempi vain jos siitä pääsee eteenpäin mahdollisimman pian. Jokainenhan voi kehittyä, omaan tahtiinsa ja onhan se meille kaikille musiikin ystäville eduksi että jukkia tulee paljon ja rima nousee kyllä sen myötä... Jelppiä vaan siihen!

---

pidän itseäni vielä ihan yhtä kämäisenä aloittelijana, joten en todellakaan tässä dissannut millään tavalla vähemmän nimeä omaavan jukan signaamista. jos aloittelijalla on etiikka ja musiikilliset arvot kohdallaan, niin todellakin silloin vihreää valoa. oma teksti meni siis tässä lähinnä niille, jotka perustavat tämän harrasteen ns. kyseenalaisille periaatteille, ja promoottoreille, jotka funtsivat, että "kunhan siellä nyt vaan on joku jyyrä dekkien takana"



Juu..

Turha tosiaan disautella yhtään... Aina on joku jossain keltä löytyy skillsei ja annettavaa tähän hommaan.
Mitä enemmän dj:tä sitä enemmän tietenkin sontaa mut myös hyvää.
Levyjen soitto tai musiikki ei kuulu kenellekkään vaan on kaikkien ilo.

Jos ei halua uusia dj:tä kuulla, ei tarvitse!! Säästä rahas tai mee paikalliseen kuunteleen jukeboxia.

Se kaveri joka joskus soittaa kaljapalkal paikallisessa punaniskakuppilassa ei tarkota sitä ett se ei nauttis musiikista yhtä paljon ku joku "kaikkitietävä" "skene" "LOL" "plur" -dj..

No tosin ymmärrän pointin siinäkin että kaverit joilla ei oikeesti oo mitään muuta päämäärä kuin saada mahdollisimman paljon mahdollisimman helposti ja vähällä duunilla (lue: kopioidaan "Jumalana pidettävän dj:n" Top10 lista joka kuukausi omaan pakkiin) kyl sais laittaa kalan pyllyyn..

Mutta ei nää kaverit yleensä pitkälle pötki!

Toki on vaikee soitella paljon "korkkaamattomia helmiä" ku yleensä tunnetut dj:t saa kaikki uudet rallit promoina ilman rahallista panostusta. No elämä on!! *joo*

Jep.. Että plur vaan kaikille!! *plur*

Niin ja back to topic: Kyl tosiaan toi monitori miksaaminen kannattaa opetella kunnolla.. Ite en tosiaan oo hirveen hyvä täs toiminnas, mut koko ajan oppii!!

Ja jos haluu tiestoksi tieston paikalle nii ei sinne tieston levyjä soittamalla pääse... Think about it!!

Ei muuta ku omaa tuotantoo kyseeseen!!

Jos näillä eväillä!! Hyvää kesää ja dj:lle pesää!! *tanssittel*
KD

Posts: 154

#158 • • KD sick mind
Jos musiikki ei kuulu viiden tärkeimmän asian joukkoon elämässäsi, unohda levyjen soitto. *hihu*

--
Do it without the attitude or don't do it at all!

gerry

Posts: 979

#159 • • Edited gerry
Älä hosu...:D lavalle meneminen jännittää ja kaljasta on apua mutta yksinkertaiset asiat saattavat mennä silloin pieleen....


Itse tein emämunauksen lauantaina. Olin tuomassa neljättä biisiä sisään (cd soittimil) ku kuuntelin luureista et mitä *ittua... Biisi jota olin mixaamas päälle oli sama kuin minkä soitin jo ekana, ei muuta ku levy *elvetin nopeasti ulos ja oikea sisään, temmot jotenkin kohille ja feiteri laidasta toiseen....:D


Kysees oli netistä ostamani viisut jotka olin CD-R levylle polttanut. Eli merkka levys, pidä ne järjestyses ja älä jännitä niin kaikki menee hyvin:)

--
by B.C.S

Lauri

Posts: 1,051

#160 • • Lauri Devoted

gerry, 16.7.2006 17:39:

Itse tein emämunauksen lauantaina. Olin tuomassa neljättä biisiä sisään (cd soittimil) ku kuuntelin luureista et mitä *ittua... Biisi jota olin mixaamas päälle oli sama kuin minkä soitin jo ekana, ei muuta ku levy *elvetin nopeasti ulos ja oikea sisään, temmot jotenkin kohille ja feiteri laidasta toiseen



Emämunaus on soittaa huonoja biisejä tai niin huonosti, että yleisö
lähtee pois. Esim. soivalta levyltä neulan nostaminen ei ole mitenkään
epätavallista kokeneemmillakaan dj:llä. Sitä käy silloin tällöin ja
IMHO se kuuluu asiaan. Virheitä sattuu kaikille ja DJ setissä ne tuovat
nimenomaan inhimillisyyttä mukaan. Useimmitenhan yksittäinen virhe
jopa nostaa tunnelmaa sen laskemisen sijaan.

(P.S. Virheetön miksaus päivässä pitää promoottorit loitolla *vink*)