Neuvoja aloitteleville DJ:lle

853 posts, 43 pages, 433,759 views

gerry

Posts: 979

#121 • • gerry

CM, 11.4.2006 19:37:
Ihme ettei tätä neuvoo keltää oo tullu:
Opetelkaa soittamaan kännissä *lmao*



Se nyt on itsestäänselvyys;) Ei selvinpäin oo mitään intoo soitella..

--
by B.C.S

Avatar
#122 • • aaaaaaaaaa Guest
Kuulostaa taas keskustelu tosi neuvokkaalta alottevei dj-jäbiä varten *igor*
display23

Posts: 3,069

#124 • • display23

as, 24.4.2006 13:55:


Kyl se cosmicmanin neuvo kännissä soittamisen suhteen on ihan rakentava :D



mitenkäs se meni...sä et vissiin saa dokaa :D
hrdkvr

Posts: 3,929

#125 • • hrdkvr KURGO

CM, 11.4.2006 19:37:
Ihme ettei tätä neuvoo keltää oo tullu:
Opetelkaa soittamaan kännissä *lmao*



mä aikoinaan soitin ekaa kertaa yleisölle kännissä.. meni paremmin kun ei jännittänyt :D

--
-keep it hard-

DJ_laama

Posts: 123

#126 • • DJ_laama
Opetelkaa soittamaan ilman kunnon monitorointia.
A-E

Posts: 528

#127 • • A-E Detroit Techno Militia
Itse opettelin aikoinaan pitchin käytön ja biittimiksaamisen hankkimalla kaksi kappaletta samaa vinyyliä. Näiden "harjoitus" levyjen tulisi olla rankenteeltaan aikan yksinkertaisia eli siis kickin tulisi olla selkee ja alkaa heti levyn alusta.

Aluksi treenasin samalla nopeudella soivien levyjen synkkaalaittamista, josta sitten siirryin treenaamaan korviani ja opettelemaan erottamaan sen mistä huomaa soiko levy liian nopeasti vai hitaasti.

Tässä on linkki how to become dj oppaaseen joka on pyörinyt netissä jo nyt ainakin 10-vuotta. Tämä kyseinen opas on erittäin hyödyllinen biittimiksaamisen perusteisiin, josta vasta koko harrastuksen hauskuus ja haastavuus vasta alkaa.

http://www.topdjgear.com/howtobecomedj.html


PS. Treenaamista ei saa koskaa painottaa tässä harrastuksessa liikaa, sillä jo useita vuosia soittavat dj:t treenaavat lähes päivittäin omia taitojaan.

--
The true rebels always walk alone anyways...

-- Derrick May

A-E

Posts: 528

#128 • • A-E Detroit Techno Militia

DJ_laama, 24.4.2006 17:44:
Opetelkaa soittamaan ilman kunnon monitorointia.



Soittamaan kolmella dekillä tai kuten Cristian Varela neljällä.

Kannattaa muuten opetella kanssa soittamaan mikserillä ilma equja ja kotona voi treenata keikkasoittamista ilman kunnon monitorointia kääntämällä kaiuttimet sinusta poispäin.

--
The true rebels always walk alone anyways...

-- Derrick May

Apo

Posts: 1,574

#129 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

DJ_laama, 24.4.2006 17:44:
Opetelkaa soittamaan ilman kunnon monitorointia.



Juuri näin. Kuulostaa tosi pahalta yrittää miksata saliäänen mukaan jos viivettä on yhtään.

Jos virittelyosaamista riittää niin kannattaa laittaa mikserin ulostulo viive-efektin (= delay, ilman kaikua) läpi niin tottuu siihen ettei tilassa soiva ääni olekkaan synkassa soivien biisien kanssa.

Onnistuu vaikkapa vetämällä ääni tietokoneen jonkin softan läpi.
Beliar

Posts: 1,361

#130 • • Beliar

Steven Hoaks, 25.3.2005 11:53:
Mulla on itelle sama ongelma melkein kaikilla keikoilla... Se ei johdu metelistä eikä ympäristöstä vaan itsestäs. Ja sulla näyttää olevan sama vika kuulossa kun mulla. Huono äänen erittelykyky (onkohan yhdyssana). Mulla on kyllä tutkitusti täydellinen kuulo mutta jos mulle puhuu esim bussissa tai bileissä en kuule mitään, koska en pysty erittelemään puheääntä musiikista tai esim. tausta hälinästä. Sama tapahtuu kun kuuntelee joskus tosi kovalla kaksi biisiä päällekkäin ja kymmenet ihmiset huutaa toisilleen ympärilläsi. Kotona se ei haittaa.



Toi on korvien totuttelusta kiinni, jota pystyy treenaamaan myös niin, että kuuntelet jotain biisiä ihan tavallisista koti-sterboista ja valitset biisistä jonkin yksittäisen soittimen ja keskität kuulosi tähän soittimeen, kuuntelet miten se soittaa koko biisin ajan. Miksausvaiheessa taas itse käytän tota "seuraavan biisin" korostamista keskialueilta equlla. "Äänen erittelykyky", tai pikemminkin "äänen erottelukyky" kirjoitetaan juurikin noin. *vink*

Steven Hoaks, 22.4.2005 20:14:
Tälläsissä tapaukissa ei tiedä pitääkö itkeä vai nauraa *uuh*



Näissä tapauksissa mä oon tainnu sanoo tyypille jotain semmoista, että minä olen nauranut ja hän itkenyt... *pepsodent* En ole varsinkaan baarikeikoilla ihan niitä parhaimpia jätkiä...

--
Mikä **tun desibeliraja?!?!

Avatar
#132 • • Edited aaaaaaaaaa Guest
No onhan se hyvä jos osaa soittaa monitoreilla ja kuulokkeilla.
Mä tosin tykkään aina pitää yhen kanavan kuulokkeissa ja toista kuuntelen monitoreilla.
Tai splitata kuulokkeilla.

Tästä tuli vaan mieleen kysymys, että minkäslaisia kikkoja käytätte?
Efekteihin en taho koskea.
Kanavien kanssa kikkaillu on jo aika tylsä. Äänet pois ja ääni takas silleen, että toisesta kanavasta vaikka tukee basso sen ajaksi tai haitsu.
Muita ideoita?
Gateway

Posts: 1,391

#133 • • Gateway Club Therapy

Remotion, 26.4.2006 10:12:
---
DJ_laama, 24.4.2006 17:44:
Opetelkaa soittamaan ilman kunnon monitorointia.

---
eli soittaa kuulokkeilla.



Ois kyllä hyvä hanskata soittaminen sekä pelkästään luureilla, monitorin avulla että jopa "saliääniemulaatiolla" soittaen - tässä hyvänä apuna on kotilaitteisto pienellä volalla. Kotona mulla ei oo koskaan monitoreita ollutkaan joten kotistereoilla kohtuuvoluumeilla on tullu soiteltua paljon. Nykyään monitorikin on kotona ja kyllähän se auttaa, vielä pitäis saada se pois lattialta pään korkeudelle että ois kunnolla apua. Eka ison PA:n keikallani en osannut soittaa monitorin mukaan ollenkaan vaan pistin ne kiinni ja soitin saliäänen mukaan :) kai se ihan passelisti meni silti. Tosin eiköhän pääneuvo ole että perusasiat ensin haltuun ja sitten vaan soittelee menemään paljon kaikenlaista sekaisin...
Steven Hoaks

Posts: 5,924

#134 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

CM, 11.4.2006 19:37:
Ihme ettei tätä neuvoo keltää oo tullu:
Opetelkaa soittamaan kännissä *lmao*



Täh? Voiko sitä soittaa selvinpäinkin *ding* Pitääpä kokeilla *hmph*

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

Beliar

Posts: 1,361

#135 • • Beliar

Steven Hoaks, 9.5.2006 08:16:
Täh? Voiko sitä soittaa selvinpäinkin *ding* Pitääpä kokeilla *hmph*



Et oo tosissas!!! Sen mäki haluun nähä! *vink*

--
Mikä **tun desibeliraja?!?!

DJ_laama

Posts: 123

#136 • • DJ_laama

DJ_laama, 24.4.2006 17:44:
Opetelkaa soittamaan ilman kunnon monitorointia.



Tulipahan mieleen että tän vois tiivistää vielä vaikka niin että opetelkaa soittamaan pelkästään luureilla.
Anselmi

Posts: 2,578

#137 • • Anselmi And sell me
Pyöritä levyjä myötäpäivään, älä vastapäivään.

--
sen pituinen se

Caro²

Posts: 5,301

#138 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2

A-E, 24.4.2006 17:49:
Kannattaa muuten opetella kanssa soittamaan mikserillä ilma equja


Ja suomennettuna tää menis kait jotakuinkin näin:

Opetelkaa tunnistamaan ja valitsemaan sellaiset kappaleet, jotka sopii soundimaailman ja tyylin suhteen keskenään riittävän hyvin yhteen, ettei vaihdot putoile tai hypi silmille vaikka ette käyttäisikään equja. Opetelkaa myös hyödyntämään biisien rakenteita, ettei niitä levyjä laiteta "ihan mistä huvittaa" soimaan, vaan pääsääntöisesti kappaleen rakenteiden mukaan (yleensä 32iskua ja sen variaatiot).

Equt ei ole mikään taikasauva kappaleiden yhteenliimaamiseen, vaikka ovatkin vallan mukava apu ja yleensä vieläpä miksauksen jälkeä parantava ominaisuus mikserissä.

= Tuntekaa soittamanne musiikki hyvin.
z

Posts: 1,146

#139 • • z
mieti, millainen on oma saundisi tai millainen haluaisit sen olevan. keiden muiden, mahdollisesti tunnettujenkin dj:n saundia se muistuttaa ja miten se eroaa niistä edukseen.

soita miksauksissa ja keikoilla pelkästään erinomaisia ja erinomaisesti tilanteeseen sopivia levyjä. niitä on kyllä, joten miksi soittaa muuta?

homma vaatii välillä kovastikin duunia eikä epäonnistumisiltakaan voi aina välttyä. silti sen pitäisi pääosan ajasta tuntua aidosti hauskalta. mieti, miten ratkaiset tämän ongelman.
anton fine

Posts: 1,359

#140 • • anton fine myspace.com/finethedj
hei mul on hyvä neuvo. tulin just venäjän kiertueelt ja huomasin et kaikki ovat tiskijukkii siel.....


täs on tosi hyvä neuvo: älä

ei mil pahal. mut tätä menoo, liksat...tippuu ja tippuuu.. liksa, laatu jne..