Neuvoja aloitteleville DJ:lle

853 posts, 43 pages, 439,424 views

antonsonin

Posts: 2,712

#161 • • Edited antonsonin laserpoint.

Lauri, 17.7.2006 12:14:
---
gerry, 16.7.2006 17:39:

Itse tein emämunauksen lauantaina. Olin tuomassa neljättä biisiä sisään (cd soittimil) ku kuuntelin luureista et mitä *ittua... Biisi jota olin mixaamas päälle oli sama kuin minkä soitin jo ekana, ei muuta ku levy *elvetin nopeasti ulos ja oikea sisään, temmot jotenkin kohille ja feiteri laidasta toiseen

---


Emämunaus on soittaa huonoja biisejä tai niin huonosti, että yleisö
lähtee pois. Esim. soivalta levyltä neulan nostaminen ei ole mitenkään
epätavallista kokeneemmillakaan dj:llä. Sitä käy silloin tällöin ja
IMHO se kuuluu asiaan. Virheitä sattuu kaikille ja DJ setissä ne tuovat
nimenomaan inhimillisyyttä mukaan. Useimmitenhan yksittäinen virhe
jopa nostaa tunnelmaa sen laskemisen sijaan.

(P.S. Virheetön miksaus päivässä pitää promoottorit loitolla *vink*)




En ole hirveän montaa täydellistä dj settiä kuullut livenä, ja sinäänsä omasta mielestäni sillä ei loppupeleissä ole edes mitään väliä jos munaa jotein livenä, kukaan ei ole täydellinen :)
villelope

Posts: 2,846

#162 • • villelope Lope of Lope & Kantola
Tosta munailusta vielä.

PA:t antavat kyllä jonkin verran anteeksi DJ:n "mokailua" kuten pientä biitin karkaamista.

Onneksi monitorit ovat (yleensä) sen verran laadukkaita ja tarkkoja, että korjaukset usein tapahtuu ennen kuin lattialla oleva väki tuota huomaa. Luurit ovat tietenkin vielä monitoriakin tarkempia.
thomas

Posts: 5,618

#163 • • Edited thomas

LooPy, 17.7.2006 12:52:
Onneksi monitorit ovat (yleensä) sen verran laadukkaita ja tarkkoja, että korjaukset usein tapahtuu ennen kuin lattialla oleva väki tuota huomaa. Luurit ovat tietenkin vielä monitoriakin tarkempia.



joissain tapauksissa näin on :) jotkut luurit taas kuulostaa niin paskalta että joutuu soittamaan monitorien avulla.
gerry

Posts: 979

#164 • • Edited gerry

LooPy, 17.7.2006 12:52:
Tosta munailusta vielä.

PA:t antavat kyllä jonkin verran anteeksi DJ:n "mokailua" kuten pientä biitin karkaamista.

Onneksi monitorit ovat (yleensä) sen verran laadukkaita ja tarkkoja, että korjaukset usein tapahtuu ennen kuin lattialla oleva väki tuota huomaa. Luurit ovat tietenkin vielä monitoriakin tarkempia.



Toi on kyl totta. PA antaa jonkun verran anteeksi (johtuen kai fatista saundista joten esim. mixattavan biisin basari mahtuu hyvin soivaan biisin basarin päälle tietyn toleranssin sisällä johtuen sen "leveydestä", olipa fiksusti sanottu heeh).


Mut tarkkana, ainakin itse en voi antaa itselleenkään anteeksi huolimattomuusvirheitä....:)

--
by B.C.S

villelope

Posts: 2,846

#165 • • villelope Lope of Lope & Kantola

gerry, 17.7.2006 17:46:
---
Mut tarkkana, ainakin itse en voi antaa itselleenkään anteeksi huolimattomuusvirheitä....:)


Noi karisee kyllä kokemuksen myötä. Ainakin vähenee suuremmissa määrin. :)
gerry

Posts: 979

#166 • • gerry

LooPy, 17.7.2006 18:00:
---
gerry, 17.7.2006 17:46:
---
Mut tarkkana, ainakin itse en voi antaa itselleenkään anteeksi huolimattomuusvirheitä....:)

---

Noi karisee kyllä kokemuksen myötä. Ainakin vähenee suuremmissa määrin. :)




Tai sit rajoitetaan dogausta:D

--
by B.C.S

CM

Posts: 1,507

#167 • • CM
Siinä vaiheessa, jos DJ soittaa paskaa musiikkia, alkaa huomio keskittyä ultimatetarkkoihin vaihtoihin *nauru*
freeve

Posts: 345

#169 • • freeve
kannattaa voittaa lotossa nii ei tarvii miettiä et mistä saa rahat levyihin ja laitteisiin..........*igor* *haluurahaalevyihi*
kolina

Posts: 315

#170 • • kolina
Älä hanki vinyylisoittimia ja ala keräämään vinyylejä, vaan osta suoraan digitaaliset vehkeet joilla pystyy miksaamaan mp3 ym. digitaalista musiikkia. Säästyy PALJON rahaa ja musiikkia saa PALJON helpommin kerättyä ym. muita etuja. Tulevaisuuden deejiit eivät enää pyörittele vinyylejä.
villelope

Posts: 2,846

#171 • • villelope Lope of Lope & Kantola

kolina, 14.8.2006 09:34:
Älä hanki vinyylisoittimia ja ala keräämään vinyylejä...


Tosta on varmasti moni eri mieltä.


Mut joo, vinkki.

Älä seuraa muiden DJ:den keikkojen tracklisteja tai top-listoja. Osta musiikkisi omien mieltymystesi mukaan.

Sinä olet artisti. Sinä päätät mitä kappaleita soitat ja missä järjestyksessä. Sinä ostat itse levysi.
xybo

Posts: 1,100

#172 • • xybo meeple!

kolina, 14.8.2006 09:34:
Älä hanki vinyylisoittimia ja ala keräämään vinyylejä, vaan osta suoraan digitaaliset vehkeet joilla pystyy miksaamaan mp3 ym. digitaalista musiikkia. Säästyy PALJON rahaa ja musiikkia saa PALJON helpommin kerättyä ym. muita etuja. Tulevaisuuden deejiit eivät enää pyörittele vinyylejä.



Ja plussana tuossa on vielä se että me fossiilit saadaan helpommin haluamme puuttuvat klassikot vinyylinä kun ostajat vähenee =). Tulevaisuuden DJ:t ei välttämättä myöskään enää mixaa musiikkia vaan antavat läppäreiden hoitaa koko homman, ehkä kuvaan tulee lisää video/kuva mixausta ja biisien valitsemista ilman teknistä suoritusta.

Toisaalta kun cd:t tuli, sanottiin että vinyyli kuolee. Tuskin kuolee mp3:sten takia.

-- xybo
remotion

Posts: 5,283

#173 • • remotion nostatus guru

kolina, 14.8.2006 09:34:
Älä hanki vinyylisoittimia ja ala keräämään vinyylejä, vaan osta suoraan digitaaliset vehkeet joilla pystyy miksaamaan mp3 ym. digitaalista musiikkia. Säästyy PALJON rahaa ja musiikkia saa PALJON helpommin kerättyä ym. muita etuja. Tulevaisuuden deejiit eivät enää pyörittele vinyylejä.



mun mielestä tämä on todella hyvä vinkki. itse olen monesti vaan mp3:n äänenlaatuun pettynyt, enkä sen takia niitä vielä rankkaa juuri vaihtoehdoksi, mutta kai siinäkin muutosta parempaan tapahtuu ja on jo paljon tapahtunutkin.
kolina

Posts: 315

#174 • • kolina

LooPy, 14.8.2006 09:38:
---
kolina, 14.8.2006 09:34:
Älä hanki vinyylisoittimia ja ala keräämään vinyylejä...

---

Tosta on varmasti moni eri mieltä.



Juu, aivan varmasti on. Jos on vinyylisoittimet jo hommattu, niin suosittelen siihen rinnalle kuitenkin myös digitaalista laitteistoa (esim. Serato). Sitten voi soitella molempia :). Esim. uusia julkaisuja saa paljon helpommin ja halvemmalla mp3 ym. muodoissa ostettua nettikaupoista kuin perusvinyyleitä.
kolina

Posts: 315

#175 • • kolina

remotion, 14.8.2006 09:40:
itse olen monesti vaan mp3:n äänenlaatuun pettynyt, enkä sen takia niitä vielä rankkaa juuri vaihtoehdoksi, mutta kai siinäkin muutosta parempaan tapahtuu ja on jo paljon tapahtunutkin.



Totaa.. Mä en tunnusta olevani mikään kristallikorva, mutta esim. Beatportista saatavat 320bps mp3:set ovat ihan laadukkaita. 192 bps tasoisissa vielä huomaa eron. Eli suosittelen myös panostamaan vähintään 320bps mp3 formaattiin.
remotion

Posts: 5,283

#176 • • remotion nostatus guru

kolina, 14.8.2006 09:51:
---
remotion, 14.8.2006 09:40:
itse olen monesti vaan mp3:n äänenlaatuun pettynyt, enkä sen takia niitä vielä rankkaa juuri vaihtoehdoksi, mutta kai siinäkin muutosta parempaan tapahtuu ja on jo paljon tapahtunutkin.

---


Totaa.. Mä en tunnusta olevani mikään kristallikorva, mutta esim. Beatportista saatavat 320bps mp3:set ovat ihan laadukkaita. 192 bps tasoisissa vielä huomaa eron. Eli suosittelen myös panostamaan vähintään 320bps mp3 formaattiin.



juu itsellä ei ole ihan viimeaikaisimpia kokemuksia asiasta. kun saan duunista uuden läppärin jossa polttava asema on parempi laadultaan ja jahka hankin jonkun luottokortin niin tilanne tulee muuttumaan todella radikaalisti omalta kohdaltani.
villelope

Posts: 2,846

#177 • • villelope Lope of Lope & Kantola

xybo, 14.8.2006 09:40:
---
Toisaalta kun cd:t tuli, sanottiin että vinyyli kuolee. Tuskin kuolee mp3:sten takia.


Menee hivenen off-topiciksi, mut kuitenkin.

Vinyyli ei kuollut CD:n tulemiseen, mutta peruskuluttajien käytössä vinyylejä ei juurikaan liiku. Sen sijaan konemusapuolella ostajia on yhä ja taitaa osa rokimmastakin musasta tulla myös vinyylinä.

remotion, 14.8.2006 09:40:
---
mun mielestä tämä on todella hyvä vinkki. itse olen monesti vaan mp3:n äänenlaatuun pettynyt, enkä sen takia niitä vielä rankkaa juuri vaihtoehdoksi, mutta kai siinäkin muutosta parempaan tapahtuu ja on jo paljon tapahtunutkin.


Lisää pätäkkää vaan pöytään.

Esim. Beatportista pystyt ostamaan biisit myös WAV-formaatissa. Pitäis riittää laadultaan.
remotion

Posts: 5,283

#178 • • remotion nostatus guru

LooPy, 14.8.2006 10:00:
Lisää pätäkkää vaan pöytään.

Esim. Beatportista pystyt ostamaan biisit myös WAV-formaatissa. Pitäis riittää laadultaan.



mielenkiintoista. =) tosin kai HYVÄ 320 on jo niin lähellä että periaattees semmosiakin uskaltais ostaa.
villelope

Posts: 2,846

#179 • • villelope Lope of Lope & Kantola

remotion, 14.8.2006 10:02:
---
mielenkiintoista. =) tosin kai HYVÄ 320 on jo niin lähellä että periaattees semmosiakin uskaltais ostaa.


Ei ole ketään mulle ainakaan tullut kitisemään tähän mennessä.

Tosin ketään ei ole tullut kitisemään myöskään siitä, että vinyylit rahisisi tai napsuisi.


On-topic:
Asiat mihin bilejengi kiinnittää huomiota. Tässä järjestykssä:
Selektio. Soittotekniikka. (näiden kahden välillä).

Formaatilla ei ole mitään väliä
kolina

Posts: 315

#180 • • Edited kolina

remotion, 14.8.2006 10:02:

mielenkiintoista. =) tosin kai HYVÄ 320 on jo niin lähellä että periaattees semmosiakin uskaltais ostaa.



Tein kerran pientä tutkimusta asiasta ja hommasin parista biisistä jotka mulla on vinyylinä myös 192 bps ja 320 bps mp3:set. 192:ssa ja vinyylissä huomaa siis aika selkeästi eron, mutta 320-ssa ja vinyylissä en voinut enää sanoa kumpi olisi kuulostanut paremmalta. Saattoi johtua äänirasioistani ym., että vinyylin soundi oli hieman erilainen kuin mp3-sen, mutta ei huonompi/parempi.

edit: niin ja pitää myös muistaa että bittinopeus ei aina kerro suoraan äänitteen laatua. esim. 320 voi olla huonompi kuin 192 jos alkuperäinen äänite on huonompi ensimmäisessä