Neuvoja aloitteleville DJ:lle

853 posts, 43 pages, 438,685 views

tomo

Posts: 286

#101 • • tomo ¤ motaOy ¤
sit ei muuta ku opettelee efektit, final scratchit, cd:t, vinyylit, pitchit, samplerit, scratchit, spinnit molempiin suuntiin, läppärit, midiohjaimet, softat, pedaalit ja ne muut mitä en muista.
vain sinusta riippuu se kuinka hyvä susta tulee. mutta ei ne litkupäät tajuu kuitenkaan missä
mennään, joten paa md, datti tai cd soimaan ja dokaa dekkien takana. niin noi pässit tekee.

-try to cope, nothing is else*nauru*
gerry

Posts: 979

#102 • • gerry

tomoya yamamoto, 7.4.2006 21:07:
sit ei muuta ku opettelee efektit, final scratchit, cd:t, vinyylit, pitchit, samplerit, scratchit, spinnit molempiin suuntiin, läppärit, midiohjaimet, softat, pedaalit ja ne muut mitä en muista.
vain sinusta riippuu se kuinka hyvä susta tulee. mutta ei ne litkupäät tajuu kuitenkaan missä
mennään, joten paa md, datti tai cd soimaan ja dokaa dekkien takana. niin noi pässit tekee.

-try to cope, nothing is else*nauru*



Plääh... Unoha noi midivemputtimet.... Niistä on vaan harmia.
Kyl mä edelleen kantaisin mielummin levylaukkua ku läppäriä mukaan. Helppoa ja vaivatonta etkä oo koneen varassa jos se päättä ruveta kesken setin elämään omaa elämää. Vaikka TOKI vain kaksi vinyylikootattua aikakevyä ja läppäri ON kevyemppi ku 500 vinyyliä;) Läppärin plussapuoli on et saat vaik kuin montaa miljoona biisiä roudattua keikoille... Mut olisiko siinä kuitenkaan idea... ei.. Ellet soita jossakin Sedu Koskisen raflas teineille toiveita jossa em. yhdistelmä on kylläki lyömätön.

--
by B.C.S

gerry

Posts: 979

#104 • • gerry

mayah, 7.4.2006 23:44:
---
gerry, 7.4.2006 23:43:
ja juo vähemmän;)

---


*känni* *soittel* *tisseil*



Joo, voi hidastaa kumpaaki vinyyliä näppärästi samalla ku EQ:uttaa mikserin potikoit sormil;)

--
by B.C.S

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#105 • • Aziz Combat Fighter
Levyjen soittaminen on kuitenkin ehkä kävelemisen jälkeen helpoin juttu handlata riittävän hyvin. Seuraavaks pitää keksiä mitä siitä eteenpäin eli joko a) hirvee itsepromootio ja hehkuttelu b) sen homman vieminen sfääreihin eli hullujen skillsien kehittely.

Arvaa vaan kumpaa 99,99% deejiistä tekee.
bansq

Posts: 931

#106 • • bansq leftfield winger.


Plääh... Unoha noi midivemputtimet.... Niistä on vaan harmia.
Kyl mä edelleen kantaisin mielummin levylaukkua ku läppäriä mukaan. Helppoa ja vaivatonta etkä oo koneen varassa jos se päättä ruveta kesken setin elämään omaa elämää. Vaikka TOKI vain kaksi vinyylikootattua aikakevyä ja läppäri ON kevyemppi ku 500 vinyyliä;) Läppärin plussapuoli on et saat vaik kuin montaa miljoona biisiä roudattua keikoille... Mut olisiko siinä kuitenkaan idea... ei.. Ellet soita jossakin Sedu Koskisen raflas teineille toiveita jossa em. yhdistelmä on kylläki lyömätön.



seba veti tampereella niin asiallista settiä läppärillä ja lelukiekoilla et kyl on pakko arvostaa, ei tullu hetkekskään mieleen et soitto on jotenkin erilaista.

--
plip goes on.

gerry

Posts: 979

#107 • • gerry

bansq, 8.4.2006 11:12:
---

Plääh... Unoha noi midivemputtimet.... Niistä on vaan harmia.
Kyl mä edelleen kantaisin mielummin levylaukkua ku läppäriä mukaan. Helppoa ja vaivatonta etkä oo koneen varassa jos se päättä ruveta kesken setin elämään omaa elämää. Vaikka TOKI vain kaksi vinyylikootattua aikakevyä ja läppäri ON kevyemppi ku 500 vinyyliä;) Läppärin plussapuoli on et saat vaik kuin montaa miljoona biisiä roudattua keikoille... Mut olisiko siinä kuitenkaan idea... ei.. Ellet soita jossakin Sedu Koskisen raflas teineille toiveita jossa em. yhdistelmä on kylläki lyömätön.

---


seba veti tampereella niin asiallista settiä läppärillä ja lelukiekoilla et kyl on pakko arvostaa, ei tullu hetkekskään mieleen et soitto on jotenkin erilaista.



No eipä se soitto varsinaisesti eroa oikeasta soitosta aikakoodatuil levyil ja jollaki DJ softal. Mut edelleenki läpptopi voi tehdä tempun kesken kaiken ja myös hankaluuksia saatta esiintyä teoston kanssa vaikka ne miljoona biisiä olisivatkin oikeasti ostettuja se on jotenkin todistettava (paras kikka on kuvata kaikki levykannet niin et joku passi tms dokumentti näkyy samassa kuvassa ellet halua roudata levyjä silti mukana jotta voit ne todistaa ne omiksi:D)

--
by B.C.S

Elias

Posts: 434

#108 • • Elias Elias

Ana-5000, 8.4.2006 03:15:
Levyjen soittaminen on kuitenkin ehkä kävelemisen jälkeen helpoin juttu handlata riittävän hyvin. Seuraavaks pitää keksiä mitä siitä eteenpäin eli joko a) hirvee itsepromootio ja hehkuttelu b) sen homman vieminen sfääreihin eli hullujen skillsien kehittely.

Arvaa vaan kumpaa 99,99% deejiistä tekee.



Niinpä, eipähän tuo kauhean vaikeita arvata ole. Itse tyydyn soittamaan vain omaksi ilokseen eipähän tarvi stressata siitä että saisiko nimen listaan kaikkiin bileisiin *nauru*

--
Because "moo" just doesn't sound right"

bansq

Posts: 931

#109 • • bansq leftfield winger.

gerryNo eipä se soitto varsinaisesti eroa oikeasta soitosta aikakoodatuil levyil ja jollaki DJ softal. Mut edelleenki läpptopi voi tehdä tempun kesken kaiken ja myös hankaluuksia saatta esiintyä teoston kanssa vaikka ne miljoona biisiä olisivatkin oikeasti ostettuja se on jotenkin todistettava (paras kikka on kuvata kaikki levykannet niin et joku passi tms dokumentti näkyy samassa kuvassa ellet halua roudata levyjä silti mukana jotta voit ne todistaa ne omiksi:D)



jep, eipä se satunnaisen läppärinräpläämisen ohella eronnut normaalista keikasta mitenkään. itse en ole finalscratchia päässyt kokeilemaan, mutta voisin kuvitella että levyn pysäyttämisen ja äärimmäisen hitaan liikuttamisen ääni eroaisi edes vähän vinyylistä mp3:sen häviöllisen pakkausalgoritmin myötä? pilk. nus. mut kiinnostaa tietää.

tostahan vois oikeasti valittaa ettei noilla laitteilla esiintyvät artistit sais "laillisesti esiintyä" suomessa. vois tekijänoikeuslakikeskustelu saada vähän uutta pontta kun vaikkapa pvd ja liuta muita tunnettuja artisteja älähtäis tännepäin?

--
plip goes on.

gerry

Posts: 979

#110 • • gerry

bansq, 8.4.2006 12:35:
---
gerryNo eipä se soitto varsinaisesti eroa oikeasta soitosta aikakoodatuil levyil ja jollaki DJ softal. Mut edelleenki läpptopi voi tehdä tempun kesken kaiken ja myös hankaluuksia saatta esiintyä teoston kanssa vaikka ne miljoona biisiä olisivatkin oikeasti ostettuja se on jotenkin todistettava (paras kikka on kuvata kaikki levykannet niin et joku passi tms dokumentti näkyy samassa kuvassa ellet halua roudata levyjä silti mukana jotta voit ne todistaa ne omiksi:D)

---


jep, eipä se satunnaisen läppärinräpläämisen ohella eronnut normaalista keikasta mitenkään. itse en ole finalscratchia päässyt kokeilemaan, mutta voisin kuvitella että levyn pysäyttämisen ja äärimmäisen hitaan liikuttamisen ääni eroaisi edes vähän vinyylistä mp3:sen häviöllisen pakkausalgoritmin myötä? pilk. nus. mut kiinnostaa tietää.

tostahan vois oikeasti valittaa ettei noilla laitteilla esiintyvät artistit sais "laillisesti esiintyä" suomessa. vois tekijänoikeuslakikeskustelu saada vähän uutta pontta kun vaikkapa pvd ja liuta muita tunnettuja artisteja älähtäis tännepäin?



No toki äänenlaatu timestretchin (jos on älyttömän suuria nopeuseroja) ja mp3:sen takia kärsii. Mut kyl niil keikan hoitaa, ei sen puoleen.

Ja tuskin teosto pvd kaltaiselle esiintyjälle hankaluuksia tuottaa;)

--
by B.C.S

Funktion

Posts: 1,720

#111 • • Funktion over 9000

gerry

No toki äänenlaatu timestretchin (jos on älyttömän suuria nopeuseroja) ja mp3:sen takia kärsii. Mut kyl niil keikan hoitaa, ei sen puoleen.

Ja tuskin teosto pvd kaltaiselle esiintyjälle hankaluuksia tuottaa;)



Mutta miks pitäis timestretchillä ne nopeuserot tasata? Ihan samanlailla softassakin pitchillä voi nopeuttaa / hidastaa.

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

gerry

Posts: 979

#112 • • Edited gerry

Funktion, 8.4.2006 17:35:
---
gerry

No toki äänenlaatu timestretchin (jos on älyttömän suuria nopeuseroja) ja mp3:sen takia kärsii. Mut kyl niil keikan hoitaa, ei sen puoleen.

Ja tuskin teosto pvd kaltaiselle esiintyjälle hankaluuksia tuottaa;)

---


Mutta miks pitäis timestretchillä ne nopeuserot tasata? Ihan samanlailla softassakin pitchillä voi nopeuttaa / hidastaa.



Köh, softa pitchi=timestretch=koodi joka paskentaa äänenlaatua. Tosin ku vinyylei jossa äänen hidastuminen tapahtuu analogsesti, ei digitaalisesti koodia laskemalla;)

Sama toki tempoa lisätessä.

--
by B.C.S

Funktion

Posts: 1,720

#113 • • Edited Funktion over 9000

gerry,

Köh, softa pitchi=timestretch=koodi joka paskentaa äänenlaatua. Tosin ku vinyylei jossa äänen hidastuminen tapahtuu analogsesti, ei digitaalisesti koodia laskemalla;)

Sama toki tempoa lisätessä.



Joo, toi on ihan totta, mutta kyllä se sen verran kehittynyttä koodia on että ei sitä ihminen erota onko se vinyyli/cd vai softa...

Ne ei ole tosiaan sama asia softa pitchi ja timestretch..
Softa pitchi nopeuttaa ja hidastaa ihan samalla periaatteella biisiä, siten että mikäli biisiä hidastetaan myös sen pituus pitenee, ja päinvastoin nopeutettaessa, jolloin timestretchiä ei pääse syntymään..

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

gerry

Posts: 979

#114 • • Edited gerry

Funktion, 8.4.2006 19:34:
---
gerry,

Köh, softa pitchi=timestretch=koodi joka paskentaa äänenlaatua. Tosin ku vinyylei jossa äänen hidastuminen tapahtuu analogsesti, ei digitaalisesti koodia laskemalla;)

Sama toki tempoa lisätessä.

---


Joo, toi on ihan totta, mutta kyllä se sen verran kehittynyttä koodia on että ei sitä ihminen erota onko se vinyyli/cd vai softa...

Ei sitä time-stretchiä pääse syntymään niin mainittavasti että se oikeesti vaikuttais äänen laatuun..



Paskan marjat sanon minä:) Kyllä sen eron kuulee, ja toki se riippuu softista miten paljon se korviin sattuu mut ykskää softa ei mallinna 1:1 analogivinyyliä. Esimerkiksi (kehittyneessä softas) abletonis alkaa ikävästi ääni väreilee kun vaik 138bpm hidastaa esim. 95 bpm nopeudeen. Samoin suurin osa markkinoil olevista Dj softista.

Toki, isosta PA:sta luukutettuna känniyleisölle eroa ei välttämättä huomaa, mutta silti se on.

Edit: Olit näköjään editoinut postaustasi:) No enivei, lisätään viel et aina ku muutat tempoa sen kyl kuulee... Tai kokeiles itse otta vaikka 140 bpm biisi ja laske nopeus satseen... Ei pitäisi kuullosta digimössöltä jos kerran koodiin ei kosketa?? Vinyyliä voi hidastaa vaik kuin eikä se muutu puuroks eikä väreileväksi...

Edit:3:monen:) Niin siis toki, äänen saa vielä paskemmaks mikäli on ominaisuus päällä joka ei laske sävelkorkeutta. Silloin saa äänen ruvelle jo pieniä nopeusmuutoksia tekemällä. Perinteisel pitchil voi veivata ainakin +10-10 prosenttia huoletta.

--
by B.C.S

Funktion

Posts: 1,720

#115 • • Funktion over 9000

gerry,

Paskan marjat sanon minä:) Kyllä sen eron kuulee, ja toki se riippuu softista miten paljon se korviin sattuu mut ykskää softa ei mallinna 1:1 analogivinyyliä. Esimerkiksi (kehittyneessä softas) abletonis alkaa ikävästi ääni väreilee kun vaik 138bpm hidastaa esim. 95 bpm nopeudeen. Samoin suurin osa markkinoil olevista Dj softista.

Toki, isosta PA:sta luukutettuna känniyleisölle eroa ei välttämättä huomaa, mutta silti se on.



No itse käytän Abletonia päivittäin, noin niinkun musiikin teossa.

Ja toisekseen, pysytään nyt kuitenkin noin niinkuin järkevissä rajoissa, ei itselläni ainakaan tulisi mieleenkään pitchata 138bpm biisä 95 bpm...

Tavallisessa biittimiksauksessa +/- 10bpm voin luvata että et huomaa yhtään mitään eroa softan ja cd/vinyylin välillä..

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

gerry

Posts: 979

#116 • • gerry

Funktion, 8.4.2006 19:43:
---
gerry,

Paskan marjat sanon minä:) Kyllä sen eron kuulee, ja toki se riippuu softista miten paljon se korviin sattuu mut ykskää softa ei mallinna 1:1 analogivinyyliä. Esimerkiksi (kehittyneessä softas) abletonis alkaa ikävästi ääni väreilee kun vaik 138bpm hidastaa esim. 95 bpm nopeudeen. Samoin suurin osa markkinoil olevista Dj softista.

Toki, isosta PA:sta luukutettuna känniyleisölle eroa ei välttämättä huomaa, mutta silti se on.

---


No itse käytän Abletonia päivittäin, noin niinkun musiikin teossa.

Ja toisekseen, pysytään nyt kuitenkin noin niinkuin järkevissä rajoissa, ei itselläni ainakaan tulisi mieleenkään pitchata 138bpm biisä 95 bpm...

Tavallisessa biittimiksauksessa +/- 10bpm voin luvata että et huomaa yhtään mitään eroa softan ja cd/vinyylin välillä..



Itsekin käytän abletonia (joka on muuten aivan vitun paska DJ settiä ajatelleen, livessä ja musatuotannossa taas aivan huippuluokkaa). Tuolla äärimmäisellä temponmuutoksella todistan vaan sen että ääni menee puuroksi näin suurissa muutoksissa=koodiin siis kosketaan.

--
by B.C.S

Funktion

Posts: 1,720

#117 • • Edited Funktion over 9000
Testasin justiinsa.. Otin 130bpm biisin, pitchasin Abletonilla 70 bpm, nostin sieltä 170bpm, eli vielä äärimmäisemmin kuin mitä käytit esimerkkinä, enkä huomaa pienintäkään väreilyä äänessä enkä mitään muutakaan erikoisuutta.. *täh*


(nyt menee kyllä tooosi offtopiciks *hih* siirretään vaikka muualle tää väittely)

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

gerry

Posts: 979

#118 • • Edited gerry

Funktion, 8.4.2006 19:51:
Testasin justiinsa.. Otin 130bpm biisin, pitchasin Abletonilla 70 bpm, nostin sieltä 170bpm, eli vielä äärimmäisemmin kuin mitä käytit esimerkkinä, enkä huomaa pienintäkään väreilyä äänessä enkä mitään muutakaan erikoisuutta.. *täh*


(nyt menee kyllä tooosi offtopiciks *hih* siirretään vaikka muualle tää väittely)



Joo, mä korjaan hiukan väittämääni:) Siis re-pitchil ("vinyylimoodi") abletoni skulaa vitun hyvin mut beatsilla taas kusee.... johtuen tietenkin et sen on hidastaessa "hukattava" johonkin dataa ja nopeuttaessa paikattava tyhjää tietoa.

--
by B.C.S

Funktion

Posts: 1,720

#119 • • Funktion over 9000

gerry,

Joo, mä korjaan hiukan väittämääni:) Siis re-pitchil ("vinyylimoodi") abletoni skulaa vitun hyvin mut beatsilla taas kusee.... johtuen tietenkin et sen on hidastaessa sen on "hukattava" johonkin dataa ja nopeuttaessa paikattava tyhjää tietoa.



Noniin, silloinhan kyseessä ei enää ole pitchi... *vink*

Juurikin tuolla aiemmin sanoin että timestretch ja pitch on softissa erikseen.. Ne beats, texture jne ei jäljittelekään pitchiä ollenkaan..

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

CM

Posts: 1,507

#120 • • CM
Ihme ettei tätä neuvoo keltää oo tullu:
Opetelkaa soittamaan kännissä *lmao*