DJ_laama, 10.5.2006 18:46:
---
DJ_laama, 24.4.2006 17:44:
Opetelkaa soittamaan ilman kunnon monitorointia.
---
Tulipahan mieleen että tän vois tiivistää vielä vaikka niin että opetelkaa soittamaan pelkästään luureilla.
Mmmmm... Vähän kaksipiippuinen juttu..
Voi olla että livetilanteessa luureissa joutuukin luukuttamaan niin kovaa, että korvat väsyy pahastikin. Toisaalta voi olla paljon helpompaa saada kokonaiskuva todellisesta ulos tulevasta soundista ja esim basson toistosta kun kuulee monitoroinnin lisäksi myös pa'n soundia.. Hyvillä luureilla saavuttaa varmasti tarkan soiton/mixauksen, mutta voi myös varautua siihen että luurien voluumia onkin mahdotonta ruuvata tarpeeksi kovalle kuullakseen master-ulostulon kunnolla vaihtoa miksattaessa. Tapahtuman teknisissä toteutuksissa kun voi olla monenlaisia tapoja, saattaa esim. käydä niin että varsinkin alkuiltaa soittava dj joutuu soittelemaan masterit aika hiljaisella. Ja siihen nappulaanhan ei juuri kajota kuin järjestäjien luvalla. Tietenkin vaihdon voi silloin toteuttaa molemmat levareiden kanavat päällä gainilla ja equilla, mutta sehän onkin jo sitä tilanteeseen sopeutumista. Monesti vain on kuullut bileissä dj'den valittavan masterin hiljaisuutta luureissa, mutta sehän onkin juuri se monitorikaiuttimen idea.
Eli punainen lanka tässä oli: kannattaa opetella myös se monitoreilla soittaminen. Omasta mielestäni myös paljon rennompi tapa soitella.
Itsehän en ole mikään mixaamisen mestari lainkaan (muut neuvokoot paremmin), mutta pari vinkkiä voisin heittää kun ainakin itseäni ovat hieman auttaneet:
1) Opettele kuuntelemaan haitsuja / korkeita taajuuksia
- live-tilanteessa niiden erottaminen on loppupelissä helpointa
- korkeiden taajuuksien synkkaaminen keskenään on helpompaa, eron biiteissä kuulee tarkemmin
- haitsuista kuulee monesti toimivatko biisit rytmillisesti / soundillisesti keskenään. Luultavammin sopivat jos haitsut istuvat hyvin yhteen.
2) Jos käytät monitorointia livemiksauksessa voi tilannetta selkeyttää itselleen paljon sillä mitä luureistaan samalla soittaa:
- kun monitori laulaa yhdessä pa'n kanssa soitettava soundi on "rikasta" voi keskittymistä helpottaa mikäli kuulet luureista vain ylös miksattavan kappaleen ja monitorista siis lopputuloksen.
3) Vaihdon ajoitus on tärkeää
- Jos saat toisen biisin aukeamaan mukavasti kun edellisen teemat väistää, kuulostaa setti luonnollisesti energisemmältä eli intensiivisyys kasvaa
- biisien tuntemus auttaa toki paljon
- cue-pisteiden (cd) hakeminen tarkemmin auttaa synkkaamaan biitit nopeammin ja nopeuttaa homman aloittamista luureissa uudelleen mikäli ajoitus olikin väärä
- tietysti biitit kannattaa miksata yhteen niin että tahdit ajoittuvat fillien ja nostojen osalta molemmissa samoin. Eli käytännössä biitit yleensä tiputetaan samasta tahdista sisään kuin mistä toinenkin biisi "lähtee jälleen"
- monesti lyhyt siisti vaihto on parempi ratkaisu kuin yrittää saada kappaleet "juttelemaan" keskenään
- vaihdon tekeminen rauhassa kappaleiden intro/outro vaiheissa on toki leppoisin tapa ja helpompaa
4) Soitettaessa vinyyliä kannattaa seurata levyn pintaa
- vinyylin yksi hyvä ominaisuus on että sen pinnasta voi nähdä kappaleen rakentee, suvannot ja nousut jne jo ennakkoon, mikäli rakenteesta ei olekaan aivan varma
5) Harjoittele paljon korjaamista
- aloittelevan soittajan perussynti on liian räväkät / rajut biittisynkan korjaukset
- kun biitit lähtevät jostakin syystä käsistä pelastaa nopeasti tehty täsmällinen korjaus tilanteen aina
- hakiessa oikeaa tempoa säädä pitchiä jatkuvasti yhdessä pitchbendin kanssa nopealla tahdilla kunnes biitit pysyvät
- nopeat hellät korjaukset tekevät soitostakin pehmeämpää
Joka tapauksessa kannattaa ottaa rennosti, nauttia musiikista ja soittamisesta. Live on aina liveä eli kaikkea voi sattua ja virheetkin kuuluu asiaan.