Neuvoja aloitteleville DJ:lle

853 posts, 43 pages, 452,996 views

evvk

#582 • • Edited evvk

Replying to Neuvoja aloitteleville DJ:lle:

Riku, 3.8.2009 18:35:
---
mark hamilton, 3.8.2009 18:08:
Mä olen vähän erimieltä tosta PR-hommasta, silloin kun ollaan se no-name. Kyllä se silloin nähtiin kun mä aloittelin. Pääsin ite keikoille mutta harvoin ja muut aloittelijat pääsivät nopeammin ja useammin vaikka ne ei olleet parempia soittaan vaikkakin mä soitin silloin räminätechnoa jolle ei ollut kysyntää niin paljon kun kilpailijoiden musiikille mutta uskon että se miksi kilpailijat pääsivät keikoille useammin ja varmemmin johtui siitä että niillä oli valmiiksi suhteita ja osasivat luoda suhteet oikeisiin tyyppeihin. Se on sitten eri asia kun on nimeä. Kuka nyt on kuullut jostain Mark Hamiltonista ja kuka ja kuinka moni sitä haluasi lähteä vartavasten katsomaan että se on vähän niinkö pakko buugta.. soittamisessa ei ole kyse siitä että se on kivaa ja kiva harrastus.. ei tunteilla ole väliä kuten bisneksessä vaan se mitä hyötyä siitä on sosiaalisesti ja rahallisesti ja jos ei ole hyötyä jostain tyypistä niin ei sen idealistiset asenteet ja muut paljon kiinnosta. Ja ihan tiedolla ne ekat kaikat saadaan niin että joku menestyminen puhuu henkilön puolesta tyypin keikalle.

Ja mä aloin DJ:ksi sosiaalisien hyötyjen takia ja oli siinä mielessä sekin että naisia voi kiinostaa enemmän kun soittelee.. ei niinkään se raha. Mut se oli silloin. Mut on siitä hyötyä et nykyään saa hengailla paremmissa piireissä ja heittää läppää nimekkkäidenkin kanssa vaikka en menestynytkään.

---
Näin vuosien takaa muisteltuna muistan joskus 90-luvun loppupuolella saaneeni käsiini Mark Hamiltonin "promopakkauksen". Sisälti sotkuisesti labeloidun cd:n, jotain hieman sekavaa läppää ja valokopioidun kuvan miehestä pitelemässä mikseriä amiscorollan tjsp etupellin päällä. Sanotaanko ettei siitä jäänyt kovin hääppöistä kuvaa. Cd:llä oli muistaakseni 5 erillistä raitaa yhden kokonaisen miksauksen sijasta.

Mutta tottahan se on, että helpommin sitä ottaa kavereita ja yhteistyökumppaneita soittamaan jos nämä vain bileisiin muuten sopivat. Silti, kyse on kokonaisuudesta, ja siihen liittyvät kaverisuhteet, hinta, tunnettavuus ja imago, musiikkityyli ja x-faktori.

Jaa tuohon aikaan en osannut kauheesti mixailla.. sulla ei ole mun 2000 luvun mixauksia ilmeisesti meinaan 2000 luvulla pääsin keikoille.. 90'-luvun jutut oli mulla vähän sellasta huijausta et niitä oli editoitu.
Mulla on kyllä mp3:sena 2000-luvun tuotantoa.
2000-luvun tuotanto on kasa Mix-CD:tä, joissa on noin 60-70 min mixaus, jossa on noin 30-40 biisiä.
Riku

#583 • • Riku The Little Prince

mark hamilton, 3.8.2009 18:46:
Jaa tuohon aikaan en osannut kauheesti mixailla.. sulla ei ole mun 2000 luvun mixauksia ilmeisesti meinaan 2000 luvulla pääsin keikoille.. 90'-luvun jutut oli mulla vähän sellasta huijausta et niitä oli editoitu.
2000-luvun tuotanto on kasa Mix-CD:tä, joissa on noin 60-70 min mixaus, jossa on noin 30-40 biisiä.

Sen verran tuohon voi jälkiviisautta jakaa, että imagosta on vaikea päästä eroon siinä vaiheessa kun se kerran on luotu. Polttojälki otsassa pysyy siellä pitkään.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

evvk

#584 • • Edited evvk

Riku, 3.8.2009 18:51:
---
mark hamilton, 3.8.2009 18:46:
---
Sen verran tuohon voi jälkiviisautta jakaa, että imagosta on vaikea päästä eroon siinä vaiheessa kun se kerran on luotu. Polttojälki otsassa pysyy siellä pitkään.

Jaa.. niin varmaan. Mä kuitekin sain monien silloisten DJ:n arvostuksen kun opin tekemään kunnon mixauksia 2002 jälkeen.. enhän mää ollut ollut paljon missään esillä 90-luvulla vaikka promoja oli jaettu.. ja mikä ihmeen jälkiviisaus??? Mää nyt tunnen Bennin, Anvilin, Tremontin, DavaX:n ja muut. Kaikki nyt tietää ettei monen vuoden harjoittelua ilman voi olla hyvä.. mä nyt harjoittelin n. 7 vuotta ennen kuin pääsin keikoille. Anteex nyt vaan mutta sää teet skeidaa monta tovia ennen kuin opit sen homman oikein. Hommassa tulee 100 kertaa turpaan ja 1 voitto. Sori nyt vaan mutta nää kuullostaa asioista mitään tietämättömien jutuilta..
Riku

#585 • • Riku The Little Prince

mark hamilton, 3.8.2009 18:57:
ja mikä ihmeen jälkiviisaus???

Puhuin vain omalta osaltani tuota termiä käyttäessäni.

Sori nyt vaan mutta nää kuullostaa asioista mitään tietämättömien jutuilta..

Ai niinkö? :)

Jos sä olet ite niin "tietävä", miksi sun tarvi harrastaa tällästä namedroppingia tänne? :)

Mää nyt tunnen Bennin, Anvilin, Tremontin, DavaX:n ja muut.

--

evvk

#586 • • Edited evvk

Riku, 3.8.2009 19:24:
---
mark hamilton, 3.8.2009 18:57:
ja mikä ihmeen jälkiviisaus???
---
Puhuin vain omalta osaltani tuota termiä käyttäessäni.

---
Sori nyt vaan mutta nää kuullostaa asioista mitään tietämättömien jutuilta..
---
Ai niinkö? :)

Jos sä olet ite niin "tietävä", miksi sun tarvi harrastaa tällästä namedroppingia tänne? :)

---
Mää nyt tunnen Bennin, Anvilin, Tremontin, DavaX:n ja muut.
---

Jaa no mä tiedän vaan että mä osaan soittaa ja sain noiden nimien arvostuksen 2002 jälkeen ja pääsin keikoille. Mun tieto nyt perustuu siihen mitä olen puhunut alan asian tuntijoiden kanssa että miten keikoille päästään. Mutta se on asia jota kukaan ei voi opettaa eikä kukaan tiedä varsinaisesti menestyksen varmoja avaimia. Kaikki me yhtä tyhmiä ollaan ja luullaan vaikka mitä vaikkakin jokun sanomiset on parempia kuin toisen.
Joo.. mut kyllä ne nimet sano mun Hard House -miksauksista et ne on paskoja mut techno mixaukset oli kingejä.
Riku

#587 • • Edited Riku The Little Prince

mark hamilton, 3.8.2009 19:33:
Jaa no mä tiedän vaan että mä osaan soittaa

Mä tiedän vaan etten ikinä osaa soittaa tarpeeksi hyvin ja aina on parannettavaa, jokaisessa suhteessa.

Mun tieto nyt perustuu siihen mitä olen puhunut alan asian tuntijoiden kanssa että miten keikoille päästään.

Ehkä mä en sit ole vieläkään alan asiantuntija. Tosin jos virheistään oppis, olisin varmaan jo yedi-mestari.

Ps. mun kikkeli on isompi kun sun kikkeli, vaikka sä et ilmeisesti sitä tajuakaan.

mut kyllä ne nimet sano mun Hard House -miksauksista et ne on paskoja mut techno mixaukset oli kingejä.

Nii no, mä oon tehny tusinoittain paskoja miksauksia, ja siihen mul on vaan yks puolustus. Kolmea cd:lle "suurempaan" painokseen mennyttä miksausta lukuunottamatta jokainen on ollut suunnittelematon ja kerralla purkkiin vedetty, ja ne on julkaistu virheistään huolimatta. Suurin osa dj:stä suunnittelee ja hioo miksaukset (varsinkin nyt digiaikakaudella) pilkkuun asti niitä nauhottaessaan, ja mä en vain yksinkertaisesti jaa tuota katsontakantaa. Jos sitä ei pysty tekemään extemporee livenä, on vähintään pientä "dopingia" promota itseään sellaisilla. Henkkoht himassa tehdessään sitä jännittää ihan liikaa, eikä ole mitään yleisöä mistä ottaa fiilistä, ja vaikka toisin luulisi, ne livenauhoitukset on yleensä olleet paljon laadukkaampia sekä teknisesti että rakenteeltaan.

--

evvk

#588 • • Edited evvk

Riku, 3.8.2009 19:49:
---
mark hamilton, 3.8.2009 19:33:
Jaa no mä tiedän vaan että mä osaan soittaa
---
Mä tiedän vaan etten ikinä osaa soittaa tarpeeksi hyvin ja aina on parannettavaa, jokaisessa suhteessa.

---
Mun tieto nyt perustuu siihen mitä olen puhunut alan asian tuntijoiden kanssa että miten keikoille päästään.
---
Ehkä mä en sit ole vieläkään alan asiantuntija. Tosin jos virheistään oppis, olisin varmaan jo yedi-mestari.

Ps. mun kikkeli on isompi kun sun kikkeli, vaikka sä et ilmeisesti sitä tajuakaan.

---
mut kyllä ne nimet sano mun Hard House -miksauksista et ne on paskoja mut techno mixaukset oli kingejä.
---
Nii no, mä oon tehny tusinoittain paskoja miksauksia, ja siihen mul on vaan yks puolustus. Kolmea cd:lle "suurempaan" painokseen mennyttä miksausta lukuunottamatta jokainen on ollut suunnittelematon ja kerralla purkkiin vedetty, ja ne on julkaistu virheistään huolimatta. Suurin osa dj:stä suunnittelee ja hioo miksaukset (varsinkin nyt digiaikakaudella) pilkkuun asti niitä nauhottaessaan, ja mä en vain yksinkertaisesti jaa tuota katsontakantaa. Jos sitä ei pysty tekemään extemporee livenä, on vähintään pientä "dopingia" promota itseään sellaisilla. Henkkoht himassa tehdessään sitä jännittää ihan liikaa, eikä ole mitään yleisöä mistä ottaa fiilistä, ja vaikka toisin luulisi, ne livenauhoitukset on yleensä olleet paljon laadukkaampia sekä teknisesti että rakenteeltaan.

Ai on sun kikkeli pidempi kun mun? Mitä väliä sillä on? Että sitä mennään vittuilu linjalle.. Pienemmällä tekee vähemmän töitä sänky asioissa.. ja asian tuntioista jos joku ohjelmatoimiston pomo jonka leivissä olen tehnyt diskokeikkaa on sanonut et technopiireissä keikoille pääsy on heikkoa jos ei ole suhteita ja ei haltsaa PR-juttuja ja näistä on puhuttu monien alan menestyvien DJ:n ja muiden kanssa joten eiköhän se pidä. Oox sää oikeesti joku menestynyt DJ kuten Eliot Ness tai Tremont joka tietää miten asiat on ????

Parannettavaa omassa soitossa on aina ja piisien järjestyksen valinnoissa ja vaikka missä.. mutta kysymys on onko ihan perseestä vai osaako mixata.
evvk

#590 • • Edited evvk

Riku, 3.8.2009 19:56:
---
mark hamilton, 3.8.2009 19:53:
Oox sää oikeesti joku menestynyt DJ kuten Eliot Ness tai Tremont joka tietää miten asiat on ????

---
Niin, sul ei taida oikeesti olla hajuakaan kuka "Riku" on?

No ei ooo.. muuta kuin 29-vuotias mies jonka kotisivuja ei löydy eikä DJ-nimeä josta voisin kasoa flaijereista ees miten paljon on keikkoja ollut.
Riku

#591 • • Edited Riku The Little Prince

mark hamilton, 3.8.2009 19:59:
No ei ooo

Päästetään sut sit piinasta. Saatat tuntea mut myös pahamainesena Dj pHazena.

Lisäys:

muuta kuin 29-vuotias mies jonka kotisivuja ei löydy eikä DJ-nimeä josta voisin kasoa flaijereista ees miten paljon on keikkoja ollut.

Joo, kotisivuja en oo ikinä pitäny kun koulun kurssiin kuuluvana projektina. Keikkamääristä en oo pitäny oikein kirjaa, mutta satoja.

--

evvk

#592 • • Edited evvk

Riku, 3.8.2009 20:01:
---
mark hamilton, 3.8.2009 19:59:
No ei ooo
---
Päästetään sut sit piinasta. Saatat tuntea mut myös pahamainesena Dj pHazena.

Lisäys:

---
muuta kuin 29-vuotias mies jonka kotisivuja ei löydy eikä DJ-nimeä josta voisin kasoa flaijereista ees miten paljon on keikkoja ollut.
---
Joo, kotisivuja en oo ikinä pitäny kun koulun kurssiin kuuluvana projektina. Keikkamääristä on oo ite pitäny oikein kirjaa, mutta satoja.

Jaa no ton nimen oon kuullu mut se ei ole tietääkseni ollut kovin usein keikoilla kuten Tremont... mutta keikoilla kuitenkin ja mukana skenessä. Jos asia on toisin en tosiaan ole seurannut tarpeeksi flaboja.. mut ei ole kyllä näin Tampereella näkynyt flaboja jossa on nimi pHaze.
Mut silti mää oon sitä mieltä et se keikoille pääsy on paljon kiinni suhteista ja suhteiden muudostamisesta ja suhdepelikyvyistä (tietenkin että soittotaito on kohdillaan).. ei sitä no-namena tuu sellasia että soitetaan extemporee et tuux keikalle.
Riku

#593 • • Edited Riku The Little Prince

mark hamilton, 3.8.2009 20:05:
Jaa no ton nimen oon kuullu mut se ei ole tietääkseni ollut kovin usein keikoilla kuten Tremont... mutta keikoilla kuitenkin ja mukana skenessä. Jos asia on toisin en tosiaan ole seurannut tarpeeksi flaboja.. mut ei ole kyllä näin Tampereella näkynyt flaboja jossa on nimi pHaze

Joo, Tampereella kyl yllättävän harvoin. Helsinki ja Turku on ollu vahvempia alueita. Tampereella on tainnu soittaa Tullikamarilla, (olikohan se nyt...) Opera vai missä hitossa Karri K:n yks klubi olikaan, Tammerfestilla ja I-Klubilla ainakin, muita en nyt tähän hätään muista.

Lisäys: muistinpas pari mestaa sittenkin, toinen oli Sergei Shkuroffin toistuva klubi ja toinen oli kai Progress jos sitä Tre:llä pidettiin tolla nimellä.

--

evvk

#594 • • evvk

Riku, 3.8.2009 20:10:
---
mark hamilton, 3.8.2009 20:05:
Jaa no ton nimen oon kuullu mut se ei ole tietääkseni ollut kovin usein keikoilla kuten Tremont... mutta keikoilla kuitenkin ja mukana skenessä. Jos asia on toisin en tosiaan ole seurannut tarpeeksi flaboja.. mut ei ole kyllä näin Tampereella näkynyt flaboja jossa on nimi pHaze
---
Joo, Tampereella kyl yllättävän harvoin. Helsinki ja Turku on ollu vahvempia alueita. Tampereella on tainnu soittaa Tullikamarilla, (olikohan se nyt...) Opera vai missä hitossa Karri K:n yks klubi olikaan, Tammerfestilla ja I-Klubilla ainakin, muita en nyt tähän hätään muista.

Lisäys: muistinpas pari mestaa sittenkin, toinen oli Sergei Shkuroffin toistuva klubi ja toinen oli kai Progress jos sitä Tre:llä pidettiin tolla nimellä.

Joo.. no Sergei on järjestänyht itse paljon bileitä..

Pistin tossa mixauksen jakoon jonka olen mixannut joskus 2002-2003.. en muista
http://klubitus.org/forum_aihe.php?id=68777;sivu=9999#loppu
Daniel Braun

#596 • • Daniel Braun wednesday?
:D
Tää topicin viimeinen sivu näyttää lähinnä Rikun yksinpuhelulta...
Vaikka toi keskustelun toinen osapuoli on ollut jo tovin noressa, osaa noi quoteisssa näkyvän leiskautukset kyl edelleen hämmästyttää...
Riku

#597 • • Edited Riku The Little Prince

Daniel Braun, 3.8.2009 21:08:
Vaikka toi keskustelun toinen osapuoli on ollut jo tovin noressa, osaa noi quoteisssa näkyvän leiskautukset kyl edelleen hämmästyttää...

Mä jo vähän mietinkin et mis vaihees nää jutut alkaa menemään överiks. Mä yritin kovasti välttää esim sitä namedroppailua etc, mut kävi kyl vähän mietityttää ilmankin niitä. Siirsinkin tän "keskustelun" privaan sit lopulta...

--

Daniel Braun

#598 • • Daniel Braun wednesday?

Riku, 3.8.2009 21:15:
---
Daniel Braun, 3.8.2009 21:08:

---
Mä jo vähän mietinkin et mis vaihees nää jutut alkaa menemään överiks. Mä yritin kovasti välttää esim sitä namedroppailua etc, mut kävi kyl vähän mietityttää ilmankin niitä. Siirsinkin tän "keskustelun" privaan sit lopulta...

Tosiaan, en näe puoliakaan keskustelusta kulusta kun toi Hamilton on noressa oleillu jo pidempään, mut kyl noiten quotejenkin pohjalta muistaa miks sinne tuuppasin.
Ihmettelin vain miten sä jaksat vääntää.
Riku

#599 • • Edited Riku The Little Prince

Daniel Braun, 3.8.2009 21:27:
Tosiaan, en näe puoliakaan keskustelusta kulusta kun toi Hamilton on noressa oleillu jo pidempään, mut kyl noiten quotejenkin pohjalta muistaa miks sinne tuuppasin.
Ihmettelin vain miten sä jaksat vääntää.

Et oo ainoo joka tota on joskus ihmetelly :D Mulla on joku "outo taipumus älylliseen" masokismiin ja itsepäisyyteen. Jos mä osaisin muuntaa ton fyysiseksi, mä luultavasti laukeisin naamalle toistuvasti pelkästään siitä et joku tunkis mulle käsiraudat ranteisiin. Ehkä mä saan kiksit väittelystä. Ehkä mä nautin oman älykkyyteni todistamisesta. Tai ehkä mulla on loputon luottamus siihen että kun tarpeeksi hakataan kalloon taltalla, joku lopulta tajuaa jotain. Oli miten oli, mä jostain syystä nautin väittelystä suurimman osan aikaa, jopa niistä turhista. Hävityistä oppii jotain, voitetuista saa tyydytystä, turhaan selvittämättä jääneistä jää nollille.

--