Neuvoja aloitteleville DJ:lle

853 posts, 43 pages, 439,607 views

Aki Antila

Posts: 220

#541 • • Aki Antila
Vaihdanpa vähän aihetta kun sain vastauksen tohon äsköiseen viestiin
Elikkä, olen kiinnostunut alkaa soittamaan psykeä ja goaa, joten kysyn, mistä kaupoista niitä
saa vinyylinä ja cd:llä? mp3 ei käy, vaan ainoastaan cd ja vinyyli.

Kaupan kieli pitää olla englanti tai suomi
serotonot

Posts: 3,137

#542 • • serotonot Paul Easy

Aki Antila, 28.2.2009 14:42:
Vaihdanpa vähän aihetta kun sain vastauksen tohon äsköiseen viestiin
Elikkä, olen kiinnostunut alkaa soittamaan psykeä ja goaa, joten kysyn, mistä kaupoista niitä
saa vinyylinä ja cd:llä? mp3 ei käy, vaan ainoastaan cd ja vinyyli.

Kaupan kieli pitää olla englanti tai suomi


www.psyshop.com
AuralCandy.Net

Posts: 289

#543 • • AuralCandy.Net Premium House Music Podcast

Aki Antila, 27.2.2009 22:39:
Tota noin, itselläni on ongelma ton soittamisen halun kanssa.
Ennen tuli soiteltua 3 tuntia päivässä, mutta nykyisin hädin tuskin jaksan soittaa yhtä tuntiakaan.
Onko muilla ollut samaa ongelmaa ja miten olette päässeet sen yli?

Elikkä varmaan itseluottamus on menny, noh, tai en tiedä, Miksi mulla on tapahtanu näin?
Jaksoin harjotella, mut enää ei jaksa, tarvis vinkkejä sit siihen, et miten saan taas harjoittelu-intoni takaisin.



Mulla särähti "korvaan" tuo sana 'harjoitella', ja ehkä siitä se kenkä sullakin puristaa.

Mikä hyvänsä mukava tekeminen - jopa deekkijannuilu - alkaa muuttua pakkopullaksi, jos siihen suhtautuu asenteella "nyt mun on pakko treenata tätä touhua X tuntia päivässä, jotta olisin hyvä DJ".

Ainoa neuvo mitä mä osaan antaa on se, että yritä vähän löysätä niitä omasta tai muiden toimesta rakennettuja mielikuvia siitä, millainen DJ:n "pitää" olla. Keskity siihen olennaiseen mikä sai sut aikanaan innostumaan asiasta, eli se rakkaus hyvää musiikkia kohtaan. Kaikki muu tulee sitten luonnostaan ihan omalla painollaan.

Just my two cents :)
$

Posts: 1,802

#545 • • $ Destination weekend!
[o]On[/o] Oli muitakin dj-laitevalmistajia kuin Pioneer joiden tuotteisiin voi törmätä bileissä. Keikan ei esim. tarvitse olla pilalla jos ei saa kahta äänilähdettä kuulokkeisiin samaan aikaan.
Aki Antila

Posts: 220

#546 • • Aki Antila
Moikka taas teille muille.

Mulla ois semmosta kysymystä biittimiksauksesta:

Kun ekan biisin on laittanu soimaan ja toinen on vielä soimatta. Ja käytät siis cd-soittimia.
Painat play kuulokkeisaa kuuluvasta kappaleesta. Sit ootat 4 biitin verran ja painat taas play:tä, eli stoppaat musiikin. Sit ootat oikeeta kohtaa soivas biisis ja painat taas play.

Onko mahdollista biittimiksata tolla tekniikalla? joskus ku soittaa normaalilla tekniikalla, niin joskus ku painaa play, kappale onkin jo biitis. Eli onko mahdollist soittaa noin?
Junkieman

Posts: 123

#547 • • Junkieman
Meikähän on paska biittimiksaamaan, mutta soitankin lähinnä muuta kuin elektronista musaa, mutta meikä antais sellaisen neuvon, että kiinnitä alussa mielummin huomiota biisivalintoihin kuin tekniseen osaamiseen. Yleisö keskimäärin ei välitä siitä kuinka hienosti DJ vetää vaihdot, kunhan nyt ei ihan kympillä mokaile. Paras kombinaatio toki tietysti on, jos pystyy yhdistämään teknisen osaamisen, hyvän tyylitajun ja hyvät biisivalinnat. Itse soitan biisien ehdoilla, jos ei miksaannut kivasti, niin sitten ei miksaannu.
Caro²

Posts: 5,301

#548 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2

Junkieman, 24.3.2009 01:29:
Meikähän on paska biittimiksaamaan, mutta soitankin lähinnä muuta kuin elektronista musaa, mutta meikä antais sellaisen neuvon, että kiinnitä alussa mielummin huomiota biisivalintoihin kuin tekniseen osaamiseen. Yleisö keskimäärin ei välitä siitä kuinka hienosti DJ vetää vaihdot, kunhan nyt ei ihan kympillä mokaile. Paras kombinaatio toki tietysti on, jos pystyy yhdistämään teknisen osaamisen, hyvän tyylitajun ja hyvät biisivalinnat. Itse soitan biisien ehdoilla, jos ei miksaannut kivasti, niin sitten ei miksaannu.


No täähän on hyvä neuvo. Sisältö on kylläkin tärkeetä, mut mitä sillä sisällöllä tekee jos sitä ei osaa esittää muille. Samanlaista paskaa on kun kuuntelee Punk-bändejä. Vitusti asiaa mutta tekniikka on niin hakusessa, ettei sitä pysty kahta sekuntia kauempaa kuuntelemaan.

Muistan kuunnelleeni kerran Turussa dj:tä joka oli paska biittimiksaamaan ja sen esitykset keikalla oli sitä luokkaa, että porukka lähti kävelemään ravintolasta ulos. Ravintolapäälliköltä pyydettiin heittämään dj:tä pihalle ja yleisö huuteli dj:lle "vittu sä oot paska!" - ja tämä siis konemusabileissä - niin voitte kuvitella kuinka hienoa se oli kuunnella :)



Aki Antila, 14.3.2009 18:47:
Painat play kuulokkeisaa kuuluvasta kappaleesta. Sit ootat 4 biitin verran ja painat taas play:tä, eli stoppaat musiikin. Sit ootat oikeeta kohtaa soivas biisis ja painat taas play.

Onko mahdollista biittimiksata tolla tekniikalla? joskus ku soittaa normaalilla tekniikalla, niin joskus ku painaa play, kappale onkin jo biitis. Eli onko mahdollist soittaa noin?


Jos ymmärin oikein, niin vastaan että: Ei ole.

Biittimiksauksen idea on, että biisit pysyy biitissä toista minuuttia. Joten moisen neljän iskun synkkaaminen on vähän sama ku runkkais ilman käsiä. Merkkaa cue-piste biisin alkubiitin alkuun. Laita se soimaan ja pidä bendillä kohdallaan. Siitä sitte säätään pitchiä oikeeseen suuntaan.

Noin tiivistetysti.
Indigo

Posts: 918

#549 • • Edited Indigo

Caro²

No täähän on hyvä neuvo. Sisältö on kylläkin tärkeetä, mut mitä sillä sisällöllä tekee jos sitä ei osaa esittää muille. Samanlaista paskaa on kun kuuntelee Punk-bändejä. Vitusti asiaa mutta tekniikka on niin hakusessa, ettei sitä pysty kahta sekuntia kauempaa kuuntelemaan.



Beatmiksaus on vain yksi osa-alue tekniikkaa ja tekniikka vain yksi osa sitä "esittämistä". Kyllä minä ainakin haluaisin rohkaista uusia djtä käyttämään energiaa sen selektion kehittämiseen ja esim yleisön lukemiseen.

Jos (aloitteleva) DJ käyttää kaiken energiansa vain vakuuttaakseen yleisöä että kyllä tekniikka on hallussa, setti on ikävä kyllä useimmiten helvetin tylsä. Biisivalinnat on sellaisia varman päälle vetoja ja ei ehkä sovi hetkeen ollenkaan.

Tiivistääkseni, itse kuuntelisin yleisön edustajana mieluummin settiä joka on tehty vaikkapa pelkillä pystyvaihdoilla ja jossa "oikeat biisit soivat oikeaan aikaan", kuin vaikkapa sellaista missä ei ole minkäänlaista tilanteen tajua ja läiskitään kolmelle levarille pirunmoista vauhtia uutta levyä, eikä katse nouse kertaakaan levareilta ja miksereiltä katsomaan että minkälainen on yleisön fiilis :)
Avatar
#550 • • jukebox Guest
mielestäni niin caro kuin taasen indigokin painottavat tahoillaan aivan oikeita "arvoja", joista hyvä dj hallitsee kumpaisenkin. ei siis ihme, että harjoitus tehnee tässäkin mestarin. tilannetaju on tärkeää siinä missä tekniikkakin eivätkä nämä poissulje toisiaan miltään osin. on kyettävä julkituomaan OMA näkemyksensä, mieluiten mitä tyylikkäämmin sekä vähemmän jäljiteltävästi ja populaa tampaten, sen parempi..mieluusti vielä ilman kopromisseja. oikeanlainen stressi jeesinee varmasti suorituskyvyn painottumista p+sitiivisempaan pykälään. tosin monillakaan jo mainituista ei liene suurtakaan virkaa jos ei omaa edes alkeellisinta rytmitajua_sävelkorvaa_kykyä ennakoida raitojen soveltumista pyrkimäänsä konseptiin.
Caro²

Posts: 5,301

#551 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2
Ilmaisin asiani tapani mukaan kärkkäästi vastakommenttina viestille jossa nostettiin sisältö yli kokonaispaketin. Molemmat tulisi olla tasapainossa. Sisältö on tärkeämpi, mutta vain siihen pisteeseen, että soittotekniikka toimii riittävästi (= riittävä meinaa sitä, että setti rullailee kivasti eteenpäin vaikkei vaihdot olisikaan aivan tyylipuhtaita suorituksia).

Jos soittotekniikka on niin huono, että ihmisiä alkaa kuunteleminen vituttamaan - niin sisältö on aivan toisarvoista siinä vaiheessa kun lopputulos takaa sen, että jengi ärsyyntyy joka tapauksessa soittajaan..

Biittimiksaus on todellakin vain yksi työkalu monien joukossa, muta klubimusaa soittaessa se on biisien yhdistämistavoista se tärkein, siihen kuitenkin pohjaa suurin osa muista vaihtotekniikoista. Beat-miksaus on siis lähes kaiken klubisoittamisen peruskivi, sisällön ollessa toinen. Harmonista soittamista voi toki soveltaa suvannoissa vaihtamiseen, pystyvaihtoja voi tehdä - tehokkaita työkaluja molemmat, mutta biittimiksauksen harjoittelusta sekin lähtee, ajoituksen harjoittelusta :)

Sen kuuluistan sisällön harjoittelemiseen, tai punaisen langan hallitsemiseen en kyllä osaa antaa vinkkejä, se jotenkin tulee ajan kanssa. Mitä enemmän soittelee, sitä paremmin alkaa hahmottamaan biisejä ja niiden yhteensopivuuksia - samalla kertyy oma "musiikkivarasto", ne pultit ja mutterit joita sitten miksaamalla yhdistellään. Levyvarasto (tai ehkä nykyisin jo mp3-varasto) on aika suuressa osassa siinä, että saadaan soitettua kerta toisensa jälkeen toimivia settejä ilman, että jokainen biisi on samanlainen. Pystyiskö Indigo hahmottelemaan tekstimuotoon termin "toimiva punainen lanka"?
Sami de Sousa

Posts: 1,221

#552 • • Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]

Indigo, 24.3.2009 02:50:
Jos (aloitteleva) DJ käyttää kaiken energiansa vain vakuuttaakseen yleisöä että kyllä tekniikka on hallussa, setti on ikävä kyllä useimmiten helvetin tylsä. Biisivalinnat on sellaisia varman päälle vetoja ja ei ehkä sovi hetkeen ollenkaan.



Kyllä dj:n (aloittelevankin) kannattaa opetella perusasiat kuntoon ennen kuin lähtee keikkailemaan. Toki kokeneimmillekin levyjukille sattuu toisinaan vahinkoja ja biitit ei joka vaihdolla osu justiinsa yks yhteen, mutta ne osaavatkin sitten korjata tilanteen suht huomaamattomasti tarkkakorvaisienkin mielestä.

Jos haluaisin kuulla pystyvaihtoja, menisin Onnelaan sekoilemaan (en mene). Jos haluan kuulla laadukkaasti rakennettuja settejä ilman, että joka toinen vaihto kusee, menen kuuntelemaan juuri dj:n esitystä klubille.

Ei kenelläkään voi olla niin kiire keikkailemaan, että ei perusasioita ehdi opettelemaan. Jos taas biittimiksaus ei ota onnistuakseen useiden kuukausien aktiivisen harjoittelunkaan jälkeen, kannattanee mennä soittelemaan sinne Onnelaan tai vaihtaa harrastusta.
Junkieman

Posts: 123

#553 • • Junkieman

Caro², 24.3.2009 01:51:
No täähän on hyvä neuvo. Sisältö on kylläkin tärkeetä, mut mitä sillä sisällöllä tekee jos sitä ei osaa esittää muille. Samanlaista paskaa on kun kuuntelee Punk-bändejä. Vitusti asiaa mutta tekniikka on niin hakusessa, ettei sitä pysty kahta sekuntia kauempaa kuuntelemaan.



Jäbä ei niin tajua punk-estetiikkaa. Punk+punk-vaikutteinen musahan on parasta ikinä ja tekninen osaaminen on proge-homoille :) Ramonesin Blitzkrieg Bop on parhaita bilebiisejä ikinä! Ja Clashin London Calling.

Otetaan tässä huomioon, että mä tulen erittäin erilaisesta DJ-skenestä kuin suurin osa täällä, koska olen aloittanut tuolla rokkipuolella (ja siellä toki vieläkin vaikutan). Olen myös soittanut eurodancekasaridiskoärränpee-mestassa ja kyllä sielläkin olennaista oli, että biisit on niitä, mitä porukka tietää ja biittimiksauksista ei yleisö välittänyt vittuakaan. Jos soitat trance/drum'n'bass/junkka/hiphop tai vastaaavissa bileissä, niin homma on vähän erilaista, koska siellä on aika paljon tärkeämpää, että biitti ei katkea missään vaiheessa. Ite olen ainakin aina hoitanut hyvät bileet hyvällä yleisön lukemisella ja biisivalinnoilla, en niinkään sillä teknisellä osaamisella. Mutta kuten sanoin, riippuu todella paljon musatyylistä, että minkä painoarvon se tekninen osaaminen saa, mutta kyllä mä silti lähtisin siitä, että sisältö eka kuntoon ja sitten hiomaan sitä teknistä osaamista. Huom., hiomaan. Monien DJ:iden helmasynti on, että soittavat itselleen ja vakuuttavat itseään sillä teknisellä osaamisella, mutta yleisö tylsistyy, kun biisit on vääriä.

Muistan kuunnelleeni kerran Turussa dj:tä joka oli paska biittimiksaamaan ja sen esitykset keikalla oli sitä luokkaa, että porukka lähti kävelemään ravintolasta ulos. Ravintolapäälliköltä pyydettiin heittämään dj:tä pihalle ja yleisö huuteli dj:lle "vittu sä oot paska!" - ja tämä siis konemusabileissä - niin voitte kuvitella kuinka hienoa se oli kuunnella :)



Konemusabileissä varmaan eri meno, mutta veikkaan, että tuo kyseinen tapaus soitti myös paskoja biisejä paskan teknisen osaamisen lisäksi.

Jos soittotekniikka on niin huono, että ihmisiä alkaa kuunteleminen vituttamaan - niin sisältö on aivan toisarvoista siinä vaiheessa kun lopputulos takaa sen, että jengi ärsyyntyy joka tapauksessa soittajaan..



Toki näinkin, mutta jotain Barbie Girliä 18-kesäisille voi vetää jo aika pahoilla mokilla ennenkö porukka ärsyyntyy. Vaikka tulee moka, niin Coco Jamboo perään ja mokat on unohdettu :) Mutta, riippuu hyvin paljon genrestä ja yleistä, että missä menee toi riittävän soittotaidon raja ilman, että yleisöä ärsyttää. Tietysti tekniseen osaamiseen on hyvä panostaa enkä minä sitä minusta väheksynyt edellisessä viestissäni, vaikka ehkä sellaisen kuvan sain. Silti olen sitä mieltä, että mielummin hyviä biisejä paskoilla vaihdoilla kuin paskoja/vääriä biisejä hyvillä vaihdoilla. Siihen tähdätään, että molemmat ois hanskassa.

Indigo, 24.3.2009 02:50:

Tiivistääkseni, itse kuuntelisin yleisön edustajana mieluummin settiä joka on tehty vaikkapa pelkillä pystyvaihdoilla ja jossa "oikeat biisit soivat oikeaan aikaan", kuin vaikkapa sellaista missä ei ole minkäänlaista tilanteen tajua ja läiskitään kolmelle levarille pirunmoista vauhtia uutta levyä, eikä katse nouse kertaakaan levareilta ja miksereiltä katsomaan että minkälainen on yleisön fiilis :)



Sama meikällä. Monesti sitä tosin jossain klubeilla on, että "onpa hyvä DJ, aika hyviä vaihtoja ja miksauksii", mutta samaan aikaan tajuaa, että miks hitossa sitä sitten ei oo tanssilattialla ite. No, väärät biisit.
Caro²

Posts: 5,301

#554 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Junkieman, 25.3.2009 13:29:
Otetaan tässä huomioon, että mä tulen erittäin erilaisesta DJ-skenestä kuin suurin osa täällä, koska olen aloittanut tuolla rokkipuolella (ja siellä toki vieläkin vaikutan).


Tämä lausahdus huomioon ottaen, on aika vänkä ajatella, että haluat tuoda nimenomaan rokki-puolen dj-kulttuuria konemusiikkipuolelle sillä oletuksella (?), että se istuu klubikulttuuriin ihan samassa muotissa.. Näin ei tosiaan kyllä ole :)


Olen myös soittanut eurodancekasaridiskoärränpee-mestassa ja kyllä sielläkin olennaista oli, että biisit on niitä, mitä porukka tietää ja biittimiksauksista ei yleisö välittänyt vittuakaan.


Niin. Tämä on aivan totta jos ympäristönä on sellainen, missä kuulijat eivät ole sivistäneet itseään kuunnellen Suomen ja maailman parhaiden tiskijukkien lähes täydellisellä teknisellä osaamisella maustettuja sisältörikkaita settejä :)


Jos soitat trance/drum'n'bass/junkka/hiphop tai vastaaavissa bileissä, niin homma on vähän erilaista, koska siellä on aika paljon tärkeämpää, että biitti ei katkea missään vaiheessa. Ite olen ainakin aina hoitanut hyvät bileet hyvällä yleisön lukemisella ja biisivalinnoilla, en niinkään sillä teknisellä osaamisella.


Vaikka biisit olisi hyvin valittu, niin olisi suotavaa hanskata tekniikka sen tasoisesti, ettei sieltä mikään pistä kuulijan korvaan - kuten mainitsin, konemusakulttuuria ahmivat klubbaajat ovat erittäin hyvin perillä myös soittotekniikasta, eivätkä kovin suuresti arvosta kädetystä dekkien takana. Tämä edellyttää omasta mielestäni muutakin kuin suurpiirteiset biittimiksauksen salat. Yllättävän paljon tulee negatiivista kommenttia jopa isojenkin maailmanstarojen keikoista, mikäli heidän soittotekniikka ei ole miellyttänyt Suomalaista klubikuuntelijaa.


Mutta kuten sanoin, riippuu todella paljon musatyylistä, että minkä painoarvon se tekninen osaaminen saa, mutta kyllä mä silti lähtisin siitä, että sisältö eka kuntoon ja sitten hiomaan sitä teknistä osaamista. Huom., hiomaan. Monien DJ:iden helmasynti on, että soittavat itselleen ja vakuuttavat itseään sillä teknisellä osaamisella, mutta yleisö tylsistyy, kun biisit on vääriä.


Miten laittaisit aloittelevan dj:n opettelemaan sisältöä? Itse näen asian siltä kantilta, että voit aivan hyvin aloittaa treenaamaan tekniikkaa. Tekniikan treenaamiseen tarvitset musiikkia ja musiikkia ostaessa opit ja opettelet kokoajan sitä sisältöpuolta. Sisällön hanskaaminen kulkee siis käsikädessä tekniikan opettelun kanssa.

Myöskin ajatus, että soitetaan teknisesti täydellinen setti - on minun mielestäni kaukana siitä ajatuksesta, että "DJ:llä on tekniikka hallussa". Tekniikka on silloin hallussa kun sisältö ei rajoita biisien valintaa. Pystytään lukemaan yleisöä, sen pohjalta valita biisit ja miksaamaan hyvin yhteen kappaleet joita ei normaalisti peräkkäin soiteta. Tällaiseen soittamiseen tarvitaan oikeasti hyvää tekniikkaa ilman, että tanssilattialla olevat ihmiset vittuuntuu kuulemaansa :)

Sitten toinen ajatus, ehkä se on vaan omani, mutta nykymusa on niin kertakäyttöstä rapaa, ettei voida edes hyvänä päivänä puhua hyvien helmibiisien soittamisesta. Biisejä käytetään se max 10 kertaa jonka jälkeen ne heitetään mäkeen. Vaikea puhua hyvästä sisällöstä jos työkalut sisältöön on näinkin huonoja :(

Muistan kuunnelleeni kerran Turussa dj:tä joka oli paska biittimiksaamaan ja sen esitykset keikalla oli sitä luokkaa, että porukka lähti kävelemään ravintolasta ulos. Ravintolapäälliköltä pyydettiin heittämään dj:tä pihalle ja yleisö huuteli dj:lle "vittu sä oot paska!" - ja tämä siis konemusabileissä - niin voitte kuvitella kuinka hienoa se oli kuunnella :)
---
Konemusabileissä varmaan eri meno, mutta veikkaan, että tuo kyseinen tapaus soitti myös paskoja biisejä paskan teknisen osaamisen lisäksi.


Vaan kun ei soittanut. Siinähän se vitsi juuri onkin. Biisit oli helvetin hyviä - sisältö oli enemmän kuin kohdallaan. Mutta kaverin tekniikka oli täysin olematonta ja huonoa. 100kertaa parempaan lopputulokseen oltaisi päästy jos jannu olisi antanut biisien soida alusta loppuun ja painanut playtä heti kun edellinen biisi olisi loppunut - se kertonee jotain :) Aika ääriesimerkki, mutta kuitenkin :)

Toki näinkin, mutta jotain Barbie Girliä 18-kesäisille voi vetää jo aika pahoilla mokilla ennenkö porukka ärsyyntyy.


Tämä on vaan hieman väärä foorumi sille keskustelulle miten huonosti teinidiskossa voidaan soittaa. Tämän foorumin asiakaskunta on kuitenkin aika pitkälti useita vuosia konemusiikkibileissä tanssinutta porukkaa :)



Indigo, 24.3.2009 02:50:

Tiivistääkseni, itse kuuntelisin yleisön edustajana mieluummin settiä joka on tehty vaikkapa pelkillä pystyvaihdoilla ja jossa "oikeat biisit soivat oikeaan aikaan", kuin vaikkapa sellaista missä ei ole minkäänlaista tilanteen tajua ja läiskitään kolmelle levarille pirunmoista vauhtia uutta levyä, eikä katse nouse kertaakaan levareilta ja miksereiltä katsomaan että minkälainen on yleisön fiilis :)
---
Sama meikällä. Monesti sitä tosin jossain klubeilla on, että "onpa hyvä DJ, aika hyviä vaihtoja ja miksauksii", mutta samaan aikaan tajuaa, että miks hitossa sitä sitten ei oo tanssilattialla ite. No, väärät biisit.


Joo en miekään esm turntablismille lämpene :)
Junkieman

Posts: 123

#555 • • Junkieman

Caro²
Tämä lausahdus huomioon ottaen, on aika vänkä ajatella, että haluat tuoda nimenomaan rokki-puolen dj-kulttuuria konemusiikkipuolelle sillä oletuksella (?), että se istuu klubikulttuuriin ihan samassa muotissa.. Näin ei tosiaan kyllä ole :)



Itse asiassa tämä foorumi ei ole minulle kauhean tuttu, mutta olen käsittänyt, että täällä pyörii kaikenkarvaisia DJ:tä, vaikka suurin osa onkin konemusapiireistä. Foorumille eksyin, kun etsin tietoa noista midikontrollereista ja huomasin, että täällä on jotain muutakin mielenkiintoista. Mutta silti en näkisi, että neuvo on huono, vaikka tarkoitus olisi soittaa koneempaakin ja varmasti täällä käy jotain aloittelevia eurodance-DJ:täkin. Vai käykö? Ainakin tämä sivusto tulee aika usein googlatessa vastaan, kun jotain DJ-asioita tahtoo tietää, joten kyllä tänne varmaan eksyy välistä varsin sekalaista sakkia.

Niin. Tämä on aivan totta jos ympäristönä on sellainen, missä kuulijat eivät ole sivistäneet itseään kuunnellen Suomen ja maailman parhaiden tiskijukkien lähes täydellisellä teknisellä osaamisella maustettuja sisältörikkaita settejä :)



Suurin osa ympäristöistä on kyllä sellaisia, että porukka ei ole niin übersivistynyttä. Erittäin marginaalinen osa bileistä.

Miten laittaisit aloittelevan dj:n opettelemaan sisältöä?



Kuuntelee biisejä, ajattelee mitä yleisö tahtoo kuulla, testailee kavereilla. Tokihan siinäkin kokemus tuo sen homman, mutta musta se ideatasolla kuulostaa tyhmältä, että valitaan setti sen mukaan, että saa helposti miksaantumaan eikä sen perusteella, että on kovia biisejä.

Sitten toinen ajatus, ehkä se on vaan omani, mutta nykymusa on niin kertakäyttöstä rapaa, ettei voida edes hyvänä päivänä puhua hyvien helmibiisien soittamisesta. Biisejä käytetään se max 10 kertaa jonka jälkeen ne heitetään mäkeen. Vaikea puhua hyvästä sisällöstä jos työkalut sisältöön on näinkin huonoja :(



Ehkä tuolla kovan konemusan puolella näin voi ollakin. Ei tule enää KLF:n tasoista housea! Omasta mielestäni kuitenkin tulee hyvää tanssimusaa joka vuosi riittämiin.

Tämä on vaan hieman väärä foorumi sille keskustelulle miten huonosti teinidiskossa voidaan soittaa. Tämän foorumin asiakaskunta on kuitenkin aika pitkälti useita vuosia konemusiikkibileissä tanssinutta porukkaa :)



Mä en oo :) Joo, mutta kuten yllä sanoin, niin en tunne foorumin käyttäjäkuntaa ja keskustelen näin yleisellä tasolla asioista. Viestimäärästäkin voi sen päätellä.
Caro²

Posts: 5,301

#556 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Junkieman, 25.3.2009 21:42:
Itse asiassa tämä foorumi ei ole minulle kauhean tuttu, mutta olen käsittänyt, että täällä pyörii kaikenkarvaisia DJ:tä, vaikka suurin osa onkin konemusapiireistä.


Mjoo, kyllä varmasti on monet dj:t rekisteröityneet saitille, mutta kyl tää sivusto on ihan klubikulttuuriin keskittynyt - sen näkee vaikka katsomalla kalenterista minkälaisia kemuja siellä ilmotetaan *joo*


Mutta silti en näkisi, että neuvo on huono, vaikka tarkoitus olisi soittaa koneempaakin ja varmasti täällä käy jotain aloittelevia eurodance-DJ:täkin. Vai käykö? Ainakin tämä sivusto tulee aika usein googlatessa vastaan, kun jotain DJ-asioita tahtoo tietää, joten kyllä tänne varmaan eksyy välistä varsin sekalaista sakkia.


Varmasti käy. Soitan itsekin ysärimusaa aina satunnaisesti. Mutta jos kaipailee enemmän ympäripyöreää foorumia missä on soittajia kaikista genreistä, niin veikkailisin Mr-DJ.org-sivuston olevan se "teh mesta" :)



Niin. Tämä on aivan totta jos ympäristönä on sellainen, missä kuulijat eivät ole sivistäneet itseään kuunnellen Suomen ja maailman parhaiden tiskijukkien lähes täydellisellä teknisellä osaamisella maustettuja sisältörikkaita settejä :)
---
Suurin osa ympäristöistä on kyllä sellaisia, että porukka ei ole niin übersivistynyttä. Erittäin marginaalinen osa bileistä.


Klubimusapuolella en kyllä allekirjoita tuota millään :) Ravintola- ja muissa genreissä asia todennäköisimmin on hyvinkin noin :)

Ehkä tuolla kovan konemusan puolella näin voi ollakin. Ei tule enää KLF:n tasoista housea! Omasta mielestäni kuitenkin tulee hyvää tanssimusaa joka vuosi riittämiin.


Vähän vanhempi house on kyl *sydän*



Mä en oo :) Joo, mutta kuten yllä sanoin, niin en tunne foorumin käyttäjäkuntaa ja keskustelen näin yleisellä tasolla asioista. Viestimäärästäkin voi sen päätellä.


Empä edes katsonu viestimäärää ennenku mainitsit *hihu*
Indigo

Posts: 918

#557 • • Indigo

Caro², 25.3.2009 18:56:

Miten laittaisit aloittelevan dj:n opettelemaan sisältöä?



Hyvä kysymys! Ja vaikea sellainen. Samalla tavoin kuin kokeneen DJ:n :)

Hyviä metodeja:


1. Musiikin kuunteleminen. Tämä siis tarkoittaa ihan keskittynyttä kuuntelemista antaumuksella. Ja näpit irti niistä levareista! :)

Kuunnellessa voi miettiä mm. minkälainen tunnelma biisissä on, löytyykö levyhyllystä ehkä jotain muita samankaltaisia biisejä.

(Itselläni oli joskus taannoin pitkä kausi ilman DJ-laitteita kun Hifi-studion laiskat korjaajat eivät meinanneet saada valmista millään. Uutta musiikkia pääsi vain kuuntelemaan nojatuolilta vaikka sormet levottomina halusivat päästä beatmiksaamaan niitä uusia levyjään. Pian huomasin kuitenkin että hittovie, tätä olisi pitänyt tehdä jo aikoja sitten, oikeasti _kuunnella_ sitä musiikkia, musiikista löytyi valtavasti uusia juttuja ja mahdollisuuksia joita ei ollut tullut ajatelleeksi aiemmin)


2. Muiden DJ:den settien kuuntelu, joko miksauksilta tai keikalla. Jälkimmäisellä toki näkee ja kokee konkreettisimmin miten yleisö reagoi biiseihin ja soittotapaan. Tämän voi tietenkin toteuttaa pousaillen kaljatuoppi kädessä mutta tanssiminen ei ole kiellettyä eikä vähennä DJ-uskottavuus-pisteitä ;)


3. Musiikkimaun laajentaminen. DJ-soundinsa voi aivan hyvin pitää genressä tai kahdessa ja silti avartaa itseään uusilla ulottuvuuksilla. Laaja musiikin ymmärtäminen vain lisää inspiraatiota joilla tehdä omista seteistä paljon elävempiä, todellisempia ja voimakkaampia. Itseään ei tietenkään tarvitse pakkosyöttää kuuntelemalla väkisin musiikin genreä jota vihaa - enemmänkin kyse on siitä antaako itselleen luvan nauttia jostain muun kaltaisesta soundista kuin minkä ympärille oma ego on rakentunut. Ja ei sitä tarvitse kenellekään paljastaa jos salaa kotona tykkää vaikka jostain Lauri Tähkästä :D
Jussi Soro

Posts: 6,385

#558 • • Jussi Soro choon!

Indigo, 25.3.2009 22:31:
2. Muiden DJ:den settien kuuntelu, joko miksauksilta tai keikalla. Jälkimmäisellä toki näkee ja kokee konkreettisimmin miten yleisö reagoi biiseihin ja soittotapaan. Tämän voi tietenkin toteuttaa pousaillen kaljatuoppi kädessä mutta tanssiminen ei ole kiellettyä eikä vähennä DJ-uskottavuus-pisteitä ;)


Itselle tää on ollut se paras tapa tsekkailla just mikä toimii ja mikä ei. Ja nimenomaan tanssilattialla tanssien, siten saa aina parhaat fiilikset musasta.
Avatar
#559 • • Edited astaroth Guest

Caro², 25.3.2009 18:56:
Miten laittaisit aloittelevan dj:n opettelemaan sisältöä? Itse näen asian siltä kantilta, että voit aivan hyvin aloittaa treenaamaan tekniikkaa. Tekniikan treenaamiseen tarvitset musiikkia ja musiikkia ostaessa opit ja opettelet kokoajan sitä sisältöpuolta. Sisällön hanskaaminen kulkee siis käsikädessä tekniikan opettelun kanssa.


tätä peraatteetta itsekin sovellan. sanoisin, että jos olisin käyttänyt ajan tekniikan handlaamisen opetteluun suhteessa eri tavalla siihen, miten paljon pohdin selektiotani, niin sanoisin tässä vaiheessa olevani iloinen, jos ymmärtäsin beat mixaamisen alkeitakaan. itse aloitin opettelemaan soittamista alun perin vailla mitään mentoria tai hajua siitä, miten homma tehdään käytännössä

tästä johtuen eteenpäin meneminen oli helvetin hidasta, ja soitinkin ensimmäisen keikkani aivan liian aikaisin katsoen sitä, mihin minusta itselläni oli rahkeita (toivoisin melkein voivani peruuttaa nuo ajat). silloiset keikat olisikin juuri mennyt enemmän play-nappia painalla, jos ei olisi tekniseen suorittamiseen keskittynyt. nyt kun taas on alkanut ymmärtää ja soveltamaan oppimaansa ja opetellut ehkä jotain pieniä hienouksiakin, niin minun on ollut myös paljon helpompi sisäistää ostamani musiikki settikokonaisuuksiini ja ujuttaa myös sellaisia kappaleita settiin, jotka "pelkkänä" selektiona voisivat olla jopa hyvinkin ristiriitaisia.

mutta kuten de souza sanoi; niin kiire ei pidä keikalle olla, etteikö perusasioita ehtisi oppia handlaamaan. itse jopa toivoisin ennemmin dj:n soittavan juuri itselleen yleisön sijasta. tällä kärjistetysti maksimoitasiin setin persoonallisuutta ja painostettaisiin käsitteellä "artistin näkemys". tätä mentaliteettia itse kuitenkin suosin, vaikka soittaja ei edes tarjoasikaan sellaista settiä joka itseäni juuri nappaisi - se setti on kuitenkin hän itse. jos dj:llä itsellään on hauskaa, se kuitenkin huokuu hyvin usein positiivsella tavalla yleisölle.

oman filosofiani mukaan kuitenkin dj:n pitää soittaa tasan sitä, mitä hän haluaa - ja hyvät deejiit saavat muutkin pitämään siitä, mistä hän pitää. luonnollisesti ymäristötekijöiden kanssa pitää pystyä tekemään kompromisseja (millaisella matskulla aloitat, miten pitkälle yleisöä lämppäät, soitatko edes oikeaa musiikkia oikeassa tapahtumassa jne) ja niiden kompromissen sisäistäminen on myös hyvän dj:n merkki. mutta kärjistettynä jos porukka alkaisi miettiä pelkästään selektiota, niin hyvin helposti homma saattaisi karata pelkän hittihuoraamisen puolelle, kun ollaan vaan peloissaan siitä että diggaako jengi ollenkaan ja pidetään nyt salettiin huoli että lattia on koko ajan täysi

ehkä mun näkemys ei ihan mene yksiin bisnestä takovan promoottorin kanssa, mutta enpä mä juuri valtavirtaa muutenkaan musiikillisesti edusta :D luonnollisesti myös eri musiikkigenrejen standardi-käyttötapojen kontrasti vaikuttaa, mutta enpä ole vähään aikaan miettynyt soittamaani musiikkia "tekstikappaleina, joilla kirjoitetaan kirja", vaan "työkaluina, joilla rakennetaan talo". nauloja menee vitusti ja välillä joutuu ja saa soveltaa :D

Joo en miekään esm turntablismille lämpene :)


lähes kaikista maailman dj:stä niitä, joista todellakin voisi käyttää sanaa "artisti"? :'(((
Junkieman

Posts: 123

#560 • • Edited Junkieman

Caro², 25.3.2009 18:56:
---

Vaikka biisit olisi hyvin valittu, niin olisi suotavaa hanskata tekniikka sen tasoisesti, ettei sieltä mikään pistä kuulijan korvaan - kuten mainitsin, konemusakulttuuria ahmivat klubbaajat ovat erittäin hyvin perillä myös soittotekniikasta, eivätkä kovin suuresti arvosta kädetystä dekkien takana. Tämä edellyttää omasta mielestäni muutakin kuin suurpiirteiset biittimiksauksen salat. Yllättävän paljon tulee negatiivista kommenttia jopa isojenkin maailmanstarojen keikoista, mikäli heidän soittotekniikka ei ole miellyttänyt Suomalaista klubikuuntelijaa.



Mutta tartutaan tähän vielä uudelleen, kun kerta voin. Ketjussa annetaan vinkkejä aloittelijoille, mutta kuinka useasti ne aloittelijatt konemusapuolellakaan pääsee vetämään kriittiselle yleisölle heti ensimmäisiä keikkojaan?


astaroth:


oman filosofiani mukaan kuitenkin dj:n pitää soittaa tasan sitä, mitä hän haluaa - ja hyvät deejiit saavat muutkin pitämään siitä, mistä hän pitää. luonnollisesti ymäristötekijöiden kanssa pitää pystyä tekemään kompromisseja (millaisella matskulla aloitat, miten pitkälle yleisöä lämppäät, soitatko edes oikeaa musiikkia oikeassa tapahtumassa jne) ja niiden kompromissen sisäistäminen on myös hyvän dj:n merkki.



Tämä. Jos nyt oletetaan, että ei olla huoraamassa jossain yökerhossa vaan soitellaan omannäköistä settiä. Minusta se tasapainottelu on juuri hyvän DJ:n merkki, että osaa soittaa siitä omasta pakistaan niitä omia&yleisön lemppareita, mutta ei kuitenkaan pelkästään omia tai pelkästään yleisön lemppareita. Monet DJ:t taas ei ole kauhean dynaamisia eikä ne osaa tehdä mitään, jos yleisö on ns. väärä. Oman levypakin vahvuus on, että siellä on KLF:ää ja Slayeria :) En tosin ole koskaan vetänyt molempia samalla keikalla.