Elikkä, olen kiinnostunut alkaa soittamaan psykeä ja goaa, joten kysyn, mistä kaupoista niitä
saa vinyylinä ja cd:llä? mp3 ei käy, vaan ainoastaan cd ja vinyyli.
Kaupan kieli pitää olla englanti tai suomi
853 posts, 43 pages, 453,841 views
Aki Antila, 28.2.2009 14:42:
Vaihdanpa vähän aihetta kun sain vastauksen tohon äsköiseen viestiin
Elikkä, olen kiinnostunut alkaa soittamaan psykeä ja goaa, joten kysyn, mistä kaupoista niitä
saa vinyylinä ja cd:llä? mp3 ei käy, vaan ainoastaan cd ja vinyyli.
Kaupan kieli pitää olla englanti tai suomi
Aki Antila, 27.2.2009 22:39:
Tota noin, itselläni on ongelma ton soittamisen halun kanssa.
Ennen tuli soiteltua 3 tuntia päivässä, mutta nykyisin hädin tuskin jaksan soittaa yhtä tuntiakaan.
Onko muilla ollut samaa ongelmaa ja miten olette päässeet sen yli?
Elikkä varmaan itseluottamus on menny, noh, tai en tiedä, Miksi mulla on tapahtanu näin?
Jaksoin harjotella, mut enää ei jaksa, tarvis vinkkejä sit siihen, et miten saan taas harjoittelu-intoni takaisin.
Junkieman, 24.3.2009 01:29:
Meikähän on paska biittimiksaamaan, mutta soitankin lähinnä muuta kuin elektronista musaa, mutta meikä antais sellaisen neuvon, että kiinnitä alussa mielummin huomiota biisivalintoihin kuin tekniseen osaamiseen. Yleisö keskimäärin ei välitä siitä kuinka hienosti DJ vetää vaihdot, kunhan nyt ei ihan kympillä mokaile. Paras kombinaatio toki tietysti on, jos pystyy yhdistämään teknisen osaamisen, hyvän tyylitajun ja hyvät biisivalinnat. Itse soitan biisien ehdoilla, jos ei miksaannut kivasti, niin sitten ei miksaannu.
Aki Antila, 14.3.2009 18:47:
Painat play kuulokkeisaa kuuluvasta kappaleesta. Sit ootat 4 biitin verran ja painat taas play:tä, eli stoppaat musiikin. Sit ootat oikeeta kohtaa soivas biisis ja painat taas play.
Onko mahdollista biittimiksata tolla tekniikalla? joskus ku soittaa normaalilla tekniikalla, niin joskus ku painaa play, kappale onkin jo biitis. Eli onko mahdollist soittaa noin?
Caro²
No täähän on hyvä neuvo. Sisältö on kylläkin tärkeetä, mut mitä sillä sisällöllä tekee jos sitä ei osaa esittää muille. Samanlaista paskaa on kun kuuntelee Punk-bändejä. Vitusti asiaa mutta tekniikka on niin hakusessa, ettei sitä pysty kahta sekuntia kauempaa kuuntelemaan.
Indigo, 24.3.2009 02:50:
Jos (aloitteleva) DJ käyttää kaiken energiansa vain vakuuttaakseen yleisöä että kyllä tekniikka on hallussa, setti on ikävä kyllä useimmiten helvetin tylsä. Biisivalinnat on sellaisia varman päälle vetoja ja ei ehkä sovi hetkeen ollenkaan.
Caro², 24.3.2009 01:51:
No täähän on hyvä neuvo. Sisältö on kylläkin tärkeetä, mut mitä sillä sisällöllä tekee jos sitä ei osaa esittää muille. Samanlaista paskaa on kun kuuntelee Punk-bändejä. Vitusti asiaa mutta tekniikka on niin hakusessa, ettei sitä pysty kahta sekuntia kauempaa kuuntelemaan.
Muistan kuunnelleeni kerran Turussa dj:tä joka oli paska biittimiksaamaan ja sen esitykset keikalla oli sitä luokkaa, että porukka lähti kävelemään ravintolasta ulos. Ravintolapäälliköltä pyydettiin heittämään dj:tä pihalle ja yleisö huuteli dj:lle "vittu sä oot paska!" - ja tämä siis konemusabileissä - niin voitte kuvitella kuinka hienoa se oli kuunnella :)
Jos soittotekniikka on niin huono, että ihmisiä alkaa kuunteleminen vituttamaan - niin sisältö on aivan toisarvoista siinä vaiheessa kun lopputulos takaa sen, että jengi ärsyyntyy joka tapauksessa soittajaan..
Indigo, 24.3.2009 02:50:
Tiivistääkseni, itse kuuntelisin yleisön edustajana mieluummin settiä joka on tehty vaikkapa pelkillä pystyvaihdoilla ja jossa "oikeat biisit soivat oikeaan aikaan", kuin vaikkapa sellaista missä ei ole minkäänlaista tilanteen tajua ja läiskitään kolmelle levarille pirunmoista vauhtia uutta levyä, eikä katse nouse kertaakaan levareilta ja miksereiltä katsomaan että minkälainen on yleisön fiilis :)
Junkieman, 25.3.2009 13:29:
Otetaan tässä huomioon, että mä tulen erittäin erilaisesta DJ-skenestä kuin suurin osa täällä, koska olen aloittanut tuolla rokkipuolella (ja siellä toki vieläkin vaikutan).
Olen myös soittanut eurodancekasaridiskoärränpee-mestassa ja kyllä sielläkin olennaista oli, että biisit on niitä, mitä porukka tietää ja biittimiksauksista ei yleisö välittänyt vittuakaan.
Jos soitat trance/drum'n'bass/junkka/hiphop tai vastaaavissa bileissä, niin homma on vähän erilaista, koska siellä on aika paljon tärkeämpää, että biitti ei katkea missään vaiheessa. Ite olen ainakin aina hoitanut hyvät bileet hyvällä yleisön lukemisella ja biisivalinnoilla, en niinkään sillä teknisellä osaamisella.
Mutta kuten sanoin, riippuu todella paljon musatyylistä, että minkä painoarvon se tekninen osaaminen saa, mutta kyllä mä silti lähtisin siitä, että sisältö eka kuntoon ja sitten hiomaan sitä teknistä osaamista. Huom., hiomaan. Monien DJ:iden helmasynti on, että soittavat itselleen ja vakuuttavat itseään sillä teknisellä osaamisella, mutta yleisö tylsistyy, kun biisit on vääriä.
Muistan kuunnelleeni kerran Turussa dj:tä joka oli paska biittimiksaamaan ja sen esitykset keikalla oli sitä luokkaa, että porukka lähti kävelemään ravintolasta ulos. Ravintolapäälliköltä pyydettiin heittämään dj:tä pihalle ja yleisö huuteli dj:lle "vittu sä oot paska!" - ja tämä siis konemusabileissä - niin voitte kuvitella kuinka hienoa se oli kuunnella :)
---
Konemusabileissä varmaan eri meno, mutta veikkaan, että tuo kyseinen tapaus soitti myös paskoja biisejä paskan teknisen osaamisen lisäksi.
Toki näinkin, mutta jotain Barbie Girliä 18-kesäisille voi vetää jo aika pahoilla mokilla ennenkö porukka ärsyyntyy.
Indigo, 24.3.2009 02:50:
Tiivistääkseni, itse kuuntelisin yleisön edustajana mieluummin settiä joka on tehty vaikkapa pelkillä pystyvaihdoilla ja jossa "oikeat biisit soivat oikeaan aikaan", kuin vaikkapa sellaista missä ei ole minkäänlaista tilanteen tajua ja läiskitään kolmelle levarille pirunmoista vauhtia uutta levyä, eikä katse nouse kertaakaan levareilta ja miksereiltä katsomaan että minkälainen on yleisön fiilis :)
---
Sama meikällä. Monesti sitä tosin jossain klubeilla on, että "onpa hyvä DJ, aika hyviä vaihtoja ja miksauksii", mutta samaan aikaan tajuaa, että miks hitossa sitä sitten ei oo tanssilattialla ite. No, väärät biisit.
Caro²
Tämä lausahdus huomioon ottaen, on aika vänkä ajatella, että haluat tuoda nimenomaan rokki-puolen dj-kulttuuria konemusiikkipuolelle sillä oletuksella (?), että se istuu klubikulttuuriin ihan samassa muotissa.. Näin ei tosiaan kyllä ole :)
Niin. Tämä on aivan totta jos ympäristönä on sellainen, missä kuulijat eivät ole sivistäneet itseään kuunnellen Suomen ja maailman parhaiden tiskijukkien lähes täydellisellä teknisellä osaamisella maustettuja sisältörikkaita settejä :)
Miten laittaisit aloittelevan dj:n opettelemaan sisältöä?
Sitten toinen ajatus, ehkä se on vaan omani, mutta nykymusa on niin kertakäyttöstä rapaa, ettei voida edes hyvänä päivänä puhua hyvien helmibiisien soittamisesta. Biisejä käytetään se max 10 kertaa jonka jälkeen ne heitetään mäkeen. Vaikea puhua hyvästä sisällöstä jos työkalut sisältöön on näinkin huonoja :(
Tämä on vaan hieman väärä foorumi sille keskustelulle miten huonosti teinidiskossa voidaan soittaa. Tämän foorumin asiakaskunta on kuitenkin aika pitkälti useita vuosia konemusiikkibileissä tanssinutta porukkaa :)
Junkieman, 25.3.2009 21:42:
Itse asiassa tämä foorumi ei ole minulle kauhean tuttu, mutta olen käsittänyt, että täällä pyörii kaikenkarvaisia DJ:tä, vaikka suurin osa onkin konemusapiireistä.
Mutta silti en näkisi, että neuvo on huono, vaikka tarkoitus olisi soittaa koneempaakin ja varmasti täällä käy jotain aloittelevia eurodance-DJ:täkin. Vai käykö? Ainakin tämä sivusto tulee aika usein googlatessa vastaan, kun jotain DJ-asioita tahtoo tietää, joten kyllä tänne varmaan eksyy välistä varsin sekalaista sakkia.
Niin. Tämä on aivan totta jos ympäristönä on sellainen, missä kuulijat eivät ole sivistäneet itseään kuunnellen Suomen ja maailman parhaiden tiskijukkien lähes täydellisellä teknisellä osaamisella maustettuja sisältörikkaita settejä :)
---
Suurin osa ympäristöistä on kyllä sellaisia, että porukka ei ole niin übersivistynyttä. Erittäin marginaalinen osa bileistä.
Ehkä tuolla kovan konemusan puolella näin voi ollakin. Ei tule enää KLF:n tasoista housea! Omasta mielestäni kuitenkin tulee hyvää tanssimusaa joka vuosi riittämiin.
Mä en oo :) Joo, mutta kuten yllä sanoin, niin en tunne foorumin käyttäjäkuntaa ja keskustelen näin yleisellä tasolla asioista. Viestimäärästäkin voi sen päätellä.
Caro², 25.3.2009 18:56:
Miten laittaisit aloittelevan dj:n opettelemaan sisältöä?
Indigo, 25.3.2009 22:31:
2. Muiden DJ:den settien kuuntelu, joko miksauksilta tai keikalla. Jälkimmäisellä toki näkee ja kokee konkreettisimmin miten yleisö reagoi biiseihin ja soittotapaan. Tämän voi tietenkin toteuttaa pousaillen kaljatuoppi kädessä mutta tanssiminen ei ole kiellettyä eikä vähennä DJ-uskottavuus-pisteitä ;)
Caro², 25.3.2009 18:56:
Miten laittaisit aloittelevan dj:n opettelemaan sisältöä? Itse näen asian siltä kantilta, että voit aivan hyvin aloittaa treenaamaan tekniikkaa. Tekniikan treenaamiseen tarvitset musiikkia ja musiikkia ostaessa opit ja opettelet kokoajan sitä sisältöpuolta. Sisällön hanskaaminen kulkee siis käsikädessä tekniikan opettelun kanssa.
Joo en miekään esm turntablismille lämpene :)
Caro², 25.3.2009 18:56:
---
Vaikka biisit olisi hyvin valittu, niin olisi suotavaa hanskata tekniikka sen tasoisesti, ettei sieltä mikään pistä kuulijan korvaan - kuten mainitsin, konemusakulttuuria ahmivat klubbaajat ovat erittäin hyvin perillä myös soittotekniikasta, eivätkä kovin suuresti arvosta kädetystä dekkien takana. Tämä edellyttää omasta mielestäni muutakin kuin suurpiirteiset biittimiksauksen salat. Yllättävän paljon tulee negatiivista kommenttia jopa isojenkin maailmanstarojen keikoista, mikäli heidän soittotekniikka ei ole miellyttänyt Suomalaista klubikuuntelijaa.
oman filosofiani mukaan kuitenkin dj:n pitää soittaa tasan sitä, mitä hän haluaa - ja hyvät deejiit saavat muutkin pitämään siitä, mistä hän pitää. luonnollisesti ymäristötekijöiden kanssa pitää pystyä tekemään kompromisseja (millaisella matskulla aloitat, miten pitkälle yleisöä lämppäät, soitatko edes oikeaa musiikkia oikeassa tapahtumassa jne) ja niiden kompromissen sisäistäminen on myös hyvän dj:n merkki.