Neuvoja aloitteleville DJ:lle

853 posts, 43 pages, 439,877 views

Android

Posts: 3,908

#261 • • Android
KIKKOJ JA BACKSPINNING,SEKÄ LENNOSSA VAIHTELEVAT LEVYT,offcorse tämä onki oleminen dj
Syntse

Posts: 1,652

#262 • • Syntse Hardstyle/Freeform DJ

Jaques, 22.3.2007 14:46:
Tässä on aikas hyvä tekniikka jolla saa helposti biisin pitchattuu oikein, hyvin lyhyessä ajassa.




Enemmän aiheesta ja muutenkin löytyy kyseisen kaverin sivulta. Useampia videoita pitchillä ratsastamiseen ja muuhunkin asiaan liittyvään.

http://www.djtutor.com

Ja onhan tuolla Mr-Dj:lläkin ohjeet josta myös kannattaa katsastaa, sekä foorumi jossa on aika paljon neuvottu eli searchia kannattaa käyttää.

http://www.mr-dj.org
remotion

Posts: 5,283

#263 • • remotion nostatus guru

Daniel Braun, 26.11.2006 02:53:
---
winnie_p, 25.11.2006 18:03:
Tässä on kyllä melkein niin monta tekniikkaa, kun on seppääkin, mutta itse pyrin pitchaamaan liian nopeaksi, jolloin hidastus lautasen reunasta on mielestäni erittäin hyvin ( riippuen myös humalatilasta) kontroloitu ja nopeutus sitten "nännistä" jos tarvetta ilmenee...

---

Aikalailla sama juttu.
Tosin, yleensä pyrin sen pitchin asettamaan tarkasti paikoilleen...
Jos ei onnistu ni mieluummin hitusen yli kuin alle, ni sujuu paljon kivuttomammin lautasen reunasta korjailtua.
Keskiöön en koske, enkä tappiin.
Tai keikan jälkeen himassa voi tappiaan koskea... :D



noi on kyl hyviä konsteja vinyylil. cd:llä yritän saada mätsää tarkalleen, mut mut jos ei onnistu / ei oo aikaa hioo, niin sit joko alle tai yli sen verran, että tietää ainakin kumpaan suuntaan se laukkaa, nii siitähän sitä on sitten helppoa pyörätellä lättyä ettee- tai taakkeperi.
Caro²

Posts: 5,301

#264 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2
Erilaisia tapoja toteuttaa soittamista (teknisesti) on melkein yhtä monta kuin on soittajaakin. Monet vannoo jonku tietyn tavan/tekniikan nimeen "tämä on se oikea ja ainakin parempi kuin tuo tapa", mutta vaikka se joissakin tilanteissa näin voi ollakkin, ei se välttämättä kaikissa tilanteissa päde.

Tästä esimerkkinä vaikka vinyylisoittimella tapahtuva bendaus. Levarilla voit bendata äkkiseltään laskettuna kuudella eri tekniikalla. Pitchillä ("riding the pitch"), levylautasen reunasta, 33/45 napeilla, keskitapista, labelista "voimalla" ja labelista "hienosäätäen" (joka on vielä enemmän hienosäätöä kuin keskitappi). Jokainen noista tavoista toimii eri tavalla ja jokaista em. tavoista voi käyttää (omasta mielestäni kannattaa käyttää) "sopivaan" tilanteeseen.

On esim aivan turha bendata levylautasesta hiuksenhienoa biitinvierusta, kun sen säätö onnistuu parhaiten joko labelista tai keskitapista. "kuultavaa" biitinvierusta on taas turha korjata keskitapista tai labelista - kun reunasta sen saa nopeammin "kuulumattomiin".

Jaquezin laittaman videopätkän "juontajalla" on muitakin videoita jaossa, ja jokaisessa on ihan hyviä pointteja, mutta tietysti vain yksi tekniikka asian toimittamiseen. Tässä viimoisessa videossa oli helvetin hyvä ja tärkeä pointti joka unohtuu melkein joka dj:ltä aina siinä vaiheessa kun "ilo on ylimmillään", eli keskittyminen siirtyy kokonaisvaltaisesta soittamisesta vaan kapeaan osa-alueeseen joka yleensä on kikkailu mikserillä (tai imho pahimmassa tapauksessa kikkailuun pioneerin efekteillä). Kikkailut ja efektit on (yleensä) mauste, ei täyte.

Tuo "riding the pitch"-menetelmä on vallan hyvä tapa korjata biitinvierusta silloin, kun molemmissa levyissä on sellasia soittimia joiden sointi häirintyy nopeasta bendauksesta (laulu, melodia, tms). Pitchin edestakaisin liikautus ei kuulu kuuntelijalle (kun taas levylautasesta spiidaaminen kuuluu). Yleensä kuitenkin olen itse pyrkinyt bendaamaan sitä levyä, jossa ei ole melodiaa - tai bendaan "nuottien välissä".

Mutta "neuvoja aloittelevile DJ:lle", olkaa monipuolisia. Opetelkaa kaikki mahdolliset eri tekniikat ja opetelkaa käyttämään niitä eri tilanteissa. Opetelkaa samalla eri tapoja miksata, soittakaa korvalla (esm equttaminen ei ole "joka vaihto samalla tavalla" vaan "joka vaihto biisien mukaan").

Monipuolisuus soittotekniikoissa, soittimien hallinnassa (eri merkit ja mallit), kyky soittaa musiikin mukaan (ei "joka vaihto samalla tavalla") = ammattitaito.

EDIT: tuon olen itsekin huomannut hyväksi tavaksi, että ennenkuin lähtee vaihtamaan niin pitäs tiedostaa mihin suuntaan levy kiilaa/jää, jos se niin tekee. Jotkut biisit tosin kiilaa/laahaa kohdan mukaan - ja vinyylillä vielä alku ja loppu on joissakin prässeissä eri nopeudella :)

A-E, 24.11.2006 21:59:
IMO on tärkeämpää panostaa dj setin rakenteeseen ja siihen miten se musiikillisesti toimii kun miettiä absoluuttisen tarkkoja vaihtoja. Ne pienet laukat ei ainakaan mua häiritse jos setti on muuten toimiva. Eikä niitä pieniä virheitä voi edes aina välttää kun vinyylillä soitetaan.



Tää on erittäin hyvä pointti jota kukaan ei voi painottaa tarpeeksi. Suomalaiset noin kansana on helvetin teknistä porukkaa. Oli osa-alue mikä tahansa, niin kaikki tehdään aina teknisesti mahdollisimman hyvin - mutta sitten se itse sisältö unohtuu. Monet jotka alottaa dj-harrastuksen, lähtee liikkeelle juuri tekniikan hallitsemisesta, mikä on sinänsä ihan hyvä lähtökohta. Toinen tapa on se, että lähtee juuri sisällöstä tekniikan astuessa myöhemmin kuvaan.

Se on melko sama mistä sitä lähtee liikkeelle. Molemmat ovat todennäköisesti 15vuoden kuluttua aika pitkälti samalla viivalla, ja se viiva on lienee seuraava: Molemmat viihdyttää yleisöä sen verran hyvin, ettei tuota vaikeuksia saada tupaa täyteen kuuntelemaan ko. kaverin iltaa.
Avatar
#265 • • Equalizer Guest
Yritänpä täs tehä mixtapea mut taitaa olla toi biisien etsintä hankalinta..esim nauhottanu jo 5 vaihtoo joissa biisit lyö hyvin yks yhteen ja sit tuleeki sellanen kappale mikä ei iske ollenkaa vaa tulee kauheet kuraa ni se ei o enä kovinkaan mukavaa/
villelope

Posts: 2,846

#266 • • villelope Lope of Lope & Kantola

Equalizer, 30.3.2007 11:29:
Yritänpä täs tehä mixtapea mut taitaa olla toi biisien etsintä hankalinta..esim nauhottanu jo 5 vaihtoo joissa biisit lyö hyvin yks yhteen ja sit tuleeki sellanen kappale mikä ei iske ollenkaa vaa tulee kauheet kuraa ni se ei o enä kovinkaan mukavaa/


Vinkki: soita biisejä jotka ei oo kuraa. *nauru*

Mut ihan oikeesti: mä oon ajan mittaan tullut tulokseen, että on ihan turha soittaa kappaleita joista ei pidä. Jos haluat rakentaa "DJ-identiteettiä" on syytä soittaa materiaalia jonka takana pystyy seisomaan 100%
Individual

Posts: 10,942

#267 • • Individual HYPNO!
Mä olen nyt huomannut sen, että kun toi biittimiksaus alkaa olemaan jossain määrin hanskassa, tai sanotaan urheilutermein: nuori, lupaava aloittelija väläyttelee aina silloin tällöin, mutta rutiini puuttuu, niin olen törmännyt siihen, että sen setin rakentaminen, että se etenis loogisesti eteenpäin ei olekaan ihan helppoa. Joskus eksyy levylautaselle omasta mielestään ne ihan maagisesti yhteen sopivat letut ja joskus taas sitten mennäänkin esim. kolmen, neljän vaihdon jälkeen ihan liian rankoilla soundeilla. Pitäisi kai sitten vielä tuntea levynsä paremmin.
Avatar
#268 • • Equalizer Guest

LooPy, 30.3.2007 11:46:
---
Equalizer, 30.3.2007 11:29:
Yritänpä täs tehä mixtapea mut taitaa olla toi biisien etsintä hankalinta..esim nauhottanu jo 5 vaihtoo joissa biisit lyö hyvin yks yhteen ja sit tuleeki sellanen kappale mikä ei iske ollenkaa vaa tulee kauheet kuraa ni se ei o enä kovinkaan mukavaa/

---

Vinkki: soita biisejä jotka ei oo kuraa. *nauru*

Mut ihan oikeesti: mä oon ajan mittaan tullut tulokseen, että on ihan turha soittaa kappaleita joista ei pidä. Jos haluat rakentaa "DJ-identiteettiä" on syytä soittaa materiaalia jonka takana pystyy seisomaan 100%



Ei se musiikki kuraa oo mut sitä siis tarkotin että jos ne kappaleitten biitit ei sovi siellä yks yhteen ni siit saa kuraa ja sellainenkos potuttaa;D
remotion

Posts: 5,283

#269 • • Edited remotion nostatus guru

Equalizer, 30.3.2007 11:57:
Ei se musiikki kuraa oo mut sitä siis tarkotin että jos ne kappaleitten biitit ei sovi siellä yks yhteen ni siit saa kuraa ja sellainenkos potuttaa;D


en tiedä kuinka kokenut tai muuten olet, mutta pari vinkkiä...

eli normaalisti olet vaihdellut siten että liuilla suoraan...

Jos sulla ei koko perkussio osio mätsää mutta haluat silti soittaa ne yhtään, niin vaihda silleen että sulla on krossikeskellä ja ulos miksattavasta biisistä sulla on bass mid ja hi ylhäällä ja sisään miksattavassa sulla on samat kaikki poissa kuuluvilta. sitten vaihdat sopivassa kohdassa bassot keskenään sitten vaikka keskiäänet keskenään ja sitten lopulta haitsut keskenään.

Sitten jos kappaleet eivät kuitenkaan sovi mitenkään, niin jätä se suosiolla pois setistä, se on kumminkin vain yksi biisi...
villelope

Posts: 2,846

#270 • • villelope Lope of Lope & Kantola

remotion, 30.3.2007 12:11:
---
jätä se ulos setistä tai opettele miksaa muuten ku biittiin ne. tai sit voihan sitä vaikka kikkailla ja soitella soppaan sekaan semmosia osia mitkä sopii.


Paskoilta ne kikatkin kuulostaa jos ne ei mee biittiin.

Kyllä mä kokisin tämän nyt lähinnä rutiinin puutteeksi. Joskus me kaikki olemme aloittaneet, mut kyllä se epävarmuus karisee ajan mittaan pois, kunhan vaan jaksaa treenailla.

Se, että saa 5/6 vaihdoista hanskattua hyvin on äärimmäisen hyvä tulos, jos kyseessä on aloittelija.

Sulla oli muistaakseni DJM-600 käytössä. Saat sillä katottua suurinpiirteisen temmon, mutta lopullisen temmon asetuksen/pitchailun joudut luonnollisestikin kuuntelemaan.

Itse kun olin samassa vaiheessa, niin koin hyväksi tavaksi nauhoittaa aina setit kun soittelin. Kuuntelin ko. settejä aina koulumatkalla. Siinä harjantui korva kuulemaan equtusvirheet, äkkipikaiset liikkeet ja tietysti pienimmätkin laukat. Kaiken lisäksi laukkojen aiheuttama vitutus ajoi minua eteenpäin soittamisessa ja motivoi opettelemaan soittamaan paremmin.

Toimi mulla, en tiedä miten muilla.


Yksi toinen hyvä vinkki tilanteeseen, jossa ei oikein saa biittejä sovitettua, on jättää sisään soitettava raita tarkoituksella hieman hitaammaksi, ja koittaa löytää sopivan aikavälin, esim 16 iskua, jonka jälkeen tekee korjausliikkeen. Tiedän muutaman kovan soittajan jotka tekee juuri näin.
remotion

Posts: 5,283

#271 • • Edited remotion nostatus guru

LooPy, 30.3.2007 12:43:
---
remotion, 30.3.2007 12:11:
---
jätä se ulos setistä tai opettele miksaa muuten ku biittiin ne. tai sit voihan sitä vaikka kikkailla ja soitella soppaan sekaan semmosia osia mitkä sopii.

---

Paskoilta ne kikatkin kuulostaa jos ne ei mee biittiin.



guottaa ajanmukaista postia ;) jos meinaat kommentoida.
niin paskoilta ne samassa biitissäkin olevat biisit kuulostaa jos kompit on kovasti erilaisia. esim takapotkubasso, ja laahavat offbeat haitsut niin varmaan menee nuppijumiin jos meinaa suoraan päällekäin survoa...

mut toi on kyllä takuu kikka, nauhoita omia settejä ja kuuntele niitä, laukka ketutus motivoi treenaamaan ja harjaannuttaa korvia.
villelope

Posts: 2,846

#272 • • villelope Lope of Lope & Kantola

remotion, 30.3.2007 12:45:
---
guottaa ajanmukaista postia ;) jos meinaat kommentoida.


Kirjoittaisit quottaamisen ees oikein jos meinaat vittuilla. ;)

Duunissa näitä postauksia näet kirjoittaa hieman pitempään kuin kotosalla.
Avatar
#273 • • astaroth Guest

LooPy, 30.3.2007 11:46:
Mut ihan oikeesti: mä oon ajan mittaan tullut tulokseen, että on ihan turha soittaa kappaleita joista ei pidä. Jos haluat rakentaa "DJ-identiteettiä" on syytä soittaa materiaalia jonka takana pystyy seisomaan 100%


tämän allekirjoitan täysin

vaikka kuinka dj:llä on velvollisuus viihdyttää yleisöään, niin loppujen lopuksi jokaisen dj:n henkilökohtainen musiikkimaku on se, joka tekee heistä kaikista yksilöitä. mielestäni ihmisten pitäisi tulla katsomaan jokaisen soittajan henkilökohtaista näkemystä musiikista ja se pitää oppia tarjoamaan sillä tavalla, että yleisö nimeenomaan haluaa kuulla sitä, mistä sinä tykkäät

muuten olisi loppupeleissä aivan sama, ketä sinne bileisiin buukattaisiin soittamaan
remotion

Posts: 5,283

#274 • • Edited remotion nostatus guru

LooPy, 30.3.2007 12:51:
---
remotion, 30.3.2007 12:45:
---
guottaa ajanmukaista postia ;) jos meinaat kommentoida.

---

Kirjoittaisit quottaamisen ees oikein jos meinaat vittuilla. ;)

Duunissa näitä postauksia näet kirjoittaa hieman pitempään kuin kotosalla.


revi nyt siitäkin herneet. tarkoitin vain että täällä duunissa näitä omia kommenttejakin editoi hieman pidempään... ;) piis man.

niin postin tarkoitus oli jeesata ekvalisaattoria.
villelope

Posts: 2,846

#275 • • villelope Lope of Lope & Kantola

remotion, 30.3.2007 12:52:
---

revi nyt siitäkin herneet. tarkoitin vain että täällä duunissa näitä omia kommenttejakin editoi hieman pidempään... ;) piis man.


*nauru*

Joo, ei tässä mitään paniikkia missään vaiheessa ollutkaan. *piis*
Avatar
#276 • • Equalizer Guest

remotion, 30.3.2007 12:11:
---
Equalizer, 30.3.2007 11:57:
Ei se musiikki kuraa oo mut sitä siis tarkotin että jos ne kappaleitten biitit ei sovi siellä yks yhteen ni siit saa kuraa ja sellainenkos potuttaa;D

---

en tiedä kuinka kokenut tai muuten olet, mutta pari vinkkiä...

eli normaalisti olet vaihdellut siten että liuilla suoraan...

Jos sulla ei koko perkussio osio mätsää mutta haluat silti soittaa ne yhtään, niin vaihda silleen että sulla on krossikeskellä ja ulos miksattavasta biisistä sulla on bass mid ja hi ylhäällä ja sisään miksattavassa sulla on samat kaikki poissa kuuluvilta. sitten vaihdat sopivassa kohdassa bassot keskenään sitten vaikka keskiäänet keskenään ja sitten lopulta haitsut keskenään.

Sitten jos kappaleet eivät kuitenkaan sovi mitenkään, niin jätä se suosiolla pois setistä, se on kumminkin vain yksi biisi...



Iso ongelma mulla on lähinnä noissa biisivalinnoissa mut ei kai niitäkää opi ku kokeilemalla tai jos sävelkorvaa ei oo ni ei kai niit sit opi olleska
remotion

Posts: 5,283

#277 • • remotion nostatus guru

Equalizer, 30.3.2007 13:06:
Iso ongelma mulla on lähinnä noissa biisivalinnoissa mut ei kai niitäkää opi ku kokeilemalla tai jos sävelkorvaa ei oo ni ei kai niit sit opi olleska


harjoitusta harjoitusta vaan ja hymyä huuleen, miksaaminenhan on kivaa vaikka joskus meniskin käsien kautta reisille.
villelope

Posts: 2,846

#278 • • villelope Lope of Lope & Kantola

Equalizer, 30.3.2007 13:06:
---
Iso ongelma mulla on lähinnä noissa biisivalinnoissa mut ei kai niitäkää opi ku kokeilemalla tai jos sävelkorvaa ei oo ni ei kai niit sit opi olleska


Sävelkorvaa ei kaikilla yksinkertaisesti ole, mutta fear not. Ajoittamalla miksauksesi oikein eli teet vaihdot biisien loppupuolella, outroissa, ja vastaavasti sisääntulevan soitat introista sisään, niin homma toimii mainiosti.

Harmonic Mixing on tekniikka jota haet tässä takaa, ja siihen ei ihan joka jamppa pystykään. se vaatii jo sävelkorvaa, ajatustyötä huomattavasti enemmän sekä harjaantumista monella eri tasolla.

Wikipedia kertoo tuostakin: http://en.wikipedia.org/wiki/Harmonic_mixing
Avatar
#279 • • Equalizer Guest

remotion, 30.3.2007 13:31:
---
Equalizer, 30.3.2007 13:06:
Iso ongelma mulla on lähinnä noissa biisivalinnoissa mut ei kai niitäkää opi ku kokeilemalla tai jos sävelkorvaa ei oo ni ei kai niit sit opi olleska

---

harjoitusta harjoitusta vaan ja hymyä huuleen, miksaaminenhan on kivaa vaikka joskus meniskin käsien kautta reisille.



Eikä siinä mitään vaikka sain nuo biisit toimimaan ja temmot kohalle mut se korjaaminen vasta kivaa onki ku lähtee vähä ravaa sit korjaa vähä ja sit taas lähtee ravaa ja sit taas korjaa ni ei kuulosta kovin hyvältä ne vinguttelut siel vaihon aikana...lähtee taju;D
P-DaRay

Posts: 16

#280 • • P-DaRay
Hattua täytyy nostaa rock / heavy dj:lee. Siis heille niistä jotka miksasavat ja rakentavat koko illan korvaa "miellyttäväksi" kokonaisuudeksi. En ite ole tuon musan ihmisiä, mutta vaikka oon soittanu yli 12v lättyjä, on tuo rockin miksaaminen biitilleen ja nuotilleen kaikkein vaikeinta.
Hyvänä kakkosena tulee tietysti vanha disko jossa oikea orkesteri studiolla purkittanu.
Niihin suosittelen luupittamista.

--
-
Mun maksa kestää kyl koko elämän
-