225 posts, 12 pages, 53,096 views
siveys:
Tämä logiikka päti vielä ehkä 20 vuotta vanhalla maailmankatsomuksella siinä määrin, että sillä kyettiin perustelemaan ilmainen koulutus:
[ul]
[li]Nykyään maailma globalisoituu, eikä voida enää olettaa, että monikieliseksi tietotyöläiseksi koulutettu henkilö pysyy koko elämänsä Suomessa.[/li]
[li]Olemme jo nyt siinä pisteessä, että korkeasti koulutettuja ihmisiä valmistuu aivan liikaa suhteessa kotimaisten työmarkkinoiden tarpeisiin[/li]
[li]Varsinkaan nykyisessä pätkätyökulttuurissa ei ole takuita siitä, että koulutettu ihminen löytäisi jatkuvaa koulutustaan vastaavaa työtä.[/li]
[li]Työmarkkinat ovat jatkuvassa muutoksessa ja peruskoulutus ei anna niitä taitoja, joita ihminen tarvitsee työssään kymmenen vuoden kuluttua - se ei anna välttämättä edes niitä taitoja, joita ihminen tarvitsee tänä päivänä työssään.[/li]
[/ul]En sano, etteikö tässä logiikassa olisi mitään pohjaa - luonnollisesti 40 vutota tunnollisesti työssä käyvä korkeakoulutettu henkilö tuottaa enemmän verotuloja kuin pitkäaikaistyötön, mutta maailma ei ole näin mustavalkoinen. Ensinnäkään koulutus ei ole suoraan sidonnainen ihmisen elinkaaren palkkakehitykseen, ja toiseksi ihmsiet eivät jakaannu joko "korkeakoulutetuiksi hyvin ansaitseviksi" ja "pitkäaikaistyöttömiksi". Tähän välille mahtuu runsaasti ammatteja, joiden palkkataso vaihtelee rajusti.
Lene:
---
JustinSan:
Ei tässä missään pumpulissa eletä. Kompromisseja katsos. Olen valmis kärsimään alentuneesta elintasosta vaihdossa siitä, että elintilani on yksin minun käytettävissäni ja määrättävissäni, any given day
---
Nih, mukavuudenhalulta se minusta kuulostaa. Ootkos ajatellut, että luonteesi mahdollisesti kasvaisi positiivisesti soluasumiskokemuksen myötä.
Kukkaania:
Duunii opiskelun ohessa, opintolainaa EI IKINÄ!
Fucking Nobody: No, ei kai voi yleistää mutta kannattaa kokeillä kommuuni-/soluasumista jos vähääkään tykkää olla ihmisten kanssa tekemisissä.
John:
---
Hyttynen:
---
Kukkaania:
Duunii opiskelun ohessa, opintolainaa EI IKINÄ!
---
Ei kumpaakaan jos tarpeeks aletaan niskuroimaan*nauru*!
---
Mutta silloin saa kyllä soveltaa lauseen "kämppä, koulukirjat, ruoka: valitse (korkeintaan) kaksi" käytännössä.
Exlex:
Näinhän se menee
[x] Kämppä
[ ] Koulukirjat
[x] Ruoka
Katellaan sitä valmistumista joskus 8 vuoden kuluttua.....
vaavu:
<clip> En tiedä, pitäisikö tässä tuntea huonoa omaatuntoa siitä, että olen saanut noin paljon apua vanhemmilta? </clip>
vaavu:
En tiedä, pitäisikö tässä tuntea huonoa omaatuntoa siitä, että olen saanut noin paljon apua vanhemmilta?
Lene:
Eihän siitä mitään tulisi, jos pitäisi ostaa, kun esim. yhteen tenttiin yksi kirja maksaa 169 euroa.
Lene:
Yleensä menee n. 30 euroa/tentti, jos joutuu jokaisen kirjan kopioimaan.
vaavu:
Iso kiitos omalla kohdallani kuuluu kyllä vanhemmilleni - he ihan oma-aloitteisesti antoivat lukukausien aikana noin 200e/kk avustusta. Ilmankin tuota olisin kai tullut toimeen, mutta tuo raha mahdollisti sen, että esimerkiksi ruoasta ei koskaan ole tarvinnut tinkiä. En tiedä, pitäisikö tässä tuntea huonoa omaatuntoa siitä, että olen saanut noin paljon apua vanhemmilta? Mun vanhemmilla on ollut välillä tapana oikein tyrkyttää rahaa (kai ne epäilee että mä syön liian vähän), mutta olen ottanut tavaksi sen, että kieltäydyn ottamasta rahaa vastaa silloin, kun en sitä oikeasti tarvitse.
Mutta äiti ja isä onkin tosi kivoja