Opiskelijan elämä ja toimeentulo

225 posts, 12 pages, 53,215 views

Skenemursu

#161 • • Skenemursu Vastarannan Kuha

hehe tää kuulostaa just KELAlta, niinku sanoin niin ne tyypit tiskilläkään ei tajuu noista vittuakaan. jotenki tuntuu siltä et noi nettisivutki on tehty tommosiks ihan sen takia että saatais karsittua enemmän tuenhakijoita pois, väkisinki masentaa ja tekee mieli luovuttaa ku lukee noita sivuja. sit aina ku haet jotain tukee niin sul pitää olla sun siskon koiran kummin kaiman veljen lastenhoitajan palkkatodistus liitteenä ettei vahingossakaan jää mitään epäselväks. ihan kauheeta paskaa.

arvatkaas kuinka vaikeata tämä oli minun tapauksessani kun asun yhdessä thaimaalaisen tytön kanssa joka on yrittäjä... siitä lähtikin hieno paperi sota käyntiin... lopulta sain Kelan uskomaan siihen, ettei täällä kukaan maksa veroja joten emme voi saada verovirastosta minkäänlaista todistusta tuloista. Myöskään kirjanpitoa ei pidetä joten ainoastaan näppituntuma on... ei ole helppoa selvittää tollasta asiaa kelalla joka haluaa mustavalkosella :)
Skenemursu

#162 • • Edited Skenemursu Vastarannan Kuha

Putte, 4.11.2007 13:52:
---
Snaggo, 4.11.2007 13:41:
Mites muuten kun korkeakoulutasolla vaaditaan tietty määrä opintopisteitä ettei opintotukea revitä... Onko kokemuksia siitä että näin olisi käynyt? Miten tarkkaan kela tarkkailee tätä?

---

Syksyllä tarkastetaan, että onko edellisenä talvena kertynyt tarpeeksi opintopisteitä. Jos ei, niin tulee varoitus opintotuen keskeytyksestä. Opintotuen jatkumisen voi turvata, jos saa suoritettua 19 opintopistettä tammikuuhun mennessä. Yhdenkin pisteen vajaus tammikuussa lakkauttaa opintotuen.

öö mitäs nää pisteet oikein on *ding* mihin on kadonneet vanhat kunnon opintoviikot?? Noi mun Creditit mitä saan vastaavat vissiin opintoviikkoja... onko jotain muuntokaavaa millä opintoviikot muutetaan pisteiksi?? ei kai tää mene sillä tavalla kuten joissakin kouluissa täälläpäin menee:

Kurssi 3 credit x Kurssin arvosana: 4 (A) = 12 pts... ja näin ollen mitä parempia arvosanoja saa sitä nopeammin valmistuu ja sitä vähemmän tarvii ottaa kursseja... mikä sinänsä on mainio systeemi mutta nyt kun omat arvosanat lienee B tasoa niin pisteitä ei tule ihan niin paljon kun olis voinut...
soturi

#163 • • Edited soturi hypnotoad

Mites muuten kun korkeakoulutasolla vaaditaan tietty määrä opintopisteitä ettei opintotukea revitä... Onko kokemuksia siitä että näin olisi käynyt? Miten tarkkaan kela tarkkailee tätä?

Opintotuen jatkuvan maksamisen edellytyksenä on opinnoissa edistyminen, jota opintotukilautakunta valvoo vuosittain opintorekisterin avulla. Opinnoissa edistymisen perusteet on määritelty opintotukilain (65/1994) 5 b §:ssä ja opintotukiasetuksen (260/1994) 4 §:ssä. Opintotuen myöntäminen ja tuen maksamisen jatkaminen edellyttää, että yliopisto-opiskelijalla on hänen suorittamaansa tutkintoon kuuluvia opintosuorituksia keskimäärin 2,7ov tai 4,8op tukikuukautta kohti.

Jos opintosuorituksia (opintopisteitä) ei kerry tarpeeksi, pitää opintotukilautakunnalle tehdä kirjallinen selvitys opintojen etenemisestä. Eli miksi on hidastunut ja onko jotain suorituksia jäänyt merkitsemättä rekisteriin jne jne.

Jos selvitys menee läpi niin tukien saaminen jatkuu. Jos ei mene niin tukien saaminen lakkautetaan tietystä päivämäärästä lähtien toistaiseksi.

Näissä on käsittääkseni yliopisto-/korkeakoulukohtaisia eroja. Mutta näin ainakin meillä taitaa mennä.

--
ALL GLORY TO THE HYPNOTOAD!

djputte

#164 • • djputte Techmu

Skenemursu, 4.11.2007 14:02:
---
Putte, 4.11.2007 13:52:
---

---

Syksyllä tarkastetaan, että onko edellisenä talvena kertynyt tarpeeksi opintopisteitä. Jos ei, niin tulee varoitus opintotuen keskeytyksestä. Opintotuen jatkumisen voi turvata, jos saa suoritettua 19 opintopistettä tammikuuhun mennessä. Yhdenkin pisteen vajaus tammikuussa lakkauttaa opintotuen.

---

öö mitäs nää pisteet oikein on *ding* mihin on kadonneet vanhat kunnon opintoviikot?? Noi mun Creditit mitä saan vastaavat vissiin opintoviikkoja... onko jotain muuntokaavaa millä opintoviikot muutetaan pisteiksi?? ei kai tää mene sillä tavalla kuten joissakin kouluissa täälläpäin menee:

Joo, pari vuotta sitten opintoviikot muuttuivat opintopisteiksi (yhtenäinen systeemi Euroopan kanssa tjms). Muuntokertoimet vissiin vaihtelevat vähän riippuen koulusta, Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa muuntokerroin on 1,8. Eli 1 opintoviikko = 1,8 opintopistettä.
Skenemursu

#165 • • Skenemursu Vastarannan Kuha

Opintotuen myöntäminen ja tuen maksamisen jatkaminen edellyttää, että yliopisto-opiskelijalla on hänen suorittamaansa tutkintoon kuuluvia opintosuorituksia keskimäärin 2,7ov tai 4,8op tukikuukautta kohti.

hmm ja aikaväli jolta tätä tarkastellaan on opintovuosi / ei kalenterivuosi esim? Itselläni esim syyslukukausi 6 credists / ov ja tukikuukausia 4 joten 1.5 credists / tukikk... ei riitä...

jos keväällä kaikki kurssit menis läpi tämä olisi 5 kurssia * 3 credits = 15 credits tukikuukausia 5 jolloin = 3 credits / tukikk.... riittäis kevään osalta...

koko vuoden keskiarvo: 21 credittiä / 9 tukikuukaudella = 2.33 per kk jolloinka joutuisin maksamaan tuen takaisin 2 kuukaudelta ?? (21/7=3)

mutta sitten toiseaalta... toi suunniteltu valmistumis tahti meillä on 2 vuotta ja 39 credittiä... jolloinka olen tehnyt ekana vuonna enemmän kuin puolet tästä ?? jolloinka.. eh... go figure... ilmeisesti nähä ovt eivät vaan ole verrannollisia suomen vastaaviin ja tätä perustelua pitää käyttää kun kela alkaa piinaamaan rahoja multa :)

eli luulis ainakin jos olen normaalia nopeammassa valmistumisvauhdissa niin se riittäisi vaikka credittejä ei tulisikaan 2.7 per kk ... ? :)
soturi

#166 • • soturi hypnotoad

Skenemursu, 4.11.2007 14:23:
---
Opintotuen myöntäminen ja tuen maksamisen jatkaminen edellyttää, että yliopisto-opiskelijalla on hänen suorittamaansa tutkintoon kuuluvia opintosuorituksia keskimäärin 2,7ov tai 4,8op tukikuukautta kohti.

---

hmm ja aikaväli jolta tätä tarkastellaan on opintovuosi / ei kalenterivuosi esim? Itselläni esim syyslukukausi 6 credists / ov ja tukikuukausia 4 joten 1.5 credists / tukikk... ei riitä...

jos keväällä kaikki kurssit menis läpi tämä olisi 5 kurssia * 3 credits = 15 credits tukikuukausia 5 jolloin = 3 credits / tukikk.... riittäis kevään osalta...

koko vuoden keskiarvo: 21 credittiä / 9 tukikuukaudella = 2.33 per kk jolloinka joutuisin maksamaan tuen takaisin 2 kuukaudelta ?? (21/7=3)

mutta sitten toiseaalta... toi suunniteltu valmistumis tahti meillä on 2 vuotta ja 39 credittiä... jolloinka olen tehnyt ekana vuonna enemmän kuin puolet tästä ?? jolloinka.. eh... go figure... ilmeisesti nähä ovt eivät vaan ole verrannollisia suomen vastaaviin ja tätä perustelua pitää käyttää kun kela alkaa piinaamaan rahoja multa :)

eli luulis ainakin jos olen normaalia nopeammassa valmistumisvauhdissa niin se riittäisi vaikka credittejä ei tulisikaan 2.7 per kk ... ? :)

No siis meillä katotaan just opintovuotena se. Voit vetää syyslukukaudella niin paljon opintosuorituksia, että voit vetää lonkkaa kevätlukukauden. Ainaki teoriassa.
Ja siihenkin voidaan vielä liittää opintosuorituksia seuraavalta opintovuodelta. Niitä kait sovelletaan aika paljon opiskelijan hyväks. Niin ainakin sano kelan täti viime vuonna. Itellä esim pitäis mennä yhden tämän vuoden puolella suoritetun kurssin op:t viime vuodelle.

Jos ite pääsen kaikista syyslukukauden kursseista läpi, mulle pitäis tulla about 60 opintopistettä, mikä on koko vuoden määrä, jos valmistutaan maisteriks viidessä vuodessa. Eli sit periaatteessa ei tartteis enää opiskella loppuvuotena. Tukien säilymisen takia siis...

Jos oot tehny ekana vuonna suorituksia enemmän ku puolet koko opinnoista ni miten sulla muka voi sit olla suorituksia liian vähän? Vai tajusinko nyt jotain väärin.

Ja ainakaan Suomessa ei mun mielestä joudu tukia maksamaan takaisin jos ei saa tarpeeksi opintosuorituksia kasaan. Tukien saaminen vain jäädytetään kunnes opinnot on taas reilassa.

--

djputte

#167 • • djputte Techmu

soturi,
Ja ainakaan Suomessa ei mun mielestä joudu tukia maksamaan takaisin jos ei saa tarpeeksi opintosuorituksia kasaan. Tukien saaminen vain jäädytetään kunnes opinnot on taas reilassa.

Jep, käsittääkseni tukia voidaan periä takaisin ehkä silloin, jos opintosuorituksia ei ole kertynyt yhtään ja on nähtävissä, että ei ole edes tarkoitus jatkaa opiskelua.
soturi

#168 • • soturi hypnotoad

Putte, 4.11.2007 15:04:
---
soturi,

---

Jep, käsittääkseni tukia voidaan periä takaisin ehkä silloin, jos opintosuorituksia ei ole kertynyt yhtään ja on nähtävissä, että ei ole edes tarkoitus jatkaa opiskelua.

Tai jos tienaa liikaa. Mut sen nyt kaikki varmaa ties jo*pepsodent*

--

djputte

#169 • • djputte Techmu

soturi, 4.11.2007 15:06:
---
Putte, 4.11.2007 15:04:
---
soturi,

---

---

Tai jos tienaa liikaa. Mut sen nyt kaikki varmaa ties jo*pepsodent*

Onneksi Kela kertoo, kuinka paljon vähemmän kannattaisi tienata!
Skenemursu

#170 • • Skenemursu Vastarannan Kuha
tällä saralla ilmeisesti pelkkiä hyviä uutisia... eli 40 korotus tuli opintukeen ilmeisesti jo tammikuus? enpäs huomannut tarkistaa... asumistuki säilyi ennallaan?

tulorajat nousi... pienet ne vieläkin on, mutta positiivinen kehitys. Ilmeisesti noiden kanssa voi sitten kikkailla eli tehdä niin että ei esim ota tukea maaliskuulta ja tienaa siinä kuussa tuon 1970e ja sitten taas tuet takas huhtikuus ja silloin palkkaa tipahtaa tuohon 660e... ?

muuten menee aika nihkeeksi kun mullakin näyttäis olevan vain 1 tueton kk joten toi 9.230 e ei ole mikään järisyttävän suuri :)
Wolverine

#171 • • Wolverine

Skenemursu, 25.1.2008 17:59:
tällä saralla ilmeisesti pelkkiä hyviä uutisia... eli 40 korotus tuli opintukeen ilmeisesti jo tammikuus? enpäs huomannut tarkistaa... asumistuki säilyi ennallaan?

tulorajat nousi... pienet ne vieläkin on, mutta positiivinen kehitys. Ilmeisesti noiden kanssa voi sitten kikkailla eli tehdä niin että ei esim ota tukea maaliskuulta ja tienaa siinä kuussa tuon 1970e ja sitten taas tuet takas huhtikuus ja silloin palkkaa tipahtaa tuohon 660e... ?

muuten menee aika nihkeeksi kun mullakin näyttäis olevan vain 1 tueton kk joten toi 9.230 e ei ole mikään järisyttävän suuri :)

opintotuki nousee vast syksyllä.. asumistuki säilyy täysin ennallaan mut toi tulorajojen 30% nousu on kyl ihan positiivinen asia. ei sitä viel voi tehä kunnolla töitä kuitenkaan koulun ohella, nyt voi ehkä ottaa sen 5kk tukee ja saa tienaa sen 17k joka on ihan realistinen arvio. mut hyvä et kerranki asiat menee tähän suuntaan..
ipe

#172 • • ipe X-Rust / Holvi

Skenemursu, 25.1.2008 17:59:
tällä saralla ilmeisesti pelkkiä hyviä uutisia... eli 40 korotus tuli opintukeen ilmeisesti jo tammikuus?

Ottaen huomioon KAIKKIEN elämisen osa-alueiden hintojen nousun; julkinenliikenne, bensavero, asumismenot, sähkö, ruoka, viinavero, ym. ym., mihin tuo 40 euroa riittää? Eipä juuri mihinkään. Sillä ostaa ehkä tuurilla viikon ruuat jos oikein kitsastelee. En kadehdi teitä opiskelijat. Hyvä että sentään että edes pientä korotusta, ja varsinkin kai noihin tulorajoihin, mutta edelleenkään ei opintotuella ja asumislisällä pysy edes hengissä jos ei ota lainaa ja/tai käy töissä.
Hyvinvointivaltio, my ass! :(

terveisin nimim. valmistunut 12/2000, opintolainan viimeinen takaisinmaksuerä 7/2012

*dissaa*

--
I am 100% certain that Elwira and Miss Jarea are just two sides of the same person and this whole thread is just a really good promotion/publicity trick. And this is a fact.
- jUSSi

MiMoSa

#173 • • MiMoSa
Ite yritin viimeseen asti olla ottamatta lainaa ja kävinkin sit töissä iltaisin, viikonloppusin ja lomilla. Ihan perseestähän se oli ja tosi rankkaakin mut oli pakko. Asuin itekseni vuokrayksiössä eikä tuet riittänyt ees vuokraan. Opiskelijakämppä olis tietty ollut halvempi mut niissäkin olis eka pitänyt muuttaa soluun enkä sitä halunnut ja valitsin sit ton työnteon opiskelun ohella.

Onneks oon nyt valmistunut (viime keväänä) eikä tarvi enää kituuttaa ja kirota pitkiä päiviä. Oli se kyllä sen verran perseestä, että ikinä enää en täyspäiväkseks opiskelijaks ala. Ehkä joskus vois jotain vielä opiskellakin mut se on sit tehtävä töiden ohessa. Vaikka tuo 4 vuotta kamalaa kituuttamista olikin, oon nyt niin tyytyväinen siihen, että lainaa ei oo kun vajaa tonni, jonka vois kohta maksaa pois.*iloinen*

--
Elämä on ihmisen parasta aikaa
*tanssittel*

RainChild

#174 • • RainChild
Mulla on käyny siinä mielessä hyvä tuuri, että mun vanhemmat auttaa mua ja mun veljeä tosi paljon. Äidillä ei ole nuoruudessaan ja opiskeluaikana ollut niin helppoa ja hän on kovin sitä mieltä, ettei halua moista lapsilleen. Välillä tosin on liiankin hemmoteltu olo, kun monet koulukaverit raataa niska limassa koulua ja töitä *blush*. Tosin tuntuu, etten itse edes moiseen pystyisi, nostan heille hattua siitä. Tosin, kyllä varmasti pakon edessä aina löytyy voimia, mutta ne voimat on sitten pois opiskelusta. Joskus käyn kuitenkin hieman töissä.

Tavallaan kuitenkin koen tämän elämäntavan "oikeutetuksi", johtuen siitä, etten ole mikään tuhlaavainen ihminen. Vaatteita ostan hirmu harvoin, ja ne harvatkin olen ostanut usean vuoden ajan kirppareilta; en ole mikään bilehirmu tai baariliitäjä, joten näihin asioihin ei rahaa kulu. Ainoa, minkä suhteen en halua kitsastella ihan hirveästi on ruoka: joskus on kiva ostaa valkohomejuustoa tai jotain herkkua :) (mutta ravintoloissakaan en juuri käy).

--
Rainchild is back home

Skenemursu

#175 • • Skenemursu Vastarannan Kuha

Ottaen huomioon KAIKKIEN elämisen osa-alueiden hintojen nousun; julkinenliikenne, bensavero, asumismenot, sähkö, ruoka, viinavero, ym. ym., mihin tuo 40 euroa riittää?

no mulla toi vastaa 2/3 kuukauden asumiskuluista *plur*
Kolera

#176 • • Kolera Rumaahinen/Höpötompsu/Mielikuvitukseton vittupää
ja sit tietty jos opintotuet lakkaa eikä oo töissä ni ei auta ku mennä sossuu ja kelaa kitisee ja niistä taitaakin sitten tippua helposti se 600e kätösee ja ei penniäkään tuosta ei ole edes lainaa.

--
KESÄ TULEE JA KAIKKI KUOLEE!
Itsemurha lopettaa vittuilun!
no drugs, Im just kännissä

plink

#177 • • plink team paska
mulle jäi koulun jälkeen joku kuus tonnia lainaa, mitkä maksan jos jaksan. ensimmäisen kouluvuoden jälkeen haistatin vitut koko kelalle, koska sen lafkan kanssa sai kokoajan tapella joka vitun asiasta. kaiken muun toimentulon tein duunilla ja rankkaahan se on päivät käydä duunissa ja illat koulussa, mut silloin tiukasti ku pihisteli, ni sain koko kuukauden kaikki menot tiputettua alle 1500 euroon, jolloin ei hirveän paljoa duunia enää kuussa tarvinnut edes tehdä.

--
en ollut paikalla silloin kun seksikkyys keksittiin.

oooo

#178 • • oooo

Kolera, 26.1.2008 04:47:
ja sit tietty jos opintotuet lakkaa eikä oo töissä ni ei auta ku mennä sossuu ja kelaa kitisee ja niistä taitaakin sitten tippua helposti se 600e kätösee ja ei penniäkään tuosta ei ole edes lainaa.

Tuli muuten mieleen, että moni kituuttelee opintotuella+lainalla ja asumislisällä (vai mitä ne nykyään onkaan)... sossusta irtoaa rahaa vaikka ne saatkin, ainakin mä sain niiden lisäksi aina rahaa sieltä. Hyvällä säkällä sain "kiristettyä" itselleni myös koulukirjat ilmaiseksi sekä bussilipun, kun koulu oli kaukana (niillä on mahdollisuus antaa perus tt-tuen lisäksi ns. harkinnanvaraista tukea). Niin ja tietty mun sähkö, lääkekulut+muut lääkärimenot maksettiin. Ja toki pääsin ilmaiseksi pääsykokeisiin, matkat ja itse kokeet maksettiin myös. Olikohan mulla vaan laittomasti toimiva virkailija *ding*

Kaikki vaan irti mitä lohkeaa, että voi vaan laiskotella *nauru* No ei, mulla viskaa päässä sen verran pahasti, ettei mua katsottu kykeneväiseksi koulun ohella työntekoon mutta siitä toki piti viedä psykiatrin lausunto. Aikaakaan ei kyllä kauheasti jäänyt kun koulu oli niin kaukana...
DiamonDie

#179 • • DiamonDie mediahippi

ipe, 25.1.2008 18:17:

Ottaen huomioon KAIKKIEN elämisen osa-alueiden hintojen nousun; julkinenliikenne, bensavero, asumismenot, sähkö, ruoka, viinavero, ym. ym., mihin tuo 40 euroa riittää? Eipä juuri mihinkään. Sillä ostaa ehkä tuurilla viikon ruuat jos oikein kitsastelee.

Kyllähän tuolla rahalla nyt lähemmäs kuukauden syö. Jos ei osaa, niin kannattaa opetella.
ipe

#180 • • ipe X-Rust / Holvi

DiamonDie, 7.2.2008 20:22:
---
ipe, 25.1.2008 18:17:

Ottaen huomioon KAIKKIEN elämisen osa-alueiden hintojen nousun; julkinenliikenne, bensavero, asumismenot, sähkö, ruoka, viinavero, ym. ym., mihin tuo 40 euroa riittää? Eipä juuri mihinkään. Sillä ostaa ehkä tuurilla viikon ruuat jos oikein kitsastelee.

---

Kyllähän tuolla rahalla nyt lähemmäs kuukauden syö. Jos ei osaa, niin kannattaa opetella.

40/30vrk = 1,33333/vrk

1,33 eurolla saa esimerkiksi litran maitoa + muutaman perunan *ding*

--
I am 100% certain that Elwira and Miss Jarea are just two sides of the same person and this whole thread is just a really good promotion/publicity trick. And this is a fact.
- jUSSi