Opiskelijan elämä ja toimeentulo

225 posts, 12 pages, 53,273 views

tomppi

#141 • • tomppi thzombie ™
Tuli tänään kirje kotiin, Kela haluu takaisin 495,14e koska tienasin vuonna 2003
885,92e yli sallitun. Harmittaa vaan nyt että silloin en huomannut että meni vähän yli rajan. Viime vuonna pärjäsin ilman kelan rahoja.

Jos vaan sais vähän motivaatiota niin valmistuis tänä vuonna.

--
My fellow Americans. I'm pleased to tell you today that Ive signed legislation that will outlaw Russia forever. We begin bombing in five minutes. - Ronald Reagan, 1984

#142 • • Peppi Guest

sOuphy:
Hmm, siis kiva vuokrayksiö ja täydet tuet. Niin ja välillä iltahommaa vakituisen palkalla ilman koulutusta. Kuulostaa hyvälle, mut käytännössä tekee välillä aika tiukkaa. Ei rahallisesti vaan henkisesti.

Juuri näin. Kiva pikkuyksiö kivalla Kallion alueella, jossa yksiöiden vuokrat ovat pilvissä, niin kuin lähes kaikkialla pääkaupunkiseudulla.

Tulisi paljon halvemmaksi asua jonkun kanssa, mutta kuten viimeaikaiset onnettomat yhteensattumat ovat osoittaneet, on se luultua tuhat kertaa hankalampaa. Muuton hetkellä annetut olet-mun-paras-kaveri-nyt-ja-aina
-tyyppiset lupaukset "juu en jätä sua pulaan" ja "enhän mä nyt vielä pitkään aikaan muuta mun kullan kanssa yhteen" ovat haihtuneet savuna ilmaan. Jäljelle jäi paniikki ja ahdistus, sillä uuden asunnon löytämisen lisäksi ongelmia tuottivat mm. uusien vuokralaisten löytäminen minun nimissäni olevaan asuntoon ja takuurahojen kehitteleminen uutta asumusta varten. Tässä taas todistettiin a) ystävyyssuhteiden katoavaisuus ja b) alivuokrasuhteen toimimattomuus.

Opintotuen asumislisä ei ole todellakaan missään suhteessa asuntomarkkinoiden vuokratasoon. Muistan lukeneeni uusimmasta Ylioppilaslehdestä, että ko. lisään olisi tulossa korotusta piakkoin, mikä sinänsä kuulostaa positiiviselta askeleelta kohti taloudellisesti mielekkäämpää opiskelua. Voimme tietysti tuntea ylpeyttä suomalaisesta koulutusjärjestelmästä, joka pitää huolen siitä, että kaikilla ainakin pitäisi olla yhtäläiset mahdollisuudet opiskeluun. Tätä demokraattista periaatettahan toteutetaan esimerkiksi niin, että korkeakouluissa ei peritä lukukausimaksuja laisinkaan, toisin kuin vaikkapa USA:ssa.

Tulorajat ovat toinen asia, joka kohdallani aiheuttaa hammasten liiallista kiristelyä. Omaa alaani sivuavassa osa-aikaduunissa tienaan ihan liikaa siihen nähden, että suhailen kaupungilla opiskelijan statuksella. Tämä aiheuttaa sen, että loppuvuodesta on pakko jättää ainakin osa tuista nostamatta.

Purnaaminen on kivaa, kun sille päälle sattuu *hymy* Ihan oikeasti, arvostan todella mahdollisuutta kouluttautumiseen (vieläpä niin, että siitä maksetaan "palkkaa" opintotuen muodossa), etenkin kun Suomessa on kansainvälisilläkin standardeilla mitattuna korkeatasoinen opetus koulussa kuin koulussa. Hassua muuten, että olen alkanut ihan oikeasti pitämään nuudeleista!
LauraLine

#143 • • LauraLine

anis:
JustinSan:
Makaronia, tonnikalaa ja kitkutusta itsemurhayksiössä itä-helsingissä (no dizrizpekt anyone *vink* ), tätäkö se opiskelijaelämä autenttisimmillaan on?

LauraLine:
Kyllä! Just kirjaimellisesti näin.

LauraLine: Sut kun näkis joskus opiskelevankin niin hyvä olis..

ssssshhhhhh.... *viheltel*
¡ Previous post a couple of years ago !
sadesola

#144 • • sadesola Kettu mikä kettu
Teen ryhmäliikunnanohjaajan hommia
pysyäkseni hengissä: tuki ja asuntolisä
eivät kata edes vuokraa.

Valmistumisen jälkeen minusta tulee
turha humanisti (en saa oman alan
töitä) ja todennäköisesti ohjaan tunteja
vielä 58-vuotiaana.

Surullisinta tässä on se, että työ vie niin
paljon aikaa, ettei persettäni juuri
yliopistolla näe.

*pepsodent*

--
KABOOM!

Tintti

#145 • • Tintti Pysähdy, hiljenny, tunne ja koe. Elämä on nyt.

sadesola, 4.11.2007 08:38:
Teen ryhmäliikunnanohjaajan hommia
pysyäkseni hengissä: tuki ja asuntolisä
eivät kata edes vuokraa.

Valmistumisen jälkeen minusta tulee
turha humanisti (en saa oman alan
töitä) ja todennäköisesti ohjaan tunteja
vielä 58-vuotiaana.

Surullisinta tässä on se, että työ vie niin
paljon aikaa, ettei persettäni juuri
yliopistolla näe.

*pepsodent*

Samalla tavalla minäkin elätän itseni...tosin olen liikunnanohjaaja aikaisemmalta koulutukseltani ja opiskelen fysioterapiaa...mut on tässä viime aikoina alkanut tuntua sille, ettei uuden tutkinnon kautta mahdollisesti avaudu mitään kovin uutta, kun en koe olevani varsinaista "hoitotyöläis-tyyppiä", mut aika näyttää, ehkä tässä nyt vaan kitkutellaan joka tapauksessa eteenpäin opiskelija-elämän "ihanuuksista" nautiskellen *whaat* AMK:ssa opiskelu on valitettavasti aika turhauttavaa välillä..TOSI vaihteleva opetuksen taso ja vähän käytännönläheisyyttä, mitä juuri tarvitsisi...ja tällaiselle fyysisesti suht aktiiviselle henkilölle toi jatkuva istuminen on TUSKAA...mutta tottahan toki NIMILISTAT on se ykkösjuttu! Eli tuleehan ainakin jotain opittua tuossa koulussa, LAITTAMAAN RASTIN LISTAAN *eikä*
tomii

#146 • • tomii kallion herttua
Kesät oon ollut duunissa, säästänyt kesän tienesteistä ja loput sit yuilla ja lainoilla. Koulu ei oikeen anna hirveästi mahdollisuutta käydä opiskelun ohessa duunissa, ja ei varmaan puhtikaan riittäisi, niin tämä on mielestäni melkeinpä ainoa tapa, jos haluan, että on aikaa myös parisuhteelle, kavereille ja harrastuksille. Tietty onhan tämä v-mäistä, kun välillä pitää kituutella, jos haluaa tehdä joitaan vähänkään kalliimpia hankintoja. Ja velkaakin on jo rapeat 10 000e, mut joo... kämppä on onneksi halpa.

--
reivaan kunnes kuolen

Wolverine

#147 • • Wolverine
16-20h/viikko töitä opiskelun ohella. yhtään kurssia en oo reputtanu AMK:ssa vielä 2 vuoden aikana, keskiarvoki on ~3.8 ja ihan hyvin jää rahaa käteen, suurimmaks osaks sen takia että asuu HOASin kautta muijan kanssa yhteisessä kämpässä ja vuokra on 240e/kk.. vituttaa toki että tukia voin ottaa sen 4kk/vuosi ja nytkin tuloraja ylittyy ~100 eurolla. onneks se saa ylittyä 170 eurolla ennenku ne alkaa perii jotain takasin. onneks tähänki tulee muutos parin kk:n kuluttua ja voi ansaita sen 30% enemmän ku tänä vuonna *sydän*
hallucinogen

#148 • • hallucinogen Edain

Wolverine, 4.11.2007 11:29:
onneks tähänki tulee muutos parin kk:n kuluttua ja voi ansaita sen 30% enemmän ku tänä vuonna *sydän*

Eikös se oon 50% enemmän? Itsellä paukkuu kanssa tukirajat vaikka en joulukuuta enää otakaan mutta takaisin saa aivan varmasti maksella. On se vaan niin väärin, että ahkeruudesta rangaistaan. Itse duunissa joku 30h/viikko (saattaa olla enemmänkin) ja sit joku 30op tarkoitus vetästä täs syksyllä. Kiirettä riittää siis.

--
pikku-*possu*

Wolverine

#149 • • Wolverine

hallucinogen, 4.11.2007 11:42:
---
Wolverine, 4.11.2007 11:29:
onneks tähänki tulee muutos parin kk:n kuluttua ja voi ansaita sen 30% enemmän ku tänä vuonna *sydän*

---

Eikös se oon 50% enemmän? Itsellä paukkuu kanssa tukirajat vaikka en joulukuuta enää otakaan mutta takaisin saa aivan varmasti maksella. On se vaan niin väärin, että ahkeruudesta rangaistaan. Itse duunissa joku 30h/viikko (saattaa olla enemmänkin) ja sit joku 30op tarkoitus vetästä täs syksyllä. Kiirettä riittää siis.

30% se tais olla. joka kk sai tienaa 650e nykyisen 505e sijasta tms. hehe sanos muuta, ei voi ymmärtää et valtio rankaisee niitä jotka jaksaa tehdä töitä ja haluu ylläpitää kunnon elintason opiskelujen aikana. pitää vaan toivoo ettei duunist tuu jouluna mitään ylimääräistä bonarii joka pistäis koko pakan taas sekaisin.. olin vissiin ainoo joka oli tyytyväinen ku ei saatu sitä PAMin kaavailemaa 300 euron kertakorvausta palkankorotuksien yhteydessä :P
plink

#150 • • plink team paska
mä jouduin 2. opintovuotena maksamaan kaikki tuet takasin, minkä jälkeen peruin koko saatanan opintotuet, ettei tarvitsisi olla missään tekemisissä kelan kanssa. tulorajasysteemi on niin perseestä kuin olla ja voi, sillä sehän tukee pelkästään lusmuja sekä pappabetalar-pentuja. opintotukea pitäs maksaa tasan sen mukaan, miten opintopisteitä kertyy, eikä muiden asioiden siihen pitäisi vaikuttaa.

opettaapahan tosin noikin epäkohdat jo ennen lopullista työelämään siirtymistä, kuinka epäreilu maa suomi onkaan. nykysin makselen tonnin kuussa veroja, jotta neekerit ja nistit saavat tehdä mitä lystäävät. valtio rankaisee ankaralla kädellä niitä, jotka yrittävät elämällään jotain.

--
en ollut paikalla silloin kun seksikkyys keksittiin.

Skenemursu

#151 • • Skenemursu Vastarannan Kuha
Omalla kohdallani menee vähän erikoisesti nämä tuet. Saan Suomen Kelalta tukea muistaakseni 459 / kk. Siinä siis sekä asuntotuki & opintotuki. Opintolainaa eivät myöntäneet kun minulla on kuulemma velkoja maksettavana Suomen verottajalle joista en tienny ennen kuin tämä tukipäätös minut löysi. (verottaja oli alkanut muistaa minua tammikuun alusta alkaen 450/kk ennakkoveroilla, joista yksikään huomautus ei löytänyt minun postiluukkuuni asti). Tämä asia on nyt korjattu mutta ei vaikuttane opintolainapäätökseen tälle vuodelle.

Niin itse asiaan. Asumismenot ovat 60/kk sisältäen vuokran, veden, sähkön ja netin. Siitä huolimatta saan täyden korotetun asumistuen sillä Thaimaa on "kalliin asumisen maa" tai jotain vastaavaa :) ....

Jottei homma näyttäis liian valosalta täytyy huomauttaa, että koulu jota käyn lienee maan kalleimpia ja lukukausimaksut ovat suuret. Nyt syys lukukaudesta maksoin 870 ja kevät lukuakausi lienee lähempänä 1.000 sillä silloin on 5 kurssia kun nyt syksyllä kävin vain 2.

Tästä tuleekin mielenkiintoinen dilemma. Joudun ehkäpä maksamaan tukia takaisin sillä en ole käynyt tarpeeksi kursseja syksyllä?? Tukikuukausia 4kk ja suoritettuja opintoja 2 kurssia 6 credits.

Vaikkakin toukukuuhun mennessä olen taas normaali valmistumistahdissa niin tämä ei ilmeisesti kuitenkaan tyydytä kelaa jos oikein olen ymmärtänyt??

Tietääkös kukaan muuten kuinka usein Kelalla pitää lähtetellä noita opintosuoritusotteita ?
Skenemursu

#152 • • Edited Skenemursu Vastarannan Kuha
ai niin tää varmaan on jo käytä läpi jossain kohtaa mutta kun en löytänyt niin kysympä täällä... mites toi tuloraja homma toimii?? onko se vuosi vai kk kohtainen.. ja kuinka suuri... ?? Vai pitääkö mun jättää ulkomaantulot vaan ilmoittamatta *possu*

tossa ylempänä Wolverine mainitsee summan 605 / kk, mutta tarkoittaako tämä sitä etten saa yhdessäkään kuussa tienata enemmän kuin 605 vai tarkoittaako tämä sitä että saan tienata 7.260/vuosi jakautuu se miten tahansa ilman että se vaikuttaa tukiin ??

omalla kohdallani toi on meinaan aika ghey ja selittämistä tulee... nytkin taisin toukokuussa laskuttaa työt jotka olin tehnyt heinä-lokakuussa...
Wolverine

#153 • • Wolverine

Skenemursu, 4.11.2007 12:21:
ai niin tää varmaan on jo käytä läpi jossain kohtaa mutta kun en löytänyt niin kysympä täällä... mites toi tuloraja homma toimii?? onko se vuosi vai kk kohtainen.. ja kuinka suuri... ?? Vai pitääkö mun jättää ulkomaantulot vaan ilmoittamatta *possu*

tossa ylempänä Wolverine mainitsee summan 605 / kk, mutta tarkoittaako tämä sitä etten saa yhdessäkään kuussa tienata enemmän kuin 605 vai tarkoittaako tämä sitä että saan tienata 7.260/vuosi jakautuu se miten tahansa ilman että se vaikuttaa tukiin ??

omalla kohdallani toi on meinaan aika ghey ja selittämistä tulee... nytkin taisin toukokuussa laskuttaa työt jotka olin tehnyt heinä-lokakuussa...

en kyl osaa noista ulkomaantuloista sanoa mitään mut siis vuosikohtainen, toi 605e/kk on ens vuoden raja ja siis kesäkuukausien aikana saa tienata noin tonnin enemmän per kk. mut siis vuosirajoilla mennään, eli jos otat yhden kk tukia niin voit tienata 17k, 2kk tukii, 16k, 3kk tukii 15k jne... ja noi on suht lähellä totuutta, pari sataa saattaa heittää noi rajat. itellä tiedän vaan et se on 14140 ku otan 4kk tukia.
Wolverine

#154 • • Wolverine

Skenemursu, 4.11.2007 12:18:
Omalla kohdallani menee vähän erikoisesti nämä tuet. Saan Suomen Kelalta tukea muistaakseni 459 / kk. Siinä siis sekä asuntotuki & opintotuki. Opintolainaa eivät myöntäneet kun minulla on kuulemma velkoja maksettavana Suomen verottajalle joista en tienny ennen kuin tämä tukipäätös minut löysi. (verottaja oli alkanut muistaa minua tammikuun alusta alkaen 450/kk ennakkoveroilla, joista yksikään huomautus ei löytänyt minun postiluukkuuni asti). Tämä asia on nyt korjattu mutta ei vaikuttane opintolainapäätökseen tälle vuodelle.

Niin itse asiaan. Asumismenot ovat 60/kk sisältäen vuokran, veden, sähkön ja netin. Siitä huolimatta saan täyden korotetun asumistuen sillä Thaimaa on "kalliin asumisen maa" tai jotain vastaavaa :) ....

Jottei homma näyttäis liian valosalta täytyy huomauttaa, että koulu jota käyn lienee maan kalleimpia ja lukukausimaksut ovat suuret. Nyt syys lukukaudesta maksoin 870 ja kevät lukuakausi lienee lähempänä 1.000 sillä silloin on 5 kurssia kun nyt syksyllä kävin vain 2.

Tästä tuleekin mielenkiintoinen dilemma. Joudun ehkäpä maksamaan tukia takaisin sillä en ole käynyt tarpeeksi kursseja syksyllä?? Tukikuukausia 4kk ja suoritettuja opintoja 2 kurssia 6 credits.

Vaikkakin toukukuuhun mennessä olen taas normaali valmistumistahdissa niin tämä ei ilmeisesti kuitenkaan tyydytä kelaa jos oikein olen ymmärtänyt??

Tietääkös kukaan muuten kuinka usein Kelalla pitää lähtetellä noita opintosuoritusotteita ?

ja tähän sen verran et se taitaa olla 4.8 opintopistettä per tukikuukausi sen vuoden aikana.. en kyl oo ihan varma, eiköhän KELA yritä riistää sua niinku aina. toi KELA on kyl semmonen paska et sen kanssa ei kantsi leikkiä, varsinki ku noi sivut on ihan yhtä hepreaa niin ainoo tapa saada selville noit juttuja on oikeesti mennä luukulle jutteleen jonku ämmän kaa joka luultavasti ei itekään tiedä niistä sen enempää. sun tapauksessa se voi olla vähän vaikeempaa ku tuolla tuskin on KELAn toimistoa :P
plink

#155 • • plink team paska

Skenemursu, 4.11.2007 12:21:

kelan sivulla on erilaisia laskureita, joilla näet tukikuukausien ja tulorajan suhteen:

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/290601105233IL?openDocument

kunnon huumoria, kun esim. 9 kk tuilla saa tienata 9 090 eur vuodessa. hintataso saa tosiaan sitä thaikkuluokkaa olla, jos tollasella rahalla pitäs vuosi pärjätä. :D

--

plink

#156 • • plink team paska

Wolverine, 4.11.2007 12:30:
ainoo tapa saada selville noit juttuja on oikeesti mennä luukulle jutteleen jonku ämmän kaa joka luultavasti ei itekään tiedä niistä sen enempää. sun tapauksessa se voi olla vähän vaikeempaa ku tuolla tuskin on KELAn toimistoa :P

yhtä frendiä kusetettiin oikein huolella espoolaisessa kelassa. valmistumisvuotenaan hänelle sanottiin tiskillä, että saa viimeisenä keväänä tienata joka tapauksessa sen mukaan, miten monta tukikuukautta ehtii tulla. eli tammi-toukokuu = 5 kk = tuloraja 13 130 euroa. tämän informaation jälkeen hän ei paljoa stressaillut tulojen siirtämisestä valmistumispäivän jälkeiseksi ajaksi, vaan otti tiliä ulos sitä mukaa, miten ehti keväällä duunia tehdäkään. jossain vaiheessa hänelle kuitenkin heräsi epäilys aiheesta ja hän otti yhteyttä opintotukikeskukseen, josta sanottiinkin että tuloraja lasketaan jonku 9 tukikuukauden mukaan tai jotain muuta hämärää. siinä vaiheessa kusi oli ehtinyt jo läikkyä, ja takaisinperintään meni kaikki kevään tuet, n. 2500 euroa. suoraan sanottuna kela siis kusetti ne kaverilta.

--

Wolverine

#157 • • Wolverine

plink, 4.11.2007 12:42:
---
Wolverine, 4.11.2007 12:30:
ainoo tapa saada selville noit juttuja on oikeesti mennä luukulle jutteleen jonku ämmän kaa joka luultavasti ei itekään tiedä niistä sen enempää. sun tapauksessa se voi olla vähän vaikeempaa ku tuolla tuskin on KELAn toimistoa :P

---

yhtä frendiä kusetettiin oikein huolella espoolaisessa kelassa. valmistumisvuotenaan hänelle sanottiin tiskillä, että saa viimeisenä keväänä tienata joka tapauksessa sen mukaan, miten monta tukikuukautta ehtii tulla. eli tammi-toukokuu = 5 kk = tuloraja 13 130 euroa. tämän informaation jälkeen hän ei paljoa stressaillut tulojen siirtämisestä valmistumispäivän jälkeiseksi ajaksi, vaan otti tiliä ulos sitä mukaa, miten ehti keväällä duunia tehdäkään. jossain vaiheessa hänelle kuitenkin heräsi epäilys aiheesta ja hän otti yhteyttä opintotukikeskukseen, josta sanottiinkin että tuloraja lasketaan jonku 9 tukikuukauden mukaan tai jotain muuta hämärää. siinä vaiheessa kusi oli ehtinyt jo läikkyä, ja takaisinperintään meni kaikki kevään tuet, n. 2500 euroa. suoraan sanottuna kela siis kusetti ne kaverilta.

hehe tää kuulostaa just KELAlta, niinku sanoin niin ne tyypit tiskilläkään ei tajuu noista vittuakaan. jotenki tuntuu siltä et noi nettisivutki on tehty tommosiks ihan sen takia että saatais karsittua enemmän tuenhakijoita pois, väkisinki masentaa ja tekee mieli luovuttaa ku lukee noita sivuja. sit aina ku haet jotain tukee niin sul pitää olla sun siskon koiran kummin kaiman veljen lastenhoitajan palkkatodistus liitteenä ettei vahingossakaan jää mitään epäselväks. ihan kauheeta paskaa.
Snaggo

#158 • • Snaggo ;__;
Mites muuten kun korkeakoulutasolla vaaditaan tietty määrä opintopisteitä ettei opintotukea revitä... Onko kokemuksia siitä että näin olisi käynyt? Miten tarkkaan kela tarkkailee tätä?

--
bojoing.

fosa

#159 • • fosa

Snaggo, 4.11.2007 13:41:
Mites muuten kun korkeakoulutasolla vaaditaan tietty määrä opintopisteitä ettei opintotukea revitä... Onko kokemuksia siitä että näin olisi käynyt? Miten tarkkaan kela tarkkailee tätä?

Saanu sellasen käsityksen et niitä tarkkaillaan lähinnä vuoden keskiarvona ja siinäki jos joltaki vuodelta ei tuu tarpeeks ni katotaan josko seuraavana vuonna tulis enemmän..

--
Jos väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hänkin...

djputte

#160 • • Edited djputte Techmu

Snaggo, 4.11.2007 13:41:

Syksyllä tarkastetaan, että onko edellisenä talvena kertynyt tarpeeksi opintopisteitä. Jos ei, niin tulee varoitus opintotuen keskeytyksestä. Opintotuen jatkumisen voi turvata, jos saa suoritettua 19 opintopistettä tammikuuhun mennessä. Yhdenkin pisteen vajaus tammikuussa lakkauttaa opintotuen.

[edit] Tämä on siis käytäntö Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa