Mites teidän asepalvelus..?

1,183 posts, 60 pages, 576,313 views

Epailija

Posts: 5,636

#441 • • Epailija Physicist, 2nd class.

[Nuclear]:
No hyvä et joku oikaisee mun jo ennestään täydellisen tietopohjani...*nauru* Siis Öbikses on RanJV (Rannikkojalkaväki näin järjellä päätellen) ja siel kyl saa sykkii metsäs hyvää tahtia (mm. kivoja marsseja eikä kysymyksiä pahemmin esitellä). Jos jääkärien touhu on tosta vielä rankempaa, niin sit en kyl tiedä missä sfääreissä mennään jos vertailutasona on mun käsitys "normaalista" armeijatouhusta :D



En muuten sanonut mitään koulutusohjelman rankkuudesta. Voi ihan hyvin olla, että nykyisen syvän johtamisen kaudella Upinniemessä koulutus on ainakin ajoittain rankempaa kuin Dragsvikissa, mutta vain toisessa näistä koulutetaan rannikkojääkäreitä. Lisäksi jokainen, joka tuntee minut todennäköisesti ymmärtää tilanteen huvittavuuden. Eliittisotilas? Minä? Muah. *vink* Mutta siis virallisesti koulutusohjelmissa on ihan sisällöllistä eroa: Periaatteessa rannikkojäärit ovat niitä harvoja joukkoja, joille opetetaan myös hyökkäystä (kysehän on puolustusvoimista). Käytännön eroista on kuitenkin paha mennä sanomaan kun on kokenut vain toisen puolen.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

[Nuclear]

Posts: 5,855

#442 • • [Nuclear] el aprendiz

Epailija:
(clips)

¨
Tämä selvä.

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

Teknojta

Posts: 1,032

#443 • • Teknojta Shamancore Practitioner

*AnnU*:
Miks miehet menee sivariin????????? Haluaisin tietää monta syytä siihen..
Ite oon tyttö ja lähdössä tammikuussa 2005 asepalvelukseen..*hih* syyni miks lähden on se, että on olemassa miehiä joita ei kiinnosta puolustaa omaa maataan, joten me naiset joudutaan/saadaan astua niiden tilalle.. Oon koko elämäni haaveillu inttiin menosta ja nyt se vihdoin toteutuu..*iloinen*



Koska ei vois kiinnostaa paskan vertaa puolustaa tätä konservatiivista valtiota. Ja muutenkin.. jokainen elämä on elämisen arvoinen etc. etc.
Btw, yritän päästä Suomesta pois niin pian kuin mahdollista :)... okei no ihan jo siitäkin syystä että Suomen hardcore skene on syvältä...
Avatar
#444 • • ALIEN Guest

[Nuclear]:
---
Epailija:
(clips)
---
¨
Tämä selvä.



Ettäs niin! *nauru*
sut pitää varmaan laittaa takaisin P-kaudelle uppariin, ku et tiedä mistää mitää *hih*
Epailija

Posts: 5,636

#445 • • Epailija Physicist, 2nd class.

AlinElin:
buhahhaaaa*taputapu* vai että oikein eliittijoukkoja*lmao* jokainen joka yhtään tuntee pv:n touhuja voi varmaan yhtyä siihen että kaikki varusmiespalvelus on speilyä (sori nyt vaan kaikille utin menkkabareteille ja sukeltajille...) suomessa ei ole kuin muutama yksikkö per lääni jota koulutetaan reservissä tarpeeks että edes niitä voisi kutsua tolla "eliittijoukko" heitolla... ja tässä taas tätä pientä katkeruutta kadeerijärjestelmää kohtaan...



Kaikki on suhteellista. Kyseessä on puolustusvoimien eliittijoukot, mikä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että se olisi mikään pelkkiä Master Chiefeja(tm) sisältävä joukko. Eliittijoukkonimitys vain viittaa siihen, että koulutustasossa on korkeammat tavoitteet kuin muilla yksiköillä. "Menkkabaretit" ja sukeltajat taas ovat erikoisjoukkoja, koska heidän koulutusohjelmansa (ja tehtävänkuva) poikkeaa radikaalisti muista ja koulutettujen määrä on pienempi.

Käytännön kokemus on muuten osoittanut, että meidän eliittijoukkomme muuten pärjäävät yllättävän hyvin vertailussa Ruotsalaisiin vastineisiinsa, enkä usko, että jenkkienkään eliittijoukot aikuisten oikeasti mitään supersotilaita olisivat. Samanlaisia talipäitä niilläkin on kuin mitä sinä ja minä olemme varusmiesaikanamme nähneet.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Jupe

Posts: 571

#446 • • Edited Jupe
Tammikuussa 2006 Keuruulle suojelukouluun. *grr**nukkuu**piis*

--
"Meidän päiviemme moduulikäsitteestä on kokonaan poistettu antiikin vaatimus suhdekauneudesta." -Aulis Blomstedt

Kianoni

Posts: 357

#447 • • Kianoni pomputtaako?
alinelin perkele.
mun mielestä menee vidusti rahoja hukkaan ku ei suomi tee mitään tolla määrällä sotilaita ja koulutuskin on sitä luokkaa että hohhoijaa. mulle sen 8kk mitä aikanaan kävi olis helposti voinu tiivistää kuukauteen. turha paikka siis rivimiehille varsinkin. toisaalta vaikka näin hippi oonkin enkä tykkää mistään sotimisesta on mulla silti turvallisempi olo kun tiedän että jos joku hullu rupee tossa meidän kulmilla sekopäissään ammuskelemaan jollain ulkomailta salakuljetetulla rynkyllä tms. niin on joku valtiollinen puolustus joka turvaa mun ja monen muun hengen. mutta ei sodat eikä kärsimys lopu aseita lisäämällä tai armeijoita kasvattamalla. toisaalta pienet erikoisjoukot joittenkin skitsoilijoitten taltuttamiseen on jees. enpä tiedä. mutta sota ei nykypäivänä ole yhdenkään sotilaan aloittama, se on niitten isojen jehujen juttuja. painikehään vaan bush ja saddam tai katanat käteen ja välienselvittelyyn niin ei tarvi kansojen kärsiä. toisaalta nää on vitun monimutkaisia/puolisia juttuja joten taidan lopettaa tähän. toisaalta tekee jo nyt mieli painaa "palauta" ton "tallenna" sijaan mutta katsotaan miten tässä käy.
Epailija

Posts: 5,636

#448 • • Epailija Physicist, 2nd class.

AlinElin:
joo totta, tässä juuri se kadeerijärjestelmän heikkous... mun pointti olikin se että varusmiespalvelus antaa vain pohjan josta kukin ponnistaa reservin sijoituksiinsa ja siihen "oikeaan" koulutukseen - ehkä joku sitten niihin "eliittijoukkoihin".



Paitsi että joukko-osastoja ei luokitella mahdolilsen reservin koulutuksen perusteella, vaan vaan erikois- ja eliittijoukko-tittelit lätkäistään ihan koulutusohjelmaa tai -ideaa katsomalla. Eliittijoukkoihin kuuluminen kun ei tarkoita, että olisi oikeasti eliittisotilas. Vaikka onhan niin tietysti välillä kiva ajatella. *barettihymiö*


eikös kaikki esim. 9kk miehistö ole erikoiskoulutettua:) noh, samaa elitismiä meille hoettiin ja rummutettiin rintaan - hengen nostatusta:) ja minullakin muuten oli paikka rannareihin, mut huonon ruotsinkielen takia sinne ei tullu mentyä..:)



Niin no, olisi ehkä parempi sanoa, että koulutus tähtää erikoistilanteisiin. Ei huono ruotsi muuten ole mikään este rannikkojääkäriydelle. Meillä ainakin oli noin puolet porukasta ihan suomenkielisiä, eivätkä kaikki skapparitkaan osanneet kummoista ruotsia. "Sedan tar ni tsebulan och vuoleer den så här..."


ruotsalaiset vastineet?:) onko ruotsissa armeijaa?:) yhden ison valtion päämies oli ainakin sillä kannalla ettei ole...:D



*nauru* Joo, luin tuosta eilen. Hyvä, että on noinkin välkky mies ollut "terrorismin vastaisen koalition" keulakuvana. x)

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

[Nuclear]

Posts: 5,855

#449 • • [Nuclear] el aprendiz

AlinElin:
kuitenkin threadi oli mites teidän asepalvelus...? et onko lähteny hieman menee off topic? miks sivareilla ei oo mitään mites teidän sivari...? palstaa.


Siksi, että siviilipalveluskin on asepalveluksen alla?

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

Avatar
#450 • • . Guest
Ihan hauska kokemus ja muutama tosi hyvä frendi! Riihimäellä tuli hengailtua 6kk.
Juhgu

Posts: 7,921

#451 • • Juhgu Virnistelijä

AlinElin:
---
miks sivareilla ei oo mitään mites teidän sivari...? palstaa. ois niin mukava lukee kuka oli nopein vaipanvaihtaja tai mummonkääntäjä



Sivarit eivät vaihtele vaippoja eivätkä kääntele mummoja koska siihen vaaditaan hoitajan koulutus. Olisikos itsestäsi mukavaa jos sitten vanhana sinua saisi käännellä ihan kuka tahansa palkattomaan duuniinsa pohjiaan myöten kyllästynyt sivarihippiäinen? *vink*

Ja se palveluspaikka muuten haetaan itse tai sitten jäädään Lapinjärvelle. Eli kukaan ei tule määräämään että sinäpäs menet nyt tuonne vanhainkotiin.


eikö itsepuolustuksen harjoittelu ole yksilöllisellä tasolla sama asia mitä puolustusvoimat tekee?



Ei. Kamppailulajit ovat ensisijaisesti urheilua, eikä niitä taitoja periaatteessa saisi käyttää salin ulkopuolella. Sitäpaitsi valtioiden välinen sotiminen ja ryöstäjää vastaan puolustautuminen ovat muutenkin ihan pikkuisen eri juttuja.


henkinen kehitys on huono läppä koska voisin jopa väittää että se kumpuaa vasta hyvin pitkän harjoittelun tuloksena, ikäänkuin itsekseen ja kehittymisen suuntakaan ei välttämättä ole sellainen mitä alussa sen luuli olevan...



Enpä tiedä kun en ole pitkään harjoitellut, mutta (myös) henkisen kehityksen takiahan sinne salille mennään, oli lopputulos mikä tahansa. Siis niissä lajeissa, joissa ideana on ensisijaisesti tuo henkinen kehitys.


niin ja voihan toki muutkin vastata tähän, mut mielellään sellaiset ihmiset jolla on edes jotain hajua asiasta:) se jonka mielestä ratsastus on kivaa - alkööt edes vaivautuko;)


*täh*

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Juhgu

Posts: 7,921

#452 • • Juhgu Virnistelijä

AlinElin:
---
sittenhän asiat on paljon hienommin kuin minä olin ymmärtänyt - yhteiskunnan hyvinvoinnin takia kun sivariin mennään... ehkä olis pappojenkin pitänyt ajatella et voihan sitä työtä tehdä toisellle valtiollekin...



En minä väittänytkään että kaikki menisivät sivariin siksi että se on yhteiskunnalle taloudellisesti paljon hyödyllisempää. Se on vain fakta, mentiinpä sivariin mistä syystä tahansa. Pappojen aikaan maailma oli vähän erilainen kuin nyt.


siis kyse olikin kiinnostuksesta ja omasta halusta eikä yhteisestä hyvästä?



Minun tapauksessani kyllä. Useimmilla sivareilla on paljon ylevämpiä aatteita, joten eipä sitten yleistetä minua sivareihin yleensä.


opitko asiat yleensäkin kaikkia muita nopeammin vai olisko kuitenkin kyse siitä ettet tiedä asiasta mitään? en mie ainakaan lähe huutelee koodaajalle et "mie ainakin olisin oppinut ton homman viikossa". onko kaikki armeija/ sotiminen/ laitteiden käyttö/ joukon johtaminen niin ylettömän helppoa että sen tosiaan oppii muutamassa viikossa? kyl ne siel sotakorkeessa/ mpo:ssa on sit peeloja kun niil menee vuosia et asiat jotenkin hallitaan...



En tietenkään puhu tässä kokemuksen äänellä kun en ole armeijaa käynyt, mutta kaikesta armeijaan liittyvästä keskustelusta olen tullut siihen päätelmään, että siellä kulutetaan todella iso osa ajasta kaikkeen turhanpäiväiseen pelleilyyn mikä ei liity taistelukoulutukseen mitenkään. Sitä sitten kutsutaan tarpeelliseksi luonteen muokkaamiseksi tai whatever.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Avatar
#453 • • greenie Guest

AlinElin:
sittenhän asiat on paljon hienommin kuin minä olin ymmärtänyt - yhteiskunnan hyvinvoinnin takia kun sivariin mennään...



Kyllä!

Yhteiskunnan hyvinvoinnin takia nimenomaan. Tämä on kirjattu jopa lakiin, joskin muodossa, että siviilipalveluspaikan ja sen tarjoama työ täytyy olla yhteiskunnallisesti hyödyllistä. Tästä syystä siviilipalvelusta ei edes voi suorittaa yksityisissä tai sen paremmin julkisissakaan (siis yrityksissä, jotka noteerataan pörssissä) yrityksissä, eikä missä tahansa yhdistyksissäkään.


siis kyse olikin kiinnostuksesta ja omasta halusta eikä yhteisestä hyvästä?



Ei noi sulje toisiaan pois.
Juhgu

Posts: 7,921

#454 • • Edited Juhgu Virnistelijä

AlinElin:
---
Ei. Kamppailulajit ovat ensisijaisesti urheilua,
---
väärin. kamppailulajit on urheilua, mut mie puhuinkin itsepuolustuksesta. siinä on huima ero. budo ja urheilu on kokonaan eriasia. toisessa on kyse voittamisesta ja häviämisestä - budossa on kyse selviytymisestä.



En tajunnut. Haluaisitko vääntää rautalangasta?

Jos nyt tarkoitit jotain itsepuolustuskeinoja, jotka eivät ole kamppailulajeja, niin voihan tuollaista yksilön itsepuolustusta periaatteessa verrata armeijaan joka koulutetaan vain puolustamista varten, mutta se nyt on aika kaukaa haettua.


eikä niitä taitoja periaatteessa saisi käyttää salin ulkopuolella.
---
mitäs jeesustelua tämä nyt on?



Useimmilla kamppailulajiseuroilla on säännöt jotka sen kieltävät. Siis yksinkertaistettuna: jos vedät kadulla vastaantulijaa (vaikka se olisikin ryöstäjä) karatepotkulla päähän, saat lähtöpassit karateseurasta.


:D huomaan:D en mie ainkaan silloin vuosia sitten henkisen kehityksen takia salille mennyt.., eikä mene moni muukaan.



Mitä lajia treenasit? Harvoissahan se henkinen kehitys etusijalla on, mutta sellaisiakin lajeja löytyy.


helpompi keino tohon varmasti löytyy vaikkapa jonkinlaisista uskonnoista - luulisin. miksi ottaa vuosia turpaan kun vain voisi meditoida?



Siksi, että kamppailulajit kasvattavat eri lailla kuin meditointi tai uskonnot.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Avatar
#455 • • greenie Guest
Mistäköhän johtuu, että kun lukee varusmiesten ajatuksia armeijasta, niin kaikista viesteistä välittyy sellainen fiilis, että mennään siitä mistä aita on matalin?

Itse en ainakaan siviilipalvelusta valinnut sen perusteella, että se olisi helpompaa kuin varusmiespalvelus.
Teknojta

Posts: 1,032

#456 • • Teknojta Shamancore Practitioner
Tiettyyn ikään (18-20?) mennessä sitä on aatemaailmansa jo luonut. Nämä ikuisuus(?)kysymykset on aika vitun turhia. Ja taisi mennä jo alkuperäsestä aiheesta offtopicciin, sori ^^;
Burn the flags, all nations unite :D
kilobitti

Posts: 2,419

#457 • • kilobitti 1-2-3 techno

Zile:
---
greenie:
Mistäköhän johtuu, että kun lukee varusmiesten ajatuksia armeijasta, niin kaikista viesteistä välittyy sellainen fiilis, että mennään siitä mistä aita on matalin?
---
Inttiä ja siihen liittyvää toimintaa ei voi käsittää (oikein) ennen kuin sen on kokenut...



Onhan intti välillä vittumainen, mut siellä viihtyminen on todella, todella paljon ihan omasta asenteesta kiinni. Perus-rivimiehen tilanteessa: mItä enemmän protestoi, sitä vittumaisempaa on - järjestelmä antaa harvoin periksi. Ja mitä vähemmän yrittää, sitä pienemmät mahdollisuudet on saada tehdä jotain fiksua, koska ei ole näyttänyt kykenevänsä siihen.

En itse asiassa ikinä ymmärtänyt, miksi ihmiset tekivät tieten tahtoen elämästään niin hemmetin vaikeata*ding*

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

Encoder

Posts: 310

#458 • • Encoder Kofeinisti

Zile:

Lopuksi vinkki niille jotka haluaa selvitä intistä mahdollisimman helposti, pyrikää pääsemään Tikkakoskelle



Oikein. Tai Ilmavoimiin ylipäätään.
Nimim. IlmavTK -> IlmavRuk -> LapLsto

--
Mikään ei ole varmempaa kuin epävarma.

Avatar
#459 • • ALIEN Guest

greenie:
Mistäköhän johtuu, että kun lukee varusmiesten ajatuksia armeijasta, niin kaikista viesteistä välittyy sellainen fiilis, että mennään siitä mistä aita on matalin?



vähän sama reaktio, kuin pakkoruotsi vaikka ei olekaan pakollinen :D Ja ainahan on niitä, ketkä myös pistää kaiken peliin...
Dasjonna

Posts: 612

#460 • • Dasjonna - Dreamhall / Love Shack -
Hehe. Itsellä alkaa vuoden alusta totaali Huittisilla avolaitoksesa, että repikää siitä huumoria... 182 pvää olis niinku istuttavana... Saa polttaa muutaman savukkeen siinä ajassa... Mutta oma päätös, en valita... Päivärahat paremmat ku sivarilla tahi sitten varusmiehellä... Vapaus menee...