(Hard Dance)-bileiden järjestyshäiriöt ja niihin puuttuminen

369 posts, 19 pages, 104,272 views

Hotblood

Posts: 387

#101 • • Hotblood
Näinkö tää keskustelu nyt kuoli mun ja Jonen tyhjentäviin puheenvuoroihin? C'mon, ajatuksia ja mielipiteitä muutkin, ei meidän jutut oo mitään kaanonia! *nauru*

--
"Mieluummin kadun tekemiäni asioita kuin tekemättä jättämisiä. En juurikaan kadu."

Jone

Posts: 8,258

#102 • • Edited Jone Archibald Haddock
Jea, oon täs kyl kanssa vähän pyöritellyt peukaloita ja toivonut et jollain muullakin (toivottavasti mahdollisimman monilla) olis vielä jotain (toivottavasti paljon) sanottavaa.

[pieni]...tai sit mun on pakko lopettaa noiden kilometrireplyjen kirjoittaminen, koska kaikki vissiin kuolee tylsyyteen puolessa välissä ja lopettaa keskustelemisen.[/pieni]
Individual

Posts: 10,942

#103 • • Edited Individual HYPNO!

Jone:
Jea, oon täs kyl kanssa vähän pyöritellyt peukaloita ja toivonut et jollain muullakin (toivottavasti mahdollisimman monilla) olis vielä jotain (toivottavasti paljon) sanottavaa.

[pieni]...tai sit mun on pakko lopettaa noiden kilometrireplyjen kirjoittaminen, koska kaikki vissiin kuolee tylsyyteen puolessa välissä ja lopettaa keskustelemisen.[/pieni]



No mulla ei ole edelleenkään muuta kuin sama mitä mitä Ana-5000 sanoi, että bilepromoottoreiden kannattaisi palkata bileisiin lisää järkkäreitä ainakin huolehtimaan siitä, että artistien ja teknisen laitteiston koskemattomuus ja työrauha säilyisi. Siitä, missä baarissa vedetään enemmän ja mitä vedetään viinaa tai huumeita, voidaan varmaan keskustella hamaan tappiin asti, se tapahtuu jos on tapahtuakseen, onko kellään sitten esittää mitään konkreettisia keinoja sellaisten tapausten, jotka em. aineiden vaikutuksen alaisena klubeille häiriötä aiheuttaa, aisoihin saamiseen ja yleisen turvallisuudeen ja viihtyvyden lisäämiseksi on sitten asia erikseen.
Jone

Posts: 8,258

#104 • • Jone Archibald Haddock
Mä rupesin muuten tässä jotenkin yllättäen ymmärtämään niitä taannoin melkein bileissä kuin bileissä olleita turvatarkastuksia. Olihan ne melko persiistä, mutta pitäisköhän satunnaisesti heittää tsekkaukset ilman ennakkovaroitusta tiettyjen bileiden lipunmyynnin kieppeille?
silencio

Posts: 401

#105 • • silencio el
Muutamia keinoja tulee kyllä mieleen, mutta ne todennäköisesti söisivät liikaa voimavaroja, ja ehkä rahaakin.... Ja en tiedä kuinka suuriin panostuksiin järjestäjillä on varaa, ja aikaa.

--
- I was all alone, no one around, and all I could hear was this fucked up sound. -

toma

Posts: 2,009

#106 • • toma Tototoototo

Jone:
Mä rupesin muuten tässä jotenkin yllättäen ymmärtämään niitä taannoin melkein bileissä kuin bileissä olleita turvatarkastuksia. Olihan ne melko persiistä, mutta pitäisköhän satunnaisesti heittää tsekkaukset ilman ennakkovaroitusta tiettyjen bileiden lipunmyynnin kieppeille?



Ongelmana vain on se että tsekkauksen pitää olla suht
perusteellinen että siitä olisi varsinaisesti hyötyä, ja se
taas tarkoittaa että sitä varten pitää olla asiantuntevaa
henkilökuntaa ja aikaa, mikä tarkoittaa runsaasti lisäkuluja
järjestäjälle ja sisäänpääsyn merkittävää hidastumista.

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

Jone

Posts: 8,258

#107 • • Jone Archibald Haddock

toma:
Ongelmana vain on se että tsekkauksen pitää olla suht
perusteellinen että siitä olisi varsinaisesti hyötyä, ja se
taas tarkoittaa että sitä varten pitää olla asiantuntevaa
henkilökuntaa ja aikaa, mikä tarkoittaa runsaasti lisäkuluja
järjestäjälle ja sisäänpääsyn merkittävää hidastumista.



Valitettavaa, mutta totta. IMO jotenkin vois kuitenkin kuvitella, että jos olis olemassa turvatarkastuksen mahdollisuus, niin sekin laskis moisten varsinaista tarvetta. Eli kun valvontaa satunnaisesti olisi ennalta siitä mitään ilmoittamatta, niin porukka skarppais vähän tiettyjen juttujen suhteen jo sen takia.
Avatar
#108 • • sakk303 Guest

Jone:
Jea, oon täs kyl kanssa vähän pyöritellyt peukaloita ja toivonut et jollain muullakin (toivottavasti mahdollisimman monilla) olis vielä jotain (toivottavasti paljon) sanottavaa.

[pieni]...tai sit mun on pakko lopettaa noiden kilometrireplyjen kirjoittaminen, koska kaikki vissiin kuolee tylsyyteen puolessa välissä ja lopettaa keskustelemisen.[/pieni]



Ei täs kukaan kyllä tylsyyteen kuole aiheen tiimoilta.. postaukset ovat vain yksinkertaisesti olleet niin päteviä, että ilmeisesti jengi nyökkäilee ja myöntää asioiden olevan näin, mutta eivät uskalla ottaa asiaan sen kummemmin kantaa.. miksiköhän näin? Vaikeneminenhan on monesti myöntymisen/myöntämisen merkki, mutta vois tästä nyt muutkin jauhaa kuin samat parrat. pistäkääs nyt wordia kehiin!
Individual

Posts: 10,942

#109 • • Edited Individual HYPNO!

Jone:
Mä rupesin muuten tässä jotenkin yllättäen ymmärtämään niitä taannoin melkein bileissä kuin bileissä olleita turvatarkastuksia. Olihan ne melko persiistä, mutta pitäisköhän satunnaisesti heittää tsekkaukset ilman ennakkovaroitusta tiettyjen bileiden lipunmyynnin kieppeille?



Noh, en ole hirveästi kiertänyt, mutta eipä noita tsekkejä ( nyt en siis tarkoita erään maan asukkaita ) taida pahemmin olla kuin Kaapelilla tai se on ainoa kerta E10 V:n lisäksi, jolloin mut on tarkastettu "tyhjennä taskusi"-tyyliin...On jengi kai sitten tottunut, että sama mitä taskuissa on, riittää kun narikassa takin antaa ja eikun bilettämään tai tekemään muuta. *igor*
Jäähalli ja Hartwall-areena keikoilla tuo meneekin suht sutjakasti kun ovella pelkästään vähän kollataan takin ja housujen päältä, mutta järkkäreitä kylllä riittääkin sitten. Joka paikassa missä eri katsomonosiin kuljetaan on se pari tyyppiä valvomassa tilannetta koko ajan ja kenttäkatsomoakaan ei myydä niin täyteen, että siellä täytyisi olla sillit suolassa.
Olen aina ihaillut sitä kuinka 11000 ihmistä saadaan suht lyhyen ajan sisällä nätisti järkkäreitten hymyn kanssa konserttiin sisään ja sieltä pois. Noh, ehkä hieman ontuva vertaus, koska toki kapasiteetitkin ovat isommat.

Mutta edelleen olen samaa mieltä siitä, että jos joku näyttää huonovointiselta bileissä, niin unohdetaan silloin edes hetkeksi se "Vitun öyskääjä" asenne ja mennään heti hälyttämään apua paikan henkilökunnalta jos ei muuta.
Hotblood

Posts: 387

#110 • • Hotblood
Henkilötarkastukset on vähän kaksiteräinen juttu, niitä itse tuhansia tehneenä ja myös itse asiakaspäässä olleena uskon et mulla on jonkunlainen näppituntuma (*vink*) aiheeseen. Monet kokee tarkastuksen jonkinlaisena epäluottamuslauseena ja myös tunkeutumisena henkilökohtaiselle reviirille.

Tuhannen hengen bileissä checkki myös sitoo ison määrän työvoimaa (joilla pitää kaikilla olla järjestyksenvalvojakortti ja lisäksi kokemusta hommasta jos tarkoitus on et jotain vaikutustakin tarkastuksella on) jos porukka aiotaan saada järkevässä ajassa sisälle (Kaapelin isoissa bileissä on ollut jopa 6 linjaa samaan aikaan). Toimintaa voi toki jokainen asiakas nopeuttaa omalla toiminnallaan.

En tykkää ajatuksesta checkistä jossa etsitään yhtä tai kahta nappia, se on jotenkin nipottamista ja kai mä sit kuulun siihen joukkoon jonka mielestä kuosit kuuluu tähän kulttuuriin.

Sen sijaan isompien kuosimäärien (bileissä myyminen harvoin edistää kenenkään asiaa, usein just ne kokemattomat sit ostaa bileissä ja kiskoo ilman mitään valvontaa), omien viinapullojen (saa aikaa usein känniääliö vaikutuksen kun retkipullo kirkasta kiskaistaan reippaasti jossain nurkassa) ja erilaisten astaloiden (joita valitettavasti niitäkin näkee vaikka tää onkin aina yhtälainen huumorinaihe niille jotka ei oo alalla työskennellyt) etsiminen sen sijaan on musta ihan fine. Mieluiten kuitenkin näkisin ettei näitä tarttis tehdä, se on sen verran ikävä toimenpide niin suorittajalle kuin tarkastuksen kohteena olevalle.

Hitto mä oon hyvä käyttään sulkeita *nauru*

--
"Mieluummin kadun tekemiäni asioita kuin tekemättä jättämisiä. En juurikaan kadu."

Avatar
#111 • • astaroth Guest

Jone:
Jea, oon täs kyl kanssa vähän pyöritellyt peukaloita ja toivonut et jollain muullakin (toivottavasti mahdollisimman monilla) olis vielä jotain (toivottavasti paljon) sanottavaa.


Joo, mut huomioon on myös otettava, että aktiivista keskustelua täällä käyvistä ovat hyvin usein samoja ihmisiä. Niiltä ei edes kannata toivoa osanottoa, jotka postaavat tänne:

- "Kuosaus on saatanasta!" - Tai vaihtoehtoisesti: "Kuosaus on parasta!"

Jos vulgaaristi ilmaista uskallan, niin hyvin suuri osa täällä postailevista lukeutuu tähän oneliner-kategoriaan. Näiden osanotto ei kuitenkaan edistä itse asiaa juuri millään tavoin, koska tämä vain johtaa postaajan fleimaamiseen, joka ei kaikessa sairaassa hauskuudessaan kuitenkaan aja keskustelun päämäärää. Joten varmaan siitäkään ei mitään haittaa ole, että tällaiset kaverit eivät tule aina väliin sekoittamaan pakkaa.

Jos jollain on jotain sanottavaa, niin toivottavasti ajattelee edes sitä yhtä lausetta pidemmälle osanottoaan.

Jone:
Mä rupesin muuten tässä jotenkin yllättäen ymmärtämään niitä taannoin melkein bileissä kuin bileissä olleita turvatarkastuksia. Olihan ne melko persiistä, mutta pitäisköhän satunnaisesti heittää tsekkaukset ilman ennakkovaroitusta tiettyjen bileiden lipunmyynnin kieppeille?


Minulla ei ole mitään noita vastaan, kunhan tarkastajat eivät todellakaan ole mitään ennakkoluuloisia virkaintoilijoita ja osaavat asiansa. Esimerkiksi Trinityssä nämä turvallisuusheput onnistuivat kaiketi ahdistelemaan kaikkein eniten niitä, joilla oli puhtaita jauhot pussissaan?
Hotblood

Posts: 387

#112 • • Hotblood

Individual:
Aina ihalillut sitä kuinka 11000 ihmistä saadaan suht lyhyen ajan sisällä nätisti järkkäreitten hymyn kanssa konserttiin sisään. Noh, ehkä hieman ontuva vertaus.



Jäähallilla ei oo narikkaa... *nauru*

*Näkee painajaisia 11000 koukun narikasta* *muhaha*

--
"Mieluummin kadun tekemiäni asioita kuin tekemättä jättämisiä. En juurikaan kadu."

Individual

Posts: 10,942

#113 • • Edited Individual HYPNO!

Hotblood:
---
Individual:
Aina ihalillut sitä kuinka 11000 ihmistä saadaan suht lyhyen ajan sisällä nätisti järkkäreitten hymyn kanssa konserttiin sisään. Noh, ehkä hieman ontuva vertaus.

---


Jäähallilla ei oo narikkaa... *nauru*

*Näkee painajaisia 11000 koukun narikasta* *muhaha*



Mutta Hartwall-areenallapa oli. Ainakin hyvin narikan näköiseen paikkaan tammikuun lopussa ennen R.E.M:in keikkaa takin jätin ja sieltä tyytyväisenä sen keikan jälkeen narikkalappua vastaan noudin. Toki näitä siis oli enemmän kuin yksi. Ympäri hallia. Vanhasta Jäähallista ( siis siitä HIFK:n kotipesästä ) en muista.

Edit: Ja taisi kaveri myös Slayerin keikan jälkeen narikasta reppunsa hakea kun tämä bändi oli Nordensköldinkadun hallissa soittamassa...
Hotblood

Posts: 387

#114 • • Hotblood
Joo on siellä joskus väliaikainen mut ei oo pakko jättää... Mut nyt menee offtopiciks *nauru*

--
"Mieluummin kadun tekemiäni asioita kuin tekemättä jättämisiä. En juurikaan kadu."

peepe

Posts: 904

#115 • • peepe

sakk303:
Ei täs kukaan kyllä tylsyyteen kuole aiheen tiimoilta.. postaukset ovat vain yksinkertaisesti olleet niin päteviä, että ilmeisesti jengi nyökkäilee ja myöntää asioiden olevan näin, mutta eivät uskalla ottaa asiaan sen kummemmin kantaa.. miksiköhän näin? Vaikeneminenhan on monesti myöntymisen/myöntämisen merkki, mutta vois tästä nyt muutkin jauhaa kuin samat parrat. pistäkääs nyt wordia kehiin!



Näinpä. Hienoa että Jone otit esille aiheen jota olen itsekkin pähkäillyt. Toki se on niin et mitä isompi kaupunki, sitä enemmän kaikkee negatiivista. Tai ainakin täällä Tampereella biletys on mielestäni varsin fiksua. Itse en ole pitkään aikaan käynyt Helsingin polkkakemuissa, mutta sellainen fiilis niistä on jäänyt, et juuri ne kemut kerää eniten ns "hörhöjä". Ja juurikin Gloria, missä paljon on ollut polkkakemuja, en muista et siellä olis koskaan ollut mitään tarkastuksia, et helppohan sinne on viedä se suurempikin säkki niitä eväitä mukana...Ja meno on ehkä sit sen mukaista.
Jone

Posts: 8,258

#116 • • Jone Archibald Haddock

Hotblood:
Monet kokee tarkastuksen jonkinlaisena epäluottamuslauseena ja myös tunkeutumisena henkilökohtaiselle reviirille.



Joo, niin mäkin koen. Kyllä mua vituttaa joutua syynättäväksi (varsinkin kun tiedän että se on kohdallani täysin turhaa), mutta antaisin kyl tsekkaa vaikka rektaalini siitä tiedosta, että se jotenkin vaikuttaisi bileissä vallitsevaan yleiseen turvallisuudentunteeseen. Toi nyt oli tietenkin äärimmäinen esimerkki ja turvatarkastuksia tekevien pitää osata käyttäytyä asian vaatimalla tavalla, sekä myöskin pyytää anteeksi jos jotain henkilöä tulee perusteettomasti häirittyä enemmän kuin muuta juhlakansaa.

Hotblood:
Tuhannen hengen bileissä checkki myös sitoo ison määrän työvoimaa (joilla pitää kaikilla olla järjestyksenvalvojakortti ja lisäksi kokemusta hommasta jos tarkoitus on et jotain vaikutustakin tarkastuksella on) jos porukka aiotaan saada järkevässä ajassa sisälle (Kaapelin isoissa bileissä on ollut jopa 6 linjaa samaan aikaan). Toimintaa voi toki jokainen asiakas nopeuttaa omalla toiminnallaan.



True, tämä ongelmallista. Siksi en olekaan mitenkään haluamassa tsekkejä aina ja kaikkialle, mutta musta olis ihan tervehenkistä jos ihmisten takaraivoissa olis vielä muisto sellaisesta ja tieto siitä, että sellainen voi olla taas missä tahansa bileissä.

Hotblood:
En tykkää ajatuksesta checkistä jossa etsitään yhtä tai kahta nappia, se on jotenkin nipottamista ja kai mä sit kuulun siihen joukkoon jonka mielestä kuosit kuuluu tähän kulttuuriin.

Sen sijaan isompien kuosimäärien (bileissä myyminen harvoin edistää kenenkään asiaa, usein just ne kokemattomat sit ostaa bileissä ja kiskoo ilman mitään valvontaa), omien viinapullojen (saa aikaa usein känniääliö vaikutuksen kun retkipullo kirkasta kiskaistaan reippaasti jossain nurkassa) ja erilaisten astaloiden (joita valitettavasti niitäkin näkee vaikka tää onkin aina yhtälainen huumorinaihe niille jotka ei oo alalla työskennellyt) etsiminen sen sijaan on musta ihan fine.



Jea, mulle se on kanssa oikeesti melko sama jos joku nyt kuulan tai pari mestoille roudaa (vaikka oon sitä mieltä ettei sitäkään pitäis tehdä), mutta on sit eriasia jos ruvetaan puhumaan siitä että yksittäisellä ihmisellä on niitä kymmenittäin tai jopa sadoittain messissä. Diilerit kun sais bileistä pois, niin se olis jo ihan kliffa juttu.

Samaten olis kivaa kun olis varmuus siitä ettei sitä kättä pidempää tai piilopulloja ole kenelläkään mukana.

Hotblood:
Mieluiten kuitenkin näkisin ettei näitä tarttis tehdä, se on sen verran ikävä toimenpide niin suorittajalle kuin tarkastuksen kohteena olevalle.



Kyl. Kivaa olis jos minkäänlaista kontrollia ei tarvittais, mutta näköjään nyt tarvittais kuitenkin bileisiin ainakin jonkinverran enemmän kuin nykyisellään on.
Individual

Posts: 10,942

#117 • • Edited Individual HYPNO!

Hotblood:
Joo on siellä joskus väliaikainen mut ei oo pakko jättää... Mut nyt menee offtopiciks *nauru*



No väliaikainen tai ei. Pointti on kuitenkin se, että heti ei sukat pyöri jaloissa kun on enemmän kuin 1000 ihmistä tulossa tapahtumaan. Että olisiko sieltä jotain opittavissa. Toki resurssitkin ovat vähän eri luokkaa.
Mutta jatkakaa toki... ( ja kuten sanoin hieman ontuva vertaus...)
SikaihQ

Posts: 485

#118 • • SikaihQ faijas
Tarkastuksista sen verran että mielestäni ei todellakaan ole niin huonosti asiat vielä. Sitten kun aseita aletaan kuskata paikan päälle niin alan tukemaan tuota syynäilyä. Nyt ne kuitenkin menisi siihen parin napin tai sätkien metsästämiseen mikä on järjetöntä.
Mutta eiköhän se niin ole, että näissä baaribileissä tehokkain keino vähentää häiriöitä on auttaa pokeja duunissaan eli käydään mainitsemassa jos paikan päällä on kusipäitä. Helppoa ja tehokasta. Mitään muuta ei oikein ole tehtävissä. Kannatan silti kutsubileitä missä lippuja myydään kontrolloidummin ja joissa ihmisille painotetaan vastuunkantoa itsestään ja muista.
toma

Posts: 2,009

#119 • • toma Tototoototo

SikaihQ:
Kannatan silti kutsubileitä missä lippuja myydään kontrolloidummin ja joissa ihmisille painotetaan vastuunkantoa itsestään ja muista.



Ei se kutsu takaa vielä mitään... Vrt. Entropyn uuden vuoden kemut
jossa mm. rikottiin kaksi vessanpyttyä täysin räävittömällä tavalla ja
muutenkin ilmeisesti päihdekäyttäytyminen ei juuri eronnut ns. normi-
bileistä. Ei ole mahdollista jakaa niitä kutsuja niin hallitusti että ongelmat
pelkästään sillä välttäisi.

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

Garo

Posts: 446

#120 • • Garo #jake
Tuli mieleen, että mitä jos jokin ulkopuolinen taho organisoisi ja toteuttaisi tarkastuksia satunnaisesti eri bileissä. En tarkoita nyt välttämättä poliisia, vaan esim. promoottorien yhteisesti perustama (ja rahoittama) porukka/organisaatio, joka sitten itsenäisesti päättäisi missä ja milloin tekisi tarkastuksia. Tällöin saataisiin mukaan se Jonen mainitsema "muisto takaraivossa että uusi tarkastus voisi olla juuri näissä bileissä mihin olen menossa".

- Garo