(Hard Dance)-bileiden järjestyshäiriöt ja niihin puuttuminen

369 posts, 19 pages, 103,905 views

Avatar
#81 • • astaroth Guest

e-will:
kävi vituttamaan kyl tollai ni oli pakko vaihtaa paikkaa =)


Vielä armeliampaa varmaan olisi ollut tehdä asialle jotakin. ;)
e-will

Posts: 372

#82 • • e-will joor worst naitmeir

Astaroth:
---
e-will:
kävi vituttamaan kyl tollai ni oli pakko vaihtaa paikkaa =)

---

Vielä armeliampaa varmaan olisi ollut tehdä asialle jotakin. ;)



en ole armelias =(

--
vailla täyttä ymmärrystä

Avatar
#83 • • astaroth Guest

e-will:
en ole armelias =(


Joo, no ei sit mitään...
sielu hänkin

Posts: 343

#84 • • sielu hänkin Psykehoitsu. Team Rekkalesbot. ViherPirkko-linnu.
Tuossa jokunen aika sitten olin eräällä turkulaisella hard-klubilla. Joku selkeästi muutamankin ekstaasihuumeen nauttinut kaveri tanssahteli lattialla vieressäni ja herran askel oli vähän hakusessa. Siinä maailman suurin hymy huulillaan poika vaan tanssi ja pariin otteeseen jäbän olkapää osui mun olkapäähän. Toisella puolella tätä poikaa tanssi herrasmies B jolla kokoa oli n.3 kertaa enemmän ku mulla ja n.4 kertaa enemmän ku sillä naama hymyssä tanssivalla nauttineella pojalla. No Herrasmies Bhän kunnon pelimiehenä tönäs tätä nipstaasihuumeita ottanutta poikaa nii et jäbä lensi solmuun mun päälleni. Toki vielä Herrasmies B päivitteli ystävälleen myöhemmin, ku vielä satuin baaritiskille samaan aikaan, ku pirun narkkari kompasteli hänen jalallee. Loppuillasta herra itse sammui, heitettiin pihalle ja oksensi pihalla kun itse poistuin klubilta. Ketäköhän meistä oli suurin järjestyshäiriö?
Sitä dissaan kyllä isosti että jengiä kannetaan ulos klubeilta piipaa-autoihin. Liika on aina liikaa. Mutta yleisesti ottaen musta ainakin kuoseissa ihmiset aiheuttaa ongelmia itselleen. Ei musta ole järjetyshäiriö että joku vähän hoopoilee, jos kyse ei siis ole mistään todellisesta ilkivallasta. Itsestää ne kuosaajat tyhmiä tekee. Edellisessä postauksessani sanoa sillä suvaitsevaisuudella että antaa ihmisten tehdä tyhmyyksiä itselleen. Olen ylpeä siitä että klubilla viihtyy myös selvinpäin, mutta en silti aijo korottaa itseäni ja alleviivata kuinka typerää kuosaaminen on. Yläpuolelle voi nousta niin paljon paremmin sillä että on hiljaa. Ongelmat syntyy siitä kun pikkuasioista mennään nitkuilemaan.
Toki jos bileet keskeytetään yliannoksen takia niin sitten nostetaan se heristävä sormi.
Mutta eipä suotta syytellä vain yhtä puuta. Sanotaan nyt vielä kerran että idiootti on idiootti vaikka olis missä substansseissa. Mä en suostu uskomaan että kuosissa ois idiootteilun syy.

--
*tirsk* *tirsk* *tirsk* *tirsk* *tirsk*

sielu hänkin

Posts: 343

#85 • • sielu hänkin Psykehoitsu. Team Rekkalesbot. ViherPirkko-linnu.
Mua toki saa valistaa vaikka esimerkillä siitä mitä kuosinen MULCCU! on tehnyt ja siten huonosti käyttäytynyt niin saatan mielipidettäni vaihtaa.
Mutta siihen asti uskon että jokainen ihminen on kiva ansaitsee kurnau!:n niin minäkin saan hymyjä jatkossa.

--
*tirsk* *tirsk* *tirsk* *tirsk* *tirsk*

Jussi Soro

Posts: 6,385

#86 • • Jussi Soro choon!

linnu:
Mua toki saa valistaa vaikka esimerkillä siitä mitä kuosinen MULCCU! on tehnyt ja siten huonosti käyttäytynyt niin saatan mielipidettäni vaihtaa.
Mutta siihen asti uskon että jokainen ihminen on kiva ansaitsee kurnau!:n niin minäkin saan hymyjä jatkossa.


No sanotaanko näin et mua ainakin vituttaa suunnattomasti kaikki über-empatioissa olevat "kaverit" jotka tulee dj-koppiin jotain jutusteleen kesken setin. Yleensä lavalla kuitenkin menee ihan helvetisti johtoja, joita ei oo teipattu lattiaan ja siel on kuitenkin niin kallista tavaraa, ettei sinne viittis kauheesti ylimääräsiä ihmisiä ottaa heilumaan.
Jone

Posts: 8,258

#87 • • Edited Jone Archibald Haddock

JussiS:
---
linnu:
Mua toki saa valistaa vaikka esimerkillä siitä mitä kuosinen MULCCU! on tehnyt ja siten huonosti käyttäytynyt niin saatan mielipidettäni vaihtaa.
Mutta siihen asti uskon että jokainen ihminen on kiva ansaitsee kurnau!:n niin minäkin saan hymyjä jatkossa.

---

No sanotaanko näin et mua ainakin vituttaa suunnattomasti kaikki über-empatioissa olevat "kaverit" jotka tulee dj-koppiin jotain jutusteleen kesken setin. Yleensä lavalla kuitenkin menee ihan helvetisti johtoja, joita ei oo teipattu lattiaan ja siel on kuitenkin niin kallista tavaraa, ettei sinne viittis kauheesti ylimääräsiä ihmisiä ottaa heilumaan.



Yksi tällainen dj:n "kaveri" paineli tosiaan viime Säteissä dekoaidan läpi ja rumpusettiä + paikalleen asetettua mikrofonia tönien juttelemaan Neonin kanssa. Yllättäen Neon ei ilmeisesti edes tuntenut koko jätkää ja vaikka olisikin tuntenut, niin eipä ainakaan ollut huomiosta kauhean otettu, vaan ihan tsägällä satuin olemaan siinä lähellä että ko. "harmiton veijari" saatiin poistettua mestoilta (5min tästä ja vasta järjestysmiehet haetettuani) ylipäätään ilman, että esimerkiksi taloudellista vahinkoa pääsi juurikaan käymään. Siinä sit saatiin Nenna-Pasin kanssa teippailla dekoaitaa uusiksi jonkinlaiseen kuosiin ja kylläpä vitutti.

Mut hei, enhän mä tehnyt sille sankarille sylkitestiä (muuta kuin mitä nyt sain ilmaisen suihkun samalla kun jäbä selitti vuolaaasti "I'm a [kansalaisuus], you know. Dj Neon, Tony, is my friend. I can be here if I want to."), joten en tietenkään saa sanoa että se jätkä oli selvästi vetänyt enemmän kuin oman osansa illan tarjolla olleista huumausaineista.

-

En tietenkään myöskään voi sanoa, että uudenvuoden Rushit keskeytettiin poliisin toimesta öyskien takia, koska virallinen syyhän on "liian vähäiset järjestysmiehet" ja itseasiassa öyskistähän ei teidän mukaanne seuraa vahinkoa kenellekkään muulle kuin sille yhdelle henkilölle, joka ne onnistuu "ihan vahingossa" (eikä suinkaan "täysin omaa tyhmyyttään") vetämään.

Luonnollisesti on myöskin täysin kohtuutonta väittää, että olemme päässeet Annen kanssa todistamaan Helsingin Käräjäoikeudessa pahoinpitelystä, jolla oli tekemistä joidenkin sankareiden laittomiin substansseihin liittyvistä pienistä perheneuvotteluista, joissa käytettiin apuna käsiä, jalkoja ja varmuuden vuoksi myös arviolta nelikymmensenttistä metallista esinettä.

Myöskään ne muutamat henkilöt, joiden tuuperruttua lattialle yhtäkkiä olen muiden kanssabilettäjien kanssa joutunut kutsumaan paikalle henkilökuntaa ja ambulansseja ja roudailemaan käsiinkuolevan oloisia ihmisiä ympäriinsä eivät tietenkään ole vaikuttaneet kenenkään muun bilekokemukseen millään tavalla. Olishan se nyt liioiteltua sanoa, että ilta ei olis voinut pahemmin mennä pilalle vaikka olis saanut esim. turpaansa.

...ja hei, pitäähän mun nyt ymmärtää et ihmiset on skutsissa ollessaan tosi ystävällisiä ja siten on täysin luonnollista, että sama heppu pyytää mut 30sek välein ottamaan kuvan milloin kenenkäkin ystävänsä kanssa ja jatkaa tätä toistakymmentä kertaa putkeen. On myöskin täysin luonnollista ettei tällainen veijari omasta olotilastaan johtuen mitenkään aisti pahastumistani tästä vaan jatkaa, jatkaa ja jatkaa kuin mainoksen Duracell-pupu vaikka kuinka koittaisin vähän vihjailla et voisin kyl mielelläni kuvaa muitakin välillä.

Täysin kohtuuton olen myöskin tehdessäni täysin hatustavedettyjä aasinsiltoja bileissä ilmenneiden raiskausyritysten ja tiettyjen laittomien substanssien välille. Huumeveikot on kato lepposia, ei ne koskaan koita ottaa ketään väkisin.

Shall I continue or did I get through?

-

Tästä huolimatta tässä keskustelussa ei nyt ollut tarkoitus lähteä erityisesti moralisoimaan vaihtoehtoisten päihteiden käyttäjiä, vaan tarkoitus oli tunnustaa se että tällä hetkellä järjestyshäiriöiden määrä on jotain muuta kuin sen tulisi olla ja että asialle pitäisi tehdä jotain. Mun ylläoleviin ja lukuisiin muihin havaintoihin pohjautuen suurin osa niistä vakavista järjestyshäiriöistä vaan liittyy kummasti liittyy huumausaineisiin tavalla tai toiselle. Kuten sanottua, muistakin asioista johtuvaa häiriökäyttäytymistä on ja ei, mä en koita väittää etteivät humalaiset ihmiset sitten aiheuttaisi mitään häiriötä.
Lucky-13th

Posts: 383

#88 • • Lucky-13th
Joo ja jokainen voi sit kelata KAIKKI viimeisen vuoden bileet päässään läpi ja kirjoittaa tänne kaikki bongatut överitapaukset överireporttii:
Bileiden teeman (polkka,kiksu,psyke ym), Kansallisuuden, Sukupuolen, käytetyt päihteet/huumeet, sekoilut, ja yleiset järjestyshäiriöpisteet asteikolla 1-10 kymppi= bileet jouduttiin lopettamaan ja 1=haittasi korkeintaan ko överitapausta.
pitäiskö tehä tämmöinen overibongaus topikki?

--
I´ve made up my mind, don´t confuse me with the facts!

Jone

Posts: 8,258

#89 • • Jone Archibald Haddock

Njah:
Joo ja jokainen voi sit kelata KAIKKI viimeisen vuoden bileet päässään läpi ja kirjoittaa tänne kaikki bongatut överitapaukset överireporttii:
Bileiden teeman (polkka,kiksu,psyke ym), Kansallisuuden, Sukupuolen, käytetyt päihteet/huumeet, sekoilut, ja yleiset järjestyshäiriöpisteet asteikolla 1-10 kymppi= bileet jouduttiin lopettamaan ja 1=haittasi korkeintaan ko överitapausta.
pitäiskö tehä tämmöinen overibongaus topikki?



Please die.
-P

Posts: 4,972

#90 • • -P

Njah:
Joo ja jokainen voi sit kelata KAIKKI viimeisen vuoden bileet päässään läpi ja kirjoittaa tänne kaikki bongatut överitapaukset överireporttii:
Bileiden teeman (polkka,kiksu,psyke ym), Kansallisuuden, Sukupuolen, käytetyt päihteet/huumeet, sekoilut, ja yleiset järjestyshäiriöpisteet asteikolla 1-10 kymppi= bileet jouduttiin lopettamaan ja 1=haittasi korkeintaan ko överitapausta.
pitäiskö tehä tämmöinen overibongaus topikki?



onko tämä olevinaan jokin paskakin trolli vai lähes puhdasta tyhmyyttä?

--
Sota on Rauhaa, Vapaus on Orjuutta, Tietämättömyys on Voimaa -George Orwell

[Nuclear]

Posts: 5,855

#91 • • Edited [Nuclear] el aprendiz

Jone:
Please die.


Täs on tän topikin paras, tai ainakin omaan huumoriin hauskin viesti. Kiitos. :D

edit: typo

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

Lucky-13th

Posts: 383

#92 • • Lucky-13th
öö, sori mut missä meni pieleen? mikset haluu nähä överibongaus topikkii? ja miten niin se ois typerää kirjottaa listaa överitapauksista, esim ihan vaan selventämään tämänkin topikin ristiriitoja.

--
I´ve made up my mind, don´t confuse me with the facts!

sielu hänkin

Posts: 343

#93 • • Edited sielu hänkin Psykehoitsu. Team Rekkalesbot. ViherPirkko-linnu.
Mulle tuli mieleen että oiskohan tässä myös toki kaupunkikohtainen ero.
Ruotsin Tukholmaa ja Göteboria verratessa ero on ainakin aivan järkyttävä ero. Hekilökohtaisesti Göteborin meno oli paljon mukavampaa kuin Tukholman melko raadollinen ja hyvinkin pelottava yöelämä. Göteborissa pystyi yöllä kävelemään himaan mutta Tukholmassa yöllä yksinäinen nainen saa matkustaa puoleenhintaan taksissa.. En nyt tällä koita sanoa lällällää! ja disdis pääkaupunkia kohtaan.

Ystäväni tuossa uudenvuoden Rush tapahtumasta toi terveisiä että meininki oli ollut hyvin tervehenkistä vierestä katseltavaa. Lakkaa ja Tequilaa samaan shottiin. Mikä ihme se siinä on että jengiä kannetaan ulos sen jälkeen.. Kyllä silloin tuli pyöriteltyä päätä ja nostettua heristävä sormi.

Kotikaupungistani en muista kuin yhdellä kädellä uloskantoja tapahtuneen, mutta toki myös tänävuonna, ainakin kuulemani mukaan Cr goes Hard tapahtumasta viimeksi. Muuten en kyllä Locoissa tai muissa tapahtumissa olleen mitään hirveempiä uloskantoja tai raiskausyrityksiä. Voi toki olla että olen vain kovin sinisilmäinen...

edit: hard ei hadr

--
*tirsk* *tirsk* *tirsk* *tirsk* *tirsk*

Avatar
#94 • • sakk303 Guest
joo mä oon kanssa miettinyt et miks mul on ollut aina kivempaa tampereella, niin normibaareissa kuin bileissäkin - noin yleisesti ottaen.
anthocyan

Posts: 1,511

#95 • • anthocyan Kohti valoa...
Pirun hyvä keskustelun aihe Jone! *aplodit* *hali* Tarttis kyl todellakin tehdä jotain! Oon täysin samaa mieltä Jonen kaa. Jokainen lukekoon Jonen postauksen ja menköön itseensä! Valitettavasti en osaa muuta sanoa... Toivottavsti kakki vaan osaisivat jatkossa käyttäytyä paremmin.

--
"If we open a quarrel between the past and the present, we shall find that we have lost the future." -Winston Churchill-

Hotblood

Posts: 387

#96 • • Hotblood
Jonen vuodatukseen annan vielä vastineen samalla palaten ruotuun ja keskustelemaan tiukasti topicin aiheesta.

Olen samaa mieltä et öyskät on aina ihan omaa typeryyttä niitä harvoja tapauksia lukuunottamatta jolloin lasiin on salaa laitettu lakkaa raiskaustarkoituksessa tms. (juuri alhaisempaa tekoa en keksi). Silti harvoin öyskien takia bileet keskeytetään (onko uudenvuoden Rushien lisäksi muita?). Eipä poliisin kutsuminen paikalla öyskien sattuessa ees oikein palvele mitään tarkoitusta jos ei epäillä et joku on laittanut lasiin jotain tms. (eiks tällaista väitetty uutenavuotena vaikka toistakin tietoa asiasta sit tuli?).

Se että öyskääjä on "käsiiin kuolevan oloinen" on ihan eri asia kuin et oikeesti kuolis käsiin. Yleensä lanssikin on vaan varmistelua näissä tilanteissa. Maallikosta tietysti moni asia näyttää pahemmalta kuin on.

Ja yhtälailla kannetaan viinan takia monta ihmistä ulos ravintolasta joka ilta ja soitetaan ambulansseja. Jos on tyhmä eikä tiedä rajojaan niin ei tiedä rajojaan, aine kuin aine siinä tapauksessa aiheuttaa ongelmia.

Se että öyskien näkeminen pilaa bileet yhtä pahasti kuin turpaan saaminen lienee henkilökohtainen näkemys, en ole ainakaan kuullut kovin monen muun ottavan tollasta ihan yhtä rankasti... Sä Jone varmaan kyl ehkä noita kohtaat enemmän kuin keskivertobilettäjä (joka ei tamppamiseltaan huomaa ees mitä muualla tapahtuu) käydessäsi niin monissa kemuissa, kuvatessa suht tolkuissaan olevana ja silmien skannatessa jatkuvasti uusia kuvauskohteita. Kukaan ei kuitenkaan ole pyytänyt sua ryhtymään öyskääjien suojelusenkeliksi jos se on noin raskasta...

Kaikenlaisia riivaajia (oli sit kuvien vinkujia tai portsarin "parhaita kavereita" kyselyiässä ("Paljo sä nostat penkistä?" "Paljo sä tienaat näistä hommista?" "Eiks vituta olla selvinpäin täällä?")) riittää aina kun jengi on sekaisin, oli sit viinasta tai huumeista, en ole itse kokenut tossa olevan mitään erityistä eroa.

Ja keskiverto viihdekäyttäjä tuskin selvittelee kuosibisneksiään väkivalloin, eiköhän tossa oo kyseessä aikamoinen poikkeus. Ja jälleen kerran, kyllä Kannelmäen kuppilassa selviteltiin nyrkein kaljavelkojakin ihan ravintolan tuotteiden voimalla.

En siis edelleenkään puolustele öyskäämistä, musta vaan tuntuu että jos kuosit nostetaan ongelmien pääaiheuttajaksi niin mennään metsään eikä ratkaisua lisääntyneiden järjestyshäiriöiden ongelmaan sieltä löydy. Aiheuttavat toki oman osansa ongelmista mut se osa ei mun näkemyksen mukaan ole leijonanosa.

Itse uskon et ongelmat johtuu yleisestä tapojen turmelluksesta joka on aikamme tunnusmerkki (*nauru*) ja tosiaan siitä että konemusiikista on tullut enemmän mainstreamia jolloin bileisiin tulee uutta porukkaa nopeasti ja muutenkin kuin skeneen jo vihkiytyneiden kavereiden kautta jotka opastavat oikeille tavoille.

Näkisin yhtenä ratkaisuna tiukemman sosiaalisen kontrollin ja sen et ihmiset puuttuis näihin perseen puristeluihin muutenkin kuin vaan "vaihtamalla paikkaa". Menkää sanomaan et se ei oo sopivaa tai jos ei pokka riitä itellä niin suoraan järkkärit paikalle. Mimmit älkää hyväksykö moista toimintaa vaan menkää sanomaan portsareille. Samoin tulee menetellä riidan haastamisen kanssa. Kyllä tuttua naamaa, klubin vakioasiakasta uskotaan tollasessa tilanteessa (ainakin toivon et riidan haastajat on yleensä näitä "ei niin paljon bilettäneitä" eikä mitään hc-skeneihmisiä) ja tarpeeks monta kertaa kun sama kaveri hämmentää bileissä niin ei ole sit enää asiaa ollenkaan. Portsarit ei voi kaikkia näitä tilanteita nähdä eikä näin ollen laittaa kaverin naamaa muistiin.

Öyskät ehkä vähenevät kun katsotaan vähän enemmän kavereiden perään eikä anneta n00bien omin päin säätää noiden kanssa. Tolla ei tietenkään kaikkia ehkäistä, valitettavasti löytyy aina niitä jotka antavat (tai todennäköisemmin tietty myyvät) vastuuttomasti kamaa kokemattomalle ja jättävät oman onnensa nojaan *eiei*

Sama homma pätee jurrihölmöilyyn osittain, kyl siinäkin voi kattoa kaverin perään ja koittaa vähän rajoittaa sitä kaljan kiskomista jos henkikö ite ei enää tajua omaa kuntoaan. Parhaiten tuttu kaveri saa viestin perille tollasessa tilanteessa. Ja kyllä ne känniapinatkin porttarin saa bileisiin kun tekee jotain tarpeeks tyhmää tai hölmöilee kevyemmin useamman kerran putkeen kunhan vaan portsaria tiedotetaan noista hölmöilyistä.

--
"Mieluummin kadun tekemiäni asioita kuin tekemättä jättämisiä. En juurikaan kadu."

Jammailija

Posts: 3,224

#97 • • Jammailija d a n c e m a c h i n e s

Hotblood:
-clips-


Hemmetin hyvin sanottu.*piis*

--
Näkemys yksilöstä oli se, että tällä ei ole pysyvää minää ja se kaipaa jonkinlaista pysyvää onnea, turvaa ja vakautta ja on alituisesti tarkoituksettoman toimelias...

Hotblood

Posts: 387

#98 • • Hotblood

Jammailija:
---
Hotblood:
-clips-

---

Hemmetin hyvin sanottu.*piis*



*jiihaa* Ainaki joku jakso lukea ton vuodatuksen *nauru*

--
"Mieluummin kadun tekemiäni asioita kuin tekemättä jättämisiä. En juurikaan kadu."

Jone

Posts: 8,258

#99 • • Jone Archibald Haddock

Hotblood:
Silti harvoin öyskien takia bileet keskeytetään (onko uudenvuoden Rushien lisäksi muita?).



Itseasiassa mulla on mielikuva, että Rushit ei olleet ainoat. En tosin pysty vahvistamaan tota millään, koska en saa päähäni mistä ko. kuva on lähtöisin - joten toistaiseksi kyse on ihan mutu-pohjaisesta jutusta.

Hotblood:
Se että öyskääjä on "käsiiin kuolevan oloinen" on ihan eri asia kuin et oikeesti kuolis käsiin. Yleensä lanssikin on vaan varmistelua näissä tilanteissa. Maallikosta tietysti moni asia näyttää pahemmalta kuin on.



Hyvin paljon mahdollista, mutta miten "käsiin kuolevan oloiseen" henkilöön sitten pitäisi suhtautua ellei juuri sellaisena? Ylireagointi on mun mielestäni tollaisessa tilanteessa kuitenkin huomattavan paljon turvallisempi vaihtoehto kuin asiaan vähätellen suhtautuminen, jolla taas saattaa olla hyvin traagiset seuraukset.

Hotblood:
Ja yhtälailla kannetaan viinan takia monta ihmistä ulos ravintolasta joka ilta ja soitetaan ambulansseja.



Vähän yli neljässä vuodessa ei ole tullut vastaan ensimmäistäkään sellaista tapausta bileissä, enkä itseasiassa muista eläessäni edes kuulleeni, että jostain "normiraflastakaan" olisi kukaan lähtenyt lanssilla viinan takia. Varmaan sitäkin kyllä tapahtuu, mutta tohon samaan neljään vuoteen mahtuu parikymmentä tapausta, joissa muistan jonkun lähteneen lanssilla muiden aineiden takia.

Hotblood:
Jos on tyhmä eikä tiedä rajojaan niin ei tiedä rajojaan, aine kuin aine siinä tapauksessa aiheuttaa ongelmia.



Olen tismalleen samaa mieltä, mutta....

Jone:
Edelleen, et varmaan kiistäne että on paskempi annostella itselleen sopivaa annostusta aineesta, josta omat ensimmäiset kokemukset ovat usein varsin tuoreita ja jonka vaikutuksista ollaan eri mieltä jopa asiantuntijatasolla?



Hotblood:
Se että öyskien näkeminen pilaa bileet yhtä pahasti kuin turpaan saaminen lienee henkilökohtainen näkemys, en ole ainakaan kuullut kovin monen muun ottavan tollasta ihan yhtä rankasti...



Henkilökohtainen näkemys? No mitäpä muutakaan. Kyse ei kuitenkaan ollut öyskien näkemisestä, vaan näiden "käsiin kuolevan oloisten" ihmisten auttamisprosessista, jonka mä koen henkisesti sen verran raskaaksi, että siihen verrattuna turpaan ottaminen on suorastaan ratkiriemukasta touhua. Mä en nyt koita hakea mitään sankari-pisteitä tässä, mutta mun mielestäni on kunkin meistä velvollisuus auttaa toinen toisiamme kuin toinen apua kaipaa täysin siitä huolimatta kuinka paljon avun tarvitsijan oma vika hänen tilansa on ja kuinka paljon auttamaan kykenevää henkilöä asia vituttaisi.

Hotblood:
Sä Jone varmaan kyl ehkä noita kohtaat enemmän kuin keskivertobilettäjä (joka ei tamppamiseltaan huomaa ees mitä muualla tapahtuu) käydessäsi niin monissa kemuissa, kuvatessa suht tolkuissaan olevana ja silmien skannatessa jatkuvasti uusia kuvauskohteita.



Aika hyvin analysoitu. En ollut edes itse ajatellut asiaa noin, mutta todellakin paljon mahdollista. Saatanhan mäkin olla joskus aika huppelissakin, mutta pääsääntöisesti oon kuitenkin bileissä kuvaamassa ja siitä johtuen kierrän varmaan enemmän ympäriinsä mm. yleisön joukossa kuin keskivertobilettäjä ja silmäilen ympäristöäni tarkemmin.

Hotblood:
Kukaan ei kuitenkaan ole pyytänyt sua ryhtymään öyskääjien suojelusenkeliksi jos se on noin raskasta...



Koetko ton olevan sellainen homma, että siihen joku tulee pyytämään tai että joku siihen pyytää päästä? Kyllä, se on raskasta joka helvetin kerta. Ei, en aio vastaisuudessakaan kääntää päätäni ja mennä baaritiskille kunnes muut ovat selvittäneet "sotkun."

Hotblood:
Kaikenlaisia riivaajia (oli sit kuvien vinkujia tai portsarin "parhaita kavereita" kyselyiässä ("Paljo sä nostat penkistä?" "Paljo sä tienaat näistä hommista?" "Eiks vituta olla selvinpäin täällä?")) riittää aina kun jengi on sekaisin, oli sit viinasta tai huumeista, en ole itse kokenut tossa olevan mitään erityistä eroa.



Jea, humalaiset voivat myös olla todella raskaita. Kuitenkin mä olen henkilökohtaisella tasolla kokenut, että varsinkaan naksuiilimadoista ja niiden joskus hyvinkin ylitsevuotavasta seurallisuudesta ei pääse eroon kuin kirveellä ja sitä en sentään viitsis lähteä käyttämään. (Ennenkuin joku sanoo, että mistä sitä nyt erottaa kuka on mitä vetänyt, niin älkää nyt edes viitsikö. Siihen ei todellakaan tarvita Sherlock Holmesia ja Watsonia.)

Hotblood:
Ja keskiverto viihdekäyttäjä tuskin selvittelee kuosibisneksiään väkivalloin, eiköhän tossa oo kyseessä aikamoinen poikkeus. Ja jälleen kerran, kyllä Kannelmäen kuppilassa selviteltiin nyrkein kaljavelkojakin ihan ravintolan tuotteiden voimalla.



Näin varmastikin on. Luuletko kuitenkaan, että mua erityisesti kiinnostaa onko kyseessä viihdekäyttäjä, diileri vai banaaninkasvattaja siinä vaiheessa kun tiedän, että douppijuttujen takia sain mennä avovaimoni kanssa todistamaan jääkaappipakastimen kokoisia kundeja vastaan oikeuteen sakon uhalla?

Hotblood:
En siis edelleenkään puolustele öyskäämistä, musta vaan tuntuu että jos kuosit nostetaan ongelmien pääaiheuttajaksi niin mennään metsään eikä ratkaisua lisääntyneiden järjestyshäiriöiden ongelmaan sieltä löydy. Aiheuttavat toki oman osansa ongelmista mut se osa ei mun näkemyksen mukaan ole leijonanosa.



Siitä oon tismalleen samaa mieltä, että huumausaineiden käyttäjiä demonisoimalla ja tätä koko järjestyshäiriö-asiaa ainoastaan huumausainenäkökannasta käsittelemällä ei päästä pitkälle. Mun mielestä sekin aspekti tulee kuitenkin käsitellä ja mua ihka oikeasti harmittaa sellainen "denial" asian suhteen, jota joissain täällä olevissa viesteissä on aistittavissa. Olis siis kliffaa jos nyt myönnettäis, että douppaaminen bileissä aiheuttaa monella tavalla ja tasolla erilaisia ongelmia. Sen jälkeen voitais vaikka käsitellä jotain muuta, johon itseasiassa IMO ansiokkaasti pääsetkin tän kirjoituksesi loppupuolella.

Hotblood:
Näkisin yhtenä ratkaisuna tiukemman sosiaalisen kontrollin ja sen et ihmiset puuttuis näihin perseen puristeluihin muutenkin kuin vaan "vaihtamalla paikkaa". Menkää sanomaan et se ei oo sopivaa tai jos ei pokka riitä itellä niin suoraan järkkärit paikalle. Mimmit älkää hyväksykö moista toimintaa vaan menkää sanomaan portsareille. Samoin tulee menetellä riidan haastamisen kanssa. Kyllä tuttua naamaa, klubin vakioasiakasta uskotaan tollasessa tilanteessa (ainakin toivon et riidan haastajat on yleensä näitä "ei niin paljon bilettäneitä" eikä mitään hc-skeneihmisiä) ja tarpeeks monta kertaa kun sama kaveri hämmentää bileissä niin ei ole sit enää asiaa ollenkaan. Portsarit ei voi kaikkia näitä tilanteita nähdä eikä näin ollen laittaa kaverin naamaa muistiin.



Kannatan tätä mitä lämpimimmin. Ei siinä oikeasti ole mitään vasikoinnin tai muun negatiivisen makua jos menee huomauttamaan häiritsevästi käyttäytyvästä ihmisestä niille henkilöille, joiden työnä on valvoa että voidaan pitää kivaa ilman häiriköintiä. Jos jokainen meistä aktivoituisi tämän verran, niin uskoisi häiriökäyttäytymisen vähenevän jo siksikin, että siitä vastuussa olevien tahojen tulisi itsekin ymmärtää tehneensä jotain epätoivottua jos kerran järjestysmiesten kanssa tekemisiin joutuvat.

Hotblood:
Öyskät ehkä vähenevät kun katsotaan vähän enemmän kavereiden perään eikä anneta n00bien omin päin säätää noiden kanssa. Tolla ei tietenkään kaikkia ehkäistä, valitettavasti löytyy aina niitä jotka antavat (tai todennäköisemmin tietty myyvät) vastuuttomasti kamaa kokemattomalle ja jättävät oman onnensa nojaan *eiei*



Tästäkin oon aivan samaa mieltä. Korostaisin ettei n00bien kaverien sitten myöskään kannata kuvitella olevansa mitään apteekkareita ja antaa "absoluuttisia totuuksia" ohjeiksi aineista, joista omakin tietopohja on mitä todennäköisimmin kuitenkin melkoisen pieni.

Hotblood:
Sama homma pätee jurrihölmöilyyn osittain, kyl siinäkin voi kattoa kaverin perään ja koittaa vähän rajoittaa sitä kaljan kiskomista jos henkikö ite ei enää tajua omaa kuntoaan. Parhaiten tuttu kaveri saa viestin perille tollasessa tilanteessa. Ja kyllä ne känniapinatkin porttarin saa bileisiin kun tekee jotain tarpeeks tyhmää tai hölmöilee kevyemmin useamman kerran putkeen kunhan vaan portsaria tiedotetaan noista hölmöilyistä.



Tämäkin pitää paikkansa. Itseasiassa Säteissä törmään melkeinpä aina yhteen sälliin (jonka nimeä en koskaan muista), joka ensimmäiseksi nähdessään kailottaa lujaa et "Jone, älä juo enää." Tämä siitä huolimatta olen sitten juonut mitään tai ei. Kyseessä on huumoripitoinen pläjäys pohjimmiltaan, mutta kyllä se sen verran hävettää, että jos on pohjia alla niin eipä yleensä tule kauheasti enempää juotua. *nauru*
ville

Posts: 3,780

#100 • • ville olen oikeasti ujo

Jone:
Olet melkeinpä oikeassa, nimittäin tästä ryhmästä heti seuraava ovat känniset idiootit (joihin toisinaan itsekin kuulun ja mulle voisi siitä joskus ovea näyttää, öhöm). Asiaa suhteellisen läheltä jo pidempään seuranneena väitän kuitenkin edelleen huomattavissa määrin suurimman osan erityisesti vakavammista järjestyshäiriöistä tapahtuvan sellaisten henkilöiden toimesta, joilla on elimistössään jotain muuta(kin) kuin alkoholia.



Kyllä mä kans allekirjottaisin tän ja vieläpä niin, että tuo muu aine on yleensä sellainen, joka nostaa itsetuntua ja pätemisen tarvetta. Käytännössä puhtaan amfetamiinistä, jota suomessa kulutetaan poikkeuksellisen paljon. (tietysti riehujilla on varmasti lähes aina myös alkoholia veressä).

Joskus viimekesänä tuli jauhettua ulostetta vanhan psykeparran kanssa. Hän kertoi, että psykebileissä on lisääntynyt kolan käyttö harmittavan paljon ja tämä on aiheuttanut järjestyshäiriöitä yhä enenevissä määrin. Eli kokonaisuutena ei puhuta vain hard genren bileistä, vaan koko skenestä, jossa (hallitsemattomien) käyttäjien määrä näyttää kasvavan.

Henk koht peräänkuuluttaisin ns valvovaa silmää. Esimerkiksi Illusions klubin "sisääntulotarkistus" ja pokejen vahva läsnäolo itse bileissä varmasti hillitsee riehumishalua. Henk. koht. en kyllä tuollaisia tarkastuksia juuri kannata, mutta pokejen selvempi näkyminen ja järjestyshäiriöihin puuttuminen olisi vain hyvä asia.

Jokatapauksessa häiriöitä on bileissä sen verran vähän, että itse en puhuisi kovin suuresta ongelmasta, vaikkakin onhan jokainen tappelu täysin turha ja fiiliksiä laskeva.