Sinza, 2.1.2007 18:16:
Tietämätön kysyy ensiasuntonsa ostaneilta _pariskunnilta_, kuinka asiat oikein hoidetaan? Onko kauppakirjassa että toinen omistaa puolet ja toinen puolet? Onko kummallakin oma laina, vai maksatteko puoliksi yhteistä isoa lainaa? Mitäs siinä tapauksessa jos tiet eroavat?
Nimim. ensiasunnon ostoa harkitseva
<lunttaa meiän kauppakirjasta, päiväys 30.5.2005> Kun asunto ostetaan yhdessä, kauppakirjaan tulee kohtaan "Ostajat" kummankin nimi ja sotu. Kauppakirjan missään kohdassa ei eritellä, kuinka suuren osan asunnosta ja sen vastuista kukin ostaja omistaa/vastaa. Tai kuinka paljon kukin myyjä omisti/vastasi, kun me ostettiin kämppä pariskunnalta.
Me, niinkuin varmasti kaikki asunnon yhdessä ostavat, otettiin pankista yhteinen laina. Tämä siksi, että verottaja antaa asuntolainan korkovähennyksen vain niille pariskunnille, jotka ottavat yhteisen lainan. Vähennys oli n. 28% maksettujen korkojen kokonaismäärästä v. 2005 verotuksessa (laskutapa jollain lailla käsittämätön enkä mä tajua mitään ohjeista osoitteessa
www.vero.fi. Asuntolainan korkovähennys on joka tapauksessa yksi isoimmista, jonka yksityishenkilö voi saada verotuksessa ja siitä seuraava veronkevennys lieventää asunnonomistajan tuskaa huomattavasti!
Pankki avasi meille lainan takaisinmaksua varten tilin kummankin lainanottajan nimellä, ja tälle lainanlyhennystilille me sitten lapioidaan rahaa kerran kuussa. Pankkia ei mun mielestä kiinnosta, kuka sinne maksaa ja miten paljon, kunhan kuukausittainen lyhennyssumma ilmestyy sille tilille jotain kautta.
Oman etunsa vuoksi lainaa kannattaa juuri eron varalta lyhentää 50-50. Lehdistä olen lukenut kauhutarinoita siitä, kuinka tyhmät naiset ovat ostaneet asunnon puoliksi, mutta pienituloisempina ovat suostuneet miehen "rehtiin" ehdotukseen maksaa lainanlyhennykset kokonaan, jos nainen maksaa yhtiövastikkeen ja käy vähän ruokakaupassa. Eron tullessa naiset ovat tietenkin tyhjän päällä ja asunnottomia. Sen lisäksi että ovat tyhmiä
Avoliitosta erottaessa kumpikin osapuoli omistaa kaiken sen ja vain sen, mitä omistaa avoliiton päättyessä. Kuitit kannattaa siis ottaa talteen myös asuntolainan lyhennyksistä, kuten kaikista isoista hankinnoista muutenkin. Avioerossa omaisuus puolitetaan tasan, vaikka toinen ei olisi ostanut liittoon yhtään mitään, ellei ole älytty tehdä avioehtoa.