Kohti unelmakämppää, eli näin ostan / remontoin / sisustan asuntoa

1,944 posts, 98 pages, 1,209,813 views

Avatar
#981 • • Dorka Guest

ville, 4.12.2006 10:20:
IMO saisivat keskimäärin enemmän olla todellinen "high-class" lehti, nykyinen linja on about samanlainen kuin avotakalla ja (uudella) plazalla ja siten sitä samaa, mitä saa lukea kaikista paremmista lehdistä jatkuvalla syötöllä....


No tuohon en niin ota kantaa, kun en hirveästi ole katsellut Gloriaa tai mitään muitakaan lehtiä. Sen tosin olen huomannu et ei suomalaisilla sisustuslehdillä pahemin minulle ole mitään annettavaa, kun design josta itse pidän tuntuu olevan täysin kortilla noissa sisustuslehdssä.
ville

Posts: 3,780

#982 • • ville olen oikeasti ujo

Dorka, 4.12.2006 10:26:
No tuohon en niin ota kantaa, kun en hirveästi ole katsellut Gloriaa tai mitään muitakaan lehtiä. Sen tosin olen huomannu et ei suomalaisilla sisustuslehdillä pahemin minulle ole mitään annettavaa, kun design josta itse pidän tuntuu olevan täysin kortilla noissa sisustuslehdssä.



Ei se yksittäisinä tuotteina kortilla ole, päin vastoin moderneja yksittäisiä huonekaluja on noi lehdet pulollaan. Ongelman sen sijaan on, että harva diggaa sisustaa niin harvasti kuin sinä ja vielä harvemmalla on käytössä niin suurta tilaa kuin sulla. Tämä johtaa tilanteeseen jossa huonekalut on tiivimmässä ympäristössä ja variaatio yhden huoneen tuotteissa on snadisti suurempi.... siten kokonaisdesign on tosiaan aika erilaista kuin sulla.


Jos sulla on vinkkejä ulkomaisista hyvistä sisustuslehdistä niin mielelläni ottaisin vastaan. Kun on aktiivisesti tullut luettua suomalaisia sisustuslehtiä parisen vuotta, niin alkaa kieltämättä tulla olo, että jotain vaihtelua voisi ottaa. Ongelmana vaan on, että esim. jenkkiläiset "modernit" lehdet on usein pohjoismaalaiseen niukkuuteen verrattuna kaikkea muuta kuin moderneja ja sama vaivaa jossain määrin myös brittiläisiä lehtiä. Näitä lehtiä jos vertaa vaikka tanskalaiseen designiin 60-luvulta, niin oikea määritelmä olisi, että jenkkien moderni on samaa kuin euroopan kartalotyyli ... Ranskaa tai Saksaa en taas osaa, joten sinnepäin ei oikein voi lähteä. Toisessa ääripäässä saattaisi ehkä olla joku loft-lehti, mutta ne taas menee jo helposti niin överitehdashallijuttuihin, että ei sen takia oikein iske.
Kon-tiki

Posts: 1,936

#983 • • Kon-tiki The Unsinkable

ville,

vinkkejä ulkomaisista hyvistä sisustuslehdistä niin mielelläni ottaisin vastaan. (---) esim. jenkkiläiset "modernit" lehdet on usein pohjoismaalaiseen niukkuuteen verrattuna kaikkea muuta kuin moderneja ja sama vaivaa jossain määrin myös brittiläisiä lehtiä. Ranskaa tai Saksaa en taas osaa, joten sinnepäin ei oikein voi lähteä.



Joo jenkkilän sisustuslehdet on aivan hirveitä, ellen sitten ole sattunut missaamaan jotakin hyvää julkaisua sieltäpäin. Ruotsalaiset lehdet taas on enimmäkseen pikkusievää carllarssonistelua kesät talvet.

Mä osaan ranskaa ja olen senkielisiä lehtiä ostanutkin, mutta en lukeakseni vaan kuvien vuoksi. Italiaa osaan hyvin vähän, liian vähän jotta tajuaisin Italian sisustuslehdistä muuta kuin sen tärkeimmän, siis kuvat jälleen kerran. Omat resurssini eivät joka tapauksessa riitä tilailemaan kalusteita suoraan esim. Italiasta, joten ulkomaisia lehtiä katselen vain inspiraation hakemiseksi.

Sitten jos jossakin esim. mainoksessa on jokin todella fantastinen sisustusjuttu, menen nettiin valmistajan sivuille, joista useimmiten löytyy myös englanninkielinen versio. Netistä löytyy myös sanakirjoja, tietenkin.

Parhaat sisustuslehdet mielestäni ovat 1. Elle Decor Italia, 2. Marie Claire Maison (Ranska), 3. Elle Decor (Ranska). Akateemisesta saa.
embie

Posts: 531

#984 • • embie Shwoopsie poo
Livingetc on ainakin mun suosikki ulkomaisista + Sköna hem. Kotimaisista Deko tai Avotakka
Avatar
#986 • • Edited Dorka Guest

ville, 4.12.2006 11:19:
Ongelman sen sijaan on, että harva diggaa sisustaa niin harvasti kuin sinä ja vielä harvemmalla on käytössä niin suurta tilaa kuin sulla.



Tässä asiassa olen vahvasti eri mieltä, suurinosa kohteista sisustuslehdissä on suht isoja. Monesti paljon isompia kuin tämä oman rotanloukkuni (96.5m2), ongelma vain et näissä kohdissa yleensä asustaa sitten vanhempi pariskunta tai ihminen joka taas ei niin ole "tosi pelkistettyyn moderniin" tykästynyt vaan haetaan jotain modernia mut jotain vähän "klassisempaa" linjaa. Monesti mennään tosi vanhaan tyyliin joka ei niin nappaa.

...itse kävin kerran kaikki mahdolliset lehdet läpi (montakymmentä, itseasiassa kaikki mitä akateemisesta vain oli saatavilla) ja niin kuin aiemmin ollaan sanottu niin jenkkilehdet on kuraa, joskin sen jo osasi tietää kun jenkeissä on oma tyylinsä ollu aina - mistä ei tunnu diggaavan kun jenkit *nauru* - muissa taas on sit mitä on, jotain vanhaa kartanotyyliä yms.

En ole löytänyt ainuttakaan lehteä joka keskittyisi tosi moderniin pelkistettyyn linjaan - joten käytännössä kaikki ideat ja muut tulevat esitteistä. Duravitin esitteet ja erityisesti Weaver & Ducren valaisin"raamattu" yms. joskin tässä nyt pitää huomioida et monet WD:n kuvista on enemmän liiketiloihin / hotelleihin tehty, mutta siellä on detaili juttuja mistä saa pieniä vinkkejä. Duravitin suhteen niin se linja on hyvä, mutta ei kellään ole 20-30m2 kylppäriä missä on amme keskellä ja joku peili jossain ja siinä sit - joten mä oon hakenu sitä fiilistä, mutta pehmennettynä.

Samoin suurinosa kylppärin suhteen olevasta designista ei ole edes laillisia suomessa. Esim kylpytiloissa PITÄÄ olla kaato, joka monissa esitteiden kuvissa ei ole - tai sitten eivät ole käytännöllisiä esim. puuritilät lattialla, ei kestä kauaan kun ne on homeessa yms. vaikka kieltämättä ovat esitteissä hemmetin hienon näköisiä.

Se miten itse lähden liikkeelle näissä suunnitteluissa on et ensin luodaan päässä suurinpiirtein minkätyyppinen designi halutaan, jaetaan kämppä pakollisiin toiminnallisiin osiin eli keittiö, kylppäri ja muu alue (makkari, olohuone yms). Keittiön suhteen sen piirtää sitten tarkkaan keittiö asiantuntija, kun en tiedä mitä on mahdollista tehdä ja mitä ei mutta oman suurinpiirtein idean mukaan. Sama juttu kylppärin kanssa, tiedän suurinpiirtein mitä haetaan mutta en tiedä mitä on tarkkaan mahdollista tehdä.

Sitten kun vaihtoehdot ovat selvät niin käydään remppamiehen kanssa läpi et mitä voi tehdä ja mitä ei, tarkistetaan kaikki piirustukset ja muut. Remppamies hoitaa luvat jos tarvitaan ja muutenkin tietää voiko esim. sähkötauluja siirtää yms. joten näistä minun ei tarvitse tietää erikseen kaikkea. Voin siis vain keskittyä siihen omaan visioon miten näen kämpäen ja yrittää toteuttaa se sen mukaan.

Joskin tässä on monta muttaa:

a) ilman hyvää keittiösuunnittelijaa tämä ei onnistu.
b) ilman hyvää kylppärisuunnittelijaa ei onnistu.
c) tärkeintä on sitten remppamies, koska sen pitää tietää "kaiken" eri materiaaleista, mitä saa tehdä ja mitä ei. Kokonaisuus on tästä aivan kokonaan kiinni, koska se on myös henkilö joka järjestää kaikki lasijutut ja muut omien kontaktien kautta.

...jos nuo osa-alueet eivät toimisi niin en suoraan sanottuna saisi mitään aikaiseksi. Suurinosa remppamiehistä tekee täyttä paskaa, ei osaa neuvoa asiakkaita ja vielä pahinta - tekee laittomia "virityksiä". Itselläni on aina ollut vahva vaisto ja visio mitä haen, mutta oma kämppäni eikä tuleva "vieraskämpän" remppa onnistuisi ilman näitä "apuvoimiani".

Se on se mikä erottaa ammattilaisen ja "duunarin"... yleensä remppamies tekee mitä käsketään, harvempi kyseenalaistaa asiakasta tai edes tekee sitä kunnolla - pääasia et saa rahat asiakkailta ja se on siinä... ja vielä harvemmalla duunarilla on hyvä visuaalinen silmä.

...ja sitten tullaan rahaan, kyllä tämä maksaa. Joskin vaikka maksat paljon niin ei se tarkoita et saat hyvää - kaikki riippuu kontakteista ja ne joita käytän on minulla 101% luottamus. Muuten tämä ei onnistuisi eikä toimisi.
Epailija

Posts: 5,636

#987 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Dorka, 9.12.2006 02:04:
Tässä asiassa olen vahvasti eri mieltä, suurinosa kohteista sisustuslehdissä on suht isoja.



Tuo nyt on vähän sama kuin väittäisi muskeliautojen olevan yleisiä, koska V8:n sivuilla ei Toyotoita hirveästi esitellä. Väitän ihan vakavalla naamalla, että selvällä vähemmistöllä on käytettävissään yli 40 m^2 per taloudessa asuva henkilö. Sisustuslehdissä esitellään niitä harvoja varakkaiden ihmisten isoja kämppiä juuri sen takia, että harva vaikuttuu mistään tiiviisti pakatusta kerrostalukaksiosta, jollaisessa he itsekin tuurilla asuvat.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Avatar
#988 • • Dorka Guest

Epailija, 9.12.2006 23:42:
Sisustuslehdissä esitellään niitä harvoja varakkaiden ihmisten isoja kämppiä juuri sen takia, että harva vaikuttuu mistään tiiviisti pakatusta kerrostalukaksiosta, jollaisessa he itsekin tuurilla asuvat.


Juu, en väittänytkään että ihmisillä olisi näin suuria kämppiä vaan et suurinosa kohteista SISUSTUS lehdissä ovat isoja, mutta tästä tilasta huolimatta ei niissä ole sellaista designia mitä itse haen tai haluan nähdä.
ville

Posts: 3,780

#989 • • ville olen oikeasti ujo

Dorka, 9.12.2006 02:04:
Tässä asiassa olen vahvasti eri mieltä, suurinosa kohteista sisustuslehdissä on suht isoja. Monesti paljon isompia kuin tämä oman rotanloukkuni (96.5m2), ongelma vain et näissä kohdissa yleensä asustaa sitten vanhempi pariskunta tai ihminen joka taas ei niin ole "tosi pelkistettyyn moderniin" tykästynyt vaan haetaan jotain modernia mut jotain vähän "klassisempaa" linjaa. Monesti mennään tosi vanhaan tyyliin joka ei niin nappaa.



Kirjotin epäselvästi, kun puhuin tilasta, puhuin sun olohuone/keittiö/duunitilasta, jossa on neliöitä aika runsaasti :)

Jos luet suomalaisia sisustuslehtiä, niin varmaan olet huomannut, että tällaisia suurempia tiloja ei niissä hirveästi ole. Asunnossa voi kyllä olla neliötä, mutta ne jakautuu viiteen huoneeseen, saunaan, portaisiin, eteiseen jne jne. Jos jollakulla on tällaisia suuria tiloja, niin on yleensä enemmän tavaraa kuin sulla. Sun tyyli näyttää olevan mukavan väljä :)

Modernia linjaa näkyy aika pirun paljon, imo jossain määrin liikaa koska lähes kaikki esitellyt kämpät on tosi samanlaisia. Plaza, glorian koti, avotakka ja deco sisältää käytännössä joka numerossa sen "vakiomodernin" kodin, jossa sohvat on neliöitä, seinät valkoisia, lattia pähkinää ja katossa upotetut halogeenit. Suurin ero suhun on ehkä kontrastin hakeminen; monilla on modernien kalusteiden rinnalla esim vanha pöytä tai sitten "vanhaa" designiä, jolla haetaan pikkusen eloa sisustukseen.


Samoin suurinosa kylppärin suhteen olevasta designista ei ole edes laillisia suomessa. Esim kylpytiloissa PITÄÄ olla kaato, joka monissa esitteiden kuvissa ei ole - tai sitten eivät ole käytännöllisiä esim. puuritilät lattialla, ei kestä kauaan kun ne on homeessa yms. vaikka kieltämättä ovat esitteissä hemmetin hienon näköisiä.



Tää on kyllä suomessa jossain määrin ongelma. Lisäksi esim remonteissa monet taloyhtiöt eivät suostu virallisesti valitsemaan kuin tuotteita jotka on "standardoitu", jotta varaosia on saatavissa myös tulevaisuudessa. Siten kaikissa asunnoissa on se sama idon sekoittaja.... :(

Noi puuritilät on usein tiikkiä ja se ei kyllä helposti homehdu jos käytössä on lattialämmitys. Mutta kyllä sitä tosiaan pitää vähän hoitaa eli käytännössä öljytä.
Avatar
#990 • • cjet Guest
Mun pitäis remontoida mun olkkarin katto. Olen kelannut maalin alastippumisen takia paneloida katon uudelleen. Sais kerranki siistimmän ulkoasun ku sais upotettuu spotitki sinne. Jotain vaaleeta paneelii pitäis kai olla, mut kaikki frendit jotenki dissaa ajatusta paneloinnista. Tosin mä kyl viel jaksan uskoa että siihenkin vois löytyä ihan mageita ratkaisuja. Kun vaa sais aikaseks päästyä sinne rautakauppaan. *hymy*
Avatar
#991 • • Annakins Guest

cjet, 11.12.2006 12:34:
Mun pitäis remontoida mun olkkarin katto. Olen kelannut maalin alastippumisen takia paneloida katon uudelleen. Sais kerranki siistimmän ulkoasun ku sais upotettuu spotitki sinne. Jotain vaaleeta paneelii pitäis kai olla, mut kaikki frendit jotenki dissaa ajatusta paneloinnista. Tosin mä kyl viel jaksan uskoa että siihenkin vois löytyä ihan mageita ratkaisuja. Kun vaa sais aikaseks päästyä sinne rautakauppaan. *hymy*



Mä olin pari viikkoa sitten yhdessä kämpässä, jossa oli katto paneloitu ja se oli kyllä todella hyvän näköinen. Puu oli aika vaaleaa, mutta enemmän harmahtavaa kuin keltaista.
Avatar
#992 • • cjet Guest

Annakins, 11.12.2006 13:14:
---
cjet, 11.12.2006 12:34:
Mun pitäis remontoida mun olkkarin katto. Olen kelannut maalin alastippumisen takia paneloida katon uudelleen. Sais kerranki siistimmän ulkoasun ku sais upotettuu spotitki sinne. Jotain vaaleeta paneelii pitäis kai olla, mut kaikki frendit jotenki dissaa ajatusta paneloinnista. Tosin mä kyl viel jaksan uskoa että siihenkin vois löytyä ihan mageita ratkaisuja. Kun vaa sais aikaseks päästyä sinne rautakauppaan. *hymy*

---


Mä olin pari viikkoa sitten yhdessä kämpässä, jossa oli katto paneloitu ja se oli kyllä todella hyvän näköinen. Puu oli aika vaaleaa, mutta enemmän harmahtavaa kuin keltaista.



Juu sellasta vaaleaa puuta kelasinkin.. missä näkyis haaleesti puiden syyt läpi, silleen harmahtavasti. Ei mitää kiiltävää vaa sellasta mattamaista vaaleaa kattoon. Jos mul on iha oikee mielikuva. *hymy*
vaavu

Posts: 1,324

#993 • • vaavu vara-vana

cjet, 11.12.2006 13:21:
Juu sellasta vaaleaa puuta kelasinkin.. missä näkyis haaleesti puiden syyt läpi, silleen harmahtavasti. Ei mitää kiiltävää vaa sellasta mattamaista vaaleaa kattoon. Jos mul on iha oikee mielikuva. *hymy*



Mänty- tai koivupaneelia vaan, ja sen päälle vaaleanharmaaksi sävytettyä petsiä. Esim Paneeli-Ässää tai vastaavaa, sitä saa sekä himmeänä että puolihimmeänä.
ville

Posts: 3,780

#994 • • ville olen oikeasti ujo
No niin. Hiukan vajaa 2v sitten ostettiin asunto ja silloin jo asuntoesittelyssä meillä oli about visio siitä millainen kämpän pitäisi olla. Viimeviikolla saatiin hankittua vika ns pakko-ostos eli littunäyttö ikivanhan ja ruman eizon tilalle. Omalla tavallaan aika helpottava olo, kaikki olisi lopulta oman työn ja valintojen osalta valmista.

(tosin putkiremppa tulee ensi vuonna, mutta siihenkin on jo kaakelit valittu)

Finaalin kunniaksi otin kuvan työhuoneesta jossa toi näyttö ja eteisestä johon hommattiin joku aika sitten uusi matto ja rahi, sekä laitettiin poronpää seinälle, joka toimii avain/laukkutelineenä :)

Näyttää siis siltä, että tämän topicin terrorisointi massiivisilla kuvamäärillä on vihdoin ja viimein päättymässä (pl vessa ja vaatehuone josta varmaan tulee vielä kuvat) :D
Tanja K

Posts: 121

#995 • • Tanja K Ratakissat (RäYh)

cjet, 11.12.2006 12:34:
Mun pitäis remontoida mun olkkarin katto. Olen kelannut maalin alastippumisen takia paneloida katon uudelleen. Sais kerranki siistimmän ulkoasun ku sais upotettuu spotitki sinne. Jotain vaaleeta paneelii pitäis kai olla, mut kaikki frendit jotenki dissaa ajatusta paneloinnista. Tosin mä kyl viel jaksan uskoa että siihenkin vois löytyä ihan mageita ratkaisuja. Kun vaa sais aikaseks päästyä sinne rautakauppaan. *hymy*



myös vanerista voisit saada aikas jees näkösen ratkaisun. löytyy käsittelemätöntä, jota voit ite lakata, vahata (?) tms. tai sitten tollasia valmiita sisustuslevyjä, joita saa vaikka minkä värisinä valmiiks. mietin ite aiemmin tällasta alkovin seinään.

tuolta löytyy tietoo vanereista ja esim. Wisa Decosta http://w3.upm-kymmene.com/wps/internet/cms/wisacmsfi.nsf?Open&qm=menu,0,0,0
Avatar
#996 • • cjet Guest

Tanja K, 20.12.2006 21:43:

myös vanerista voisit saada aikas jees näkösen ratkaisun. löytyy käsittelemätöntä, jota voit ite lakata, vahata (?) tms. tai sitten tollasia valmiita sisustuslevyjä, joita saa vaikka minkä värisinä valmiiks. mietin ite aiemmin tällasta alkovin seinään.

tuolta löytyy tietoo vanereista ja esim. Wisa Decosta http://w3.upm-kymmene.com/wps/internet/cms/wisacmsfi.nsf?Open&qm=menu,0,0,0



*hali* Kiitti. Tää oli kiva uus idea. *hymy* Pitääpä ruveta punnitsee eri vaihtoehtoja.
r2d2

Posts: 286

#997 • • r2d2 Droid from Naboo

ville, 4.12.2006 11:19:
---
Dorka, 4.12.2006 10:26:
No tuohon en niin ota kantaa, kun en hirveästi ole katsellut Gloriaa tai mitään muitakaan lehtiä. Sen tosin olen huomannu et ei suomalaisilla sisustuslehdillä pahemin minulle ole mitään annettavaa, kun design josta itse pidän tuntuu olevan täysin kortilla noissa sisustuslehdssä.

---

Jos sulla on vinkkejä ulkomaisista hyvistä sisustuslehdistä niin mielelläni ottaisin vastaan. Kun on aktiivisesti tullut luettua suomalaisia sisustuslehtiä parisen vuotta, niin alkaa kieltämättä tulla olo, että jotain vaihtelua voisi ottaa.



Tässä ois muutamia joita tulee seurattua. Osa on toki enemmän muotoilulehtiä yms. kuin varsinaisia sisustuslehtiä:
Abitare
Sköna hem
Arkkitehti
Form (saks.)
Muoto
Svensk Form (ruots.)
Blueprint
Design journal
Domus
Frame
I.D. : the international design magazine
Viewpoint
Wallpaper
Forum

t.
R2D2
r2d2

Posts: 286

#998 • • r2d2 Droid from Naboo

ville, 20.12.2006 20:14:
No niin. Hiukan vajaa 2v sitten ostettiin asunto ja silloin jo asuntoesittelyssä meillä oli about visio siitä millainen kämpän pitäisi olla. Viimeviikolla saatiin hankittua vika ns pakko-ostos eli littunäyttö ikivanhan ja ruman eizon tilalle. Omalla tavallaan aika helpottava olo, kaikki olisi lopulta oman työn ja valintojen osalta valmista.

(tosin putkiremppa tulee ensi vuonna, mutta siihenkin on jo kaakelit valittu)



Se on sitten muutto edessä pariksi kolmeksi kuukaudeksi ja kaikki kantsii laittaa muovin sisään mitä ei voi tai jaksa viedä pois. Täryporalla kun vetävät taloa pari kuukautta niin siinä ei paljoa hullukaan asu.

R2D2
ville

Posts: 3,780

#999 • • ville olen oikeasti ujo

r2d2, 29.12.2006 23:32:
Se on sitten muutto edessä pariksi kolmeksi kuukaudeksi ja kaikki kantsii laittaa muovin sisään mitä ei voi tai jaksa viedä pois. Täryporalla kun vetävät taloa pari kuukautta niin siinä ei paljoa hullukaan asu.

R2D2



Joo, tiedossa on, me ollaan kuitenkin vaavun kanssa koettu jo yksi putkiremppa. Tää on onneksi kolmio, jossa kahteen huoneeseen ei tehdä mitään, joten tavarat sinne, tuplamuovi päälle ja ovi umpeen teipillä. Elektroniikka/muu arvokas ja helposti liikuteltava viedään pois, mutta kaikki muut tavarat saavat jäädä.

Suoraan sanottuna mä en oikein ymmärrä miksi jengi niin kovasti pelkää putkiremontteja. Ensinnäkin monet remontoivat asunnot on tosi halpoja. Toisekseen poismuutto on kuitenkin yhden viikonlopun duuni, takaisin saman verran. Tilapäisasumisesta tulee tietysti jonkin verran kuluja, mutta verrattuna siihen, että saa juuri sellaisen vessan kuin haluaa, niin imo aika pieni juttu.

Me lähinnä odotetaan, että saadaan hoidettua homma pois alta. Ensi vuoden alussa alkaa ja kustannuksetkin on jo tiedossa :)
A n t t i

Posts: 28

#1000 • • A n t t i Oma itseni

ville, 20.12.2006 20:14:
... Viimeviikolla saatiin hankittua vika ns pakko-ostos eli littunäyttö ikivanhan ja ruman eizon tilalle...



Hieman OT
Ville&Vaavu, onko surffailu olkkarissa screenillä vähentynyt yhtään tuon LG:n oston jälkeen vai viekö tykin suuri kuva edelleen voiton myös nettiä käytettäessä? Voisi kuitenkin olettaa että surffailu olisi hieman mukavampaa 1920x1200 resolla kuin 1280x720. *hymy*