ville, 4.12.2006 11:19:
Ongelman sen sijaan on, että harva diggaa sisustaa niin harvasti kuin sinä ja vielä harvemmalla on käytössä niin suurta tilaa kuin sulla.
Tässä asiassa olen vahvasti eri mieltä, suurinosa kohteista sisustuslehdissä on suht isoja. Monesti paljon isompia kuin tämä oman rotanloukkuni (96.5m2), ongelma vain et näissä kohdissa yleensä asustaa sitten vanhempi pariskunta tai ihminen joka taas ei niin ole "tosi pelkistettyyn moderniin" tykästynyt vaan haetaan jotain modernia mut jotain vähän "klassisempaa" linjaa. Monesti mennään tosi vanhaan tyyliin joka ei niin nappaa.
...itse kävin kerran kaikki mahdolliset lehdet läpi (montakymmentä, itseasiassa kaikki mitä akateemisesta vain oli saatavilla) ja niin kuin aiemmin ollaan sanottu niin jenkkilehdet on kuraa, joskin sen jo osasi tietää kun jenkeissä on oma tyylinsä ollu aina - mistä ei tunnu diggaavan kun jenkit
- muissa taas on sit mitä on, jotain vanhaa kartanotyyliä yms.
En ole löytänyt ainuttakaan lehteä joka keskittyisi tosi moderniin pelkistettyyn linjaan - joten käytännössä kaikki ideat ja muut tulevat esitteistä. Duravitin esitteet ja erityisesti Weaver & Ducren valaisin"raamattu" yms. joskin tässä nyt pitää huomioida et monet WD:n kuvista on enemmän liiketiloihin / hotelleihin tehty, mutta siellä on detaili juttuja mistä saa pieniä vinkkejä. Duravitin suhteen niin se linja on hyvä, mutta ei kellään ole 20-30m2 kylppäriä missä on amme keskellä ja joku peili jossain ja siinä sit - joten mä oon hakenu sitä fiilistä, mutta pehmennettynä.
Samoin suurinosa kylppärin suhteen olevasta designista ei ole edes laillisia suomessa. Esim kylpytiloissa PITÄÄ olla kaato, joka monissa esitteiden kuvissa ei ole - tai sitten eivät ole käytännöllisiä esim. puuritilät lattialla, ei kestä kauaan kun ne on homeessa yms. vaikka kieltämättä ovat esitteissä hemmetin hienon näköisiä.
Se miten itse lähden liikkeelle näissä suunnitteluissa on et ensin luodaan päässä suurinpiirtein minkätyyppinen designi halutaan, jaetaan kämppä pakollisiin toiminnallisiin osiin eli keittiö, kylppäri ja muu alue (makkari, olohuone yms). Keittiön suhteen sen piirtää sitten tarkkaan keittiö asiantuntija, kun en tiedä mitä on mahdollista tehdä ja mitä ei mutta oman suurinpiirtein idean mukaan. Sama juttu kylppärin kanssa, tiedän suurinpiirtein mitä haetaan mutta en tiedä mitä on tarkkaan mahdollista tehdä.
Sitten kun vaihtoehdot ovat selvät niin käydään remppamiehen kanssa läpi et mitä voi tehdä ja mitä ei, tarkistetaan kaikki piirustukset ja muut. Remppamies hoitaa luvat jos tarvitaan ja muutenkin tietää voiko esim. sähkötauluja siirtää yms. joten näistä minun ei tarvitse tietää erikseen kaikkea. Voin siis vain keskittyä siihen omaan visioon miten näen kämpäen ja yrittää toteuttaa se sen mukaan.
Joskin tässä on monta muttaa:
a) ilman hyvää keittiösuunnittelijaa tämä ei onnistu.
b) ilman hyvää kylppärisuunnittelijaa ei onnistu.
c) tärkeintä on sitten remppamies, koska sen pitää tietää "kaiken" eri materiaaleista, mitä saa tehdä ja mitä ei. Kokonaisuus on tästä aivan kokonaan kiinni, koska se on myös henkilö joka järjestää kaikki lasijutut ja muut omien kontaktien kautta.
...jos nuo osa-alueet eivät toimisi niin en suoraan sanottuna saisi mitään aikaiseksi. Suurinosa remppamiehistä tekee täyttä paskaa, ei osaa neuvoa asiakkaita ja vielä pahinta - tekee laittomia "virityksiä". Itselläni on aina ollut vahva vaisto ja visio mitä haen, mutta oma kämppäni eikä tuleva "vieraskämpän" remppa onnistuisi ilman näitä "apuvoimiani".
Se on se mikä erottaa ammattilaisen ja "duunarin"... yleensä remppamies tekee mitä käsketään, harvempi kyseenalaistaa asiakasta tai edes tekee sitä kunnolla - pääasia et saa rahat asiakkailta ja se on siinä... ja vielä harvemmalla duunarilla on hyvä visuaalinen silmä.
...ja sitten tullaan rahaan, kyllä tämä maksaa. Joskin vaikka maksat paljon niin ei se tarkoita et saat hyvää - kaikki riippuu kontakteista ja ne joita käytän on minulla 101% luottamus. Muuten tämä ei onnistuisi eikä toimisi.