Kohti unelmakämppää, eli näin ostan / remontoin / sisustan asuntoa

1,944 posts, 98 pages, 1,213,703 views

ezzy

Posts: 8,060

#701 • • ezzy Droid-pappa

Jone, 22.5.2006 13:11:
---
ezzy, 22.5.2006 12:56:
Ihan mielenkiinnosta kysyn (en tiedä noista mitään) eli Miten tuon puumateriaalin suojaus kosteudelta on tehty? Itsellä oli puinen tiskipöytä tiskialtaan ympärillä edellisessä kämpässä ja se oli aivan mätä. En oiken ymmärrä miksi kukaan selväjärkinen moista materiaalia käyttäisi...

Kukin tavallaan. En vaan tajua puuta kosteiden pintojen rakennusmateriaalina. En oikeastaan minkään materiaalina voi sietää puun "väriä" tai puuta, mutta se onkin toinen tarina.

---


Tossa ei ole mitään ongelmaa, koska eiväthän sen paremmin tasot, rungot kuin ovetkaan ole puuta sanan siinä merkityksessä mitä tarkoitat. Lastulevyä ne on kaikki tyyni (niinkuin tapana aika pitkälti nykyään on) ja levyn päällä on puuta imitoiva pinnoite. Ainoat kohdat kohdat, joista levy voisi kosteutta itseensä imaista ovat siis ne, joissa pinnoite on puhkaistu.



Joka keittiössä on aikalailla lyhyen ajan käsite...ainakin välillä tulee riehuttua niin että palaset lentelee. Tiskatessakin ovet tulee about uitettua :)

Omassa keittiössä kaikki olis varmaan jotain maalattua rosteria tms :D
Jone

Posts: 8,258

#702 • • Edited Jone Archibald Haddock

hardikaveri, 22.5.2006 13:14:
ai onks noi laminaattii?? / feiggii..??



No mitä hittoa se nyt onkaan mitä lastulevyn pintaan vedetään, niin joo - on ne. Terminologia on mulla usein varsin hukassa. Suunnitteluvaiheessa olin itsekin (muiden vaihtoehtojen lomassa) haluamassa massiivipuutasoja, mutta isäni sai vakuutettua että ne ovat keittiössä epäkäytännölliset koska puu elää.

Musta on jotenkin omituista lähteä leimaamaan noi nyt "feikeiksi" siksi, että niissä on sovellettu tekniikkaa, jolla nykyaikana suurin osa kalusteista valmistetaan nimenomaan käytännöllisyyden ja kustannustehokkuuden takia.

hardikaveri, 22.5.2006 13:14:
no sillahän selittyi toi hullu kiiltokin pinnassa :D

on muuten huomattavasti halvempaa tavaraa laminaatti kun "oikee" puu..
meillä maksoi tasot 400eur /3m



En olis uskonut ettet aikaisemmin huomannut, koska kyllä esim. Ville ja Vaavu ovat selkeästi olleet kaiken aikaa tietoisia siitä miten kaapit on toteutettu.

Toki aito on aina jäljitelmää kallimpaa. Se on sitten eri asia onko aito aina jäljitelmää käytännöllisempää, joka on ainakin mulle todella tärkeä asia keittiön suhteen.
Jone

Posts: 8,258

#703 • • Jone Archibald Haddock

ezzy, 22.5.2006 13:15:
Joka keittiössä on aikalailla lyhyen ajan käsite...ainakin välillä tulee riehuttua niin että palaset lentelee. Tiskatessakin ovet tulee about uitettua :)

Omassa keittiössä kaikki olis varmaan jotain maalattua rosteria tms :D



Viittasin siis kohtiin, joissa pinnoite on puhkaistu tarkoituksella tekemällä levyyn reikä - esim. lavuaarin kohdalla. Siitä ei ole mun mielestäni ole aiheellista olla huolissaan että pinnoitteeseen muuten tulisi reikiä, koska ei niitä kyllä tule ellei niitä erikseen halua ja lähde tarkoituksella tekemään.
hrdkvr

Posts: 3,929

#704 • • hrdkvr KURGO

Jone, 22.5.2006 13:29:
---
hardikaveri, 22.5.2006 13:14:
ai onks noi laminaattii?? / feiggii..??

---



Toki aito on aina jäljitelmää kallimpaa. Se on sitten eri asia onko aito aina jäljitelmää käytännöllisempää, joka on ainakin mulle todella tärkeä asia keittiön suhteen.



joo siis ittekkin olin ostamassa eka laminaattia, mutta ei löytynyt oikeaa sävyä..
meillä kun nyt on antiikkitiiliseinä niin siihen ei sopinut wenge/tummanruskee vaan piti ottaa mahonkipohjainen

--
-keep it hard-

Jone

Posts: 8,258

#705 • • Jone Archibald Haddock

hardikaveri, 22.5.2006 13:32:
joo siis ittekkin olin ostamassa eka laminaattia, mutta ei löytynyt oikeaa sävyä..



Tosta ei paljon ollut meidän kohdalla hätää ottaen huomioon, että faijan duunipaikalla noita vaihtoehtoja (perinteisistä mitä eriskummallisimpiin juttuihin) on tarjolla enemmän kuin mua kiinnostaa nähdä ja ne pääsi näkemään kansion mallipalojen sijaan halutessaan kokonaisina levyinä.

Yllättävän paljon noihin tuntuu vaikuttavan se millaisessa valossa niitä tarkastelee ja tonkin keittiön pintojen ulkoasu on täällä huomattavasti erilainen kuin mitä se oli verstaalla. Onneksi muutos on mun mielestäni poikkeuksetta parempaan suuntaan.
hrdkvr

Posts: 3,929

#706 • • hrdkvr KURGO

Jone, 22.5.2006 13:43:
---
hardikaveri, 22.5.2006 13:32:
joo siis ittekkin olin ostamassa eka laminaattia, mutta ei löytynyt oikeaa sävyä..

---


Tosta ei paljon ollut meidän kohdalla hätää ottaen huomioon, että faijan duunipaikalla noita vaihtoehtoja (perinteisistä mitä eriskummallisimpiin juttuihin) on tarjolla enemmän kuin mua kiinnostaa nähdä ja ne pääsi näkemään kansion mallipalojen sijaan halutessaan kokonaisina levyinä.

Yllättävän paljon noihin tuntuu vaikuttavan se millaisessa valossa niitä tarkastelee ja tonkin keittiön pintojen ulkoasu on täällä huomattavasti erilainen kuin mitä se oli verstaalla. Onneksi muutos on mun mielestäni poikkeuksetta parempaan suuntaan.



teillä kävi tsägä et on perheessä tollaset mahdollisuudet.. nimittäin näytepala/kansio meiningistä meinas tulla 2000e moga meille..

kateltiin allocin esitettä.. ihanan näköinen mochatammi laminaatti..just oikee!.. mentiin kauppaan kattoo naurettavan kokoista 15x15cm kokoista näytepalaa.. sehän näyttää hyvältä! tilataan tätä!

saatiin ilmais liput habitareille.. no kappas allocin piste.. mennäks viel väyijyy meidän tulevaa lattiaa.. no siel oli sit joku 60x 30 pala ja näytti ihan hirveeltä!! ne palat mitä ennen oltiin nähty oli vaan sitä parasta kohtaa meille ja muuten sävy olikin yllättävän keltainen!

onneksi löyty toi wenge sit kun se olikin luonnossa paljon parempi (ei niin musta) ja en ole päivääkään katunut..

laminaatista viel sen verran et kyl ne huhut sen kestävyydestä pitää paikkaansa.. jos meillä olis lattiat "oikeeta puuta" niin ne olis jo täynnä naarmuja.. varsinkin eteisessä kun ei ollut alussa mattoa niin kivet raapi parikertaa oikee kivasti mutta ei mitää jälkee.. ja vastaavia tapauksia on oolut ympäri kämppää.. eli turvallinen vaihtoehto!

--
-keep it hard-

ville

Posts: 3,780

#707 • • ville olen oikeasti ujo

ezzy, 22.5.2006 13:15:
Omassa keittiössä kaikki olis varmaan jotain maalattua rosteria tms :D



Kyllä puun saa kestämään tosi hyvin, mutta tällöin pitää vetäistä päälle esim venelakka. Tämä muuttaa tietysti pinnan aitoutta aika paljon.

Vahalla pelastaa paljon, mutta ei kaikkea. Esim meillä on ruokapöydässä osmon lattiavaha, mutta pöydässä on muutamia ihan keveitä jälkiä jos osaa sopivasti katsoa. Esim kerran yksi kaveri jätti drinkkilasin pöydälle, drinkkilasi täynnä jäitä ja tajuttiin toi vasta seuraavana aamuna: seurauksena oli tumma ympyrä pöydässä, josta jäi tosi kevyt jälki.

Puutasot on sellaisille, jotka pyyhkii ja siivoaa jatkuvasti. Se joka väittää muuta, ei oikeasti tiedä mistä puhuu. Esim drinkkejä tehdessä me jätetään vaavun kanssa liköörit välillä ihan surutta pyyhkimättä, koska tiedetään että kivitasoon ei vaan imeydy tollaset aineet. Seuraava aamuna voi sitten kaikeassa rauhassa pyyhkiä ja tietää, että tasosta lähtee kaikki pois. Jos tollaisen värjätyn sokeriliköörin jättää puutasolle, siitä jää jälki, vaikka pinnassa olisi huippuluokan lattiavaha.

Mut eihän toi tarkoita sitä, että puutasoja ei voisi ottaa. Jos ja kun niitä osaa käsitellä oikein ja malttaa välillä pyyhkiä tasoja roiskeiden jäljiltä, puutasot on varsin hyvä valinta.
ezzy

Posts: 8,060

#708 • • ezzy Droid-pappa
Kivitasot tosiaan tulis itsellekin, jos kämppää suunnittelisin. Hemmetin nätit ja kestävät :)
Jo pelkkä aavistus homevauruoista saa kylmänväreitä aikaiseksi.
hrdkvr

Posts: 3,929

#709 • • hrdkvr KURGO

Tontsis, 22.5.2006 16:22:
---
ville, 22.5.2006 14:02:

Mut samalla se edustaa myös paikkaa, millaiseen mä en uskaltaisi tulla edes kylään - saati sitten dokaamaan ;)



ehkä ihan hyvä vaan..

ittelläni tullut nyt ongelma eteen kun sisustukseen on jo panostettu myös rahallisesti aika paljon.. ja kun hurttalauma tulee sit dokaa niin saa olla kokoajan vähän varuillaan et ei mikään mee rikki, kaljaa ei oo sohvalla tai matolla, mikään ei mene likaiseksi (tahrat valkoisella) yms kivaa..

siksipä oonkin pyytänyt kavereita lähinnä vaan etkoille.. tai ei ryyppy kyläilylle..

--
-keep it hard-

ville

Posts: 3,780

#710 • • Edited ville olen oikeasti ujo

Tontsis, 22.5.2006 16:22:
Oon välillä seuraillut ajankulukseni teidän remonttia ja muuta siihen liittyvää keskustelua ja kyllähän teillä tosi siisti kämppä on. Tosin ei se kuvien perusteella asumisesta muistuta. Mut samalla se edustaa myös paikkaa, millaiseen mä en uskaltaisi tulla edes kylään - saati sitten dokaamaan ;)
En sano tätä ilkeyttäni, mut mielipiteenä, kun mua on aina pelottanut pikkutarkkuus (ja symmetrisyys), kun puhutaan asunnoista :)



Se, että mä totesin, että toi jälki jäi, ei tarkoita sitä, että olisin siitä kovin katkera. Toi oli lähinnä esimerkki siitä, että puu ei oo kovin hyvä materiaali ihmiselle joka ei jaksa siivota.

Mä ymmärrän tosin hyvin mistä puhut ja väittäisin, että kyllä ton "varovaisuuden" huomaa joidenkin vieraiden kanssa ja erityisesti jos ne tulee meille ekaa kertaa. Osa ei selkeästi tunne oloaan kotoisaksi tässä kämpässä ja siten esim punkkulasin kanssa muutamat on yltiövarovaisia.

Mut siinä jengi tekee virheen, et ne olettaa, että tämän näköisessä kämpässä elettäisin kuin jossain sairaalassa.

Meillä syödään surutta valkosella sohvalla ja valkoisella matolla. Esim viime viikonloppuna meitä oli 10 tyyppiä ja kaikki enemmän tai vähemmän plekseissä. Viini virtasi ja sottaavaa ruokaa syötiin eikä kukaan ottanut (tai ainakaan en huomannut) liian "varovaisesti", vaikka syöminen hoidettiin pääasiassa just sohvalla ja matolla. Seuraavana päivänä löytyi jostain yksi punaviinitahra ja totakaan tahraa en surkutellut edes sitä aikaa kun sitä tarhaa katsoin. Mä uskoisin, että kaikki tutut jotka on meillä käyneet istumassa iltaa (=juomassa liikaa viiniä), allekirjoittaa sen, että meillä ei oikeesti tarvii koko ajan pelätä sottaako vai ei :)

Mun mielestä huonekalut on tehty elämistä varten ja tämä tarkoittaa kulumista ja jälkiä. Sillä minkä hintainen sohva tai matto on, ei imo saisi olla mitään väliä siihen, miten huonekaluilla eletään. Jos pelkää koko ajan likaantumista, kannattaa suosiolla ostaa kaikki huonekalut ikeasta ja vaihtaa ne parin vuoden välein uusiin.

Paras esimerkki tästä kaikesta on, kun mä joku aikaa sitten pidin äijäillan, missä kaikki miehet joi about 14 annosta viinaa aika nopeassa tahdissa. Itse kaadoin muutaman desin punkkua valkoiselle sohvalle, josta punkku sitten roiskusi valkoiselle seinälle. Lisäksi sain hyvän idean leikkiä kuivatetulla ruusupuskalla, sillä seurauksella, että koko asunto oli täynnä kuivuneita kasvinpaloja.... paskaa sattuu ja silleen, tässä tapauksessa sohva lähti punkusta puhtaaksi kun se on suojattua nahkaa ja viini lähinnä valui lattialla. Seinälle sen sijaan kävi huonommin, siihen jäi pahat tahrat ja seinä pitikin maalata uusiksi jossain välissä. Kasvin jätteet lähti imuroimalla.

Lyhyesti voisi sanoa, että me eletään tässä kämpässä ihan samalla tavalla kun jengi keskimäärin elää omassa asunnossaan: liian harvoin siivotaan, tahroja löytyy ja niitä tulee taatusti lisää :)

edit: niin itseasiassa jos tarkkoja ollaan niin ei meillä ole sattumalta kivitasoja, laattalattia keittiössä, nahkasohva ja värittömällä lattiavahalla suojattua pöytää. Noi on kaikki materiaaleja, jotka hylkii likaa käsittämättömän hyvin ja siten ne sopii meille, sillä me ei jakseta paljoa siivota. Me ei ikinä ostettaisi valkoista kangassohvaa, jossa kiinteä päällinen, otettaisi puutasoja keittiöön, laitettaisi parkettia keittiöön tai hankittaisi antiikkipöytää, jota joutuu oikeesti varomaan.
ville

Posts: 3,780

#711 • • ville olen oikeasti ujo

Tontsis, 22.5.2006 20:21:
Ville, hyvä kirjoitus. Juuri tämän tyyppisiä asioita keskustelulta hain, mutta kirjoititkin jo kaiken. Kuten sanottu, ei ollut tarkoitus tuilla, vaan lähinnä keskustella. Koska en teitä tunne, ei mun aiemmalla viestillä ollut edes mitään pohjaa, miksi olisin teitä henkilöinä dissannut, ja toivottavasti ette siitä loukkaantuneet mitenkään :)



Ei missään nimessä ... toi on itseasiassa pirun yleistä, koska monen mielestä tää asunto näyttää enemmän sairaalalta kuin asunnolta :D
hrdkvr

Posts: 3,929

#712 • • hrdkvr KURGO

ville, 22.5.2006 20:22:
---
Tontsis, 22.5.2006 20:21:
Ville, hyvä kirjoitus. Juuri tämän tyyppisiä asioita keskustelulta hain, mutta kirjoititkin jo kaiken. Kuten sanottu, ei ollut tarkoitus tuilla, vaan lähinnä keskustella. Koska en teitä tunne, ei mun aiemmalla viestillä ollut edes mitään pohjaa, miksi olisin teitä henkilöinä dissannut, ja toivottavasti ette siitä loukkaantuneet mitenkään :)

---


Ei missään nimessä ... toi on itseasiassa pirun yleistä, koska monen mielestä tää asunto näyttää enemmän sairaalalta kuin asunnolta :D



tää onkin mun mielestä hassua.. mikä saa kylmästä aina sairaala/kontrollifriikki/tiukkapipoomistaja reaktion?

mä en henk koht oo ikinä digannu niistä räsymatoista, lautalattiasta/muovimatosta ja koivupinnasta, joita löytyy 90% suomalaiskodeista..

meilläkin on suht kylmää, mutta eri lailla.. paljon mustaa, valkoista ja rosteria.. lattiat wengeä..
seinät valkoiset ja hopeiset karmit mustavalkoisissa tauluissa..

meiltä ei koivua tai muuta vaaleaa puuta löydy.. meiltä ei kankaisia kukkaverhoja löydy..

:D

nää on tietty kaikki makuasioita, mutta mulla ensiks tuli ensiks v&v kämästä magee tredikämppä mieleen..ei mikään sairaala..

--
-keep it hard-

Jone

Posts: 8,258

#714 • • Jone Archibald Haddock
Remppa etenee.

http://www.flammabul.com/remppa

Kaappien sokkelit ja ovien vetimet ovat nyt paikallaan kuin myös baaritiski ja baarikaappi. Muitakin juttuja on tapahtunut sitten viimeisten kuvien.

Tänään haetaan uusi liesi ja astianpesukone ja huomenna pistetään laattoja paikoilleen.
NextAce

Posts: 2,505

#715 • • NextAce Alienated

Jone, 26.5.2006 15:54:
Remppa etenee.

http://www.flammabul.com/remppa

Kaappien sokkelit ja ovien vetimet ovat nyt paikallaan kuin myös baaritiski ja baarikaappi. Muitakin juttuja on tapahtunut sitten viimeisten kuvien.

Tänään haetaan uusi liesi ja astianpesukone ja huomenna pistetään laattoja paikoilleen.



Ompas tyylikäs setti tulossa.

--
-Alienation-

-----

ville

Posts: 3,780

#716 • • Edited ville olen oikeasti ujo

Andrei, 25.5.2006 14:41:

Huone itsessään hieno.
Itseasiassa todella hieno, lukuunottamatta noita kotiteatteri hirvityksiä.



Makuasia tietysti mistä pitää, mutta imo paljoa tosta tyylikkäämmäksi ei laadukkaat kotiteatterilaitteet voi muuttua :)

Tänään saatiin vihdoin pöytälamppu kotiovelle:

http://www.villevaavu.org/temp/Remontti/pages/46PoytaLamppu.htm

On kyllä tosi jees. Muotokieli about täydellinen suhteessa huoneeseen ja erityisesti kattovalaisimeen joka on Yki Nummen Lokki. Nyt alkaa olohuone olla likimain valmis :)
Verano

Posts: 4,649

#717 • • Edited Verano Merituuli

Jone, 26.5.2006 15:54:
Remppa etenee.

http://www.flammabul.com/remppa

Kaappien sokkelit ja ovien vetimet ovat nyt paikallaan kuin myös baaritiski ja baarikaappi. Muitakin juttuja on tapahtunut sitten viimeisten kuvien.

Tänään haetaan uusi liesi ja astianpesukone ja huomenna pistetään laattoja paikoilleen.




Mun pitikin aikasemmin kysyä, että oisko jotain sellasta kuvaa, missä näkyis tuo kokonaisuus hieman kauempaa. Tästä (Ed. ei tosta linkistä päässykään suoraan kuvaan, mutta siis tuo tällä hetkellä viimeinen aka "Keittiö olkkarista kuvattuna vol. 2 + 1 kpl linssiluteita") näkyy hyvin se mitä tuuminkin, eli että avaruutta on nyt iiiihan eri tavalla kuin ennen ja todella hyvältä näyttää koko keittiö ja sitä myötä koko kämppäkin varmasti entistä enemmän *joo*

Mites jos siitä makkarista päin tai sitten ihan siitä sohvan luota ottas kuvan missä näkyis eteistä ja sitten sitä keittiötä? Ekaks kun tuntui vähän hassulta että jääkaappi tulis eteiseen, mutta sitten kun kävi ilmi, että keittiö puhkastaa auki, niin se eteisen loppuosahan muuttuu joka tapauksessa osaksi keittiötä. Eli kuvittelisin että toimii oikein hyvin varsinkin kun jääkaappi taisi olla menossa vaihtoon jollain aikavälillä.

Minkäs väriset laatat ja saumat teille oli nyt tulossa? (sori jos tuolla jossain luki aiemmin)
Jone

Posts: 8,258

#718 • • Edited Jone Archibald Haddock

Verano, 26.5.2006 16:13:
Mites jos siitä makkarista päin tai sitten ihan siitä sohvan luota ottas kuvan missä näkyis eteistä ja sitten sitä keittiötä? Ekaks kun tuntui vähän hassulta että jääkaappi tulis eteiseen, mutta sitten kun kävi ilmi, että keittiö puhkastaa auki, niin se eteisen loppuosahan muuttuu joka tapauksessa osaksi keittiötä. Eli kuvittelisin että toimii oikein hyvin varsinkin kun jääkaappi taisi olla menossa vaihtoon jollain aikavälillä.



Joo, kunhan tota hässäkkää saa tosta vähän siivottua, niin voin koittaa ottaa sellaisen kuvan, jossa koko remppauksen alla oleva alue näkyy. Tai sit otan muutaman ja photoshoppaan ne yhdeksi panoraamahässäkäksi.

Verano, 26.5.2006 16:13:
Minkäs väriset laatat ja saumat teille oli nyt tulossa? (sori jos tuolla jossain luki aiemmin)



Sellaiset luonnonvalkoisen ja erittäin vaalean beigen välissä olevat. Tossa yhdessä kuvassa niitä näkyykin vähän nojailemassa seiniin. Suhteellisen peruslaattaa, mutta diggailin siitä ja erityisesti pinnassa olevista ihan skideistä epäsäännöllisistä koho"kuvioista." Laattojen valinta on ollut mun mielestäni ehkä haastavin homma koko proggiksessa - olin siitä aivan pihalla viimeisiin hetkiin asti.

Saumat laitetaan harmaalla, jotta ne taas natsaisivat vähän noihin rosterijuttuihin.

-

NextAce, 26.5.2006 15:56:
Ompas tyylikäs setti tulossa.



Kiitsat. *hihu*
Verano

Posts: 4,649

#719 • • Verano Merituuli

Jone, 26.5.2006 16:20:

Sellaiset luonnonvalkoisen ja erittäin vaalean beigen välissä olevat. Tossa yhdessä kuvassa niitä näkyykin vähän nojailemassa seiniin.


Aa, niinpä näkyykin.


Laattojen valinta on ollut mun mielestäni ehkä haastavin homma koko proggiksessa



:DDD