1,944 posts, 98 pages, 1,256,253 views
Dorka, 18.4.2006 13:16:
Dodi, nyt pitkä haave lähtee käyntiin... eli muutto 48m2 kämpästä 96m2 kämppään joka sitten tehdään käytännössä rajattomalla budjetilla aivan tiptop kondikseen et siinä on sitten kiva asustella seuraavat 5-10 vuotta.
1) Alakatto tullaan vaimentamaan villalla jotta saadaan kerrostalon pienet ikävyydet kuriin eli naapurimelu - yläkerrasta tulee ikäviä ääniä turhan paljon joten samalla kun kerran tehdään alakatto niin laitetaan se vaimentamaan ääniä.
2) Alakattoon saadaan upotettua halogeenit ja muut valaisimet sillä en tykkää "roikkuvista" halogeeneista sekä ylimääräisistä johdoista (pistokkeet jne.) ja vain pelkästään tiettyihin kohtaan voidaan sit laskea katosta jotain design lamppuja.
Alakattoon tulee verhojen kohdilta syvennys jolloin päästään eroon kokonaan noita "muovisuojista". Sitten tähän "syvennykseen" laitetaan loisteputkilla epäsuora valaistus luomaan pientä tunnelmaa.
Lattiaksi tulee pähkinää, en tykkää vaaleasta enkä punertavasta lattiasta joskin silti haluan lattian missä värivaihtelu on suht iso joten siihen on valittu Karelialta - jossa kävi hyvä tuuri, K-raudassa oli 2000m2 rajattu erä missä just haluamani lattia oli alessa puoleen hintaan 80e -> 40e/m2 ja siinä säästi muutaman tonnin.
Keittiö tulee kalliiksi, mutta koska kyseessä on seurustelukeittiö joka on osa olohuone kokonaisuutta ja on esillä niin keittiön on sen takia sitten oltava sen näköinen myös.
ville, 18.4.2006 14:36:
Onnea uuteen asuntoon, muista ottaa paljon kuvia ennen ja jälkeen :)
Saako kysyä mikä on rajaton budjetti ja miten se jakautuu (tavaran/työn osuus/keittiö/vessa/sähköt jne)
Mikä yritys tekee akustiikkasuunnittelun?
Onko asunnossa suuri huonekorkeus ja kuinka paljon alaslaskua tulee?
Mä suhtautusin vähän skeptisesti siihen, että runkoääniä saadaan vaimennettua paljon jos ja kun seinän ja uuden alaslasketun katon väliin jää pieni rako. Paikalliset äänet kyllä vaimenee, mutta matalilla taajuuksilla ja töminässä ongelma on helposti koko katto. Siten pienikin "rako" akustoinnissa aiheuttaa sen, että ääniä tulee läpi.
Mä uskoisin, että tolla vaimentaa paljon "yleishälinää", mutta yläkerran juokseva kakara kuuluu niin kauan kun kattoa ei eristetä kokonaan :(
Kaapelikourut vielä niin saat vedettyä törkeet määrät johtoa tosi helposti. Ainakin kotiteatterissa tulee sulla tarpeeseen :)
Ootko tehnyt jo sisustussuunnitelman tai ajatellut tehdä sitä? Halogeenien sijoittelussa olisi kuitenkin kiva tietää mihin tavaraa tulee, jotta välttää ne "virhesijoittelu". Toinen vaihtoehto olisi tietysti palkata ihan sisustussuunnittelija :)
Epäsuora valo on tosi mukavaa ja siksi melkein suosittelisin, että vetäiset koko sen katon sivuille epäsuoran valon, sillä sulla on siihen mahdollisuus. Halogeenit on älyttömän mukavia ja erityisesti tällä hetkellä tosi hip ja pop, mutta imo ne antaa monesti aika tylsän valon (pl seinän vierusta jossa saa leikittyä valolla/varjolla). Esim me ollaan kovasti harkittu sitä, että luvuttaisiin keittiössä halogeenista ja laitettasiin vain kaappien päällä epäsuoraan valoa.
Lisäksi halogeenien haittana on törkeä lämpömäärä ja joissakin tilanteissa myös ärsyttävä heijastuminen. Esim jos meillä keittiössä on valot ja istuu sohvalla, niin katossa olevat halogeenit heijastaa silmiin aika helposti. Ainahan niitä voi toki himmentää, mut se ei poista koko ongelmaa.
Jos laittaa sekä loiteputket epäsuorana että halogeenit, saa tosi mukavasti valittua tunnelman tilanteen mukaan. Sulla noiden loisteputkien laittaminen ei edes maksaisi paljoa, joten voisi olla ihan kannattavaa.
Lux tuuri kävi kyllä, pähkinää ei noin halvalla usein saa. Onko monisauvainen versio?
Mulla jää tässä vähän epäselväksi, onko keittiön oltava seurustelukeittiön näköinen vai kalliin näköinen :D
Oli tilanne kumpi vaan, niin saako kysyä mitä maksaa pelkät kaapistot, tasot ja muut "kiintokalusteet", mitkä on materiaalit ja paljon tossa on tavaraa metreinä? Olisi mukava tietää ja verrata ns bulkkivalmistajiin :)
Dorka, 18.4.2006 15:18:
Termi monisauvanen ei sano mitään, kaipaan selvennystä - mä en mitään rakennustermeistä ymmärrä yhtään mitään Tuo hinta joo oli vain tuo erä joka alle valmistajan hinnan.
Jone, 18.4.2006 15:30:
Eli siis kuinka monesta osasta kukin noista laminaattibiiteistä koostuu? Yhdestä, kahdesta vai kolmesta vierekkäisestä?
Dorka, 18.4.2006 15:18:
ja tämä on nyt varmaa joten yritetään tällä saada nyt tavarantoimittajilta enemmän alennuksia jne. millä helposti säästäisi 10-20ke.
Tämän takia en taida ottaa itse yhtään valokuvaa, kun kerran lehdestä tulevat kuvaaman kämpän rempan alusta loppuun asti
Normaali elementtitalo joten huonekorkeus ei ole iso - joten alakatto tulee olemaan laskettu vain sen verran, että saadaan halogeenit niihin upotettua (7-10cm). Tämä onkin yksi huolenaihe ettei katto laske niin paljon et se "näkyy" ja hävittää kämpästä avaruuden tunteen.
Tuo loisteputkijuttu alakatossa tulee ainoastaan pariin paikkaan kämpästä. Ihan sen takia, että jos katon jokaisella seinällä olis samanlainen juttu niin se ei näyttäis enää kovinkaan hienolta kun samaa ideaa toistetaan aivan liikaa.
Termi monisauvanen ei sano mitään, kaipaan selvennystä - mä en mitään rakennustermeistä ymmärrä yhtään mitään Tuo hinta joo oli vain tuo erä joka alle valmistajan hinnan.
Keittiö tulee olemaan niin, kuin seurustelukeittiöt eli yhteydessä suoraan olohuoneeseen, mutta saareketta ei tule. Keittiö tulee olemaan 5m pituinen ja on näkyvissä kokoajan niin en sinne vois kuvitellakkaan mitään "standardi" keittiötä.
Sitten nuo massiiviset "jalat" siis keittiön päissä ovat todella näyttävät sekä käsintehty rosteritaso.
ville, 18.4.2006 19:51:
En tiedä miten tavaratoimittajat antavat alennusta siitä että koti on lehdessä, ehkäpä toi toimii just tosi kovan luokan designliikkeillä, kuten airaksella, mutta ei jotain perustoimittajaa oikeesti kiinnosta näkyykö kämppä suomalaisessa sisustuslehdessä vai ei (edellyttäen että kyseessä on suomalainen lehti).
Rosteritaso on älyttömän tyylikäs, mutta jos teet paljon safkaa, kannattaa oikeesti miettiä mikä on rosterin pintakäsittely. Tasaisen matassa ja killtävässä näkyy jokainen naarmu todella hyvin ja jos tavoitteena on tosi "siloiteltu" keittiö, niin tollainen naarmu voi olla tosi pahan näköinen. Hyviä vaihtoehtoja on kivi ja durat, sun tapauksessa varmaan myös lasi voisi mennä. Ehkäpä jopa lakattu betoni?
Dorka, 18.4.2006 23:25:
Mitä alakaton valaistukseen niin joo tarkoitus on samalla vetää niitä valoja vähän jokapaikkaan ja miettiä sitten valmiina, että mitkä niistä kytketään ihan sen mukaan miltä se sitten näyttää. Halogeenit ja muut piuhoitetaan myös niin, että ryhmät voidaan jakaa rakentamisen jälkeen. Sähkömiehelle riittää hommaa vetää "turhaan" ziljoona piuhaa, mutta niin kuin sanoit ei ne suhteessa rempan hintaan maksa oikeastaan mitään.
erikseen on sitten ihan aito lankku jota löytyy vanhoista vuosisadan vaihteen kämpistä jotka on todella hienoja, mutta nekin ovat aivan erillaisia verrattuna ns. lankkuihin mitä nykyään saa kaupoista. Semmonen kunnon lankkulattia ja korkeat huoneet ovat se sitten viimeinen haave joka tulee olemaan joskus tulevassa kämpässä.
Rosterin suhteen nuo naarmut itseäni mietitytti, mutta joskin minulle vakuuteltiin että juuri ne naarmut ovat sen rosterin idea.
Dorka, 18.4.2006 23:25:
Kotimainen sisustuslehti tulee olemaan
ville, 19.4.2006 09:50:
Ootko muuten ajatellut tehdä tohon jotain kaukosäätöjärjestelmää? Valmiitakin löytyy paljon, joku x10 toteutus ei varmaan kovin montaa sataa per huone maksa ja voisi tehdä valaisinprofiileja sekä kaukosäädölle että koneelle.
Onhan se totta, että rosteritaso on upea sitten kun se "naarumuisuus" on about koko tason alueella. Ongelmana vaan on, että ton tilanteen saavuttaminen vie paljonkin kokkaavalta vuosia ja vähemmän kokkaavalta 10v. Sitä ennen taso on "kuin uusi, mutta noi pari naarmua pilaa kokonaisuuden". Mä voisin melkein löydä pallini vetoa, että jos rosterista saataisiin naarmuja kestävä, ihan jokainen taso myytäisiin niin että ne ei voi naarmuuntua :)
Jone, 19.4.2006 10:03:
Suoraan sanoen tämä herättää mussa kysymyksen, että oletkohan nyt ihan realistisella pohjalla liikkeellä mitä tulee sisustuslehden artikkelin mainosarvon johdosta saatuihin alennuksiin?
Dorka, 20.4.2006 08:02:
Kirjoitus
Dorka, 20.4.2006 07:57:
Kaukosäätö tulee, mutta mä en tiedä millä tekniikalla kun noi himmentimet ja muut tulee joltain valmistajalta jota en ikinä edes ollut kuullut. X10:stä sen verran, että semmoinen tulee joka on nykyisessäkin kämpässä mut ei semmoista käytännössä ole tullut käytettyä vuosiin vaikka siinä on GSM ohjauskin...
Jone, 20.4.2006 08:45:
---
Dorka, 20.4.2006 08:02:
Kirjoitus
---
Siis kyllähän sitä merkittävällä summalla tavaraa ostaessa usein saa alennusta jo ihan sen kaupan kokonaisarvoon takia, mutta lähinnä mua tosiaan ihmetytti se uskotko saavasi sitä merkittäviä määriä sisustuslehdessä esiintymisestä, johon mä en taas itse usko juuri hetkeäkään. Jokainen euro on tietty kotiinpäin, joten onnea matkaan.
Lauri, 20.4.2006 09:01:
Harvoin siitä lehdessä esiintymisestä rahaa saa? Käsitin ainakin itse,
että dorkan etu on juurikin nuo materiaalialennukset, jotka pyörivät
15-25% välissä.
(P.s. eräs nimeltämainitsematon saunafirma antaa usein yli 30% alennusta
jos kyseessä on design sauna ja päätyy lehteen)