vaavu, 14.9.2005 11:06:
Meillä oli alkuperäinen laskelma joku 13,5ke (joka mukamas piti sisältää ihan hintojen kanssa _kaiken_). Sitten kummasti remontin edetessä huomaa, että on unohtanut ostaa yhtä sun toista, ja muutenkin nälkä kasvaa syödessä. Nyt remonttiin on palanut rahaa noin 17ke. Kun tohon päälle vielä laskee sisustukseen menneen rahan, ei ole kovinkaan vaikea keksiä palkalleen käyttöä. :(
Mulla ei puhuta kertainvestointina noin isoista summista (olisihan se nyt liki mahdotontakin tällä hetkellä monessa mielessä), vaan olohuoneen remontointiin sekä uudelleensisustamiseen / -kalustamiseen sekä uuden pesukoneen ostamiseen kylppäriin olin varautunut pistämään n. 3ke. Myönnän etten tehnyt asiasta äärimmäisen summittaisia laskelmia lukuunottamatta sen kummempaa suunnitelmaa kuin mitä pääni sisällä oli haluamistani muutoksista.
Yllättävän hyvin olen itseasiassa saanut rahat riittämään ottaen huomioon, että alkuperäiseen suunnitelmaan ei kuulunut lattian uusiminen. Se sitten kuitenkin pistettiin uusiksi olohuoneesta ja eteisestä kun olkkarin tyhjennettyäni havaitsin kuinka paljon entistä lattiaa itseasiassa inhosinkaan ja tästä tuli n. 700e lisää kustannuksia.
vaavu, 14.9.2005 11:06:
Minkälainen plani sulla on noiden tapettien ja maalausten suhteen? Vai onko se salaisuus joka paljastetaan vasta sitten kun kaikki on valmista? ;)
Ei se nyt mikään salaisuus ole, mutta selittäminen ilman kuvia on hieman haastavaa ja kuvien antaminen ei onnistu juuri nyt kun en ole vielä saanut kameraa huollon jälkeen itselleni.
Ohessa kuitenkin hyvin summittainen kuvaus seinistä:
Olohuoneen pisin seinä (jolla sijaitsee
soittopöytäni uusi versio valmistuttuaan) on siis valkoinen lukuunottamatta yhden tapettivuodan (tässä tapauksessa 53cm) levyistä aluetta, jolle on vedetty hyvin tumma
Sandbergin "Pedro"-tapetti. Tapettivuodan alle on maalattu kirkkaanpunainen "palkki", joka on jättää 8,5cm leveät reunat tapetin ulkopuolelle. Ko. seinälle tulevat myös soittopöytäkuvassa esiintyneet taulut siten, että kumpikin niistä peittää puoleltaan osittain tapetin ja reunuksen.
Olohuoneen lyhyin seinä on tehty kokonaan ym. tapetilla. Sille tulee valkoisesta, punaisesta ja keltaisesta vinyylistä tehdyt kellot, joiden alle olen teettänyt "Tokyo"-, "New York"- ja "Helsinki"-kyltit. Tälle seinälle tulee myös sohva, jonka virkaa saa nyt muutaman vuoden pystyä toimittamaan Ikean punainen nahkaverhoiltu Klippan (Kankaista tollaista en suostuisi ottamaan, mutta nahkaisena se tuntui toimivalta ratkaisulta hintaluokassaan - etsin nimenomaan punaista, nahkaista ja yksinkertaisesti muotoiltua sohvaa).
Olohuoneen toinen pitkä seinä on n. 3/5 pituudeltaan valkoinen ja loput 2/5 on vaaleanharmaata. Vaaleanharmaan osuuden pituus on mitoitettu niin, että sen alkaessa alkaa myös minikotitoimistoni (eli tietokonekulmapöytäni) toinen sivu.
Jäljelle jäävä sohvaseinustaa vastapäätä oleva seinä on suurimmaksi osaksi ikkunaa ja muilta osin valkoinen. Verhoina on Pedro-tapetin kanssa hyvin samansävyiset tummat ja paksut verhot (2 kpl siis), joiden keskelle tehdään 1 verho
Maija Isolan "Keisarin Kruunu"-kankaasta (kuvassa toinen oikealta].
Seinien suhteen olin miettinyt kuviomaalauksiakin ja olin niitä jo melkein toteuttamassakin, mutta sitten aloin epäillä että olohuoneesta tulisi niiden kanssa vähän turhankin radikaali. Ideat niistä jätän toistaiseksi hautumaan kunnes olen varma natsaavatko ne mielestäni sittenkään huoneen muuhun ilmeeseen vai ovatko jo "liikaa."