Kohti unelmakämppää, eli näin ostan / remontoin / sisustan asuntoa

1,944 posts, 98 pages, 1,213,623 views

ville

Posts: 3,780

#241 • • ville olen oikeasti ujo
Tänään saatiin vihdoin uusi pöytä puusepältä. Alunperin haluttiin todella jykevä massiivipähkinäpuupöytä, ja kävi ilmi, että ne maksaa design liikkeissä kolmatta tuhatta. Tästä syystä etsittiin puuseppä, joka teki pöydän 750e materiaalit + 500e työ + 40e vahaus + 60e kuljetus eli yhteensä 1350. Sinänsä kallista, mutta naurettavan halpaa verrattuna liikkeisiin. Pöydän koko on 180*90*75 ja kaikkien osien paksuus 90mm. Siten painoa tuli mukavasti toistasataa kiloa :) Oikea muuttajan unelma.

Kun toi nyt vihdoin saatiin niin olohuone on taas pidemmällä. Ruokapöydän tuolit vielä puuttuu, mutta niihin ei heti ole varaa. Tähtämessä ehkä arne jacobsenin seiska tai muurahainen kiiltovalkoisena.

Mutta tässä pari kuvaa, mitä tuli tänään otettua. Kuvat ei oo yhtä hyviä kuin todellisuus, mutta antaa jotain suuntaa. Vielä on edessä paljon pikkujuttuja, mutta vähitellen alkaa helpottaa :)

Pöytä
Hifiä
Verhot
Olohuone
Tasot
UnityF

Posts: 15,721

#242 • • UnityF joo just se

ville, 23.8.2005 20:48:
-clip-



Täytyy kyl sanoo että teillä on maku kohallaan. Ihana linjaus teidän kodissa. Ihan mielenkiinosta sellaista utelen et millainen teijän keittiöstä tuli? Kun näin vain kuvia remontti vaiheesta... Oon varmaan missannu jotain kuvaa jos ootte linjoille laittanu..

*hymy*
Samu

Posts: 517

#243 • • Samu Bodhisattva

ville, 23.8.2005 20:48:
Ruokapöydän tuolit vielä puuttuu, mutta niihin ei heti ole varaa. Tähtämessä ehkä arne jacobsenin seiska tai muurahainen kiiltovalkoisena.

Mutta tässä pari kuvaa, mitä tuli tänään otettua. Kuvat ei oo yhtä hyviä kuin todellisuus, mutta antaa jotain suuntaa. Vielä on edessä paljon pikkujuttuja, mutta vähitellen alkaa helpottaa :)



Hyvält näyttää! Mutta ootteko jo saanu listat laitettua olkkariin *vink*?

Mä teetin mun ruokapöydän tuolit Wandan kautta. Noi on tommoset varsin standardit, pitkällä kapeella selkänojalla, jonka verhoiluun oli paljon eri vaihtoehtoja. Mun tuoleissa pähkinäpuiset jalat ja kermanvärinen Tara-verhoilu.
Hinnat on todellakin kohdallaan ja jälki just eikä melkein. Käykää ihmeessä tsiigaamassa mallit siinä Kampin Metroasemaa vastapäätä. Siel on kaikkee muutakin jännää.

--
Pitää uskaltaa ottaa se ensimmäinen askel! -V.Gustafsson

ville

Posts: 3,780

#244 • • ville olen oikeasti ujo

UnityF, 23.8.2005 20:55:
Täytyy kyl sanoo että teillä on maku kohallaan. Ihana linjaus teidän kodissa. Ihan mielenkiinosta sellaista utelen et millainen teijän keittiöstä tuli? Kun näin vain kuvia remontti vaiheesta... Oon varmaan missannu jotain kuvaa jos ootte linjoille laittanu..

*hymy*



kiitos :)

tossa on kuva koko keittiöstä. Pari pientä juttua puuttuu, erityisesti tonne oikeaan kulmaan, mut lähes valmis.

http://www.villevaavu.org/temp/Remontti/pages/30KeittioLahesValmis.htm
Jinx

Posts: 2,615

#245 • • Jinx Superfeminine
Kyllä teidän ny kelpaa asua on kyl tosi hienon näköstä! *joo*

--
Pyllykkä

ville

Posts: 3,780

#246 • • Edited ville olen oikeasti ujo

Samu, 23.8.2005 20:58:
Hyvält näyttää! Mutta ootteko jo saanu listat laitettua olkkariin *vink*?



Kävin itseasiassa eilen ostamassa kulmasahan, koska jiirilaatikolla ei saanut tarpeeksi hyvää jälkeä :) Tällä viikolla alotan listojen laiton, jos vaan ehdin. Ensi viikolla viimeistään. Listojen lisäksi on pari pikkujuttua, mutta sitten se on siinä. Meillä on jo shamppanjapullo valmiiksi jääkaapissa. Mut se avataan vasta sitten kun viimeisetkin remonttijutut on oikeasti tehty.

Mä teetin mun ruokapöydän tuolit Wandan kautta. Noi on tommoset varsin standardit, pitkällä kapeella selkänojalla, jonka verhoiluun oli paljon eri vaihtoehtoja. Mun tuoleissa pähkinäpuiset jalat ja kermanvärinen Tara-verhoilu.
Hinnat on todellakin kohdallaan ja jälki just eikä melkein. Käykää ihmeessä tsiigaamassa mallit siinä Kampin Metroasemaa vastapäätä. Siel on kaikkee muutakin jännää.



ollaan käyty wandassa, siellä on ihan kivoja tuoleja. Meillä noi on vielä vähän hakusessa. Rajottavia tekijöitä on korkea pyötä (75cm) sekä matala muotoilu, jotta ruokapöydästä ja tuoleista ei tuu liian hallitsevia. Ja tietysti toi budjetti; jos tuolit maksaa sen 300-400e/kpl ja kuusi pitäisi saada niin menee rahaa ihan liikaa :(

verhoilussa on kans sellanen, että jos tulee verhoilu, haluttaisiin valkoista nahkaa. Se taas maksaa niin paljon, että helposti koko setti maksaa yli 3000e. Tähän ei oo varaa _tosi_ pitkään aikaan :(
Elmiira

Posts: 1,446

#247 • • Elmiira

ville, 23.8.2005 21:54:
Kävin itseasiassa eilen ostamassa kulmasahan, koska jiirilaatikolla ei saanut tarpeeksi hyvää jälkeä :)



Jiirilaatikko *grr*
Elkää edes yrittäkö saada listoistanne sillä siistiä jäkeä! PRKL!
Olen ehkä ollut turhankin pikkutarkka noiden listojen kanssa
ja osa niistä puuttuu yhä, kun tuolla em. vehkeellä niiden "suoraan"
saaminen ei enää tunnu onnistuvan.

--
~Kokemusta ei voi luoda, se pitää kokea~

d_c

Posts: 185

#248 • • d_c

Jää~*, 23.8.2005 22:10:
Jiirilaatikko *grr*
Elkää edes yrittäkö saada listoistanne sillä siistiä jäkeä! PRKL!



Jos oikein tarkkaa tarvitaan, on työvälineenä ns. jiirigiljotiini (tai -leikkuri).

esim:

orc-55.jpg
Exlex

Posts: 497

#249 • • Exlex

d_c, 23.8.2005 23:14:
---
Jää~*, 23.8.2005 22:10:
Jiirilaatikko *grr*
Elkää edes yrittäkö saada listoistanne sillä siistiä jäkeä! PRKL!
---


Jos oikein tarkkaa tarvitaan, on työvälineenä ns. jiirigiljotiini (tai -leikkuri).

esim:

[GILJOTIINI]



On muuten vallan näppärä laite, ikinä en ole tuollaisella oikeita töitä tehnyt, leikkinyt kylläkin. Jos oikeasti on useampia kulmia kämpässä, kannattaa kipaista vuokraamaan tuommoinen jostain konevuokraamosta. Saa nopeasti siistiä jälkeä.
ville

Posts: 3,780

#250 • • ville olen oikeasti ujo

Jää~*, 23.8.2005 22:10:
Jiirilaatikko *grr*
Elkää edes yrittäkö saada listoistanne sillä siistiä jäkeä! PRKL!
Olen ehkä ollut turhankin pikkutarkka noiden listojen kanssa
ja osa niistä puuttuu yhä, kun tuolla em. vehkeellä niiden "suoraan"
saaminen ei enää tunnu onnistuvan.



Bilteman jiirisaha maksaa 25e ja on oikeesti ihan laadukas laite. Terä todella pysyy suorassa, ei heilu ja lukitus on tarpeeksi vahva. Ei tuo varmaan ammattikäytössä kestäisi, mutta taatusti pari rankkaa remonttia kestää. Tuolla saa niin hyvää jälkeä kun vaan itse osaa mitata :)

Jiirilaatikot on tosiaan maailman turhin keksintö. Niillä tulee aina asteen parin heitto ja kulmat ei sen jälkeen voi edes näyttää hyvältä.
mikko a

Posts: 253

#252 • • mikko a further
jäipä tuossa sitten haaviin, vuoden etsinnän jälkeen, oma pikku unelmakämppä.

v. 1926 rakennettu 7 asunnon puutalo-osake tampereen keskustasta.
tällä hetkellä tilaa on50m2 + pohjaltaan lähes saman verran
rakentamatonta vinttitilaa. nykyisin tuoasuinkäytössä oleva kerros on
muodossa 1h+keittiö+wc(suihku)+alkovi.tällä hetkellä asunto on
sellaisessa kunnossa, että juuri mitään ei voi säästääremontin alta,
ainoastaan alkuperäiset lautalattiat...


-keittiö on lähes alkuperäisessä kunnossa. "jotakin" sinne on 60-70 luvun
taitteessa uusittu, mutta keittiöstä ei käytännössä voi jättää mitään jäljelle,
vaan uutta tilalle..

-wc+suihku on tarkoitus muuttaa pelkäksi wc:ksi. ei liene hankala
toteuttaa:paneloinnit pois, kaakelia tilalle, lavuaari & wc-istuin jää
samoille paikoilleen joten suurilta putkitöiltä vältytään.

-koskien alakerran kaikkia tiloja: pintaremontti sisältäen lattioiden
hionnat, kattojen paneloinnit, seinäpintojen uusiminen runkohirrestä
alkaen, ja samassa yhteydessä sähköjen uudelleensuunnittelu: tällä
hetkellä kaikki johdot on vedetty pintavetoina, ja piiloonhan ne pitää
saada..

-yläkerta: ns. nollasta sataan eli kaikki pitää rakentaa olemassa olevalle
pohjalle. täällä on vielä lattiassa vanhat purut, ja ainoat työt mitä tilaan on
tehty ovat oman osan ja naapurin huoneiston välinen väliseinä. tarvitaan
siis lämmöneristeet, pintamateriaalit, lattia, 2 kpl kattoikkunoita,
suihku+wc

talo itse & taloyhtiö ovat loistavassa kunnossa: hirsirunko moitteeton,
ulkolaudoitus moitteeton (ei siis lahovaurioita) katto ja savupiippujen
pellitykset uusittu v.2003, putkiremontti tehty, sähköt tehty asunnon
omaan tauluun asti.. asunnoista yksion taloyhtiön hallussa, ja asunnosta
saatava vuokratulo kattaa yhtiönkuukausittaisen lainanlyhennyksen.
talo kuuluu myös tampereenmuseoviraston suojelukohteisiin, joten osa
julkisivuun kohdistuvista remonteista voidaan kattaa museoviraston varoilla.

itse ostoprosessi oli melko mielenkiintoinen: ensimmäisen kerran asunto
oli myynnissä huhtikuun alkupuolella, ja se oli rakkautta ensi silmäyksellä,
allekirjoittaneen osalta (toinen osa taloudesta & mukana ollut isä olivat
oikeastaan vaan kauhusta kankeina nähdessään asunnon kunnon)
sunnuntaisen näytön jälkeen tiistaina soitto välittäjälle, vastaus tyly:
myyty.. kauppa kuitenkin myöhemmin peruuntui asunnossa olevan
vuokralaisen takia, jonka irtisanomisaika on 6kk. niinpä sitten heinäkuussa
uudelleen katsomaan, ja siinä se oli.. parin pienemmän mutkan kautta
kaupat lukkoon, ja asunto on meidän 1.11 alkaen, sopivasti siis aikaa
suunnitella remonttia, kilpailuttaa keittiöt jne jne...

urakka on melkoinen, mutta kun se on ohi niin on sellanen asunto
hallussa ettei tarvii moneen aikaan muuttaa
Jone

Posts: 8,258

#253 • • Edited Jone Archibald Haddock
remppa_alkaa.jpg

LET THE GAMES BEGIN

(Suomeksi sanottuna rupean leikkimään olohuoneellani. Nyt Rautiaan.)
Jone

Posts: 8,258

#254 • • Jone Archibald Haddock
Jaahas.

Alunperin oli siis tarkoitus pistää uusiksi vain olkkarin seinät ja listat + osa sisustusta.

Nyt näyttäis siltä että listaan voi lisätä olkkarin ja eteisen lattian, olkkarin ikkunalaudan ja ikkunanpuitteet.

Niin se remppa laajenee - vaikka nyt ei vielä mikään superiso olekaan.
hrdkvr

Posts: 3,929

#255 • • hrdkvr KURGO
nyt kun ostimme kämpän manskulta niin pääsee taas remppaamaan..


- eli lattia joka on lankku lattia pitää hioa ja sävyttää tummaksi (pähkinä) ja lakata
- keittön kaapit uusia
- läpikeittiöön seinä että saadaan ylimääräinen makkari "ruokailutilasta"

kuvia varmaan sit kun on valmista

--
-keep it hard-

ville

Posts: 3,780

#256 • • ville olen oikeasti ujo
Homma etenee. Eilen sain keittiössä vihdoin nurkan valmiiksi:

Veitsiteline, terottaja ja leikkuulaudat

Laudat ja terotin on kiinni seinässä puutapeilla. Saatiin niitä kätevästi samalta puusepältä joka teki pöydän, sillä puuta jäi yli. Tapit on kiinni seinässä ruuveilla, joissa toisessa päässä ruuvikierre ja toisessa päässä mutterikierre. Aluksi porasin seinään reijän. Sen jälkeen upotin ruuvin seinään kiertämällä ruuvia mutterilla, joka mutterikierteen pohjassa. Lopuksi pyöritin tapin paikoilleen mutterikierteeseen. Tällä tavalla tapeissa ei ole lainkaan liitosta/mitään muuta näkyvää ruuvia, joten näyttää tosi hyvältä :)

Lisäksi kaksi kuvaa viikonloppuharrastuksesta:
Harrastusvälineitä
Jääpaloja tarpeeksi

Lisäksi kävin ostamassa Alessin rikkaimurin, jotta sujuu keittiön pikasiivous nopeasti ja tehokkaasti. Eilen tuli jo kokeiltua ja täytyy sanoa, että luksuslaite. Leivänmurut saa siististi ja nopeasti pois ilman, että puolet tavarasta on lattialla :)
Jone

Posts: 8,258

#257 • • Jone Archibald Haddock
Tähän mennessä olohuonerempan yhteydessä havaittua:
Niin kivaa kuin onkin se, että on olemassa faija, jolla on kykyä ja intoa autella tietyissä asioissa remontoidessa, niin se faija kannattaisi pitää näppeineen irti koko hommasta. Niin kauan kun sain tehdä asioita täällä aivan itsekseni kaikki sujui rennosti ilman turhia pinnan kiristelyitä. Nyt kun päästin faijani hommaan mukaan niin joka ainoassa pikku asiassa sillä olis jotain viilattavaa suunnitelmaani ja käämi on meinannut 3 päivän sisällä kärähtää useaan otteeseen mahdollisimman kauniisti selittäessä, että se on kyl nyt "my way or the highway" mitä tulee suunnitelman toteuttamiseen. (Esimerkkinä "muutosehdotuksista" annettakoon se, että faija olisi halunnut juoksuttaa seinille lähelle katonrajaa tulevien kotiteatterin kaiuttimien piuhat jalkalistoja pitkin ja kaiuttimen kohdalla seinää ylös erillisen listan sisällä siinä missä taas itse haluan piuhat vedettäväksi huoneen nurkkia pitkin ylös ja katonrajassa kaiuttimille listojen sisällä.)

Tehtynä:
- Tapettien poisto
- Jalkalistojen poisto
- Seinissä olevien kolojen ja epätasaisuuksien tasoittaminen kittaamalla
- Seinien hiominen
- Ensimmäinen maalikerros
- Uusi kittausrumba
- Seinien maalaaminen valkoisella, vaaleanharmaalla ja punaisella
- Laminaattilattian asentaminen olohuoneeseen ja eteiseen

Vaiheessa:
- Sähkäri paikalle ja hieman hommien uudistamista tällä saralla
- Yhden seinän tapetointi
- Lattialistojen asentaminen
- Kauittimien asentaminen seinille
- Piuhojen peittäminen listoilla
(- Verho
- Uuden sohvan noutaminen)
Jone

Posts: 8,258

#258 • • Edited Jone Archibald Haddock
Tadaa, tänään on päivä jona sain havaita, että remontin budjetti menee perseelleen. Onneksi perseelleenmeno ei sentään ole (toistaiseksi) paria hunttia suurempi, mutta se vaatii kuitenkin opiskelijalta pientä kikkailua.

Tapetit on nyt saatu seinille pienen taistelun jälkeen ja näyttävät hyviltä. Yhden vuodan huonosti tehdyn asettamisen takia tosin joudun ottamaan maalarinteipin ja maalit uudestaan käyttöön ja maalaamaan sentin (!) lisää seinää punaisella.
phear

Posts: 804

#259 • • Edited phear <X>
Laittelin eilen kattolistoja.

Uudistin hieman listaani ihmiskunnan suurista ratkaisemattomista ongelmista:
1. Nälänhätä
2. Sodat
3. Kulmalistan sahaaminen tuplajiiriin

*vink*

On nimittäin vittumaista hommaa...

Jäljellä enää:
* Loput kattolistat
* Loput lattialistat
* Rappusten hiominen ja maalaaminen
* eteisen lattiapäällysteen valinta ja asennus
* ikkunanpokat
ville

Posts: 3,780

#260 • • ville olen oikeasti ujo

phear, 14.9.2005 10:21:
3. Kulmalistan sahaaminen tuplajiiriin



Pieni vinkki: Bilteman 25e kulmasaha.

Mä oon nyt kiinnittänyt olohuoneesta kaikki hankalat paikat ja ton avulla sain listoista todella hyvän näköisiä. Välillä on pitänyt sahata alle 3cm paloja, joissa kaksi jiirikulmaa, toinen yleensä jotain muuta kuin 45 astetta ja silti ei oo mitään ongelmaa.

Jiirilaatikko on oikeesti maailman turhin keksintö


* ikkunanpokat



Otan osaa, riippuen ikkunoiden määrästä, tämä voi olla suurin työ koko remontissa.


Meillä on nyt jäljellä:
- Olohuoneessa listojen viimeistely (tänään valmistuu)
- Makuuhuoneen listat
- Työhuoneen listat
- Keittiön maustekaapin viimeistely
- Eteisen merbautasojen viimeistely
- Muutama maalitahran poisto ikkunoista
- Seinämaalaukset
- Olohuoneen kaapelikourun viimeistely

Ja tietysti sit lopussa hillitön siivous jossa pitää pestä kaikki lattiasta kattoon.

Onneksi on koko ensi viikonloppu aikaa tehdä remonttia. Viimeiset neljä viikonloppua on mennyt muissa kiireissä ja vaavua hoivatessa, joten hommat on edenneet aivan liian hitaasti. Mut tavoite olisi, et ensi viikon alussa on kaikki listat paikallaan, jolloin jää vain pari pikkujuttua ennen siivousta :)

btw ensi viikolla alkaa habitare, jos sisustaminen kiinnostaa yhtään, niin tonne on pakko mennä :)