Avustusjärjestöt ovat vedonneet lahjoittajiin Aasian katastrofin uhrien auttamiseksi.

125 posts, 7 pages, 20,787 views

#81 • • astaroth Guest

Moya:
raketit kerkesin ostoo ennen kuin kuulin että suomalalaisia on kuollu. muuten rahat olisin laittana SPR:n käyttöön.

Olisitko muussa tapauksessa korvaasi kallistanut?
#82 • • astaroth Guest

Iso-Lauri:
Sun 13 euroa tarjoaa puhdasta vettä n. 130 pulloa, tai antibioottikuurin yli 5:lle henkilölle, tai...

Sen verran vielä, että paljonko noista lahjoitusrahoista menee vähennyksiä? Puhetta on ollut noista "keräyskustannuksista", joten tahtoisin tietää, kuinka suuri osuus rahastani sitten loppujen lopuksi menee paikan päälle.

Just asking.
Claquesous

#83 • • Claquesous viidettä kolonnaa

Moya:

potuttaa tämä. raketit kerkesin ostoo ennen kuin kuulin että suomalalaisia on kuollu. muuten rahat olisin laittana SPR:n käyttöön. ne olisivat olleet paremmassa käytössä ku mulla =(

Niin ne suomalaiset! Voi hirvitys! Kyllä valkoista miestä pitää auttaa, mutta ne jotain 130 000 paikallista saavat syyttää itseään. Mitäs asuvat alueilla, joilla tapahtuu luonnonkatastrofeja.

--
32. of December

Verano

#84 • • Verano Merituuli

Moya:
potuttaa tämä. raketit kerkesin ostoo ennen kuin kuulin että suomalalaisia on kuollu. muuten rahat olisin laittana SPR:n käyttöön. ne olisivat olleet paremmassa käytössä ku mulla =(

ehkä ne raketit voi viel palauttaa kuittia vastaan? äkkiä takas rakettikauppaan!
Jone

#85 • • Jone Archibald Haddock

Moya:
raketit on ammuttu. muuten en olisi varmaankaan kallistana korvaa sillä isänmaa on todella lähellä sydäntä. ite jos olisin tuolla ollu ku se tapahtu nii minä olisin jääny sinne auttamaan immeisiä. sitä ei koskaan tiedä millonka sitä itelle tulee lähtö omalle kohalle. itelleni on tullut sellanen olo että missä mie olen nii siellä ei tapahu mitää. se mihin kuollaan JOS kuollaan on meteorin iskuun joka tapahtuu joskus jolloin kukaan ei osaa odottaa mitään, eli tuskin se meidän elin aikana tulee. Jos joskus saan rahat kasaan nii ite lähen Valtoihin palomieheksi (toivon mukaan) sillä sinne kaikki iskee terroristit jos iskee.

Tää kirjoitus on kyl päivän täydellinen "WTF, plz cum again"-postaus ainakin meitsille.

Rairairai ja Absinthia shotti.
#86 • • ALIEN Guest

mikkihiiri:
---

Moya:

---

Niin ne suomalaiset! Voi hirvitys! Kyllä valkoista miestä pitää auttaa, mutta ne jotain 130 000 paikallista saavat syyttää itseään. Mitäs asuvat alueilla, joilla tapahtuu luonnonkatastrofeja.

itseäni toistaen me yleisesti emme ole "Jeesuksia" vaan "itsekkäitä paskoja" :D
#87 • • RINY Guest
Oonkohan mä jotenkin kylmä kun mua ei kauheesti mitenkää sureta ne _suomalaiset_ keitä siel on!? Ehkä sitten olisin huolissani enemmän jos tuntisin sieltä ees jonkun. *ding* emt.
Jone

#88 • • Jone Archibald Haddock

Sade*:
Oonkohan mä jotenkin kylmä kun mua ei kauheesti mitenkää sureta ne _suomalaiset_ keitä siel on!? Ehkä sitten olisin huolissani enemmän jos tuntisin sieltä ees jonkun. *ding* emt.

Jos koko katastrofi ei kosketa sua millään tavalla, niin olet aivan normaali sukupolvesi ja sukupuolesi edustaja.

valitettavasti.
#89 • • trusti Guest
20e tuli opiskelijabudjetista venyttyä.. eipä se mitään, tuli ihan hyvä mieli
Jna

#90 • • Jna

Jone:
sukupuolesi edustaja.

Mitenkäs toi nyt sitten liittyy sukupuoleen..?*justjoo*
Juhgu

#91 • • Edited Juhgu Virnistelijä

Jone:
---
Jos koko katastrofi ei kosketa sua millään tavalla, niin olet aivan normaali sukupolvesi ja sukupuolesi edustaja.

valitettavasti.

Voin kuvitella kuinka Jone puolestaan itkee itsensä uneen joka ilta tämän Aasian kriisin takia. *nauru*

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Jone

#92 • • Jone Archibald Haddock

Jna:
---
Jone:
sukupuolesi edustaja.

---

Mitenkäs toi nyt sitten liittyy sukupuoleen..?*justjoo*

Sun mielestäsi ei ilmeisesti mitenkään. *joo*
Cloud

#93 • • Cloud Game Freak

whispering:
---
Cloud:
Kun taas esim Afrikan nälänhätä on afrikan Kanienlailla sikiävien ihmisten itseaiheuttama hyvinkin pitkälti.. Eli ymmärrän hyvin halun auttaa kun kyseessä on ihmisistä itsestään riippumaton asia.. eikä esim liikasyntyvyydestä johtuva apu joka voitaisiin muutenkin poistaa vain syntyvyyden säännöstelyllä..
---

Nälänhätä Afrikassa johtuu kuivuudesta ja sisällissodista yms (Asioista jotka ei ole niitten ihmisten hallittavissa, jotka siitä kärsivät.), Mistä oot sellasen käsityksen saanu et se johtuu liikasyntyvyydestä?

Olet oikeassa että kuivuus ja sisällissodat ovat syitä nälänhätään kyllä, mutta on naivia ajatella etteikö liikasyntyvyydellä olisi osansa.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

Verano

#94 • • Verano Merituuli
toki on osansa, mut korkeisiin syntyvyyslukuihinhan ei liity millään lailla mm. köyhyys ja vähäinen/ olematon koulutus.
Cloud

#95 • • Edited Cloud Game Freak

Verano:
toki on osansa, mut korkeisiin syntyvyyslukuihinhan ei liity millään lailla mm. köyhyys ja vähäinen/ olematon koulutus.

mutta juurikin valistuksella/ ihmisten kouluttamisella on suuri merkitys korkeiden syntyvyyslukujen ehkäisyssä kuten myös adsin ehkäisyssä.. Vai oliko ko.huomautus sarkastinen ja juuri tätä tarkoititkin? Anyway nimen omaan ko.maat tarvitsevatkin nimen omaan.. valistusta-koulutusta jotta nämä asiat saataisiin järkevästi kuriin ja ei tarvitsisi mennä kiinan pakko 1lapsi systeemiin.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

Riku

#96 • • Edited Riku The Little Prince

Cloud:
---
whispering:
---
Cloud:
Kun taas esim Afrikan nälänhätä on afrikan Kanienlailla sikiävien ihmisten itseaiheuttama hyvinkin pitkälti.. Eli ymmärrän hyvin halun auttaa kun kyseessä on ihmisistä itsestään riippumaton asia.. eikä esim liikasyntyvyydestä johtuva apu joka voitaisiin muutenkin poistaa vain syntyvyyden säännöstelyllä..
---

Nälänhätä Afrikassa johtuu kuivuudesta ja sisällissodista yms (Asioista jotka ei ole niitten ihmisten hallittavissa, jotka siitä kärsivät.), Mistä oot sellasen käsityksen saanu et se johtuu liikasyntyvyydestä?

---

Olet oikeassa että kuivuus ja sisällissodat ovat syitä nälänhätään kyllä, mutta on naivia ajatella etteikö liikasyntyvyydellä olisi osansa.

Ja on vielä naiivimpaa ajatella että tuolla syntyneillä ihmisillä olisi hirveästi mahdollisuuksia muunlaiseen sosiaaliseen malliin kuin mitä nämä käyttävät nyt. Tuollaisena pienenä välipointtina kun voi mainita että vanhempien vanhuuden näkymät eivät ole kovin lohdullisia jos näillä ei ole tarpeeksi lapsikatrasta huolehtimaan näistä vanhuuden aikana. Minulla ainakin kun on sellainen käsitys että Afrikan suunnalla ei vielä aivan täysin pelitä tämä ihana sosiaaliverkosto ja hyvät eläkkeet. Tämän tästä vain törmää tähän naurettavaan ajattelumalliin, jonka mukaan ihmiset olisivat omalla panoksellaan ansainneet paikkansa ja osuutensa yhteiskunnasta, ja jos ei tähän kykene, niin on jollakin tavalla huono ja epäkelpo yksilö, joka ei ansaitse arvostusta tuottavuuteen sidotun 'hyödyllisyydensä' takia. Tämä on tämä tyhmä korni klassinen vertaus, mutta jos sä oisit syntynyt Namibian köyhäilistöperheeseen, niin olisiko sulla todellisuudessa edes kaukaista mahdollisuutta päästä siihen kohtuullisen onnelliseen tilanteeseen jossa olet nyt? Tarkoitukseni ei ole nyt syyllistää, vaan saada hyvällä tuurilla useampikin ihminen ymmärtämään edes hieman kokonaiskuvaa tuollaisten vääristävien yleistyksien sijaan. The truth is out there, just don't believe all the crap you're being fed.

Lisäyksenä vielä sen verran, että ruuan puutehan ei ole ongelma, ruokaa kyllä riittäisi ruokkimaan nykyisen väestön käsittääkseni aika helposti. Ja maailman nykyiselläkin peltokapasiteetillä voitaisiin tehostettuna tuottaa käsittääkseni reilua ylituotantoa paikoittain, mutta ongelmaksi muodostuu lopulta pikemminkin rikkauden ja köyhien maidin / yhteiskunnan / yksilöiden kuilu varallisuudessa. Nämä viimeiset faktat olivat ulkomuistista kaivettuja, joten jos joku uskoo tietävänsä paremmin niin feel free to correct me.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

vaavu

#97 • • vaavu vara-vana

Sade*:
Oonkohan mä jotenkin kylmä kun mua ei kauheesti mitenkää sureta ne _suomalaiset_ keitä siel on!? Ehkä sitten olisin huolissani enemmän jos tuntisin sieltä ees jonkun. *ding*

Ei muakaan sureta ne suomalaiset erityisesti. Suomalaisilla ja muilla turisteilla on sentään asiat hyvin, heillä on sentään matka- ja henkivakuutukset ja koko Suomeen jäänyt omaisuus. Paikallisilla sen sijaan meni koti, infrastruktuuri ja toimeentulo yhdellä kertaa. Itse toivonkin, että omat lahjoitusrahani menisivät mahdollisimman paljon paikallisten auttamiseen.

Tuota väitettä en sen sijaan allekirjoita, että tunteakseni empatiaa tarvitsisin jonkun tutun henkilön (tai muun kosketuspinnan) inhimilliseen hätään. Itse olen ollut silmännurkka kosteana esimerkiksi ajatellessani Darfurin kriisin keskellä eläviä ihmisiä - ja Darfur on mitä suurimmassa määrin sellainen "mutiaiset tappelee keskenään" -kriisi, jonka ei luulisi koskettavan meitä suomalaisia mitenkään.
siveys

#98 • • siveys lovely

pHaze:
Ja on vielä naiivimpaa ajatella että tuolla syntyneillä ihmisillä olisi hirveästi mahdollisuuksia muunlaiseen sosiaaliseen malliin kuin mitä nämä käyttävät nyt.

Mä olen juuri menossa nukkumaan, mutta heitän tähän väliin tällaisen pienen pohdinnan arvoisen kysymyksen, johon en ainakaan näin väsyneenä kykene itse hirveän hyvin vastaamaan:

Onko vanhana ja työkyvyttömänä elämiseen kykenemiseen pyrkiminen niin tärkeä asia, että se oikeuttaa / pakottaa synnyttämään mahdollisimman paljon lapsia tilanteessa, jossa on pulaa ruuasta ja puhtaasta vedestä, aiheuttaen täten hyvin todennäköisesti useita lapsikuolemia..

JOS haluaa elää mahdollisimman vanhaksi niin luonnollisesti itseä elättävien lasten poikiminen on paras ja ehkä ainoa vaihtoehto, mutta onko siihen pyrkiminen aina oikeutettua? Onko minulla oikeus syödä toisia ihmisiä jos saan siitä proteiineja ja kasvuhormoneja, jotka auttavat minua varmistamaan elämäni jatkumisen pidempään jos kerran minulla on elämäni jatkumisen varmistamiseksi oikeus synnyttää kasoittain lapsia, vaikka tiedän että osa niistä kuitenkin kuolee nuorena?

Synnyttääkö hyvä ihminen oman etunsa nimissä lapsia kurjuuteen ja kuolemaan?
vaavu

#99 • • Edited vaavu vara-vana

Cloud:
---
Verano:

---

mutta juurikin valistuksella/ ihmisten kouluttamisella on suuri merkitys korkeiden syntyvyyslukujen ehkäisyssä kuten myös adsin ehkäisyssä.. Vai oliko ko.huomautus sarkastinen ja juuri tätä tarkoititkin? Anyway nimen omaan ko.maat tarvitsevatkin nimen omaan.. valistusta-koulutusta jotta nämä asiat saataisiin järkevästi kuriin ja ei tarvitsisi mennä kiinan pakko 1lapsi systeemiin.

Todennäköisesti Veranon kommentti oli sarkastinen, mutta vielä lisäkommentti asiaan liittyen.

Joissakin tutkimuksissa on huomattu, että yksi parhaimmista keinoista vähentää syntyvyyttä erit. köyhissä Afrikan maissa on naisten koulutus. Tilastollisesti tutkimalla oli huomattu, että naisen koulutustaso ja hänen synnyttämiensä lapsien lukumäärä olivat kääntäen verrannollisia. Kun naiset opetetaan lukemaan ja huolehtimaan omista asioistaan, he pystyvät paremmin välttämään synnytyskoneeksi joutumisen ja kykenevät päättämään paremmin omasta elämästään.

Joku voisi jopa sanoa, että köyhyyden ja tiedon puutteen lisäksi yksi liikasyntyvyyden taustatekijä on sukupuolten välinen epätasa-arvo.
Jone

#100 • • Jone Archibald Haddock

Juhgu:
Voin kuvitella kuinka Jone puolestaan itkee itsensä uneen joka ilta tämän Aasian kriisin takia. *nauru*

Justhan mä sanoin myyneeni autoni ja housuni jalasta tän takia.

Itsensä uneen itkemisen ja totaalisen välinpitämättömyyden väliin jää suhteellisen iso skaala erilaisia emootiota ja toimintamalleja, eikö totta?