Moya:
raketit kerkesin ostoo ennen kuin kuulin että suomalalaisia on kuollu. muuten rahat olisin laittana SPR:n käyttöön.
Olisitko muussa tapauksessa korvaasi kallistanut?
125 posts, 7 pages, 20,799 views
Moya:
raketit kerkesin ostoo ennen kuin kuulin että suomalalaisia on kuollu. muuten rahat olisin laittana SPR:n käyttöön.
Iso-Lauri:
Sun 13 euroa tarjoaa puhdasta vettä n. 130 pulloa, tai antibioottikuurin yli 5:lle henkilölle, tai...
Moya:
potuttaa tämä. raketit kerkesin ostoo ennen kuin kuulin että suomalalaisia on kuollu. muuten rahat olisin laittana SPR:n käyttöön. ne olisivat olleet paremmassa käytössä ku mulla =(
Moya:
raketit on ammuttu. muuten en olisi varmaankaan kallistana korvaa sillä isänmaa on todella lähellä sydäntä. ite jos olisin tuolla ollu ku se tapahtu nii minä olisin jääny sinne auttamaan immeisiä. sitä ei koskaan tiedä millonka sitä itelle tulee lähtö omalle kohalle. itelleni on tullut sellanen olo että missä mie olen nii siellä ei tapahu mitää. se mihin kuollaan JOS kuollaan on meteorin iskuun joka tapahtuu joskus jolloin kukaan ei osaa odottaa mitään, eli tuskin se meidän elin aikana tulee. Jos joskus saan rahat kasaan nii ite lähen Valtoihin palomieheksi (toivon mukaan) sillä sinne kaikki iskee terroristit jos iskee.
mikkihiiri:
---
Moya:
potuttaa tämä. raketit kerkesin ostoo ennen kuin kuulin että suomalalaisia on kuollu. muuten rahat olisin laittana SPR:n käyttöön. ne olisivat olleet paremmassa käytössä ku mulla =(
---
Niin ne suomalaiset! Voi hirvitys! Kyllä valkoista miestä pitää auttaa, mutta ne jotain 130 000 paikallista saavat syyttää itseään. Mitäs asuvat alueilla, joilla tapahtuu luonnonkatastrofeja.
Sade*:
Oonkohan mä jotenkin kylmä kun mua ei kauheesti mitenkää sureta ne _suomalaiset_ keitä siel on!? Ehkä sitten olisin huolissani enemmän jos tuntisin sieltä ees jonkun. emt.
whispering:
---
Cloud:
Kun taas esim Afrikan nälänhätä on afrikan Kanienlailla sikiävien ihmisten itseaiheuttama hyvinkin pitkälti.. Eli ymmärrän hyvin halun auttaa kun kyseessä on ihmisistä itsestään riippumaton asia.. eikä esim liikasyntyvyydestä johtuva apu joka voitaisiin muutenkin poistaa vain syntyvyyden säännöstelyllä..
---
Nälänhätä Afrikassa johtuu kuivuudesta ja sisällissodista yms (Asioista jotka ei ole niitten ihmisten hallittavissa, jotka siitä kärsivät.), Mistä oot sellasen käsityksen saanu et se johtuu liikasyntyvyydestä?
Verano:
toki on osansa, mut korkeisiin syntyvyyslukuihinhan ei liity millään lailla mm. köyhyys ja vähäinen/ olematon koulutus.
Ja on vielä naiivimpaa ajatella että tuolla syntyneillä ihmisillä olisi hirveästi mahdollisuuksia muunlaiseen sosiaaliseen malliin kuin mitä nämä käyttävät nyt. Tuollaisena pienenä välipointtina kun voi mainita että vanhempien vanhuuden näkymät eivät ole kovin lohdullisia jos näillä ei ole tarpeeksi lapsikatrasta huolehtimaan näistä vanhuuden aikana. Minulla ainakin kun on sellainen käsitys että Afrikan suunnalla ei vielä aivan täysin pelitä tämä ihana sosiaaliverkosto ja hyvät eläkkeet. Tämän tästä vain törmää tähän naurettavaan ajattelumalliin, jonka mukaan ihmiset olisivat omalla panoksellaan ansainneet paikkansa ja osuutensa yhteiskunnasta, ja jos ei tähän kykene, niin on jollakin tavalla huono ja epäkelpo yksilö, joka ei ansaitse arvostusta tuottavuuteen sidotun 'hyödyllisyydensä' takia. Tämä on tämä tyhmä korni klassinen vertaus, mutta jos sä oisit syntynyt Namibian köyhäilistöperheeseen, niin olisiko sulla todellisuudessa edes kaukaista mahdollisuutta päästä siihen kohtuullisen onnelliseen tilanteeseen jossa olet nyt? Tarkoitukseni ei ole nyt syyllistää, vaan saada hyvällä tuurilla useampikin ihminen ymmärtämään edes hieman kokonaiskuvaa tuollaisten vääristävien yleistyksien sijaan. The truth is out there, just don't believe all the crap you're being fed.Cloud:
---
whispering:
---
Cloud:
Kun taas esim Afrikan nälänhätä on afrikan Kanienlailla sikiävien ihmisten itseaiheuttama hyvinkin pitkälti.. Eli ymmärrän hyvin halun auttaa kun kyseessä on ihmisistä itsestään riippumaton asia.. eikä esim liikasyntyvyydestä johtuva apu joka voitaisiin muutenkin poistaa vain syntyvyyden säännöstelyllä..
---
Nälänhätä Afrikassa johtuu kuivuudesta ja sisällissodista yms (Asioista jotka ei ole niitten ihmisten hallittavissa, jotka siitä kärsivät.), Mistä oot sellasen käsityksen saanu et se johtuu liikasyntyvyydestä?
---
Olet oikeassa että kuivuus ja sisällissodat ovat syitä nälänhätään kyllä, mutta on naivia ajatella etteikö liikasyntyvyydellä olisi osansa.
Sade*:
Oonkohan mä jotenkin kylmä kun mua ei kauheesti mitenkää sureta ne _suomalaiset_ keitä siel on!? Ehkä sitten olisin huolissani enemmän jos tuntisin sieltä ees jonkun.
pHaze:
Ja on vielä naiivimpaa ajatella että tuolla syntyneillä ihmisillä olisi hirveästi mahdollisuuksia muunlaiseen sosiaaliseen malliin kuin mitä nämä käyttävät nyt.
Cloud:
---
Verano:
toki on osansa, mut korkeisiin syntyvyyslukuihinhan ei liity millään lailla mm. köyhyys ja vähäinen/ olematon koulutus.
---
mutta juurikin valistuksella/ ihmisten kouluttamisella on suuri merkitys korkeiden syntyvyyslukujen ehkäisyssä kuten myös adsin ehkäisyssä.. Vai oliko ko.huomautus sarkastinen ja juuri tätä tarkoititkin? Anyway nimen omaan ko.maat tarvitsevatkin nimen omaan.. valistusta-koulutusta jotta nämä asiat saataisiin järkevästi kuriin ja ei tarvitsisi mennä kiinan pakko 1lapsi systeemiin.
Juhgu:
Voin kuvitella kuinka Jone puolestaan itkee itsensä uneen joka ilta tämän Aasian kriisin takia.