125 posts, 7 pages, 20,732 views
Juhgu:
---
Cloud:
---
---
Jep. Tosin, luonnon tuhoaminenhan aiheuttaa myös luonnonmullistuksia. Mutta en toki tarkoita, että tämä maanjäristys johtuisi pelkästään ihmisten toimista.
Cloud:
Mutta olen taas erimieltä tämän auttamisen suhteen. Tässä asiassa autetaan juurikin sen takia, että se on "ihmisistä" riippumaton luonnonmullistus. Kun taas esim Afrikan nälänhätä on afrikan Kanienlailla sikiävien ihmisten itseaiheuttama hyvinkin pitkälti.. Eli ymmärrän hyvin halun auttaa kun kyseessä on ihmisistä itsestään riippumaton asia.. eikä esim liikasyntyvyydestä johtuva apu joka voitaisiin muutenkin poistaa vain syntyvyyden säännöstelyllä.. Tosin tämä oli nyt vain esimerkki.
Verano:
---
Cloud:
Mutta olen taas erimieltä tämän auttamisen suhteen. Tässä asiassa autetaan juurikin sen takia, että se on "ihmisistä" riippumaton luonnonmullistus. Kun taas esim Afrikan nälänhätä on afrikan Kanienlailla sikiävien ihmisten itseaiheuttama hyvinkin pitkälti.. Eli ymmärrän hyvin halun auttaa kun kyseessä on ihmisistä itsestään riippumaton asia.. eikä esim liikasyntyvyydestä johtuva apu joka voitaisiin muutenkin poistaa vain syntyvyyden säännöstelyllä.. Tosin tämä oli nyt vain esimerkki.
---
olkoon "nyt vain esimerkki" mutta
äh . se mitään auta mitä mä tähän sanon.
Cloud:
Miksei auttaisi? Tuskin tietty minun mieltäni muuttamaan, mutta ainakin saamaan itsesi selväksi mitä itse tarkoitat ja haluat? Ja eihän sitä koskaan tiedä kuka mitäkin oppii ja mieltään muuttaa tms.. Privaankin saa kirjoittaa jos ei tänne halua postata.
Cloud:
Kun taas esim Afrikan nälänhätä on afrikan Kanienlailla sikiävien ihmisten itseaiheuttama hyvinkin pitkälti.. Eli ymmärrän hyvin halun auttaa kun kyseessä on ihmisistä itsestään riippumaton asia.. eikä esim liikasyntyvyydestä johtuva apu joka voitaisiin muutenkin poistaa vain syntyvyyden säännöstelyllä..
Tapsa:
Jos nämä ihmiset ovat oikeasti tosissaan,
toivon heidän joutuvan lapioimaan hiiliä
ja paljon siellä kuumassa paikassa !
Tapsa:
ei se mun vika ollu, ni ei mun tarvi auttaakkaan
Joopa (29.12.2004 18:11)
...
En auta, koska tiedän etten itse tarvitse koskaan mitään köyhäinapua.
Jackass (29.12.2004 14:27)
Cloud:
---
Mutta olen taas erimieltä tämän auttamisen suhteen. Tässä asiassa autetaan juurikin sen takia, että se on "ihmisistä" riippumaton luonnonmullistus. Kun taas esim Afrikan nälänhätä on afrikan Kanienlailla sikiävien ihmisten itseaiheuttama hyvinkin pitkälti.. Eli ymmärrän hyvin halun auttaa kun kyseessä on ihmisistä itsestään riippumaton asia.. eikä esim liikasyntyvyydestä johtuva apu joka voitaisiin muutenkin poistaa vain syntyvyyden säännöstelyllä..
JustinSane:
---
Cloud:
---
Mutta olen taas erimieltä tämän auttamisen suhteen. Tässä asiassa autetaan juurikin sen takia, että se on "ihmisistä" riippumaton luonnonmullistus. Kun taas esim Afrikan nälänhätä on afrikan Kanienlailla sikiävien ihmisten itseaiheuttama hyvinkin pitkälti.. Eli ymmärrän hyvin halun auttaa kun kyseessä on ihmisistä itsestään riippumaton asia.. eikä esim liikasyntyvyydestä johtuva apu joka voitaisiin muutenkin poistaa vain syntyvyyden säännöstelyllä..
---
Et ole hirveästi tainnut historian tunneilla olla hereillä aikanaan?
Tässä muutama hakusana jota voisit huviksesi kokeilla, google varmaankin jakaa tietoaan yhtä auliisti kuin aina ennenkin; "colonialism" "imperialism" "belgium +congo" "america +slavery" "crusades" "china +opium" "decolonization" vaikka näin alkuun, the list goes on and on. Suosittelen tsekittämään ja lopettamaan tän maailman ihmettelyn intrarektaalisesta perspektiivistäsi.
Pointti on; tilanne suurimmassa osassa köyhimpiä- l. kehitysmaita on mikä on, koska valkoinen mies tuli, vei kaiken, poltti, tuhosi ja raiskasi mitä ei saanut roudattua mukaansa tai muuten hyödynnettyä. Asenneilmapiirin muututtua häivyttiin varkain mutta ei unohdettu vielä kusta haavoihin varmuuden vuoksi ja muuten vaan kiitokseksi vuosisataisesta silmämunaan nussimisesta. ME olemme vastuussa.
---
Mitä muuhun tulee, osa tuntui ymmärtävän pointtini, monilla muilla meni ohi kovaa, korkealta ja komeasti raikuen.
Alkuperäisen viestin lukemalla uudelleen pitäisi huomata tekstin pohjavireestä mitä tarkoitin mutta laitettakoon vielä selvennykseksi; pidän tätä todellakin valtaisana inhimillisenä tragediana enkä mitenkään tahdo väheksyä katastrofia itseään, lukematon määrä ihmisiä on menettänyt kaiken, tietenkin tämä liikuttaa suunnattomasti.
Lähinnä vituttaa jo valmiiksi suunnattomasti se, että siinä vaiheessa kun kamerat kääntyvät toisaalle mässäilemään, rahaa tuskin kilahtelee avustuskirstuihin enää samalla tavalla, kadulla ei näy keräyslipasporukoiden armeijoita eikä lehtien mielipidepalstoilla lueta enää yöunensa menettäneestä Nurmijärveläisestä Hillevistä.
Alueella tulee olemaan läjäpäin ongelmia vielä vuosiksi eteenpäin, niitä tuskin tarvitsee eritellä sen kummemin tässä yhteydessä.
Valitettava fakta kuitenkin on, että aivan piakkoin alueen status "tipahtaa" samalle tasolle kuin maailman muissakin kriisipesäkkeissä; punainen risti ja muut avustusjärjestöt jätetään alueelle äärimmäisen rajoitetuin resurssein repimään persnahastaan sen vähäisen, täysin riittämättömän apunsa, muun maailman jatkaessa tyytyväisenä menoaan, onhan puhdas omatunto ja tämän nimenomaisen tapauksen kanssa ostettu jo. Mites se sananlasku menikään? "Ane kirstuun kilahtaa, sielu taivaaseen vilahtaa". Sitten voidaankin laittaa silmät kiinni ja sormet korviin ja mennä yhdessä kollektiiviseen laalaa-landiaan venailemaan, että päästään taas kauhistelemaan jos jossain on taas valkoinen mies hädässä.
Auttamishalu ei ole tietenkään pahasta ja luonnollisesti monet / suurin osa auttaa tässä tapauksessa ihan puhtaasti auttamishalusta ja empatiasta. Muutenkin tässä tilanteessa on jotain niin absurdia, jos minulta kysytään ei sen avun pitäisi, ei tässä kuin muissakaan kriiseissä, olla mitenkään yksittäisten ihmisten ja vapaaehtoisjärjestöjen panoksesta kiinni, saati olla sidottuna jollain makaaberilla tavalla mediahuomioon!
Paljon enemmän noin yleisellä tasolla peräänkuulutan valtioiden l. teollisuusmaiden poliittisten instanssien toiminnan muuttamista, nykyinen hampaaton 0.0001% kehitysmaapippelinnypläyspolitiikka on varsin syvällisesti perseestä *taputapu*
Toisaalta asenteet on kollektiivisia ja ne poliitikotkin edustavat kansaa. Tekopyhiksi jeesustelijoiksi nimittelyni ainoa motiivi oli puhtaasti "herättelymielinen", pyrkimys muistuttaa, että se hätä ei katoa tältä, tai muiltakaan kriisialueilta yhtään mihinkään senkään jälkeen kun siitä ei enää joka päivä saakkaan lukea iltapäivälehtien lööpeistä! Ei tee paha potea huonoa omatuntoa vähän muulloinkin
Astaroth:
Tähän kaivataan alien tokaisemaan:
"Onpas helvetin yrmee quote!"
:D