Avustusjärjestöt ovat vedonneet lahjoittajiin Aasian katastrofin uhrien auttamiseksi.

125 posts, 7 pages, 19,350 views

Juhgu

Posts: 7,921

#41 • • Edited Juhgu Virnistelijä

Cloud:
---



Jep. Tosin, luonnon tuhoaminenhan aiheuttaa myös luonnonmullistuksia. Mutta en toki tarkoita, että tämä maanjäristys johtuisi pelkästään ihmisten toimista.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Individual

Posts: 10,942

#42 • • Edited Individual HYPNO!

Juhgu:
---
Cloud:
---

---


Jep. Tosin, luonnon tuhoaminenhan aiheuttaa myös luonnonmullistuksia. Mutta en toki tarkoita, että tämä maanjäristys johtuisi pelkästään ihmisten toimista.



Tämä ei, niinkuin tres sen esille toisessa topikissa toikin, johdu mistään ihmisten toimista, vaan mannerlaattojen liikkeistä.
Verano

Posts: 4,649

#43 • • Verano Merituuli

Cloud:

Mutta olen taas erimieltä tämän auttamisen suhteen. Tässä asiassa autetaan juurikin sen takia, että se on "ihmisistä" riippumaton luonnonmullistus. Kun taas esim Afrikan nälänhätä on afrikan Kanienlailla sikiävien ihmisten itseaiheuttama hyvinkin pitkälti.. Eli ymmärrän hyvin halun auttaa kun kyseessä on ihmisistä itsestään riippumaton asia.. eikä esim liikasyntyvyydestä johtuva apu joka voitaisiin muutenkin poistaa vain syntyvyyden säännöstelyllä.. Tosin tämä oli nyt vain esimerkki.



olkoon "nyt vain esimerkki" mutta

äh . se mitään auta mitä mä tähän sanon.
Juhgu

Posts: 7,921

#44 • • Juhgu Virnistelijä

Individual:
---
Tämä ei, niinkuin tres sen esille toisessa topikissa toikin, johdu mistään ihmisten toimista, vaan mannerlaattojen liikkeistä.



Näin on. Toinpahan vaan tuonkin pointin esiin kun puhuttiin jostain tsunameista jne.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Avatar
#45 • • HRDance Guest
Tarkoitus olis ottaa kolikkosäästölipas esiin ja lahjoittaa. Kai siitä jokunen euro irtoaa *hymy* ja menee varmasti apua tarvitseville.
Cloud

Posts: 2,162

#46 • • Cloud Game Freak

Verano:
---
Cloud:

Mutta olen taas erimieltä tämän auttamisen suhteen. Tässä asiassa autetaan juurikin sen takia, että se on "ihmisistä" riippumaton luonnonmullistus. Kun taas esim Afrikan nälänhätä on afrikan Kanienlailla sikiävien ihmisten itseaiheuttama hyvinkin pitkälti.. Eli ymmärrän hyvin halun auttaa kun kyseessä on ihmisistä itsestään riippumaton asia.. eikä esim liikasyntyvyydestä johtuva apu joka voitaisiin muutenkin poistaa vain syntyvyyden säännöstelyllä.. Tosin tämä oli nyt vain esimerkki.

---


olkoon "nyt vain esimerkki" mutta

äh . se mitään auta mitä mä tähän sanon.



Miksei auttaisi? Tuskin tietty minun mieltäni muuttamaan, mutta ainakin saamaan itsesi selväksi mitä itse tarkoitat ja haluat? Ja eihän sitä koskaan tiedä kuka mitäkin oppii ja mieltään muuttaa tms.. Privaankin saa kirjoittaa jos ei tänne halua postata.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

Verano

Posts: 4,649

#47 • • Verano Merituuli
"Tsunami-nimitys tulee japaninkielen satamaa ja aaltoa tarkoittavista sanoista "tsu" ja "nami". Tsunami-aaltoja syntyy erityisesti vedenalaisten maanjäristysten yhteydessä maankuoren voimakkaan liikahduksen sysätessä vesimassan liikkeeseen, mutta myös tulivuorenpurkausten laavavyöryt, maanvyöryt ja meteoriittien iskut voivat aiheuttaa hyökyaaltoja."

noista ainoastaan maanvyöryihin ihmiset voivat olla osasyyllisiä.

muihin meillä ei oo mitään mahdollisuutta vaikuttaa. sille ei edes cloud voi mitään että kanit lähestyy meitä vääjäämättä.
Verano

Posts: 4,649

#48 • • Verano Merituuli

Cloud:

Miksei auttaisi? Tuskin tietty minun mieltäni muuttamaan, mutta ainakin saamaan itsesi selväksi mitä itse tarkoitat ja haluat? Ja eihän sitä koskaan tiedä kuka mitäkin oppii ja mieltään muuttaa tms.. Privaankin saa kirjoittaa jos ei tänne halua postata.



on vaan niin väsynyt olo kun ei ole pariin yöhön nukkunut kunnon unia. ja näköjään uuvahdin tuosta uutistulvastakin sun muusta. onneks huomen ei oo duunia, muuten en varmaan huomen illal jaksais lähtee yhtään minnekään..
tuskin sä alat esim afrikkalaisista ajattelemaan kovinkaan toisin vaikka mä jotain sanoisinki.
whispering

Posts: 871

#49 • • whispering Super Juusto

Cloud:
Kun taas esim Afrikan nälänhätä on afrikan Kanienlailla sikiävien ihmisten itseaiheuttama hyvinkin pitkälti.. Eli ymmärrän hyvin halun auttaa kun kyseessä on ihmisistä itsestään riippumaton asia.. eikä esim liikasyntyvyydestä johtuva apu joka voitaisiin muutenkin poistaa vain syntyvyyden säännöstelyllä..


Nälänhätä Afrikassa johtuu kuivuudesta ja sisällissodista yms (Asioista jotka ei ole niitten ihmisten hallittavissa, jotka siitä kärsivät.), Mistä oot sellasen käsityksen saanu et se johtuu liikasyntyvyydestä?
Tarsu

Posts: 2,449

#50 • • Edited Tarsu
Mitä asuvat sielä... ei suomen korkeudella tuollaisia tapahdu, ja kaikki tiettävät että sielä käy noin vähän väliä, joten tyhmät uhraavat vaaraa ja matkustavat!
AmizHemmo (29.12.2004 21:18)

Auttoiko joku minua kun minulla oli hätä? EI. Auttaisiko Aasian maat jos minulle tulisi Hätä? EI. Aasiassa kyllä väkeä on liikaakin.
Auttaako? (29.12.2004 20:59)

Miksei ne juoksenu karkuun, ihan kuule oma vika, jos jäi aallon alle!!
Tsunami (29.12.2004 20:30)

Ei voisi vähempää kiinnostaa mitäs menee ökyilemään ulkomaille jouluna. Eniten tässä ärsyttää se että niitten takia on koko ajan niitä ylimääräisiä uutisia.
Pah (29.12.2004 18:51)

Ne SPR:n rahat jäävät byrokratiaan ja jos sieltä jotain menee eteenpäin niin muslimit ne rahat saa.
Minä vaan (29.12.2004 18:36)

Olisipa ensin autettu Vöyrin tulvan uhreja, kotinsa siellä moni menetti, eikä punainen risti mitään keräystä järkännyt, en siksi anna centtiäkään ulkomaille
Nalle (29.12.2004 18:11)

ei se mun vika ollu, ni ei mun tarvi auttaakkaan
Joopa (29.12.2004 18:11)

Ei missään nimessä. Ei suomalaiset sotilaatkaan ja perheet saaneet raha-apua ulkomailta katastrofissa nimeltään talvisota.
Kansanääni (29.12.2004 17:17)

Ensin Aasia vie meiltä työpaikat ja sitten ne mankuvat rahaa meiltä työttömiltä! Häpeämätöntä! Eikö heidän tulisi ennemmin antaa rahaa tänne köyhään Pohjolaan?
Mies20v (29.12.2004 14:38)

En auta, koska tiedän etten itse tarvitse koskaan mitään köyhäinapua.
Jackass (29.12.2004 14:27)

Luonto on tärkeämpi kuin ihminen. Ei ole sattumaa, että nämä luonnonkatastrofit sattuvat aina ylikansoitetuissa paikoissa. Luonto kostaa aina.
Luonto (29.12.2004 07:12)



Jos nämä ihmiset ovat oikeasti tosissaan,
toivon heidän joutuvan lapioimaan hiiliä
ja paljon siellä kuumassa paikassa !

--
Remember those posters that said -Today is the first day of the rest of your life-? Well, thats true of every day but one -the day you die- !

-Lester Burnham

peepe

Posts: 904

#51 • • peepe

Tapsa:
Jos nämä ihmiset ovat oikeasti tosissaan,
toivon heidän joutuvan lapioimaan hiiliä
ja paljon siellä kuumassa paikassa !



Uskomatonta..kovin katkeralta kuulostavia kommentteja :(

Ja onhan se totta, että maailmassa on koko ajan paljon muitakin avuntarvitsijoita, mutta on se tärkeää että edes jokin herättää ihmiset toimimaan ja auttamaan, ja ehkä jopa tämän jälkeen jatkossa useamminkin. Minä en ainakaan moittisi mediaa siitä, että se on tuonut asiaa voimakkaasti esille, vaikkakin Suomalaisten uhrien osalta, mutta silti. Juuri se herättää auttamishalua, kun asiat tuodaan lähemmäkisi ja ihmiset jakavat kokemiaan kauheuksia muiden kanssa. Toivon, että tämä muistuttaa meitä kaikkia tosiaan tiputtamaan sitä rahaa niihin lippaisiin, myös silloin kun kyseessä on muutkin kuin "me".
patis

Posts: 1,158

#52 • • patis 10

peepe:

Uskomatonta..kovin katkeralta kuulostavia kommentteja :(



No eipä noissa mikään katkeruus paistanu, lähinnä pohjaton tyhmyys :D
T-mu

Posts: 2,980

#53 • • T-mu Läskimooses

Tapsa:
ei se mun vika ollu, ni ei mun tarvi auttaakkaan
Joopa (29.12.2004 18:11)

...

En auta, koska tiedän etten itse tarvitse koskaan mitään köyhäinapua.
Jackass (29.12.2004 14:27)



Tulee todella paha mieli näitä lukiessa...
Voiko joidenkin paskiaisten itsekyydellä olla MITÄÄN rajaa.

Kuulin kannsa juttua että rahaa lahjottavat on tekopyhiä jeesustelijoita...
Tommoset pitäs itte panna johonkin pikkusaarelle ja räjäyttää itsekkyytensä kanssa huitsin vittuun.
Avatar
#54 • • ALIEN Guest
ihmiset ovat itsekkäitä, eikä mitään Jeesuksia - tottakai meitä koskettaa tämä tragedia enemmän, kuin esim. nälänhätää näkevät muualla päin maailmaa. Se on väärin, mutta täysin inhimillistä. Itsekkyys siis... jepjep
JustinSan

Posts: 822

#55 • • Edited JustinSan Nullius in verba

Cloud:
---

Mutta olen taas erimieltä tämän auttamisen suhteen. Tässä asiassa autetaan juurikin sen takia, että se on "ihmisistä" riippumaton luonnonmullistus. Kun taas esim Afrikan nälänhätä on afrikan Kanienlailla sikiävien ihmisten itseaiheuttama hyvinkin pitkälti.. Eli ymmärrän hyvin halun auttaa kun kyseessä on ihmisistä itsestään riippumaton asia.. eikä esim liikasyntyvyydestä johtuva apu joka voitaisiin muutenkin poistaa vain syntyvyyden säännöstelyllä..



Et ole hirveästi tainnut historian tunneilla olla hereillä aikanaan? *igor*

Tässä muutama hakusana jota voisit huviksesi kokeilla, google varmaankin jakaa tietoaan yhtä auliisti kuin aina ennenkin; "colonialism" "imperialism" "belgium +congo" "america +slavery" "crusades" "china +opium" "decolonization" vaikka näin alkuun, the list goes on and on. Suosittelen tsekittämään ja lopettamaan tän maailman ihmettelyn intrarektaalisesta perspektiivistäsi. *piis*

Pointti on; tilanne suurimmassa osassa köyhimpiä- l. kehitysmaita on mikä on, koska valkoinen mies tuli, vei kaiken, poltti, tuhosi ja raiskasi mitä ei saanut roudattua mukaansa tai muuten hyödynnettyä. Asenneilmapiirin muututtua häivyttiin varkain mutta ei unohdettu vielä kusta haavoihin varmuuden vuoksi ja muuten vaan kiitokseksi vuosisataisesta silmämunaan nussimisesta. ME olemme vastuussa.

---


Mitä muuhun tulee, osa tuntui ymmärtävän pointtini, monilla muilla meni ohi kovaa, korkealta ja komeasti raikuen.
Alkuperäisen viestin lukemalla uudelleen pitäisi huomata tekstin pohjavireestä mitä tarkoitin mutta laitettakoon vielä selvennykseksi; pidän tätä todellakin valtaisana inhimillisenä tragediana enkä mitenkään tahdo väheksyä katastrofia itseään, lukematon määrä ihmisiä on menettänyt kaiken, tietenkin tämä liikuttaa suunnattomasti.

Lähinnä vituttaa jo valmiiksi suunnattomasti se, että siinä vaiheessa kun kamerat kääntyvät toisaalle mässäilemään, rahaa tuskin kilahtelee avustuskirstuihin enää samalla tavalla, kadulla ei näy keräyslipasporukoiden armeijoita eikä lehtien mielipidepalstoilla lueta enää yöunensa menettäneestä Nurmijärveläisestä Hillevistä.
Alueella tulee olemaan läjäpäin ongelmia vielä vuosiksi eteenpäin, niitä tuskin tarvitsee eritellä sen kummemin tässä yhteydessä.
Valitettava fakta kuitenkin on, että aivan piakkoin alueen status "tipahtaa" samalle tasolle kuin maailman muissakin kriisipesäkkeissä; punainen risti ja muut avustusjärjestöt jätetään alueelle äärimmäisen rajoitetuin resurssein repimään persnahastaan sen vähäisen, täysin riittämättömän apunsa, muun maailman jatkaessa tyytyväisenä menoaan, onhan puhdas omatunto ja tämän nimenomaisen tapauksen kanssa ostettu jo. Mites se sananlasku menikään? "Ane kirstuun kilahtaa, sielu taivaaseen vilahtaa". Sitten voidaankin laittaa silmät kiinni ja sormet korviin ja mennä yhdessä kollektiiviseen laalaa-landiaan venailemaan, että päästään taas kauhistelemaan jos jossain on taas valkoinen mies hädässä.

Auttamishalu ei ole tietenkään pahasta ja luonnollisesti monet / suurin osa auttaa tässä tapauksessa ihan puhtaasti auttamishalusta ja empatiasta. Muutenkin tässä tilanteessa on jotain niin absurdia, jos minulta kysytään ei sen avun pitäisi, ei tässä kuin muissakaan kriiseissä, olla mitenkään yksittäisten ihmisten ja vapaaehtoisjärjestöjen panoksesta kiinni, saati olla sidottuna jollain makaaberilla tavalla mediahuomioon!
Paljon enemmän noin yleisellä tasolla peräänkuulutan valtioiden l. teollisuusmaiden poliittisten instanssien toiminnan muuttamista, nykyinen hampaaton 0.0001% kehitysmaapippelinnypläyspolitiikka on varsin syvällisesti perseestä *taputapu*

Toisaalta asenteet on kollektiivisia ja ne poliitikotkin edustavat kansaa. Tekopyhiksi jeesustelijoiksi nimittelyni ainoa motiivi oli puhtaasti "herättelymielinen", pyrkimys muistuttaa, että se hätä ei katoa tältä, tai muiltakaan kriisialueilta yhtään mihinkään senkään jälkeen kun siitä ei enää joka päivä saakkaan lukea iltapäivälehtien lööpeistä! Ei tee pahaa potea huonoa omatuntoa vähän muulloinkin *piis*

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

sbanc

Posts: 255

#56 • • sbanc

JustinSane:
---
Cloud:
---

Mutta olen taas erimieltä tämän auttamisen suhteen. Tässä asiassa autetaan juurikin sen takia, että se on "ihmisistä" riippumaton luonnonmullistus. Kun taas esim Afrikan nälänhätä on afrikan Kanienlailla sikiävien ihmisten itseaiheuttama hyvinkin pitkälti.. Eli ymmärrän hyvin halun auttaa kun kyseessä on ihmisistä itsestään riippumaton asia.. eikä esim liikasyntyvyydestä johtuva apu joka voitaisiin muutenkin poistaa vain syntyvyyden säännöstelyllä..

---


Et ole hirveästi tainnut historian tunneilla olla hereillä aikanaan? *igor*

Tässä muutama hakusana jota voisit huviksesi kokeilla, google varmaankin jakaa tietoaan yhtä auliisti kuin aina ennenkin; "colonialism" "imperialism" "belgium +congo" "america +slavery" "crusades" "china +opium" "decolonization" vaikka näin alkuun, the list goes on and on. Suosittelen tsekittämään ja lopettamaan tän maailman ihmettelyn intrarektaalisesta perspektiivistäsi. *piis*

Pointti on; tilanne suurimmassa osassa köyhimpiä- l. kehitysmaita on mikä on, koska valkoinen mies tuli, vei kaiken, poltti, tuhosi ja raiskasi mitä ei saanut roudattua mukaansa tai muuten hyödynnettyä. Asenneilmapiirin muututtua häivyttiin varkain mutta ei unohdettu vielä kusta haavoihin varmuuden vuoksi ja muuten vaan kiitokseksi vuosisataisesta silmämunaan nussimisesta. ME olemme vastuussa.

---


Mitä muuhun tulee, osa tuntui ymmärtävän pointtini, monilla muilla meni ohi kovaa, korkealta ja komeasti raikuen.
Alkuperäisen viestin lukemalla uudelleen pitäisi huomata tekstin pohjavireestä mitä tarkoitin mutta laitettakoon vielä selvennykseksi; pidän tätä todellakin valtaisana inhimillisenä tragediana enkä mitenkään tahdo väheksyä katastrofia itseään, lukematon määrä ihmisiä on menettänyt kaiken, tietenkin tämä liikuttaa suunnattomasti.

Lähinnä vituttaa jo valmiiksi suunnattomasti se, että siinä vaiheessa kun kamerat kääntyvät toisaalle mässäilemään, rahaa tuskin kilahtelee avustuskirstuihin enää samalla tavalla, kadulla ei näy keräyslipasporukoiden armeijoita eikä lehtien mielipidepalstoilla lueta enää yöunensa menettäneestä Nurmijärveläisestä Hillevistä.
Alueella tulee olemaan läjäpäin ongelmia vielä vuosiksi eteenpäin, niitä tuskin tarvitsee eritellä sen kummemin tässä yhteydessä.
Valitettava fakta kuitenkin on, että aivan piakkoin alueen status "tipahtaa" samalle tasolle kuin maailman muissakin kriisipesäkkeissä; punainen risti ja muut avustusjärjestöt jätetään alueelle äärimmäisen rajoitetuin resurssein repimään persnahastaan sen vähäisen, täysin riittämättömän apunsa, muun maailman jatkaessa tyytyväisenä menoaan, onhan puhdas omatunto ja tämän nimenomaisen tapauksen kanssa ostettu jo. Mites se sananlasku menikään? "Ane kirstuun kilahtaa, sielu taivaaseen vilahtaa". Sitten voidaankin laittaa silmät kiinni ja sormet korviin ja mennä yhdessä kollektiiviseen laalaa-landiaan venailemaan, että päästään taas kauhistelemaan jos jossain on taas valkoinen mies hädässä.

Auttamishalu ei ole tietenkään pahasta ja luonnollisesti monet / suurin osa auttaa tässä tapauksessa ihan puhtaasti auttamishalusta ja empatiasta. Muutenkin tässä tilanteessa on jotain niin absurdia, jos minulta kysytään ei sen avun pitäisi, ei tässä kuin muissakaan kriiseissä, olla mitenkään yksittäisten ihmisten ja vapaaehtoisjärjestöjen panoksesta kiinni, saati olla sidottuna jollain makaaberilla tavalla mediahuomioon!
Paljon enemmän noin yleisellä tasolla peräänkuulutan valtioiden l. teollisuusmaiden poliittisten instanssien toiminnan muuttamista, nykyinen hampaaton 0.0001% kehitysmaapippelinnypläyspolitiikka on varsin syvällisesti perseestä *taputapu*

Toisaalta asenteet on kollektiivisia ja ne poliitikotkin edustavat kansaa. Tekopyhiksi jeesustelijoiksi nimittelyni ainoa motiivi oli puhtaasti "herättelymielinen", pyrkimys muistuttaa, että se hätä ei katoa tältä, tai muiltakaan kriisialueilta yhtään mihinkään senkään jälkeen kun siitä ei enää joka päivä saakkaan lukea iltapäivälehtien lööpeistä! Ei tee paha potea huonoa omatuntoa vähän muulloinkin *piis*




Älä kuule väheksy Nurmijärveläisiä yhtään *nauru*
Avatar
#57 • • astaroth Guest
Tähän kaivataan alien tokaisemaan:

"Onpas helvetin yrmee quote!"

:D
Avatar
#58 • • Edited ALIEN Guest

Astaroth:
Tähän kaivataan alien tokaisemaan:

"Onpas helvetin yrmee quote!"

:D



ei quote, vaan itse aihe on aika vitun yrmee!

ihmiset ovat tehneet samaa toisillensa läpi aikojen joten miksi ei myös äiti luonto mitä vastaan olemme rikkoneet!!???!!! ;)

ruumiita4ft.jpg
nemo

Posts: 656

#59 • • nemo Wanha kettu
Tiesittekö että suurimmat yksityiset lahjoitukset tehdään aina nimettöminä? Miksikö? Luulisin, että siksi että jos alat kertomaan lahjoituksistasi koitat 'ostaa' itsellesi statusta maailmanparantajana... Ei, en tarkoita tällä sitä että lopettakaa lahjoittaminen, vaan sitä että jos lahjoitatte niin ei siitä tarvitse täällä mainostaa että "avustin näin paljon, olen sydämmellinen ihminen".

Avustus tehdään omasta tahdosta, ei siksi että siitä voi kertoa muille ja saada statusta.

Toivottavasti apu saadaan perille mahdollisimman nopeasti ja koordinoidusti.

--
Tää on mun sigu

S-T

Posts: 1,195

#60 • • S-T Pieni

Sbanc:
Älä kuule väheksy Nurmijärveläisiä yhtään *nauru*


Jos kaikki Nurmijärveläiset osaa quottaa noin hyvin, niin mä ainakin väheksyn *justjoo*

--
Pieni on kaunista.