Avustusjärjestöt ovat vedonneet lahjoittajiin Aasian katastrofin uhrien auttamiseksi.

125 posts, 7 pages, 19,604 views

siveys

Posts: 2,492

#61 • • siveys lovely

JustinSane:
ME olemme vastuussa.


Mulla on tunnetusti vähän tuo historia jäänyt vähemmälle kiinnostukselle.. Haluatkos sä auttaa selittää, että millä tavoin näissä "köyhemmissä maissa" asiat olisivat tänä päivänä paremmin jos "me" emme olisi siellä käyneet?

En oikein tiedä voiko tähän nimenomaiseen kysymykseen löytää helposti vastausta Googlella, enkä viitsi lähteä hakkaamaan päätäni seinään ihan hirveästi tuntemattomalla maaperällä tiedonmurusia koriin poimien kun sinulla varmasti on jo selkeä kuva asiasta, jonka voit jakaa meille varsin ongelmitta?
Avatar
#62 • • ALIEN Guest

siveys:
---
JustinSane:
ME olemme vastuussa.

---

Mulla on tunnetusti vähän tuo historia jäänyt vähemmälle kiinnostukselle.. Haluatkos sä auttaa selittää, että millä tavoin näissä "köyhemmissä maissa" asiat olisivat tänä päivänä paremmin jos "me" emme olisi siellä käyneet?



Hel-ve-tin hyvä kysymys, mutta valitettavasti siihen ei yksinkertaisesti ole oikeaa vastausta ja sä tiedät sen itsekin ^___^
Avatar
#63 • • Viola00 Guest
Mä osallistun joka kuukaus johonkin hyvätekeväisyysjuttuun.. tai ainakin yritän. Joten kyllä tähänkin nyt osallistuin. Hyvä mieli *joo*
JustinSan

Posts: 822

#64 • • Edited JustinSan Nullius in verba

siveys:
---

Mulla on tunnetusti vähän tuo historia jäänyt vähemmälle kiinnostukselle.. Haluatkos sä auttaa selittää, että millä tavoin näissä "köyhemmissä maissa" asiat olisivat tänä päivänä paremmin jos "me" emme olisi siellä käyneet?

En oikein tiedä voiko tähän nimenomaiseen kysymykseen löytää helposti vastausta Googlella, enkä viitsi lähteä hakkaamaan päätäni seinään ihan hirveästi tuntemattomalla maaperällä tiedonmurusia koriin poimien kun sinulla varmasti on jo selkeä kuva asiasta, jonka voit jakaa meille varsin ongelmitta?



Saivartelu on aina yhtä kivaa, eikös vaan eikös juu?

Äärimmäisen yksinkertaisesti sanottuna: jos näiden maiden olisi annettu kehittyä omaan tahtiinsa (kehitysprioriteetit, ja täten myös tahti ja painotukset, ovat eri ympäristössä erilaisia) ei ole mitään syytä olettaa, että niistä olisi kehittynyt nykyisen kaltaisia moniongelmaisia kriisipesäkkeitä.

Niin, jos jossittelulinjalle tosissaan lähdetään, niin minulla ei tietenkään ole mitään tietoa siitä, että mikä tilanne olisi nyt jos ko. maiden kehitykseen ei olisi sotkeuduttu vaan niiden olisi annettu kehittyä omaan luontaiseen tahtiinsa. Voihan olla tietenkin, että jos länsimaat eivät olisi harrastaneet riistoaan, koko pallon tämänhetkinen "kehitystilanne" olisi aivan toinen tai riistäjiä ja valloittajia olisivatkin olleet "kehitysmaat".

Mutta menneiden jossittelu on sinänsä täydellisen turhaa, mikä on tapahtunut on tapahtunut, sille ei mahda mitään, nykyrealiteetit ovat mitä ovat.
Millään noista google-hauista et suoraan saa vastausta, yleiskuvan lähinnä siitä miten vähemmän kehityneitä maita on pantu halvalla länsimaiden toimesta muutaman vuosisadan ajan.
Tässä vaiheessa sitten tapahtuu se kriittinen erottelu; jos olet kyyninen nihilisti misantrooppi, luultavasti toteat jotain malliin "Voi voi" ja asian käsittely jääkin kutakuinkin siihen, pohdittavaksi jää lähinnä, että mistähän moinen asennemaailma kumpuaa.
Toisaalta taasen jos olet normaalin empatiakyvyn omaava henkilö, luultavasti tajuat, että valtavia virheitä on tehty, käsittämätöntä julmuutta on harrastettu ja me olemme noiden tekojen tekijöiden perillisinä vastuussa, sekä asemassa jossa auttaminen on mahdollista. Pääasiallinen kysymys itselleni on, miksi helvetissä emme auttaisi? Varsinkin kun näiden maiden kehitys olisi kaikille osapuolille se kaikkein hyödyllisin ratkaisu.

En nyt aio mennä itse tapahtumien tuhatvuotiseen historiaan sen tarkemmin vaan käytän typerää, mutta tehokasta vertauskuvaa: Riistät lapsen kehdostaan ja laitat liekaan, käytät hyväksesi miten tykkäät ja estät lapsen oman luontaisen kehityksen pitämällä häntä pimeässä komerossa. Sitten joku kaunis päivä heität tämän kieroon kasvaneen aikuisen ovesta ulos maailman jossa toiset kaltaisesi alistajarunkkarit vaeltavat kaduilla vapaana, hihkaiset vain iloisesti paiskatessasi ovea kiinni: "Selviydy!"

([EDIT]tämä oli sitten tällaista typerää kirjoittajan laiskuudesta ja huonosta äidinkielestä johtuvaa englanninkielen "you"-passiivin porttausta suomen kieleen, en siis viittaa, että siveys olisi alistajarunkkari *nauru* toim. huom.[/EDIT] )

En nyt lähde naiivisti väittämään PLUR:ia huutaen, että nämä asiat olisivat täydellisen yksinkertaisia ja helposti ratkaistavissa.
Problematiikkaa toki riittää enemmän kuin Espoolaisille nokiamiljonääreille osinkoja, asiat ovat monisyisiä, laaja-alaisia ja takkuisempia kuin tsunamista selvinneen koiran turkki, mutta kuitenkin ratkaisut ja aika pitkälti keinotkin ovat olemassa, en vain jaksa ymmärtää, että miksei niitä käytetä ja miksei asioihin tartuta niiden vaatimalla tarmolla.

Puuh, tämä on kyllä sen verran laaja aihekokonaisuus kattaen kaiken yleisestä ihmistenvälisestä kanssakäymisestä, yhteiskunnasta, markkinataloudesta & kapitalismista niiden motiiveista, funktioista ja seurauksista gaziljoonan muun eettishumanistisen dilemman kautta siihen, että miksi McDonaldsin ranskalaiset on niin pahanmakuisia *nauru*

Ansaitsi kyllä ehdottomasti oman threadinsa jossa sitä voitaisiin käsitellä laajemminkin, nyt kun tulee ärsyttävästi lähinnä sohittua pintaa useissa eri konteksteissä perehtymättä alempiin funktioihin sen kummemmin, jää kaikki loogiset syy-seuraus-kokonaisuudet muodostumatta.

"Yleinen maailmanparannusthread" - Ehkä jatkamme moisessa sitten kun joku sellaisen vaivautuu aloittamaan ja alustamaan? *vink*

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

K

Posts: 511

#65 • • K

JustinSane:

Pointti on; tilanne suurimmassa osassa köyhimpiä- l. kehitysmaita on mikä on, koska valkoinen mies tuli, vei kaiken, poltti, tuhosi ja raiskasi mitä ei saanut roudattua mukaansa tai muuten hyödynnettyä. Asenneilmapiirin muututtua häivyttiin varkain mutta ei unohdettu vielä kusta haavoihin varmuuden vuoksi ja muuten vaan kiitokseksi vuosisataisesta silmämunaan nussimisesta. ME olemme vastuussa.
Ei tee pahaa potea huonoa omatuntoa vähän muulloinkin *piis*



Suomella ei ole ollut osaa eikä arpaa kolonialismissa. Eivät kaikki valkoihoiset ole kollektiivisesti vastuussa toistensa tekemisistä. Ja mitä tulee vaurauden oikeudenmukaisempaan jakamiseen, toivon parasta, mutta vaikutusmahdollisuuteni ovat kovin vähäiset. Mutta jos sitä massii mulle joskus ilmestyy enemmänkin, antanen sitä poiskin enemmän kuin nykyään. Kovin suuria summia en pysty nykyisellään lahjoittamaan.

Pienilläkin valinnoilla kuka tahansa voi vaikuttaa(ja vaikuttaa tahtomattaankin) maailmaan, mutta teiniangstit joidenkin 1600-lukulaisten hollantilaisten suorittamasta riistosta ei ole mun juttu. Osaan kyllä potea huonoa omaatuntoa kun on syytä, mutta maailman nykytila ei ole mun syy(jos olis, niin vois olla melkoset morkkikset).
micqo

Posts: 1,094

#66 • • micqo
Näihin uhreihin liittyen ja varsinkin erääseen julkisuudenhenkilöön kohdistuu aika SAIRASTA LÄPPÄÄ noilla keskustelupalstoilla...alkaa vaan kelailee,et missä on ihmisten myötätunto omaisia kohtaan tässä asiassa.
*eiei* *hmph*

linkki
linkki
linkki


*dissaa**dissaa**dissaa**dissaa**dissaa*
patis

Posts: 1,158

#67 • • patis 10

Avernian:
---
K:
Suomella ei ole ollut osaa eikä arpaa kolonialismissa.
---


Suomi oli silloin Ruotsi. Ja Ruotsi harrasti kolonialismiä kyllä.

Sivuhuomautus (tm). Jatkakaa! :)



Niin, Ruotsi harrasti kolonialismia Suomessa.
K

Posts: 511

#68 • • K

Avernian:
---
K:
Suomella ei ole ollut osaa eikä arpaa kolonialismissa.
---


Suomi oli silloin Ruotsi. Ja Ruotsi harrasti kolonialismiä kyllä.



Ruotsi siis verotti Suomea silloin, oot oikeessa. Mut suomalaiset ei harrastanu kolonialismia, ellei joku yksittäinen suomenruotsalainen. Eli siis ruotsalainen, joka asu tällä puolen lahtea. Kansana ollaan aika puhtailla tossa asiassa(tai ehkä enneminki heimona, tai minä vaan, jota yhdistää sama kieli ja asuinpaikka).
Deo

Posts: 21

#69 • • Deo
Hmmm.... lukaisin nopeasti läpi koko hommelin ja voin todeta, että suurin osa on valitettavasti tekopyhää saivartelua, mikä taas osoittaa et ihmisrotu ei tällä muotoa ole kehittymässä yhtään mihinkään suuntaan.
Realiteetteina on hyvä muistaa, että asutamme tätä hyvinkin ylikansoitettua planeettaa ja luonnon reusrssit ovat tulleet vastaan jo hyvin kauan sitten. Henkilökohtaisesti näen tämän tapaiset onnettomuudet vain hyvänä asiana planeettamme kannalta. Humanismi käsitteenä on kuopattu jo niin kauan sitten, että miksi enää vaivautua tässä vaiheessa tähän tekopyhään voivotteluun? Kuitenkin tämä kaikki on vain erinomaista ajatellen maailmaa. Mikäli miljoona ihmistä kuolee, se on vain loppujenlopuksi erinomainen asia. Itse asiassa meidän pitäisi päästä eroon miljardeista, joten tämä on erinomainen alku.

Kohta joku hyökkää kirjoitustani vastaan haukkuen minut mistään välittämättömäksi paskaksi. Voi olla, että sitä olen. Pitäkää vain mielessä, et ihmiskunta on käyttäytynyt kuin virus viimeiset viisi vuosisataa. Olemme polulla kohti omaa tuhoamme ja se johtuu yksinkertaisesti siitä, että suurin osa ihmiskunnasta on yksinkertaisesti liian tyhmiä tai laiskoja tekemään muuta kuin lisääntymään ja valittamaan elinoloistaan.
Kuulostaa julmalle, mutta sitä todellisuus on.

Eläkää sen kanssa.
siveys

Posts: 2,492

#70 • • siveys lovely

Deo:
Realiteetteina on hyvä muistaa, että asutamme tätä hyvinkin ylikansoitettua planeettaa ja luonnon reusrssit ovat tulleet vastaan jo hyvin kauan sitten.


Aika realistiset realiteetit *nauru* Saisko näille edes jotain perusteluja miksi ajattelet tällä tavalla?
Deo

Posts: 21

#71 • • Edited Deo
julkaisthyvä siveys

Kannattaa tutustua vaikka worldwatch insituten artikkeleihin maailman tilasta. Ne saattavat löytyä osoitteesta www.worldwatch.org ja pääsivulla on kissankokoisin kirjaimin myytävänä State of the World 2005 eli suomennettuna maailman tila. Materiaalia löytyy kyllä kirjastosta lisää mikäli sinua kiinnostaa kaivaa sitä esiin.
Käsittääkseni kyseinen raportti julkaistaan vuosittain, mutta käsiini on sattunut vain vuoden 1997 painos. Jo 90-luvulla viljan tuotanto kääntyi laskuun, kun mittarina on per asukas.

Nämä tiedot olisivat kaikkien saatavilla, mikäli olisitte vain kiinnostuneita hankkimaan sitä tietoa. Tälläisessä tilanteessa on niin helppo vain voivotella asioita ja ryhtyä moraaliseksi tuomariksi.
siveys

Posts: 2,492

#72 • • Edited siveys lovely

Deo:
Kannattaa tutustua vaikka worldwatch insituten artikkeleihin maailman tilasta.
<clip>
Jo 90-luvulla viljan tuotanto kääntyi laskuun, kun mittarina on per asukas.


Aika arvokasta tietoa heillä näyttää olevan kun mitään ei saa edes elektronisesti ladata luettavaksi vaan kaikesta pitäisi maksaa. Sitä artikkelia, johon väitteesi viljantuotannon laskusta ilmeisesti perustuu ( The Changing World Food Prospect: The Nineties and Beyond - WWP #85 ) ei ole heillä enää edes myynnissä.

En siis esimerkiksi saa tietää, että oliko tämä viljantuotannon lasku kenties vain sitä, että viljantuotanto työllistää aikaisempaa vähemmän ihmisiä (joka on ihan luonnollista kun teknologia kehittyy, mutta mitä vastaan nuo WW tutkijat näyttävät nopean silmäyksen perusteella olevan).

Kovasti haluaisin kyllä nähdä sellaista tutkimustietoa, joka näyttäisi, että maapallomme on niin ylikansoitettu, että sen resurssit eivät enää kykene elättämään sen päällä asuvia ihmisiä. Viimeksi kun minä asiasta otin selvää niin ruokaa tuotettiin koko ajan ihan liiaksikin asti, mutta syyt miksi sitä ei kaikille riitä ovat käytännössä pelkästään poliittisia.

Lisää asiasta voit lukea vaikka Physicians and Scientists for Responsible Application of Science and Technology:n julkaisemasta artikkelista, osoitteesta:
http://www.psrast.org/nowohu.htm

Aina ei kannata uskoa ihan kaikkea mitä ituhipit julkaisee..
Nacu

Posts: 1,293

#73 • • Edited Nacu Nacu on the outside, tasty on the inside
Noh...

Minä itsekäs, köyhä opiskelijareppana lahjoitin (toivottavasti) hyvään tarkoitukseen ruhtinaalliset 13,00. Yleensä olen kyllä sitä mieltä, että lahjoitusten tulisi tulla minulle päin. Tämä tapaus oli jotenkin... niin... pysäyttävä. Varsinkin kun uteliaana piti kaivaa esiin kaikenlaisia Tsunami-sivustoja ja törmätä siellä valokuviin ja videopätkiin tapahtumista. *eiei*

Vanhemmat pistivät kaikki suunnitellut rakettirahansa keräykseen. Parempi edes yrittää kun lennättää niitä euroja taivaan tuuliin muutaman "ooh" -sekunnin tähden.

Pikkusiskon rinnakkaisluokkalainen 13-vuotias tyttö on varmuudella menehtynyt ja kotipaikkakuntalaisista on eräästä perheestä löytynyt tähän mennessä ainoastaan 10-vuotias poika. *uuh*

Toivottavasti mun apuni kattaa edes yhden lääkepiikin / hinausauton / rakennusmiehen tms...

--
yes i am alone
but then again i always was
as far back as i can tell i think maybe its because
because you were never really real to begin with
i just made you up to hurt myself

Lauri

Posts: 1,051

#74 • • Lauri Devoted

Nacu:
Toivottavasti mun apuni kattaa edes yhden lääkepiikin / hinausauton / rakennusmiehen tms...



Sun 13 euroa tarjoaa puhdasta vettä n. 130 pulloa, tai antibioottikuurin yli 5:lle henkilölle, tai...

Käsittämätöntä miten jengi jaksaa oikeasti kiistellä jostain kolonialismista ja siitä, että kuka on
harrastanut riistoa Aasian maissa. Klubitus, makuuhuonepoliitikkojen mekka !
K

Posts: 511

#75 • • K

Iso-Lauri:

Käsittämätöntä miten jengi jaksaa oikeasti kiistellä jostain kolonialismista ja siitä, että kuka on
harrastanut riistoa Aasian maissa. Klubitus, makuuhuonepoliitikkojen mekka !



No ei sit, jos se sattuu sua päähän.. Mä en kyllä käsitä tota sun viisasteluas.
Verano

Posts: 4,649

#76 • • Verano Merituuli

Deo:
suurin osa ihmiskunnasta on yksinkertaisesti liian tyhmiä tai laiskoja tekemään muuta kuin lisääntymään ja valittamaan elinoloistaan.



jos noin olisi niin tää maailma olisi mukavampi paikka ja meitä vähemmän täällä tungeksimassa ja kuluttamassa palloa.
tässä sivuutan tuon väittämäsi valituksen =)
*tappi*

Posts: 203

#77 • • *tappi* Pieni ja Punainen.
20e taas siellä.
HYVÄ HYVÄ

--
~Turha silloin on enää rutistaa, kun paskat on jo housuissa~
~Lopeta totuuden etsiminen ja asetu aloillesi hyvään fantasiaan~

whispering

Posts: 871

#78 • • Edited whispering Super Juusto

Deo:
Henkilökohtaisesti näen tämän tapaiset onnettomuudet vain hyvänä asiana planeettamme kannalta.



Jos koet olevasi niin suuri taakka maailmalle, niin miks annat sellaisen vääryyden jatkua? Muista vielä että kulutat noin 3,4 kertaa keskiarvoa enemmän maapalloa. Kierrätätkö? Ostatko vain ekologisia tavaroita? Kieltäydytkö hankkimasta omaa autoa? jne jne. Vai oletko vain pirun tekopyhä?

Jos tosissaan luulet et jollain tollasilla katastrofeilla on mitään tekemistä luonnon kanssa niin oot kyllä aika tyhmä :p Tekis hyvää sullekki kattoo et ketä niitä myrkkyjä luontoon syytää.
Karski

Posts: 6,049

#79 • • Karski Pomon kätyri

Deo:
Kannattaa tutustua vaikka worldwatch insituten artikkeleihin maailman tilasta. Ne saattavat löytyä osoitteesta www.worldwatch.org ja pääsivulla on kissankokoisin kirjaimin myytävänä State of the World 2005 eli suomennettuna maailman tila. Materiaalia löytyy kyllä kirjastosta lisää mikäli sinua kiinnostaa kaivaa sitä esiin.
Käsittääkseni kyseinen raportti julkaistaan vuosittain, mutta käsiini on sattunut vain vuoden 1997 painos. Jo 90-luvulla viljan tuotanto kääntyi laskuun, kun mittarina on per asukas.

Nämä tiedot olisivat kaikkien saatavilla, mikäli olisitte vain kiinnostuneita hankkimaan sitä tietoa. Tälläisessä tilanteessa on niin helppo vain voivotella asioita ja ryhtyä moraaliseksi tuomariksi.



Worldwatch instituuttihan ei nauti ulkomailla
juuri minkäänlaista auktoriteetin asemaa, koska sen
raportti maailman tilasta perustuu yleensä
lähinnä spekulatiiviseen ja tilastolliseen kehitykseen,
ei tuoreimpiin tutkimustuloksiin. Instituutin
pääperiaatteena tuntuu olevan maalailla aina
synkin mahdollinen - ei siis suinkaan realistisin -
skenaario.

Itse voisit lukea vaikka tämän, etkä niellä kaikkea
mitä dystopiaprofeetat tyrkyttävät:

http://futurepositive.synearth.net/2004/04/28

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Jami

Posts: 19

#80 • • Edited Jami
potuttaa tämä. raketit kerkesin ostoo ennen kuin kuulin että suomalalaisia on kuollu. muuten rahat olisin laittana SPR:n käyttöön. ne olisivat olleet paremmassa käytössä ku mulla =(