*nix- ja Windows-ympäristöjen eroista..

102 posts, 6 pages, 22,983 views

RINJET

Posts: 6,900

#81 • • RINJET Team Sika

Dorka:
Jaahas, tytöt ja pojat... *nauru* Pitää nyt vähän ammentaa tätä soppaa, kun selvästi threadistä on vähän puhtipoissa.

Tässä nyt on moni valittanu siitä, että XP on epävakaa ja Linux:ssa taas laitteisto ongelmat ei hetkauta sitä lainkaan. Totta kyllä, mutta XP kummiskin on taustaltaan DOS ajoilta missä laitteet käyttävät tietokoneen resursseja suoraan.



ei kyllä oo totta:

monoliittisessa arkkitehtuurissa (win2000&NT&XP), sovellusohjelmat kutsuvat järjestelmäpalveluja, kun taas järjestelmä käyttää sitten laitteistoa. Prosessori toimii suojatussa tilassa(kernel mode). ja sovellusohjelmat käyttäjätilassa (user mode). Tietyt prosessorin käskyt ovat käyttäjätilassa estettyjä.

--
www.team*possu*.tk

Avatar
#82 • • Edited Dorka Guest

rabari:
Tässä nyt on moni valittanu siitä, että XP on epävakaa ja Linux:ssa taas laitteisto ongelmat ei hetkauta sitä lainkaan. Totta kyllä, mutta XP kummiskin on taustaltaan DOS ajoilta missä laitteet käyttävät tietokoneen resursseja suoraan.



ei kyllä oo totta:

monoliittisessa arkkitehtuurissa (win2000&NT&XP), sovellusohjelmat kutsuvat järjestelmäpalveluja, kun taas järjestelmä käyttää sitten laitteistoa. Prosessori toimii suojatussa tilassa(kernel mode). ja sovellusohjelmat käyttäjätilassa (user mode). Tietyt prosessorin käskyt ovat käyttäjätilassa estettyjä.


sovellusohjelma = laitteisto? joko mä oon vasta heränneenä hieman sekaisin tai sitten joku toinen on luki hieman väärin.

Windows NT Architecture, Part 1
http://www.winntmag.com/Articles/Index.cfm?IssueID=29&ArticleID=2984

Windows NT Architecture, Part 2
http://www.windowsitpro.com/Windows/Article/ArticleID/3025/3025.html

joita tärkein kohta tässä pilkunnussimisessa:
Device drivers, which are dynamically loaded kernel-mode components, provide hardware support. A device driver controls a specific type of hardware device by translating the commands that NT and applications direct to the device and manipulating the hardware to carry out the commands. Microsoft supplies several device drivers for common hardware. If you purchase a nonstandard hardware item, the hardware vendor will provide a device driver for it.

Figure_01.gif

Tietysti ajurit käsittelevät laitteistoja ja antavat komentoja, mutta pointti on enemmän siinä että ajurit käsittelevät rautatasolla suoraan ilman minkäänlaisia estoja ja rajoituksia ihan mitä vain. Joskin Longhornissa perus idea on sama, on siinä lisävälikerros "varmistamassa", että siellä ei tehdä aivan mitä huvittaa.
Mä en *nix:stä tiedä mitään, joten olis kyllä hauska tietää minkälainen arkkitehtuuri juuri laitteistopuolella siellä on.
siveys

Posts: 2,492

#83 • • Edited siveys lovely

Dorka:
Tietysti ajurit käsittelevät laitteistoja ja antavat komentoja, mutta pointti on enemmän siinä että ajurit käsittelevät rautatasolla suoraan ilman minkäänlaisia estoja ja rajoituksia ihan mitä vain.
<--clip-->
Mä en *nix:stä tiedä mitään, joten olis kyllä hauska tietää minkälainen arkkitehtuuri juuri laitteistopuolella siellä on.


Siitä on aika pitkän aikaa kun mä näitä luin, joten muisti saattaa pätkiä, mutta tuskin kuitenkaan lähestymistavat ovat muuttuneet. Vastaus on siis muistaakseni *nix kohtainen. Esimerkiksi Linux toimii suurinpiirtein samalla tavoin kuin NT/2K/XP, eli laitteistoajurit toimivat kernel modessa kun taas BSD toimii siten, että käytännössä kaikki muu toimii userpacessa paitsi microkernel, jonka tehtävänä on hoitaa lähinnä viestinvälitys eri prosessien kesken. Solaris näyttäisi nopean googletuksen perusteella olevan BSD:n kaltainen.

Pitäisi kyllä itsekin ottaa lisää selvää asiasta jossain välissä - voisi vaikka yrittää tuleville vuosille bookata itselleen assarointia jollain käyttöjärjestelmäkurssilla niin oppisi itsekin vähän paremmin *nauru*

[edit: nopea google solariksesta]
jUSSi

Posts: 1,377

#84 • • jUSSi äkäinen vanhus
Windows on varmaan hyvä valinta yritykselle, jonka tietotekniset vaatimukset eivät ole kovin suuret. Jos tarvitaan luotettavaa ja varmaa ympäristöä isoon tarpeeseen, en usko windowsin pitkään aikaan pärjäävän *nixeille, minkä jo tuo mainframe-koneiden tutkimus osoittaa. Windows on minusta tarkoitettu lähinnä yksittäiselle päätekäyttäjälle ja arkiseen ei-niin-vaativaan toimistotyöhön.

Kuulin pikkulintujen suusta, että sellainen pieni yritys kuin Nokia, on vakavissaan testaamassa OpenOffice-ratkaisuja. Jokainen työntekijä saa valita ottaako työkoneekseen Linuxin vain Windowsin ja kun OpenOffice:n evaluaatio on valmis, on todennäköistä, että windows jää vain muutamaan koneeseen...
Avatar
#85 • • Dorka Guest

siveys:
Pitäisi kyllä itsekin ottaa lisää selvää asiasta jossain välissä - voisi vaikka yrittää tuleville vuosille bookata itselleen assarointia jollain käyttöjärjestelmäkurssilla niin oppisi itsekin vähän paremmin *nauru*


Mä oon ite pihalla myös itse low-level toiminnoissa ja muissa vastaavissa, ainoastaan mitä päähän on jääny erillaisilla luennoilla "iskulauseet" *nauru* Ainoa mistä tiedän enemmän on CLR, kun sen kanssa tekee töitä päivittäen... mutta nyt kun kattelee Longhornin Arkkitehtuurista kaavioita niin se on kyllä niin sillisalaattia verrattuna NT:n et ei siitä ota mitään irti eikä mitään ole vielä dokumentoitu, kun kaikki elää kokoajan.
Avatar
#86 • • Dorka Guest

jUSSi:
Jos tarvitaan luotettavaa ja varmaa ympäristöä isoon tarpeeseen, en usko windowsin pitkään aikaan pärjäävän *nixeille, minkä jo tuo mainframe-koneiden tutkimus osoittaa. Windows on minusta tarkoitettu lähinnä yksittäiselle päätekäyttäjälle ja arkiseen ei-niin-vaativaan toimistotyöhön.


Minusta kyllä toi Mainframe tutkimus ei vielä sano yhtään mitään sillä Mikkisofta edelleen on aivan uusi tulokas niille markkinoille - puhumattakaan siitä, että esim. Mikkisoftalta tuli muutama kuukausi sitten vasta ulos konsolointituote (Virtual Server 2005) jotka ovat hyvinkin tärkeitä tuotteitta näillä sektoreilla.

Muutaman vuoden päästä nähdään miten tässä käy - jos silloin Mikkisofta on saanut kunnolla jalansijaa High-end *nix palvelimista niin tuskin kovin montaa enää pitää Mikkisoftaa kovinkaan naurettavana kilpailijana. Muutenkin, miten Mikkisofta on syöny NT aikojen jälkeen palvelinmarkkinoita muilta pois niin se on enemmän, kuin huomattavaa.

Tässähän juuri, jos IIS on nyt menny jo muiden webi hostaus palvelimien ohi niin myös se antaa tukijalkaa juuri Mikkisofta alustalle jolloin IIS:n luonnollinen pari on ASP.NET tekniikka mikä taas pyörii parhaiten Windows Serverin päällä joka taas toimii datakäsittelyssä parhaiten SQL Serverin kanssa.

Huvittavaa, muutenkin kun selvästi ihmiset unohtaa täysin missä markkina-asemassa Mikkisofta on joka jokaisessa postauksessa tulee mieleen "amatööri / leikkiohjelmisto"? Miten on mahdollista, että tälläinen ohjelmisto esim. juuri SQL Server syö kaikkein vaativimpia markkinoita eli tietokanta markkinoita muilta pois ja johtaa jo Oraclea uusissa lisensseissä? ...tai työryhmäohjelmistot eli Exchange joka on tappanu kilpailijat jo nyt käytännössä olemattomiin? Samaa kohta odotan IIS:ltä, sekä myös tältä uudelta Virtual Server 2005 konsolidointi softalta vmwarelta ja muilta - jotka on itseasiassa joutunu laskemaan hintojaan rajusti (puolittanu, ellei enemmänkin) juuri Virtual Server 2005 julkistamisen jälkeen. Samoin odotan kyllä miten palomuurimarkkinat muuttuu nyt tulleen ISA Server 2004:n jälkeen joka nyt tosin "Mikkisofta imagon" takia joutuu rankkaan puristukseen, mutta uskon että Nokiat ja muut vahvat tietoturvalaitteistoja toimittavat joutuu kovaan kilpailuun tämän kanssa.
siveys

Posts: 2,492

#87 • • siveys lovely

jUSSi:
Kuulin pikkulintujen suusta, että sellainen pieni yritys kuin Nokia, on vakavissaan testaamassa OpenOffice-ratkaisuja. Jokainen työntekijä saa valita ottaako työkoneekseen Linuxin vain Windowsin ja kun OpenOffice:n evaluaatio on valmis, on todennäköistä, että windows jää vain muutamaan koneeseen...


*hys hys* Tämä ei ole vielä julkista tietoa *nauru* Mun kuulemani mukaan isoin ongelmat on tällä hetkellä riittävän help-desk infrastruktuurin rakentaminen. Linux osaamista on kovin vähän tarjolla ja niistä, jotka Linuxia taitavat aika harva oikeasti haluaa olla lähelläkään help-desk työtä.

Sellaisia huhuja mä en kyllä ole kuullut, että "todennäköisesti Windows jäisi vain muutamaan koneeseen". Tarveta legacy softalle, jota ei saada saumattomasti pyörimään Linuxissa tule kyllä olemaan vielä pitkään, jolloin tuntuisi fiksuimmalta vedolta vain tarjota kaikille dual boot työasema. Toinen varteenotettava vaihtoehto on sellainen, jota esimerkiksi meillä täällä laitoksella henkilökunnan koneissa käytetään, jossa valikosta voi avata jollekin Linux virtuaalityöpöydälle avautuvaksi VNC-tyyppisen (en tiedä tarkkaa teknologiavalintaa) yhteyden laitoksen Windows 2003 palvelimeen. Kun koko talon ympäri menee cat-6 piuhoitus ja koneissa on vähintään FE kortit niin käytössä ei juuri huomaa, että se ruudulla pyörivä "Windows" oikeasti ajetaan jossain kellarikoneella.
DESPE

Posts: 4,580

#88 • • DESPE
Meikällä on debiani tässä duunikoneella ja toisella duunikoneella on XP. Debian on muuten helvetin hyvä ja toimii hyvin kun sitä on tarpeeksi confannu. Käytän gnomea siinä ja ei oo ollut valittamista. Tietysti aina on ollut jotain ongelmia, mutta niistä on googlen kanssa selvitty.
Hassu juttu kävi tän linuxin kanssa; laitoin sen duunissa toimialueelle, niin linuxi kone tuppaa vaikuttamaan vähän noihin master browsereihin ja voittaa usein keskenäiset äänestykset ja saattaa ruveta itse master browseriksi ja koko verkko menee jumiin kun kaikki aliverkon työasemat yrittää ottaa yhteyttä mun linuxiin. Näin nimittäin kävi :) tosin nyt on otettu tästä omasta koneesta ne masterit pois, että samaa ongelmaa ei käy enää :)
nuance

Posts: 1,963

#89 • • nuance cov ops, combat, sunrise

siveys:
---
nuance:
No sanoppas muuta, mutta kertokaas, onko vika BOFHin MCSE-sertifikaatin puutteessa vai eikö Windowsissa ihan oikeasti ole *nixin su:ta vastaavaa toimintoa?

---

On. Joku 'runas' tms, ainakin uudemmissa Windowseissa. Näin olen kuullut. Olen kai jossain demossa omin silmin todistanutkin



Tänään kokeilin tota käytännössä eikä ainakaan parilla yrittämällä suostunut käynnistämään edes yksinkertaista installshieldiä. On se ny saatana.
ei ole koskaa messis

Posts: 294

#90 • • ei ole koskaa messis suomen pisin dj

nuance:
---
siveys:
---
nuance:
No sanoppas muuta, mutta kertokaas, onko vika BOFHin MCSE-sertifikaatin puutteessa vai eikö Windowsissa ihan oikeasti ole *nixin su:ta vastaavaa toimintoa?

---

On. Joku 'runas' tms, ainakin uudemmissa Windowseissa. Näin olen kuullut. Olen kai jossain demossa omin silmin todistanutkin

---


Tänään kokeilin tota käytännössä eikä ainakaan parilla yrittämällä suostunut käynnistämään edes yksinkertaista installshieldiä. On se ny saatana.



Joo tuo RunAs -juttu on selkeä kludge Windows:ssa. On aika mahdotonta avata controlpanelia runas:n avulla. yksittäisin ohjelmia vielä pystyy joten kuten käyttämään tuon avulla ja säätämään policyitä tai instaamaa ohjelmia. Silloin vain pitää tietää jokaisen komponentin nimi, ja se ei ihan helpolla selviä edes.

--
next!

Avatar
#91 • • Dorka Guest

messis:
Joo tuo RunAs -juttu on selkeä kludge Windows:ssa. On aika mahdotonta avata controlpanelia runas:n avulla.


RunAs: control (avaa control panelin).

"RunAs" basic (and intermediate) topics
http://blogs.msdn.com/aaron_margosis/archive/2004/06/23/163229.aspx

Control Panel Applet Shortcuts
http://www.windowsitpro.com/Windows/Article/ArticleID/25653/25653.html

Microsoft Windows XP - Runas // MSDN
http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/runas.mspx
kilobitti

Posts: 2,419

#92 • • kilobitti 1-2-3 techno

jUSSi:
sellainen pieni yritys kuin Nokia, on vakavissaan testaamassa OpenOffice-ratkaisuja.



OpenOffice on kyllä mahtava; se on monta kertaa pelastanu Wordin itse korruptoimia tiedostoja ja säästänyt tuntien työn*joo*

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

ei ole koskaa messis

Posts: 294

#93 • • Edited ei ole koskaa messis suomen pisin dj

Dorka:
---
messis:
Joo tuo RunAs -juttu on selkeä kludge Windows:ssa. On aika mahdotonta avata controlpanelia runas:n avulla.

---

RunAs: control (avaa control panelin).



"RunAs doesn’t work for all Control Panel items, though. Some of them, such as Folder Options, Fonts, Network Connections, and Scheduled Tasks, actually run within Windows Explorer, which by default doesn’t play well with Run As."

--
next!

Kalle

Posts: 479

#94 • • Kalle Kiusankappale

Dorka:
---
messis:
Huvittaa kyllä nämä Dorkan linkit ja selitykset Windowsin paremmuudesta. Välillä Windows on parempi kuin Linux, toisinaan parempi kuin Unix ja käytetään vielä Microsoftin omia tutkimuksia muka faktana.
---

Toi oli äkkiquottaus, huono selvästi sellainen mutta mun pointti on se et Windows 2003 AD ympäristö Office ja vastaavassa käytössä on helpompi hallita kuin vastaavia *nix järjestelmiä mihin koko Mikkisoftan mainostaminen kohdentuu jos olette huomanneet IT alan lehdissä...



Microsoftin mainoksiin ja naamioituihin mainoskampanjoihin ("Get The Facts") nyt ei kannata luottaa palaneen puupenninkään vertaa *lmao*.

Microsoft on tunnettu siitä, että he pystyvät julkisuudessa pokkana esittämään isollakin näkyvyydellä täysin paikkansapitämätöntä paskaa, jonka vielä osa jengistä uskoo. TJEU: Steve Ballmerin kuuluisat lausunnot.
Kalle

Posts: 479

#95 • • Kalle Kiusankappale

jUSSi:
Windows on varmaan hyvä valinta yritykselle, jonka tietotekniset vaatimukset eivät ole kovin suuret. Jos tarvitaan luotettavaa ja varmaa ympäristöä isoon tarpeeseen, en usko windowsin pitkään aikaan pärjäävän *nixeille, minkä jo tuo mainframe-koneiden tutkimus osoittaa. Windows on minusta tarkoitettu lähinnä yksittäiselle päätekäyttäjälle ja arkiseen ei-niin-vaativaan toimistotyöhön.



Tätä väitettä en ole valmis uskomaan, olen kuukauden aikana demonnut kahdelle peruskäyttäjälle (vanhempia mieshenkilöitä) omaa Fedoraani (se Redhatin ilmais-Linux-jakeluversio niille joille nimi ei suoraan sano mitään) ja kummatkin ovat sitä itse n. 30 minuuttia testattuaan sanoneet että seuraavaan omaan koneeseen (sellaiseen jonka he itse ostavat) asentavat jonkin Linux-jakelun koska siitä löytyy kaikki mitä he tarvitsevat ja käyttö on helppoa. Tiedän, yksittäistapauksia, mutta silti kertoo jostain *hymy*.

Suuri osa niistä jutuista joita ne ihan peruskäyttäjät päivittäin käyttävät, ovat web-pohjaisia palveluita, jolloin riittää toimiva selain ja OpenOffice, jolla pystyy ne perus tekstinkäsittelyt ja taulukkolaskennat hoitamaan. Tänä päivänä Linux on ihan varteenotettava vaihtoehto peruskäyttäjän tarpeisiin. Ainoa merkittävä puute on tietenkin pelien puuttuminen, mutta se puute saattaa korjaantua sillä että ihan pelaamistarkoitusta varten tehdyt pelikonsolit yleistyvät tietokoneiden rinnalla.


jUSSi:
Kuulin pikkulintujen suusta, että sellainen pieni yritys kuin Nokia, on vakavissaan testaamassa OpenOffice-ratkaisuja. Jokainen työntekijä saa valita ottaako työkoneekseen Linuxin vain Windowsin ja kun OpenOffice:n evaluaatio on valmis, on todennäköistä, että windows jää vain muutamaan koneeseen...



Olen muutaman pienemmän firman (30-150 työntekijää) it-päälliköiden kanssa puhunut aiheesta, ja heillä ainakin toistaiseksi suurin ongelma Linuxiin siirtymisen kanssa on se, että käytettyjä toiminnanohjausjärjestelmiä ei saa muulle kuin Windows-alustalle. Muuten kyllä kaikki olisivat valmiita potkaisemaan kaikki Microsoftin tuotteet bugeineen ikkunasta pellolle *vink*.
Tosin jos Nokian kaltaiset jättiläiset alkavat tosissaan harkita siirtymistä kohti muita käyttiksiä, niin varmasti myös yrityskäyttöön tehtyjä ohjelmistoja aletaan porttaamaan muillekin alustoille.
drifter

Posts: 834

#96 • • drifter RoadMonkey | K1
Oman työnantajani erään it-työntekijän argumentti miksi (valtion)virastoni ei ole valmis siiirtymään avoimiin ratkaisuihin:

Tästä aiheesta on teetetty tutkimus, ja emme voi luottaa siihen että openoffice olisi varteenotettava ratkaisu sillä mikään yritys ei takaa että sen kehitys jatkuu vielä 15 vuoden päästä milloin ollaan valmiita taas vaihtamaan toimistosovellusta.



Tämän hetkinen muutos toimistosovelluksissa on siis se kun siirrytään Lotuksen WordPro:sta ja 1-2-3:sta Microsoft Officeen (jota ilmeisesti jotkut täällä uskovat käyttävänsä vielä 2020) ja k.o. virasto on valmis sijoittamaan muutaman pennin laitteisiin ja xp+office - lisensseihin. Ok, eipä siinä mitään, minun puolestani kaikki toimii kun en noista asioista vastaa eikä sen suuremmin minua kosketa. Päätyövälineeni on vi ja työkoneeni pyörittää ctwm:ää kovin iloisesti, eivätkä nuo muiden käyttäjien huolet itseäni pahemmin hetkauta suuntaan tai toiseen *muhaha*

Kuitenkin tuo ohjelmiston elinkaaren vaatimus sykähdyttää; Pitäisi löytää ja taata käyttäjätuki toimisto-ohjelmistolle vielä 15 vuoden kuluttua? Ei olisi ensimmäinen kerta kun joku hiukan "järjestelisi" asioita niin, että ylemmät päättäjät päätyvät juuri tiettyyn ratkaisuun.

Mutta sanokaahan onko tuo argumentti mitenkään paikkaansapitävä, ainakin itse miettiessäni tuota päädyin siihen että en uskoisi Officen 2003-version päivittyvän kovin usein parin-kolmen vuoden kuluttua? *ding*

--
If its dry, smoke it.
If its wet, drink it.
If it moves, screw it.
If it doesnt move, load it into the truck.

siveys

Posts: 2,492

#97 • • siveys lovely

jUSSi:
Windows on varmaan hyvä valinta yritykselle, jonka tietotekniset vaatimukset eivät ole kovin suuret.
---
Kalle:
Tätä väitettä en ole valmis uskomaan, olen kuukauden aikana demonnut kahdelle peruskäyttäjälle..


Mun mielestäni jUSSi saattaa hyvinkin olla oikeassa siinä, että Windows on hyvä vaihtoehto yritykselle, jonka tietotekniset vaatimukset eivät ole kovin suuret. Mitä tämä siis käytännössä tarkoittaa on se, että ei tarvita montaa konetta ja käytetään vain paria softaa, joiden pitäisi "vain toimia" ilman, että tietotekniseen infrastruktuuriin kiinnitetään erityisesti huomiota.

En nyt missään tapauksessa sano, että kaikissa tilanteissa Windows toimisi paremmin kuin Linux, mutta väittäisin, että Linuxin puolella ne todelliset edut, joissa voidaan saada kustannussäästöjä ovat laajamittaisessa ylläpidossa, jota tällaisessa ympäristössä ei niinkään esiinny. Kun puhutaan parista Windows ja Office lisenssistä niin niiden hinnalla ei oikeasti palkata Linux-taitajaa edes muutamaksi päiväksi setvimään niitä pienenpieniä ongelmatilanteita, joiden idioottivarmaa toimivuutta on Windowsissa edelleen ajateltu vähän enemmän kuin Linuxissa. Tällaisia asioita minun näkökulmastani voisivat olla esimerkiksi tulostus-, multimedia ja työryhmäominaisuudet. Windowsissa on monien ylläpidollisten asioiden yhteydessä edelleen pienempi learning curve ja se näkyy pienten järjestelmien ylläpidon kustannustehokkuudessa, joka yleensä hoidetaa in-house.

Sitten kun aletaan menemään isompiin järjestelmiin niin panostukset tietotekniseen infrastruktuuriin alkavat olla jo niin isoja, että voi olla mielekästä maksaa vähän enemmän *nix maailman asiantuntijuudesta ja käyttää aikaa kustomointiin, copany wide ratkaisujen kehittämiseen ja koulutukseen, jotka pitkällä tähtäimellä vähentävät ylläpidon ja helpdeskin taakkaa ja vaikuttavat positiivisella tavalla näihin kivoihin hittitermeihin: TCO & ROI.

Kyse ei siis ole niinkään siitä, että onko pentti peruskäyttäjän mahdollista täyttää tietotekniset tarpeensa expertin ylläpitämällä linux-työasemalla, vaan siitä, että onko pentti peruskäyttäjän mahdollista vanhojen kokemusten pohjalta vain vähän aikaa uhraamalla ylläpitää oma järjestelmänsä ja saada kaikki oleellinen toimimaan siinä laajuudessa kuin on tarvetta. Ja tällä alueella Windows on vielä mielestäni askeleen edellä.

Olen muutaman pienemmän firman (30-150 työntekijää) it-päälliköiden kanssa puhunut aiheesta, ja heillä ainakin toistaiseksi suurin ongelma Linuxiin siirtymisen kanssa on se, että käytettyjä toiminnanohjausjärjestelmiä ei saa muulle kuin Windows-alustalle.


Ihan näin mielenkiinnoista kysyisin, että mitä tällaisen toiminnanohjausjärjestelmän olisi tarkoitus tehdä ja mitä vaihtoehtoja tälle on Windows maailmassa? En siis ole koskaan pyörittänyt pientä firmaa enkä tiedä mitään sellaisen toiminnanohjaustarpeista saatika siitä millaisilla softilla tätä on pyritty tukemaan - ihan mielenkiinnosta ja tietämättömyyttäni kyselen.
andi--

Posts: 1,381

#98 • • andi-- lunttu

drifter:
---
Tästä aiheesta on teetetty tutkimus, ja emme voi luottaa siihen että openoffice olisi varteenotettava ratkaisu sillä mikään yritys ei takaa että sen kehitys jatkuu vielä 15 vuoden päästä milloin ollaan valmiita taas vaihtamaan toimistosovellusta.
---
Mutta sanokaahan onko tuo argumentti mitenkään paikkaansapitävä, ainakin itse miettiessäni tuota päädyin siihen että en uskoisi Officen 2003-version päivittyvän kovin usein parin-kolmen vuoden kuluttua? *ding*



Eiköhän tuossa tarkoiteta sitä, että Microsoft tuo vielä Office 2003:nkin jälkeen uusi versioita, vaikkapa Office 2006, 2010 jne... Tottakai osa yrityksistä pärjää vanhoilla versioilla ja siirtyy "jälkijunassa" uudempaan versioon, kun vanha ei enää riitä.

--
- RAAH -

jUSSi

Posts: 1,377

#99 • • Edited jUSSi äkäinen vanhus

Dorka:Muutaman vuoden päästä nähdään miten tässä käy - jos silloin Mikkisofta on saanut kunnolla jalansijaa High-end *nix palvelimista niin tuskin kovin montaa enää pitää Mikkisoftaa kovinkaan naurettavana kilpailijana. Muutenkin, miten Mikkisofta on syöny NT aikojen jälkeen palvelinmarkkinoita muilta pois niin se on enemmän, kuin huomattavaa.



Ei kukaan pidä mikkisoftaa naurettavan kilpailijana, lähinnä M$:n tuotteet ovat aiheuttaneet spontaaneja naurahduksia ;)

Dorka:Tässähän juuri, jos IIS on nyt menny jo muiden webi hostaus palvelimien ohi niin myös se antaa tukijalkaa juuri Mikkisofta alustalle jolloin IIS:n luonnollinen pari on ASP.NET tekniikka mikä taas pyörii parhaiten Windows Serverin päällä joka taas toimii datakäsittelyssä parhaiten SQL Serverin kanssa.



Missäs olisi luotettavaa tilastoa web-palvelimista ja niiden asennuskannasta? Ja tietenkin yhden tuotteen penetraatio auttaa "osaavissa" käsissä muite saman yrityksen tuotteita. Vai vahingossako Iltalehti kirjoittaa aina MTV3:sen ohjelmistosta niin useastu ja niin positiiviseen sävyyn?

Dorka:
Huvittavaa, muutenkin kun selvästi ihmiset unohtaa täysin missä markkina-asemassa Mikkisofta on joka jokaisessa postauksessa tulee mieleen "amatööri / leikkiohjelmisto"?



Niin, lähes monopoliasemassa oleva firma voi myydä mitä tahansa paskaa ihan pelkällä massallaan. Markkina-asema ei takaa laatua.

Dorka:Miten on mahdollista, että tälläinen ohjelmisto esim. juuri SQL Server syö kaikkein vaativimpia markkinoita eli tietokanta markkinoita muilta pois ja johtaa jo Oraclea uusissa lisensseissä? ...tai työryhmäohjelmistot eli Exchange joka on tappanu kilpailijat jo nyt käytännössä olemattomiin? Samaa kohta odotan IIS:ltä, sekä myös tältä uudelta Virtual Server 2005 konsolidointi softalta vmwarelta ja muilta - jotka on itseasiassa joutunu laskemaan hintojaan rajusti (puolittanu, ellei enemmänkin) juuri Virtual Server 2005 julkistamisen jälkeen.



Lähes rajattoman kassan omistava yritys voi lähteä rajuun ja pitkään hintakilpailuun ja pudottaa näin kilpailijansa pois markkinoilta vaikka kilpailijan ohjelma olisi parempi. Paras ei aina voita tjeu: VHS vs. Beta.
Avatar
#100 • • Dorka Guest

jUSSi:
Lähes rajattoman kassan omistava yritys voi lähteä rajuun ja pitkään hintakilpailuun ja pudottaa näin kilpailijansa pois markkinoilta vaikka kilpailijan ohjelma olisi parempi. Paras ei aina voita tjeu: VHS vs. Beta.


Mä en nyt lähde väittelemään tästä aiheesta, kun meidän näkökannat on niin toisistaan kaukana *nauru* Eiköhän molempien pointit tullu selkeesti molemmille esille.