*nix- ja Windows-ympäristöjen eroista..

102 posts, 6 pages, 22,959 views

Avatar
#21 • • GoA Guest

messis:

sitä varten linuxissa on X, jossa voi hiirellä klikkailla ja sen saa jopa näyttämään windowsila :)



Mutta kun se ei läheskään aina riitä. :) Kumma juttu että koeilin imuroida itselleni winampin tyylisen tunnetun musaohjelman ja firefoxin. Molemmat piti asentaa komentotulkin kautta komennoilla make install tjsp. Eihän se nyt vaikeaa vielä ole mutta kun haluan tehä sen klikkaamalla.
Avatar
#22 • • greenie Guest

messis:
sitä minäkin ihmettelen. Cygwin on mun windowsissa kokoajan auki. se on kyllä loistava keksintö.



Eikä vähiten sshd:n takia, millä sitä voi pyörittää :)
ei ole koskaa messis

Posts: 294

#23 • • ei ole koskaa messis suomen pisin dj

GoA:
---
messis:

sitä varten linuxissa on X, jossa voi hiirellä klikkailla ja sen saa jopa näyttämään windowsila :)

---


Mutta kun se ei läheskään aina riitä. :) Kumma juttu että koeilin imuroida itselleni winampin tyylisen tunnetun musaohjelman ja firefoxin. Molemmat piti asentaa komentotulkin kautta komennoilla make install tjsp. Eihän se nyt vaikeaa vielä ole mutta kun haluan tehä sen klikkaamalla.



Tuo on kyllä hieman huonoa. En ole varma, kun en ole vähään aikaan debianilla pelleillyt, että olisiko siihen saatavilla graafista apt-get:n vastinetta, jolla voidaan hakea suoraan paketit ja se asentaa itse ne. luulisin, että on olemassa.
Mutta ei se nyt ole mun mielestä suurikaan vaiva avata X:ssä terminaalia, kirjoittaa 'apt-get intall firefox' ja kaikki hoituu sillä debianissa.
Ainoa ongelma mun mielestä linuxissa on juuri se pirstaloituneisuus. Eli on monta eria distroa, jossa jokaisessa tehdään asiat erilailla, jokaiselle on erilaiset apuohjelmat, erilaiset käyttöliittymät. Joku voisi tehdä jossain vaiheessa ohjelman, joka tutkii mikä distro on olemassa, käyttää sitten sen distron asennus käskyjä tai jos käyttäjä haluaa, niin hakee sorsan ja kääntää ohjelman ja asentaa. Ei sen pitäisi olla niin monimutkaista.

--
next!

ei ole koskaa messis

Posts: 294

#24 • • ei ole koskaa messis suomen pisin dj

Mikko Grönroos:
---
messis:
sitä minäkin ihmettelen. Cygwin on mun windowsissa kokoajan auki. se on kyllä loistava keksintö.

---


Eikä vähiten sshd:n takia, millä sitä voi pyörittää :)



tai cronin käyttö ja rsyncillä automaattisesti replikointi esim. jostain verkkolevyn tiedostoista. Mulla oli yhdessä vaiheessa niin, että oli cronissa ajastettu ajo, joka tutki ollaanko toimistoverkossa. Jos ollaan niin rsyncillä synkattiin verkkolevyn dokumentit omalle koneelle. Näin olivat uusimmat dokkarit mukana aina läppärissä :)

--
next!

Avatar
#25 • • GoA Guest

messis:

Tuo on kyllä hieman huonoa. En ole varma, kun en ole vähään aikaan debianilla pelleillyt, että olisiko siihen saatavilla graafista apt-get:n vastinetta, jolla voidaan hakea suoraan paketit ja se asentaa itse ne. luulisin, että on olemassa.
Mutta ei se nyt ole mun mielestä suurikaan vaiva avata X:ssä terminaalia, kirjoittaa 'apt-get intall firefox' ja kaikki hoituu sillä debianissa.
Ainoa ongelma mun mielestä linuxissa on juuri se pirstaloituneisuus. Eli on monta eria distroa, jossa jokaisessa tehdään asiat erilailla, jokaiselle on erilaiset apuohjelmat, erilaiset käyttöliittymät. Joku voisi tehdä jossain vaiheessa ohjelman, joka tutkii mikä distro on olemassa, käyttää sitten sen distron asennus käskyjä tai jos käyttäjä haluaa, niin hakee sorsan ja kääntää ohjelman ja asentaa. Ei sen pitäisi olla niin monimutkaista.



Aivan. Siinä vaiheessa kun aloittelja kysy mikä linuxi sopisi hänelle niin alkaa tulemaan vastauksia. Suse, Mandrake, red Hat, Deabian, Knoppix, Meppis jne. niin vähemmästäkin menee pää pyörälle. Varsinkin kun kaikki kehuvat omaansa. Jos saisi tehtyä yhdenlaisen standardin jota kaikki noudattaisi niin voisi saada tuosta linjasta paljon yhtenäisemmän. *joo*
S-T

Posts: 1,195

#26 • • S-T Pieni
Tuosta komentotulkista vielä... Mullekin oli aluksi hyvin vaivalloista siirtyä Windows-maailmasta komentotulkkia käyttämään, nyt se tuntuu jo paljon kotoisemmalta kuin hiirellä sohiminen. Esimerkiksi eilen koulun Windowsia käyttäessäni huomasin kuinka hiirenliikuttelutaitokin voi ruostua pahasti...

Jostain kuulin muuten tutkimuksesta, jonka mukaan tietokonetta aiemmin käyttämättömät ihmiset kokivat komentotulkin käytön paljon helpommaksi tavaksi hallita konetta. Kun annat koneelle käskyn, kone tekee jotain. Toisaalta komentotulkki tavallaan paljastaa koneen toiminnasta enemmän kuin graafinen käyttöliittymä ja voi näin auttaa omalta osaltaan tajuamaan tietokoneita paremmin. Graafisissa käyttöliittymissä taas täytyy oppia hyvin paljon mm. siitä, miten eri toiminnot on sijoiteltu ja vasta sen sisäistämisen jälkeen käyttö on sujuvaa. Tämä tosiaan kyllä vain sellaisten ihmisten kohdalla, jotka eivät olleet ennen käyttäneet tietokoneita.

--
Pieni on kaunista.

siveys

Posts: 2,492

#27 • • siveys lovely

vaavu:
Itse asiassa tästä tulikin mieleeni, mikä olisi nyt hyvä Linux-distro, jos haluaa asentaa itselleen pienen palvelinkoneen? Ei mikään liian vaikea säädettävä, ja sellainen, johon saa helposti säädettyä apachet, firewallit ja muut tarvittavat kilkkeet.


En kyllä itseasiassa tiedä ollenkaan jos jotain GUI säätöjä haluaa. Itse käytän debiania (käytän sitä myös työpäytäkoneissa *hih*) mutta pitää kyllä tykätä jonkin verran googlesta ja konsolista, että sen saa toimimaan haluamallaan tavalla. Debianin default installeri on vielä vähän vaikea käyttää, eikä asia ole kai muuttumassa ihan hetkeen kun nuo näyttävät tappelevan tuon sarge-releasen kanssa oikein huolella..

Käytännössä kai melkein mikä tahansa distro kelpaa - netissä on hyviä ohjeita siitä miten perus NAT laitetaan pystyyn ja suljetaan sellaisia kuuntelevia palveluita, joita et tarvitse. Yksi hyvä vaihtoehto on, että otat distron jonka tunnet jo ja opettelet googlella miten siinä asiat tehdään.

avainasioita:

modprobe iptable_nat
iptables -t nat -A POSTROUTING -o [outgoing interface] -j MASQUERADE
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
nmap
/etc/inetd.conf

Mutta tietysti helpompiakin tapoja hoitaa asiat voi löytyä - en vain tiedä sellaisista *nauru*
siveys

Posts: 2,492

#28 • • siveys lovely

messis:
sitä varten linuxissa on X, jossa voi hiirellä klikkailla ja sen saa jopa näyttämään windowsila :)
---
GoA:
Mutta kun se ei läheskään aina riitä. :) Kumma juttu että koeilin imuroida itselleni winampin tyylisen tunnetun musaohjelman ja firefoxin. Molemmat piti asentaa komentotulkin kautta komennoilla make install tjsp. Eihän se nyt vaikeaa vielä ole mutta kun haluan tehä sen klikkaamalla.


Itseasiassa lähes kaikki nykydistrot omaavat jonkun paketinhallinnan eikä käytännössä mitään tarvitse asentaa kääntämällä. Useimmissa ns. mainstream distroissa about kaikki mitä tarvitset tulee jo valmiiksi asennettuna ja sen kun klikkaa valikosta. Mandrakesta en tosiaan tiedä..

"configure && make && make install" on aika harvinainen ilmestys nykypäivänä ellet sitten halua väkisin lähteä sooloilemaan.

Yleisimmin käytetty winampin vastine linux maailmassa lienee XMMS ja selaimia nyt on joka nurkan takana.
thomas

Posts: 5,618

#29 • • thomas
ottakaahan vertailuun mukaan myös os x joka on siis macin
käyttöjärjestelmä. pohjautuu freebsd:hen eli *nixiin.
siveys

Posts: 2,492

#30 • • siveys lovely

GoA:
Varmasti makuasioita. Eikä asiat pitäisi pystyä hoitamaan kokonaan myös ilman komentotulkkia jos niin haluaa?


Juu - kaikkeen pitäisi tarjota vaihtoehtoisia tapoja.. Niin kuin Windowsissakin asiat pystyy hoitamaan myös ilman graafista käyttöliittymää jos niin haluaa.. Heksaeditori vaan käteen. *nauru*

Mutta osaamattomalle se on helvettiä ku jokaista kirjoitettavaa komentoa saadaan hakea ja miettiä ja typon sattuessa ihmetellään mikä kusee. :)


Autocomplete kyllä poistaa aika efektiivisesti typoja.. Mutta se on kyllä kieltämättä totta, että jos ei tiedä yhtään millä komennolla haluamansa asian tekisi niin sitten ollaan kyllä vähän hukassa - onneksi peruskäyttäjä ei pahemmin tarvitse mitään xargsia, findiä, locatea, greppiä tai shellin ohjelmointiominaisuuksia..

man ja apropos on tosin aloittelijankin hyviä kavereita, mutta niidenkin olemassaolosta pitää ensin olla tietoinen *nauru*

Mutta niin - samaa mieltä minä olen siinä, että ei aloittelijaa välttämättä tarvitsisi konsoliin kiinni päästää. Itse kun olen asentanut pikkusiskolle Linuxin niin sillä ei ole valikoissa muuta kuin ne tarvittavat: toimistoohjelmisto, selain, GAIM (messengerin vastike), pari pasianssia ja "sulje kone". Jos tulee jotain ongelmia niin se soittaa mulle ja mä otan etäyhteyden koneeseen ja fiksaan hommat omalta koneelta käsin (sisko asuu 15 kilometrin päässä).. Käyttöliittymään ja learning curveen liittyviä ongelmia ei ole muistaakseni ollut kuin yksi ja se oli se kun se yritti saada @ merkin painamalla ctrl-alt-2 joka vaihtoikin toiselle virtual workspacelle, jonka olin unohtanut disabloida.
siveys

Posts: 2,492

#31 • • siveys lovely

thomas:
ottakaahan vertailuun mukaan myös os x joka on siis macin
käyttöjärjestelmä. pohjautuu freebsd:hen eli *nixiin.


Mitäs vertailtavaa siinä on? Siinä on windowsin hyvät puolet ja linuxin hyvät puolet. Tyhmää vertailla tuotteita, joista joku ylivoimaisesti paras. Paljon mukavampi vertailla ja vängätä tuotteista, joissa on kummassakin vikansa *nauru*
Avatar
#32 • • GoA Guest
Juu perustoiminnot linuxissa on yllättävän helppo käyttää. Kyllä minäkin sain suoraan toimimaan netin ja ntfs lukemiset sekä fat kirjoitukset ym. muuta pikku säätöä ja open pfficet, mailit sun muut peruis ohjelmat. Ongelmat alko ku käyttäjä halusi alkaa muuttamaan linuxia sellaiseksi kun sen itse halusi saada. :) Mutta peruskäytössä siis ei ollut probleemaa. Tai oli ekan äänikoritn kanssa mutta toka toimi heittämällä.
thomas

Posts: 5,618

#33 • • thomas

siveys:
---
thomas:
ottakaahan vertailuun mukaan myös os x joka on siis macin
käyttöjärjestelmä. pohjautuu freebsd:hen eli *nixiin.

---

Mitäs vertailtavaa siinä on? Siinä on windowsin hyvät puolet ja linuxin hyvät puolet. Tyhmää vertailla tuotteita, joista joku ylivoimaisesti paras. Paljon mukavampi vertailla ja vängätä tuotteista, joissa on kummassakin vikansa *nauru*



voin kyllä yhtyä tähän lauseeseen aivan täysin. :) parhaat puolet
molemmista järjestelmistä. itsekin tässä juuri kirjoitan ibook g4:llä.
John

Posts: 1,384

#34 • • John Lauma
Linux vs. Windows
Beta vs. VHS

*justjoo*

--
Fancy some cheese, Gromit?

vaavu

Posts: 1,324

#35 • • vaavu vara-vana

John:
Linux vs. Windows
Beta vs. VHS



No mikäs tässä analogiassa vastaa DVD:tä?

Ei se maccikaan ole mikään autuaaksitekevä...
ei ole koskaa messis

Posts: 294

#36 • • ei ole koskaa messis suomen pisin dj

vaavu:
---
John:
Linux vs. Windows
Beta vs. VHS

---


No mikäs tässä analogiassa vastaa DVD:tä?

Ei se maccikaan ole mikään autuaaksitekevä...



tekee tekee :)

ja toi beta vs. vhs on siinä mielessä väärin, ainakin noin päin kuin se on esitetty, että windowshan on aiemmin ollut kuin linux ja on kalliimpikin. eli tuolla vertailulla beta=windows ja vhs=linux ja kaikki tietää mitenkä siinä kävi :))

kaippa dvd vielä etsii vertailukumppani. sellaista jossa on parempi/suurempi resoluutio tms..

--
next!

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#37 • • Aziz Combat Fighter

messis:
tekee tekee :)

ja toi beta vs. vhs on siinä mielessä väärin, ainakin noin päin kuin se on esitetty, että windowshan on aiemmin ollut kuin linux ja on kalliimpikin. eli tuolla vertailulla beta=windows ja vhs=linux ja kaikki tietää mitenkä siinä kävi :))

kaippa dvd vielä etsii vertailukumppani. sellaista jossa on parempi/suurempi resoluutio tms..



Beta oli teknisesti laadukkaampi ja ominaisuuksiltaan paremi, mutta VHS markkinoitiin tehokkaammin. Tossa mielessä kohtuu bueno..
John

Posts: 1,384

#38 • • Edited John Lauma
Edit: Ana näköjään ehti ensin. :)

--
Fancy some cheese, Gromit?

kilobitti

Posts: 2,419

#39 • • kilobitti 1-2-3 techno

GoA:
Eihän se nyt vaikeaa vielä ole mutta kun haluan tehä sen klikkaamalla.



Itse yritän win-ympäristössä nimenomaan päästä eroon kaikista hiirellä klikkailusta, ja oppia mahd. paljon shortcutteja kun niitä käyttämällä koneen käyttäminen on vaan niin paljon nopeampaa ja kätevämpää.

Ehkä minäkin joskus siirryn linux-aikakauteen, mieli oikeastaan tekis jo*joo* Mm. äänisoftien saatavuus on toistaiseksi vaan huolettanut liikaa..

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

Epailija

Posts: 5,636

#40 • • Epailija Physicist, 2nd class.
Sen verran pelimiehiä ollaan, että WIndowsin kanssa tulee kyllä kärvisteltyä varmaan loppuelämä, mutta voi saatana minkälainen ohjelmanpätkä se Windows XP:kin on. Tietoturva-aukot ja vastaavat eivät minua käy niin paljon nyppimään, mutta kun ihan peruskäytössäkin siitä löytää puutteita. Esimerkiksi kannettavani virranhallintasäädöt eivät toimi laisinkaan niin kuin haluaisin niiden toimivan ja sekös käy potuttamaan. Luulisi, että se on ensimmäisiä asioita, mitä kannettaviin asennettavissa ohjelmistoissa hoidetaan kuntoon. Jos minä Windowsin ah niin helppokäyttöisen click-and-pray-metodin avulla säädän, että alhaisesta tahi kriittisestä akkuvarauksesta ei varoiteta, kiintolevyjä ei sammutella jne., niin softa voisi IMHO kyllä kertoa sen koneellekin. Käytännössä näin ei kuitenkaan käy, vaan se infernaalinen piipitys säestää ruutuun välähtäviä varoituksia, kun akkukestoa on n. 10 min. Lisäksi vakaaksi kehuttu XP on sammutettaessa kaatunut kerran tai kaksi niin, että akku pitää irroittaa, ja ajureissakin on jotain häikkää kun virransäästötilaan siirtyminen hukkaa DVD-aseman niin, että kone pitää käynnistää kokonaan uudelleen, jos haluaa sitä käyttää. Pikkuviat ovat niitä ärsyttävimpiä...

Pitäisi varmaan päivitellä XP ja BIOS, mutta kiinnostus moiseen lähentelee nollaa, koska niissäkin puuhissa on omat riskinsä. Omien kokemuksieni mukaan susikasi on Se Parempi Windows.

Ja tosiaan, olihan sitä DOS aikoina jopa mukavaa säädellä muistiasetuksia ja ajureita, vaihdella äänikortin jumppereiden paikkoja jne., mutta Linux kerneleineen ei silti tunnu yhtään houkuttelevalta. En usko sen vähentävän säätämisen kokonaismäärää yhtään, vaikka nörttiskenepisteitä sellaisen omistamisesta saisikin.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous