GoA:
Varmasti makuasioita. Eikä asiat pitäisi pystyä hoitamaan kokonaan myös ilman komentotulkkia jos niin haluaa?
Juu - kaikkeen pitäisi tarjota vaihtoehtoisia tapoja.. Niin kuin Windowsissakin asiat pystyy hoitamaan myös ilman graafista käyttöliittymää jos niin haluaa.. Heksaeditori vaan käteen.
Mutta osaamattomalle se on helvettiä ku jokaista kirjoitettavaa komentoa saadaan hakea ja miettiä ja typon sattuessa ihmetellään mikä kusee. :)
Autocomplete kyllä poistaa aika efektiivisesti typoja.. Mutta se on kyllä kieltämättä totta, että jos ei tiedä yhtään millä komennolla haluamansa asian tekisi niin sitten ollaan kyllä vähän hukassa - onneksi peruskäyttäjä ei pahemmin tarvitse mitään xargsia, findiä, locatea, greppiä tai shellin ohjelmointiominaisuuksia..
man ja apropos on tosin aloittelijankin hyviä kavereita, mutta niidenkin olemassaolosta pitää ensin olla tietoinen
Mutta niin - samaa mieltä minä olen siinä, että ei aloittelijaa välttämättä tarvitsisi konsoliin kiinni päästää. Itse kun olen asentanut pikkusiskolle Linuxin niin sillä ei ole valikoissa muuta kuin ne tarvittavat: toimistoohjelmisto, selain, GAIM (messengerin vastike), pari pasianssia ja "sulje kone". Jos tulee jotain ongelmia niin se soittaa mulle ja mä otan etäyhteyden koneeseen ja fiksaan hommat omalta koneelta käsin (sisko asuu 15 kilometrin päässä).. Käyttöliittymään ja learning curveen liittyviä ongelmia ei ole muistaakseni ollut kuin yksi ja se oli se kun se yritti saada @ merkin painamalla ctrl-alt-2 joka vaihtoikin toiselle virtual workspacelle, jonka olin unohtanut disabloida.