...eli jatkoa http://www.klubitus.org/forum_aihe.php?id=16170;sivu=9999#loppu - threadin nyrkinpuimiselle.
102 posts, 6 pages, 24,609 views
messis:
joo EI!
tämä ei minun puoleltani lähtenyt mistään windows vs. linux, vaan kyse oli UNIX:n ja windowsin erilaisuudesta, joka estää tietynlaisten virusten kirjoittamisen tai tekee siitä ainakin hankalamman.
ei mitään käyttissotaa tännekin :(((
Mikko Grönroos:
Jos Mac OS X löytyisi x86:lle, vaihtaisin Windowsin pois samantien :)
GoA:
Ja niin, vaihtohetona linux. Ekalla kokeilukerralla sain sen lopulta kaatumaan jonka jälkeen se ei edes bootannut. Toka kerta meni vähän paremmin. Eka sai tapella pari päivää että sai asennettua halumansa selaimen ja saada äänet toimimaan. Sitten alettiin ihmttelemään näytönohjaimen ajureiden asentamista jota ei uskallettu edes yrittää. googlea käytettiin miljoona valovuotta ym. ym. Jos linuxia viittaat kunnon käyttikseen niin se on kaukana siitä. Hyvähän se on mutta peruskäyttäjälle aivan liian vaativa. Ala nyt selittää jotain näyttiksen ajureiden asennusta kirjotitamalla miljoona rivia koodia ja käänätämllä kerneliä ja kuka ties mitä.
vaavu:
Jaa, mulla kokemukset on olleet melkein päinvastaisia. Asensin yhdelle läppärille redhattia, ja se sujui kuin tanssi. Myöhemmin yritin asentaa samalla koneelle Win2000:sta, ja homma oli aivan tuskaa. Netistä piti käydä metsästämässä yhtä sun toista ajuria että asiat sai konffattua oikein.
Mikko Grönroos:
Tuohon on yleisesti syynä Windowsin ja GNU/Linux distrojen erilaiset ilmestymisaikataulut. Siinä missä esim. entistä Red Hat Linuxia, eli nykyistä Fedora Corea päivitetään pari kertaa vuodessa, päivitetään Windowsia samalla tasolla kerran n. 3 vuodessa tms. Tästä syystä uudet Linux distrot on paremmin tuettuja raudan puolesta kuin Windowsit, joihin ei ole sisällytetty uusimpia ajureita mukaan.
vaavu:
Toki mukana olisi tullut laitteen oma Win2000-asennuslevy, mutta se olisi ollut pelkkä imagen jyräys koko kovalevylle, ja itse halusin tehdä partitioidun kaksoiskäyttöjärjestelmän.
vaavu:
Itse asiassa tästä tulikin mieleeni, mikä olisi nyt hyvä Linux-distro, jos haluaa asentaa itselleen pienen palvelinkoneen? Ei mikään liian vaikea säädettävä, ja sellainen, johon saa helposti säädettyä apachet, firewallit ja muut tarvittavat kilkkeet.
GoA:
jouduin aina käyttämän komentotulkkia että sain asennettua haluamani ohjelmani. Ei prkl, se on saatanaasta. Ite oon tottunut windowsin ihanaan klik-konffaukseen. --- Ite en vihaa mitään muuta niin paljoa kuin komentojen kirjoittamista vuonna 2004. Eikös tuosta voisi vähitellen luopua? Ja joo totta on että paketinhallintasysteemit on kehittynyt reippaasti siitä mitä ne on ollut mutta kumma kyllä edelleen komentotulkki on mukana linuxissa erittäin vahvasti.
GoA: Ite en vihaa mitään muuta niin paljoa kuin komentojen kirjoittamista vuonna 2004. Eikös tuosta voisi vähitellen luopua?
vaavu:
---
GoA:
jouduin aina käyttämän komentotulkkia että sain asennettua haluamani ohjelmani. Ei prkl, se on saatanaasta. Ite oon tottunut windowsin ihanaan klik-konffaukseen. --- Ite en vihaa mitään muuta niin paljoa kuin komentojen kirjoittamista vuonna 2004. Eikös tuosta voisi vähitellen luopua? Ja joo totta on että paketinhallintasysteemit on kehittynyt reippaasti siitä mitä ne on ollut mutta kumma kyllä edelleen komentotulkki on mukana linuxissa erittäin vahvasti.
---
Mikäs ongelma komentotulkissa on? Mun mielestä komentotulkin avulla voi monesti ohjastaa hommia paljon nopeammin kuin hiirellä klikkailemalla. Mä käytän jopa mun Win2000:ssa komentotulkkia aika paljon, ja Win2000:ssa se on sentään noin ziljoona kertaa paskempi kuin kehittyneet shellit *nixeissa.
GoA:
Varmasti makuasioita. Eikä asiat pitäisi pystyä hoitamaan kokonaan myös ilman komentotulkkia jos niin haluaa? Totta on että osaavalle käyttäjälle se on edelleen nopeampi tapa hoitaa hommia. Mutta osaamattomalle se on helvettiä ku jokaista kirjoitettavaa komentoa saadaan hakea ja miettiä ja typon sattuessa ihmetellään mikä kusee. :)