*nix- ja Windows-ympäristöjen eroista..

102 posts, 6 pages, 22,965 views

ei ole koskaa messis

Posts: 294

#2 • • ei ole koskaa messis suomen pisin dj
joo EI!

tämä ei minun puoleltani lähtenyt mistään windows vs. linux, vaan kyse oli UNIX:n ja windowsin erilaisuudesta, joka estää tietynlaisten virusten kirjoittamisen tai tekee siitä ainakin hankalamman.


ei mitään käyttissotaa tännekin :(((

--
next!

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#3 • • Aziz Combat Fighter

messis:
joo EI!

tämä ei minun puoleltani lähtenyt mistään windows vs. linux, vaan kyse oli UNIX:n ja windowsin erilaisuudesta, joka estää tietynlaisten virusten kirjoittamisen tai tekee siitä ainakin hankalamman.


ei mitään käyttissotaa tännekin :(((



No en mä ny käyttissotaa halua mut onhan noissa eroja ja näistä eroista voi täällä keskustella!

Topikin otsikossa on aimo annos sarkasmia mukana, et lepo vaan :)
Jinx

Posts: 2,615

#5 • • Edited Jinx Superfeminine
Oon käyttäny Linuxia nyt nelisen vuotta eikä oo kyllä tarvinnu katua että vaihdoin. Eipähän tarvii kaikenmaailman matojen sun muiden pöpöjen kanssa taistella. *hymy**iloinen* Onhan Linuxin käytössä omat niksinsä mutta aika nopeesti ne oppii.

--
Pyllykkä

Avatar
#6 • • greenie Guest
Jos Mac OS X löytyisi x86:lle, vaihtaisin Windowsin pois samantien :)
ei ole koskaa messis

Posts: 294

#7 • • ei ole koskaa messis suomen pisin dj

Mikko Grönroos:
Jos Mac OS X löytyisi x86:lle, vaihtaisin Windowsin pois samantien :)



I'll second to that.

Se mitä olen macosx:ää käyttänyt niin ah. niin kaunis ja silti pääsee pintaa syvemmälle kunnolliseen ympäristöön.

buginsa siinäkin ja applen päivitys häröilyt, mutta silti.

--
next!

vaavu

Posts: 1,324

#8 • • vaavu vara-vana
Tuolta toisesta threadista napsittu:

GoA:
Ja niin, vaihtohetona linux. Ekalla kokeilukerralla sain sen lopulta kaatumaan jonka jälkeen se ei edes bootannut. Toka kerta meni vähän paremmin. Eka sai tapella pari päivää että sai asennettua halumansa selaimen ja saada äänet toimimaan. Sitten alettiin ihmttelemään näytönohjaimen ajureiden asentamista jota ei uskallettu edes yrittää. googlea käytettiin miljoona valovuotta ym. ym. Jos linuxia viittaat kunnon käyttikseen niin se on kaukana siitä. Hyvähän se on mutta peruskäyttäjälle aivan liian vaativa. Ala nyt selittää jotain näyttiksen ajureiden asennusta kirjotitamalla miljoona rivia koodia ja käänätämllä kerneliä ja kuka ties mitä.



Jaa, mulla kokemukset on olleet melkein päinvastaisia. Asensin yhdelle läppärille redhattia, ja se sujui kuin tanssi. Myöhemmin yritin asentaa samalla koneelle Win2000:sta, ja homma oli aivan tuskaa. Netistä piti käydä metsästämässä yhtä sun toista ajuria että asiat sai konffattua oikein.

Kysymys on oikeastaan vain siitä, sattuuko asennuslevyllä olemaan mukana juuri omaan rautaan tarvittavia ajureita. Aika usein saat ostamasi PC-raudan mukana juuri sille raudalle sovitetun Windowsin asennuslevyn, jolloin homma on helppoa. Sen sijaan noiden rautapakettien mukana ei käytännössä koskaan tule valmiiksi sovitettua Linux-asennuslevyä.

Toinen ongelma on, että rautavalmistajat huolehtivat kyllä tarkkaan laitteittensa yhteensopivuudesta Windowsin kanssa, ja tarjoavat ajureita Windowsille. Sen sijaan Linuxien kanssa yhteensopivuutta ei jakseta tarkistaa, ja ajuritkin ovat aika usein käyttäjien itsensä kirjoittamia. Ongelma ei siis ole Linuxin vaikeudessa, vaan siinä, että koko muu maailma tanssi Windowsin pillin mukaan.
Avatar
#9 • • greenie Guest

vaavu:
Jaa, mulla kokemukset on olleet melkein päinvastaisia. Asensin yhdelle läppärille redhattia, ja se sujui kuin tanssi. Myöhemmin yritin asentaa samalla koneelle Win2000:sta, ja homma oli aivan tuskaa. Netistä piti käydä metsästämässä yhtä sun toista ajuria että asiat sai konffattua oikein.



Tuohon on yleisesti syynä Windowsin ja GNU/Linux distrojen erilaiset ilmestymisaikataulut. Siinä missä esim. entistä Red Hat Linuxia, eli nykyistä Fedora Corea päivitetään pari kertaa vuodessa, päivitetään Windowsia samalla tasolla kerran n. 3 vuodessa tms. Tästä syystä uudet Linux distrot on paremmin tuettuja raudan puolesta kuin Windowsit, joihin ei ole sisällytetty uusimpia ajureita mukaan.
vaavu

Posts: 1,324

#10 • • vaavu vara-vana

Mikko Grönroos:
Tuohon on yleisesti syynä Windowsin ja GNU/Linux distrojen erilaiset ilmestymisaikataulut. Siinä missä esim. entistä Red Hat Linuxia, eli nykyistä Fedora Corea päivitetään pari kertaa vuodessa, päivitetään Windowsia samalla tasolla kerran n. 3 vuodessa tms. Tästä syystä uudet Linux distrot on paremmin tuettuja raudan puolesta kuin Windowsit, joihin ei ole sisällytetty uusimpia ajureita mukaan.



Juurikin näin - kyseinen läppäri ja sen laitteisto oli nuorempi kuin Windows 2000 mutta vanhempi kuin asentamani Redhat. Toki mukana olisi tullut laitteen oma Win2000-asennuslevy, mutta se olisi ollut pelkkä imagen jyräys koko kovalevylle, ja itse halusin tehdä partitioidun kaksoiskäyttöjärjestelmän.
Avatar
#11 • • greenie Guest

vaavu:
Toki mukana olisi tullut laitteen oma Win2000-asennuslevy, mutta se olisi ollut pelkkä imagen jyräys koko kovalevylle, ja itse halusin tehdä partitioidun kaksoiskäyttöjärjestelmän.



Jos muuten joskus joudut tekee samaa, paina ctrl-c kun se alkaa käynnistämään sitä ghostia (mikä noissa aika usein on), niin voit muuttaa sen asetuksia siten, ettei sun tartte jyrätä koko levyä.
vaavu

Posts: 1,324

#12 • • vaavu vara-vana
Itse asiassa tästä tulikin mieleeni, mikä olisi nyt hyvä Linux-distro, jos haluaa asentaa itselleen pienen palvelinkoneen? Ei mikään liian vaikea säädettävä, ja sellainen, johon saa helposti säädettyä apachet, firewallit ja muut tarvittavat kilkkeet.
Avatar
#13 • • GoA Guest
Ongelmat syntyy siinä vaiheessa kun haluan alkaa virittelemään konetta. Mikä perkele siinä on että jos imuroin netistä ohjelman tai vaikkapa ajureita niin omalla kohdalla jouduin aina käyttämän komentotulkkia että sain asennettua haluamani ohjelmani. Ei prkl, se on saatanaasta. Ite oon tottunut windowsin ihanaan klik-konffaukseen. Siinä on asiat selitetty niin helposti että tutkimalla saa nopeasti asioita toimimaan. Esim. windows server 2003 sain IIS:in toimimaan todella nopeasti vaikei minulla ollut mitään kokemusta. Asiat selviävät usein vain tutkimalla. Noh, iissihän nyt on palakakkua mutta perusmusiikinsoittoohjelman asennus vaatii linuxissa jo sitä komentotulkia. Ite en vihaa mitään muuta niin paljoa kuin komentojen kirjoittamista vuonna 2004. Eikös tuosta voisi vähitellen luopua? Ja joo totta on että paketinhallintasysteemit on kehittynyt reippaasti siitä mitä ne on ollut mutta kumma kyllä edelleen komentotulkki on mukana linuxissa erittäin vahvasti. Peruskotikäyttäjä ei jaksa varmaan alkaa opettelemaan isoa listaa komentoja joiden avulla saisi asennettua yhdet ajurit tai yhde webbiselaimen jonka voi asennuksen jälkeen kappas kappas, ajaa vain root-oikeuksilla. Ja tosiaan ajureiden valmistushan on vain valistajien syytä. Mutta jos ajatellaan talousmaailmaa niin mitä järkeä luoda peliraudan tjsp linuxille melko korkeiden kustannusten saattamana kun käyttäjäkunta on kuitenkin niin pieni. Palvelimet ei kuitenkaan moisia tarvitse joten turhaa. Lisäksi jos linux haluttaisiin saada koteihin pitäisi niden pelitekniikka kehittyä huomattavasti. Tulihan Doom 3 nyt clientti linuxile. ainoo vaan et fps on noin puolet mitä winukassa... Ja tosiaan eihän tuo kehity kunnolla ennenkuin linux saa lisää käyttäjiä jotka alkavat moisia vaatimaan.- Mutta jos kynnys siihen on liian suuri niin ei ole ihmekkään ettei siihen vaiheta. Windows on tosiaan tyhmän ihmisen käyttis mutta mikäs sen mukavempaa kuin klikata pari kertaa nexti' asennuksen aikana ja homma toimii sen jälkeen.
ei ole koskaa messis

Posts: 294

#14 • • ei ole koskaa messis suomen pisin dj

vaavu:
Itse asiassa tästä tulikin mieleeni, mikä olisi nyt hyvä Linux-distro, jos haluaa asentaa itselleen pienen palvelinkoneen? Ei mikään liian vaikea säädettävä, ja sellainen, johon saa helposti säädettyä apachet, firewallit ja muut tarvittavat kilkkeet.



mä kyllä aina suosittelen debiania sen helpon päivitettävyyden takia. alku on ehkä enemmän säätämistä kuin muualla, mutta muuten homma toimii paremmin ja kun käyttää vielä testing-materiaalia, niin saa uusimmat versiotkin softista. stable-versiot on lähinnä tarkoitettu kunnon palvelinympäristöille jossa ei muutoksia tehdä, kuin vain tärkeimmät tietoturvapäivitykset.

--
next!

vaavu

Posts: 1,324

#15 • • vaavu vara-vana

GoA:
jouduin aina käyttämän komentotulkkia että sain asennettua haluamani ohjelmani. Ei prkl, se on saatanaasta. Ite oon tottunut windowsin ihanaan klik-konffaukseen. --- Ite en vihaa mitään muuta niin paljoa kuin komentojen kirjoittamista vuonna 2004. Eikös tuosta voisi vähitellen luopua? Ja joo totta on että paketinhallintasysteemit on kehittynyt reippaasti siitä mitä ne on ollut mutta kumma kyllä edelleen komentotulkki on mukana linuxissa erittäin vahvasti.



Mikäs ongelma komentotulkissa on? Mun mielestä komentotulkin avulla voi monesti ohjastaa hommia paljon nopeammin kuin hiirellä klikkailemalla. Mä käytän jopa mun Win2000:ssa komentotulkkia aika paljon, ja Win2000:ssa se on sentään noin ziljoona kertaa paskempi kuin kehittyneet shellit *nixeissa.
ei ole koskaa messis

Posts: 294

#16 • • ei ole koskaa messis suomen pisin dj

GoA: Ite en vihaa mitään muuta niin paljoa kuin komentojen kirjoittamista vuonna 2004. Eikös tuosta voisi vähitellen luopua?



mä taas niin rakastan kirjottaa komennot jne. toimii mulla paremmin kuin klikkailemalla.
varsinkin jos hakemistoissa pitää enemmänkin tehdä asioita niin vaan muutama kirjain ja tab-näppäintä käyttämällä toimii niin paljon nopeammin kuin hiirellä kelaillessa jotain ikkunaa ja kohdistamalla oikeaan fileeseen jne.

--
next!

ei ole koskaa messis

Posts: 294

#17 • • ei ole koskaa messis suomen pisin dj

vaavu:
---
GoA:
jouduin aina käyttämän komentotulkkia että sain asennettua haluamani ohjelmani. Ei prkl, se on saatanaasta. Ite oon tottunut windowsin ihanaan klik-konffaukseen. --- Ite en vihaa mitään muuta niin paljoa kuin komentojen kirjoittamista vuonna 2004. Eikös tuosta voisi vähitellen luopua? Ja joo totta on että paketinhallintasysteemit on kehittynyt reippaasti siitä mitä ne on ollut mutta kumma kyllä edelleen komentotulkki on mukana linuxissa erittäin vahvasti.

---


Mikäs ongelma komentotulkissa on? Mun mielestä komentotulkin avulla voi monesti ohjastaa hommia paljon nopeammin kuin hiirellä klikkailemalla. Mä käytän jopa mun Win2000:ssa komentotulkkia aika paljon, ja Win2000:ssa se on sentään noin ziljoona kertaa paskempi kuin kehittyneet shellit *nixeissa.



sitä minäkin ihmettelen. Cygwin on mun windowsissa kokoajan auki. se on kyllä loistava keksintö.

--
next!

Avatar
#18 • • GoA Guest
Varmasti makuasioita. Eikä asiat pitäisi pystyä hoitamaan kokonaan myös ilman komentotulkkia jos niin haluaa? Totta on että osaavalle käyttäjälle se on edelleen nopeampi tapa hoitaa hommia. Mutta osaamattomalle se on helvettiä ku jokaista kirjoitettavaa komentoa saadaan hakea ja miettiä ja typon sattuessa ihmetellään mikä kusee. :)
vaavu

Posts: 1,324

#19 • • vaavu vara-vana
Sitä paitsi, mun isäkin, joka täyttää kohta 60 vuotta, vaihtoi pysyvästi Windowseista Linuxiin. Ihan hyvin sekin on oppinut käyttämään komentotulkkia ja säätämään konettaan. Jos lähes eläkeikää lähestyvä, ei-teknisen alan koulutuksen saanut ihminen oppii käyttämään Linuxia, kyllä pitäisi muidenkin oppia.
ei ole koskaa messis

Posts: 294

#20 • • ei ole koskaa messis suomen pisin dj

GoA:
Varmasti makuasioita. Eikä asiat pitäisi pystyä hoitamaan kokonaan myös ilman komentotulkkia jos niin haluaa? Totta on että osaavalle käyttäjälle se on edelleen nopeampi tapa hoitaa hommia. Mutta osaamattomalle se on helvettiä ku jokaista kirjoitettavaa komentoa saadaan hakea ja miettiä ja typon sattuessa ihmetellään mikä kusee. :)



sitä varten linuxissa on X, jossa voi hiirellä klikkailla ja sen saa jopa näyttämään windowsila :)

--
next!