Lost-Soul:
Välillä esim urheilussakin ne huonot pääsevät palkintosijoille, koska paremmat ryssivät pahasti. Itse en näe yhtään keinotekoisena pisteiden antamista huonommille kuvaajille.
Tämä on totta, mutta nyt kyseessä ei ole urheilukilpailu jossa ei koskaan kysytä kenenkään mielipidettä, vaan puhtaasti henkilökohtaisiin mieltymyksiin perustuva äänestys.
---
Eiköhän hyvä kuva tule saamaan paljon ykkös sijoja, kun taas huonommat kuvat tulevat saamaan satunnaisia sijotuksia. Kyllä kuitenkin löydetään se paras kuva, vaikka se ei välttämättä ole sinun mielestäsi paras.
Ei sillä ole mitään väliä onko se mun mielestä paras. Sen sijaan sillä, että pakotetaan äänestämään kolmea kuvaa saavutetaan tilalle, jossa sijoitukset muuttuvat verrattuna siihen, että saisi äänestää vain yhtä kuvaa. Tämä ei ole yhdentekevää kilpailun lopputuloksen kannalta.
Jos olisin kerennyt julkaisemaan oman kuvani ja näkisin tällaisia pistetyksia useampiakin, niin saattaisi jäädä seraavilla kerroilla osallistuminen väliin. Tuollaisesta pisteiden jaosta kuitenkin paistaa läpi ajatuse "kaikki oli täysin paskoja, mutta kyllä tuo yksi oli edes vähän yrittänyt" (tämähän on tietenkin vain oma mielipiteeni). Uskon (toivon) kuitenkin että jokainen osallistuja on yrittänyt tehdä parhaansa niillä laitteilla joita on itselle saatavilla.
Niin, mä en missään välissä sanonut että kaikki muut on paskoja vaan sanoin että ne on harmaata massaa, josta en halua nostaa ketään muiden yläpuolelle.
Valokuvaus/taidekilpailuissa näytteille asettajan pitää aina varautua siihen, että paskaa voi tulla tupaan. Jos sitä ei koskaan tulisi, ei kuvaaja myöskään kehittyisi. Tietysti siitä voidaan keskustella, pitääkö täällä klubituksessa kilpailun olla klubitustyylinen "ihku, ihku, sä oot paras", vai voiko myös täällä harrastaa tervettä kriittiikkiä perusteluineen. Itse kannatan vaihtoehtoa kaksi, vaikka se 100% varmasti tuntuu arvostelun kohteesta epämiellyttävältä (kyllä, olen itsekin saanut todella kovaa kriittikiä kuvistani, mutta joka kerta 100% aiheesta)
Myöskään ketään ei saa rangaista siitä, ettei ole varaa hankkia parhaita laitteita, vaan joutuu tyytymään johonkin 200e kameraan.
Erittäin harvassa ovat näissä kahdessa kilpailussa olleet ne kuvat, joita ei olisi voinut ottaa 100e kameralla. Hyvä kuva kuitenkin on usein kiinni kuvaajan taidoista, kyvystä nähdä tilanne, tallentaa se ja viestiä idea muille. Sitten kun se kuva vielä tungetaan nettiin n. 500px leveänä ei kameroiden erot tule näkyviin, ellei kuvauskohde ole ollut poikkeuksellisen vaativa (kuten nopeasti liikkuva auto hämärässä).