Valokuvauskilpailujen sääntökeskustelu

616 posts, 31 pages, 175,746 views

Dementation

#201 • • Edited Dementation wednesday?

Ana-5000:
Pidetään sit seuraavaks vaik "Paras tyyppi"-skaba, mut kisataan nyt vaan niillä valokuvilla, jooko? Voit sit osallistua siihen ja me voidaan tehä vaik sellanen temppu et jokainen pitää tyhjää aanelosta kourassa ja sit arvioidaan kenen tyhjä aanelonen on paras! *piis*

Tehdään niin jos se tekee sinut onnelliseksi. Minua se ei tee, jos kaikilla on valkoinen paperi vain koska me päätimme niin. Jos taas kaikki haluavat tuoda esiin jotain sillä valkoisella paperilla, niin olen messissä, kunhan kaikkien nimi näkyy vieressä. (En usko että kaikki voisivat haluta ilmaista jotain tiettyä asiaa juuri valkoisella paperilla, mutta ainakin tiedämme nyt mikä on sinun kilpailutyösi)

Kaikille kommentoijille
--clip--

Kyse ei ole siitä että haluan ihmisten äänestävän henkilöä X jolla n määrä auktoriteettiä ja kredibiliteettiä piireissä Y, vaan kyse on juuri siitä, että mielestäni sama kuva vaikka sodasta on täysin eri asia jos kuvan on tehnyt sodasta kärsivä lapsi siellä jossain tai sen on tehnyt joku rikas taiteilija täällä meillä. Mielestäni taide kuvastaa ihmisiä ja toisin päin ja täten niitä ei pitäisi erottaa toisistaan... Mutta kannatan toki sitä, että teette miten enemmistö (tai suupaltein porukka) haluaa...

PS. Ei tarvitse piilo- eikä leikkimielisesti vittuilla jos tuon kantani esiin, kun ensin on useaan kertaan tässä threadissa mainittu, että haluttaisiin nimettömyyden vastustajienkin kommentteja. Tuollainen käytös on juuri se syy ettei niitä kommentteja tule tänne. Minulle teidän sananne on aika sama, mutta jotkut ihmiset ovat tosissaan herkkiä ja saattavat jopa pelätä teitä, kun olette juuri niitä henkilöitä X joilla n määrä auktoriteettiä ja kredibiliteettiä piireissä Y. (Tässä tapauksessa klubitus/"skene")
*vink*

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

Aziz Combat Fighter

#202 • • Aziz Combat Fighter

Dementation:
-CLIPS-

Minulle teidän sananne on aika sama, mutta jotkut ihmiset ovat tosissaan herkkiä ja saattavat jopa pelätä teitä, kun olette juuri niitä henkilöitä X joilla n määrä auktoriteettiä ja kredibiliteettiä piireissä Y. (Tässä tapauksessa klubitus/"skene")
*vink*

Toi "5000" on mun skenepisteet *piis*
Dementation

#203 • • Dementation wednesday?

Ana-5000:
Toi "5000" on mun skenepisteet *piis*

Ai jaa, sulla on niitä noin vähän... *muhaha* *vink* *justjoo*
No ei siitä sen enempää... *piis*

--

Jone

#204 • • Jone Archibald Haddock

Tontsis:
t. äpärä, keskenkasvuinen, ylimielinen kusipää *nauru*

Sun virheellinen väittämäsi tehty 1.12 aamupäivällä, mun noiden neljän sanan käyttäminen tehty 1.12 illalla ja 2.12 aamupäivällä kun olit kieltäytynyt korjaamasta tai pyytämästä anteeksi. Nuff said?
Philly

#205 • • Philly AIM HIGH!

Dementation:
Teistä kaikista en voi tietää niin paljon kuin haluaisin, mutta toi netti nicki ja se mitä olen sen kautta teistä oppinut antaa edes jotakin ulos siitä millainen ihminen teoksen on luonut... Siksi haluaisin nimen säilyvän...

sitten jos sä oikeesti tuntisit kaikki kisaan osallistuvat yhtä hyvin ja tasapuolisesti niin mä ymmärtäisin sun pointin, mutta en nyt millään usko että kuitenkaan tunnet. Eli nyt kun sä väität että sun arvostelemiseen vaikuttaa se että kuka kuvan on ottanut, niin etkös silloin väkisinkin anna niille hieman etumatkaa jotka tunnet parhaiten? Korjaa toki jos olen väärässä *hymy*
Dementation

#206 • • Dementation wednesday?

Philly:
sitten jos sä oikeesti tuntisit kaikki kisaan osallistuvat yhtä hyvin ja tasapuolisesti niin mä ymmärtäisin sun pointin, mutta en nyt millään usko että kuitenkaan tunnet. Eli nyt kun sä väität että sun arvostelemiseen vaikuttaa se että kuka kuvan on ottanut, niin etkös silloin väkisinkin anna niille hieman etumatkaa jotka tunnet parhaiten? Korjaa toki jos olen väärässä *hymy*

No viime kisassa niistä joita äänestin en kahta ole tavannut koskaan (enkä edes netissä puhunut pahemmin) ja yhden olen tavannut muutaman kerran, mutta en hänestä sen enempää tiedä. Lähinnä pyrin katsomaan täällä ikää, sukupuolta, asuinpaikkaa ja sen lisäksi sitä mitä hän on kertonut itsestään täällä... (Useat eri forumkyselyt, mielipide gallupit etc.)
Tein viime kisaa varten suoranaista salapoliisityötä saadakseni jokaisesta kilpailijasta irti mahdollisimman paljon tietoa ja siten loin edes jonkinlaisen taustan sille millainen ihminen kuvan oli ottanut...

Ja kyllä, kisassa oli paljon mukana sellaisia jotka tunnen todella hyvin...

--

Dementation

#207 • • Dementation wednesday?

Tontsis:
Sori, mut pakko kysyä, että oliks niillä ketä sä äänestit posliini vai ei? ;D
*vink*

Se ei itse asiassa vaikuttanut mun äänestykseen kovinkaan paljoa, joten voit itse selvittää asian tutkimalla ensin vanhaa äänestysthreadia ja sitten niitä nimiä joita olen äänestänyt... *vink* *hihu*

--

Lost-Soul

#208 • • Lost-Soul los pallos
Pieni ehdoitus.. Itse olisin kiinnostunut saada tietää, millaisilla laitteilla kuva on otettu. Kuitenkin hyvien kuvien ottaminen on osittain laiteurheilua ja jos joku onnistuu ottamaan jollain "paskalla" kameralla todella loistavan kuvan, niin itse ainakin asettaisin sen paremmaksi, kuin jonkun laiteurheilijan.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

diorite

#209 • • diorite 180+

Dementation:
Kyse ei ole siitä että haluan ihmisten äänestävän henkilöä X jolla n määrä auktoriteettiä ja kredibiliteettiä piireissä Y, vaan kyse on juuri siitä, että mielestäni sama kuva vaikka sodasta on täysin eri asia jos kuvan on tehnyt sodasta kärsivä lapsi siellä jossain tai sen on tehnyt joku rikas taiteilija täällä meillä.

Huono vertaus mielestäni tätä klubituksen valokuvauskilpailua ajatellen. Täällä tuskin kukaan antaa säälipisteitä kuvaajalle jonka viimeisiä bilekuvia dissattiin niiden huonon laadun takia verrattuna huippukuvaajaan jolta odotettiinkin hyviä kuvia ja hän niitä myös otti *hih*

PS. Ei tarvitse piilo- eikä leikkimielisesti vittuilla jos tuon kantani esiin, kun ensin on useaan kertaan tässä threadissa mainittu, että haluttaisiin nimettömyyden vastustajienkin kommentteja. Tuollainen käytös on juuri se syy ettei niitä kommentteja tule tänne.

Pitäähän meidän perustella minkä takia me olemme erimieltä asioista *piis*

Minulle teidän sananne on aika sama, mutta jotkut ihmiset ovat tosissaan herkkiä ja saattavat jopa pelätä teitä, kun olette juuri niitä henkilöitä X joilla n määrä auktoriteettiä ja kredibiliteettiä piireissä Y. (Tässä tapauksessa klubitus/"skene")
*vink*

auktoriteettiä ja kredibiliteettiä, hahaa *hahjust*

--
Kuka? Minäkö?

Dementation

#210 • • Dementation wednesday?

diorite:
auktoriteettiä ja kredibiliteettiä, hahaa *hahjust*

Joo kyllä mä tiedän kuinka suhtautua näihin keskusteluihin ja kunkin "auktoriteettiin", mutta kaikki täällä ei tiedä ja suurin osa tuntuukin ottavan aina liian vakavasti toisten jutut ja varsinkin niiden jotka omistaa isomman "skene-nimen" ja mun mielestä se on tyhmää, koska kyseisest henkilöt itse suurin osa ei halua moista erikoishuomiota, eikä ole oikeasti niin ilkeitä mitä niistä kuvitellaan...

--

diorite

#211 • • diorite 180+

Lost-Soul:
Pieni ehdoitus.. Itse olisin kiinnostunut saada tietää, millaisilla laitteilla kuva on otettu.

Joo, laitteet olisi kyllä ihan mukava tietää, tosin vasta äänestyksen jälkeen koska muuten se taas joissain tapauksissa paljastaisi kuvaajan *vink*

Lomakkeeseen voisi esimerkiksi lisätä kentän mihin sen voisi kirjoittaa.

--
Kuka? Minäkö?

diorite

#212 • • diorite 180+

Tontsis:
Nyt kun on tää kuvien lähettämistapa saatu puitua, niin ootteko valmiit keskustelemaan äänestystavasta? ;)

Oliskos sulla oikeesti tohon joku parannusehdotus vai?

--
Kuka? Minäkö?

diorite

#213 • • diorite 180+

Tontsis:
Ei oikeastaan. Mä oon ihan tyytyväinen tähän nykyiseen. Lähinnä jonkin sortin kevennystä yritin.

Noin minäkin sen tajusin, kunhan varmistin vaan *nauru*

--
Kuka? Minäkö?

siveys

#214 • • siveys lovely
Niin kuin tuolla kakkoskilpailun alla on jo käytykin keskustelua niin näytää siltä, että tiukempi aikaraja ja arkistokuvien kieltäminen ovat yhdessä aika iso vaatimus..

Jos kisailun halutaan pysyvän hengissä niin näitä voisi miettiä uudelleen ja mahdollisesti keksiä jotain uutta..

Mitä lyhyempi on kilpailujen väli niin sitä enemmän siitä käydään aktiivista keskustelua ja sitä enemmän se on huomion keskipisteenä - täten keräten myös lisää osallistujia.. Joten ainakaan minun mielestäni aikavälin ei pitäisi olla liian suuri.

Se, että arkistokuvia saa käyttää tekee mielestäni kilpailusta erihenkisen - joidenkin mielestä se voi olla parempi ja joidenkin mielestä taas ei. Minun mielestäni olisi mukava jos kilpailu pysyisi elossa - oli siinä sitten mukana arkistokuvia tai ei ja jos arkistokuvien salliminen edistää kisailun jatkumista niin minun mielestäni sitä voisi harkita - esimerkiksi niin, että joka toiseen kisaan saa laittaa arkistokuvia ja joka toiseen taas ei saa?

Lisäksi voisi olla mukava jos voittaja saisi ihan jotain konkreettista palkinnoksi parhaan kuvan lähettämisestä. En tosin osaa sanoa mitä se jokin olisi ja kuka sen rahoittaisi / toteuttaisi.. Kenelläkään ideoita?

Entä useampien valokuvauskilpailujen muodostama valokuvaus-cup, jossa sijoittumisesta saa pisteitä ja vuoden lopussa jaetaan palkinto cupin voittajalle?

Voisiko tällaiseen löytyä joku sponsori?
andi--

#215 • • andi-- lunttu

siveys:
Niin kuin tuolla kakkoskilpailun alla on jo käytykin keskustelua niin näytää siltä, että tiukempi aikaraja ja arkistokuvien kieltäminen ovat yhdessä aika iso vaatimus..
...
Mitä lyhyempi on kilpailujen väli niin sitä enemmän siitä käydään aktiivista keskustelua ja sitä enemmän se on huomion keskipisteenä - täten keräten myös lisää osallistujia.. Joten ainakaan minun mielestäni aikavälin ei pitäisi olla liian suuri.
...
Se, että arkistokuvia saa käyttää tekee mielestäni kilpailusta erihenkisen - joidenkin mielestä se voi olla parempi ja joidenkin mielestä taas ei. Minun mielestäni olisi mukava jos kilpailu pysyisi elossa - oli siinä sitten mukana arkistokuvia tai ei ja jos arkistokuvien salliminen edistää kisailun jatkumista niin minun mielestäni sitä voisi harkita - esimerkiksi niin, että joka toiseen kisaan saa laittaa arkistokuvia ja joka toiseen taas ei saa?

Lyhyempi aikaraja pitää kilpailun mielenkiintoisena. Arkistokuvien käytön kieltäminen on ihan hyvä juttu, koska pitempään kuvanneilla on varmasti tallessa satoja ellei tuhansia kuvia, joista on mahdollisuus valita.

Jos osallistumisaika on lyhyt, pitää aiheen olla myös ajankohtaan sopiva. Ennen joulua esim. "joulukiire" ja uutenavuotena taas omanlaisensa. Nykyisessä "lavastettu tilanne"-aiheessa arkistokuvien kieltäminen vaikeuttaa osanottamista ainakin omasta mielestäni. Näitä tilanteita ei välttämättä tule eteen samalla tavalla kuin jotain paremmin ajankohtaan sopivaa.

Lisäksi voisi olla mukava jos voittaja saisi ihan jotain konkreettista palkinnoksi parhaan kuvan lähettämisestä. En tosin osaa sanoa mitä se jokin olisi ja kuka sen rahoittaisi / toteuttaisi.. Kenelläkään ideoita?

Entä useampien valokuvauskilpailujen muodostama valokuvaus-cup, jossa sijoittumisesta saa pisteitä ja vuoden lopussa jaetaan palkinto cupin voittajalle?

Voisiko tällaiseen löytyä joku sponsori?

Jokin pieni kannustava palkinto olisi kyllä omiaan tuomaat lisää innostusta kilpailuun. Toisaalta palkinto ei saa olla itsetarkoitus, koska kilpailun on kuitenkin tarkoitus olla enemmän tai vähemmän leikkimielinen. Joku tosikko voi korjata saamaani käsitystä. *vink*

Profiiliin tottakai jokin hieno logo "valokuvauskilpailu I/04" tms *nauru*

--
- RAAH -

diorite

#216 • • diorite 180+

andi--:
Lyhyempi aikaraja pitää kilpailun mielenkiintoisena. Arkistokuvien käytön kieltäminen on ihan hyvä juttu, koska pitempään kuvanneilla on varmasti tallessa satoja ellei tuhansia kuvia, joista on mahdollisuus valita.

Jos osallistumisaika on lyhyt, pitää aiheen olla myös ajankohtaan sopiva. Ennen joulua esim. "joulukiire" ja uutenavuotena taas omanlaisensa. Nykyisessä "lavastettu tilanne"-aiheessa arkistokuvien kieltäminen vaikeuttaa osanottamista ainakin omasta mielestäni. Näitä tilanteita ei välttämättä tule eteen samalla tavalla kuin jotain paremmin ajankohtaan sopivaa.

Mielestäni pari viikkoa on ihan sopiva aikaraja noille kuville. Ainakaan en ole pidemmän kannalla. Lisäksi tuo arkistokuvien käyttökielto on hyvä koska oman käsitykseni mukaan Jonen tarkoituksena oli saada ihmiset tekemään jotain ja jos arkistokuvia saisi käyttää, saattaisi monet vaan kaivaa kätköistä kuvan ja iskeä nettiin ja se tekeminen jäisi pois. Mitä kilpailun aiheeseen tulee niin ensimmäinen "lehdetön" oli mielestäni hyvä, ajankohtaan sopiva aihe. Tämä toinen on sitten jo huomattavasti hankalampi ja saattaa olla että en tähän kilpailuun pääse osallistumaan jos ei hyvää ideaa ala kohta jostain löytymään ja vielä että kerkiää toteuttaa sen.

--
Kuka? Minäkö?

Jone

#217 • • Jone Archibald Haddock

Ana-5000:
Hum-di-dum *justjoo* Mun muistaakseni tässä sääntövänkäyksessä oli tasan yksi vastarannankiiski,

Tämän myönnän toki.

Ana-5000:
joka jaksoi puolustaa omilla nimillä julkaisemista loppumetreille asti,

WTF? Prove it, plz.

Ana-5000:
ja kun ei saanut tahtoaan läpi, suurieleisesti ilmoitti jäävänsä pois kisasta.

Again, WTF? Where? Who? What? Show me.

Ana-5000:
Et se siitä "aktiivisesta osaanotosta".

...josta sä oot muuten ehkä paras ihminen puhumaan. *justjoo*

#218 • • ville olen oikeasti ujo
pojat pojat ... täähän voittaa turhuudessa ton mun ja dorkan monikanavaääniformaattiväännön jos samaa rataa jatketaan :D
Aziz Combat Fighter

#219 • • Aziz Combat Fighter

Jone:
---
Ana-5000:
Hum-di-dum *justjoo* Mun muistaakseni tässä sääntövänkäyksessä oli tasan yksi vastarannankiiski,
---
Tämän myönnän toki.
---
Ana-5000:
joka jaksoi puolustaa omilla nimillä julkaisemista loppumetreille asti,
---
WTF? Prove it, plz.

No, vastustit sääntömuutoksia. Ainoa sääntömuutos mitä edes kaavailtiin oli se, että tehtäisiin kuvista nimettömiä. En mä sano et ois jotenki huono juttu et säännöistä käytiin keskustelua, mut on ehkä snadisti turhaa postata jotain "mähän sanoin"-juttuja tonne valokuvathreadiin, koska osaanotto jäi vaisuksi. Kukaan ei tiedä varmasti miksi osaanottoa oli vähemmän, katsotaan nyt miten käy. Ehkä aihe oli liian vaikea, ehkä syynä oli kuvien postaamisen "hankaluus", liian tiukka aikaraja, auringonpilkut, ensi-innostuksen vaimeneminen etc.

Jone:
---
Ana-5000:
ja kun ei saanut tahtoaan läpi, suurieleisesti ilmoitti jäävänsä pois kisasta.
---
Again, WTF? Where? Who? What? Show me.

en nyt jostain syystä löydä k.o. postausta, mutta etkö sanonut ettet aio ottaa osaa koska tää sääntökeskustelu sieppas sua niin paljon että meni fiilikset? Tollasen viestin muistelen lukeneeni.

Jone:
---
Ana-5000:
Et se siitä "aktiivisesta osaanotosta".
---
...josta sä oot muuten ehkä paras ihminen puhumaan. *justjoo*

Miten niin? Mä annoin omat ajatukseni sääntökeskusteluun, perustelin ne ja niitä loppujen lopuksi jopa implementoitiin. Äänestin viime topikissa ja olen seurannut tätä topikkia aktiivisesti. Enköhän mä oo ottanut osaa ihan niin paljon kuin valokuvausta harrastamaton, kameraa omistamaton ihminen voi.
Jone

#220 • • Edited Jone Archibald Haddock

Ana-5000:
No, vastustit sääntömuutoksia.

Kyllä, pitää paikkansa.

En tosin vastustanut niitä vastustamisen ilosta tai omaan pussiini pelatakseni kuten on sittemmin annettu ymmärtää. Argumenttini sääntömuutoksia vastaan ovat kaikkien luettavissa ja alusta lähtien ilmoitin, että sääntöjä muutettakoon jos enemmistö niin haluaa. Esitin myöskin teorian mitä tapahtuu jos asiasta lähdetään pitkällisesti nahistelemaan ja / tai skabaan osallistuminen muuttuu yhtään hankalammaksi. Teoriaani voi pitää puppuna jos haluaa, mutta tähän mennessä kaikki on mennyt juuri niinkuin profetoinkin - valitettavasti.

Ana-5000:
Ainoa sääntömuutos mitä edes kaavailtiin oli se, että tehtäisiin kuvista nimettömiä.

Tämä taas ei pidä paikkaansa.

Ana-5000:
En mä sano et ois jotenki huono juttu et säännöistä käytiin keskustelua, mut on ehkä snadisti turhaa postata jotain "mähän sanoin"-juttuja tonne valokuvathreadiin, koska osaanotto jäi vaisuksi. Kukaan ei tiedä varmasti miksi osaanottoa oli vähemmän, katsotaan nyt miten käy. Ehkä aihe oli liian vaikea, ehkä syynä oli kuvien postaamisen "hankaluus", liian tiukka aikaraja, auringonpilkut, ensi-innostuksen vaimeneminen etc.

Joo, munkaan mielestä sääntökeskustelussa ei sinänsä ole mitään vikaa. Siinä miten asia on toteutunut taas on paljonkin. Voitte vapaasti kiistää tämän mahdollisen vaikutuksen osallistumisinnostukseen, jota mä taas uskon sillä olevan. Järki sanoo mulle, että jos tuotteeseen tulee paha sivumaku niin kuluttajat hyljeksivät sitä todennäköisemmin kuin alkuperäistä tuotetta, jossa tätä sideflavoria ei ollut. Siinä olet varsin oikeassa, että laimean kiinnostuksen syitä skabaa 2 kohtaan on mahdotonta tarkkaan tietää ellei sitten lähdetä niiltä jokaiselta erikseen kysymään, mutta en kyllä käsitä miten tässä ei nyt olisi edes aihetta epäilykseen ko. syistä.

Mulle syynä osanottamattomuuten on ollut kiire, ideaani tarvittavien mallien puuttuminen ja viimeisimpänä muttei vähäisimpänä se, että nyt on jo useaan kertaan mainittu annettu ymmärtää että tiettyjen henkilöiden menestys ensimmäisessä kisassa on nimestä eikä kilpailukuvan laadusta kiinni. Kyllä mä myönnän, että mua sieppaa kuulla kuinka esim. mun kuvan meriitit ovat siis selkeästi näiden kriitikoiden mielestä kuvaajan nimessä ja herran maineessa (joka ei ole hääppöinen, ellette ole huomanneet).

Ana-5000:
en nyt jostain syystä löydä k.o. postausta, mutta etkö sanonut ettet aio ottaa osaa koska tää sääntökeskustelu sieppas sua niin paljon että meni fiilikset? Tollasen viestin muistelen lukeneeni.

En myönnä, en kiistä - en nimittäin oikeasti muista. Jos tällainen postaus jostain löytyy, niin myönnän toki noi mun sanoikseni. Skabaan 3 (jos sellainen nyt tulee) aion osallistua, mutta intoni kuulla uudestaan menestyneeni jossain leikkimielisessä kilpailussa ainoastaan sen takia kuka olen on kieltämättä melko laimea.

Ana-5000:
Miten niin?

Siten, että sun kontribuutiosi likipitäen threadiin kuin threadiin on jotain onlinereiden, replykuvien, wannabemoderoinnin ja provoilun välimaastoon sijoittuvaa. *vink*

Ana-5000:
Enköhän mä oo ottanut osaa ihan niin paljon kuin valokuvausta harrastamaton, kameraa omistamaton ihminen voi.

Enpä usko kaikkien edelliseenkään skabaan osaa ottaneiden olevan valokuvauksen harrastajia. Se ei ainakaan ollut skaban tarkoitus, vaan tarkoitus oli aktivoida kaikki mahdolliset, joita kiinnostaa hieman miettiä asiaa ja käydä ottamassa ideansa pohjalta kuva.

Mulla on tossa hyllyssä 3 "ylimääräistä" kameraa. Saat ihan vapaasti koska tahansa tulla lainaamaan minkä tahansa niistä ennaltamäärittelemättömäksi ajaksi päästäksesi osallistumaan muutenkin kuin sanallisesti. *joo*

pojat pojat ... täähän voittaa turhuudessa ton mun ja dorkan monikanavaääniformaattiväännön jos samaa rataa jatketaan :D

"Tottis."

(...mutta kuten siitä omasta väännöstäsi Okan kanssa voinet huomata, joskus ei voi pitää turpaansa kiinni vaikka tietääkin näyttävänsä aina vaan tyhmemmältä - Olipa sitten oikeassa tai ei.)