Asiakas on aina väärässä.

2,204 posts, 111 pages, 718,968 views

kilobitti

Posts: 2,419

#401 • • kilobitti 1-2-3 techno
uuden mikro-kokoisen lompakon myötä lopetin käytännössä käteisen käytön; maksan pankkikortilla aina kun voin, etten saisi turhaan kolikoita taskun pohjalle kilisemään. Mitään valituksia en ole tästä saanut, mut kysytäänpä vielä,

Miten kortilla maksajiin suhtaudutaan tiskin toisella puolella nykyään?

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

Fyrisch

Posts: 4,525

#402 • • Fyrisch

kilobitti:
Miten kortilla maksajiin suhtaudutaan tiskin toisella puolella nykyään?



Omast mielest se on iha näppärä tapa maksaa, viilaa kortin läpi ja kuitti ulos, nimmarit päälle ja kiitos, ei tarvii miettii sitä enempää..
[Nuclear]

Posts: 5,855

#403 • • [Nuclear] el aprendiz

kilobitti:
Miten kortilla maksajiin suhtaudutaan tiskin toisella puolella nykyään?


Ööö, miten niihin pitäis suhtautuu? Mun mielestä ainakin kaikista näppärin tapa hoitaa ostokset, niin 50c suklaapatukan ku 100 vaateostoksetkin.

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

mayah

Posts: 11,313

#404 • • mayah Hermostuksesta vapiseva skenekingi

kilobitti:
Miten kortilla maksajiin suhtaudutaan tiskin toisella puolella nykyään?



Mä tykkään kaikista muista korteista, paitsi electronista. Se on tuskastuttavan hidas ja se aiheuttaa eniten ongelmia kortilla ostettaessa mm. :

- asiakas maksaa electronilla, saa drinkin ja varmennuksen aikana unohtaa korttinsa ja lähtee tiskiltä ilman korttia ja allekirjoitusta.

- linjassa on häiriö, kortti ei mene läpi, juoma menee hävikkiin.

- asiakkaan tilillä ei ole rahaa, juoma menee hävikkiin.

- monta electronilla/muulla kortilla maksavaa asiakasta peräkkäin, kaikki joutuu odottamaan, myös pankkikortilla maksava, kun edellisen asiakkaan electron edelleen hakee varmennusta.

Kaupassahan noi koneet varmentaa aika nopeesti, mutta esim. just ravintoloissa laitteet on hitaampia. Olis mukavaa, jos electronin omistajat kävis ennen ravintolaan tulemista hakemassa vaikka sen 40, jos tietää juovansa koko illan niitä 5,60 drinkkejä ja maksavansa jokaisen drinkin erikseen electronilla.

--
Being happy is what I do best ^_^

kilobitti

Posts: 2,419

#405 • • kilobitti 1-2-3 techno

[Nuclear]:
Ööö, miten niihin pitäis suhtautuu? Mun mielestä ainakin kaikista näppärin tapa hoitaa ostokset, niin 50c suklaapatukan ku 100 vaateostoksetkin.



Vielä muutama vuosi sitten pieniä summia kortilla maksavaa katottiin lähes poikkeuksetta kieroon. Kait se oli silloin "jotenkin vaikempaa" tms.

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

mayah

Posts: 11,313

#406 • • mayah Hermostuksesta vapiseva skenekingi

kilobitti:
Vielä muutama vuosi sitten pieniä summia kortilla maksavaa katottiin lähes poikkeuksetta kieroon. Kait se oli silloin "jotenkin vaikempaa" tms.



Johtu varmaan siitä, et oli se pankkikorttiostoksen alaraja ja sillon piti antaa käteistä (=vaihtorahaa pohjakassasta) takaisin asiakkaalle. Nythän moista rajaa ei enää ole kuin muutamissa yksittäisissä paikoissa!

--
Being happy is what I do best ^_^

mayah

Posts: 11,313

#407 • • mayah Hermostuksesta vapiseva skenekingi
Ai joo, tulikin mieleen yks ärsyttävä juttu noista pankkikortti-jutuista. Meillä on se käytäntö, et me ei höylätä yli ostoksen muulloin, kuin jos asiakas tarvitsee rahaa esim. narikkaan tai ostaakseen jotain erikoistuotetta promopisteestä, jossa pankkikortti ei käy maksuvälineenä.

Illasta toiseen saa selittää ihmisille itsestäänselvää asiaa: miksi? Kaksi suurinta syytä ainakin minulle:

- Mä periaatteessa olen vastuussa siitä, että asiakas maksaa omalla pankkikortillaan, eikä esim. varastetulla. Tää pitäis tarkistaa allekirjoituksen täsmäämisestä kortissa ja slipissä. Pohjien, kahdeksan oluen ja seitsemän kossubatteryn jälkeen niin käy harvoin. Mikäli kortti on varastettu, enkä tätä huomaa, en todellakaan aio edesauttaa varasta höyläämällä jokaisesta ostoksesta ylimääräistä 40 euroa.

- Mun pohjakassani on rajallinen. Jos illan ensimmäiset 30 asiakasta pyytää höyläämään sen 20-40 euroa ylimääräistä, milläs mä sitte loppuillan annan käteisostajille vaihtorahaa?

Keskustassa kun ollaan, pankkiautomaatti on siinä viereisen rakennuksen kulmassa, eli sitä käteistä voi nostaa sieltä ja myös sillä pankkikortilla voi maksaa koko illan.

--
Being happy is what I do best ^_^

darkfr

Posts: 232

#408 • • darkfr d:play
joskus oon varmaan ollu kyllä aika nihkeä asiakas ainakin baaritiskillä hirveessä humalassa, mutta niitä kertoja onkin sitten aika harvoin ja en kyllä tästä voi olla niin varma koska en muista juuri mitään kyseisistä illoista.

yhden asian kuitenkin olen huomannut, kun mulla on tapana aina käydä viemässä itse omatoimisesti niitä tyhjiä tuoppeja siitä pöydästä sinne tiskille, niin sen jälkeen työntekijät on paljon mukavampia mulle.

--
4/4

JustinSan

Posts: 822

#409 • • JustinSan Nullius in verba
Tänä aamuna Tiksin rautatieasemalla pääsin todistamaan taas tilannetta jossa joku ämmä jonkun hysteriakohtauksen kourissa kiljui VR:n asiakaspalvelijalle naama punaisena. En tiedä mikä tilanne oli alunperin, mutta ilmeisesti jotain malliin sarjastamme "Joo olin menossa Rovanniemelle junalla ja se oli 30sek etuajassa ja myöhästyin sen takia ja se on sun vikas vitun huora siellä tiskin takana", asiakaspalvelija sanoi about 10 kertaa, että valitettavasti hän ei asialle mahda mitään vaikka nainen kiljuisi siinä vielä ensi vuonnakin. Jossain vaiheessa sitten alkoi muillakin asiakkailla palaa käämi ja kohta ainakin puolenkymmentä tyyppiä oli häätämässä sitä hysteeristä ämmää pihalle sieltä ja huutamassa sille; "täällä on muitakin," "painu nyt helvettiin", "eihän tota jaksa kuunnella kukaan" etc. Oli kyl päivän - *lmao*

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

lohikarme

Posts: 1,730

#410 • • lohikarme RitariVittupää

innae:
Miksi ihmiset ovat heti puolustuskannalla ja peloissaan sekä ihmettelevät jos heille hymyillen toivottaa huomenta ja hyvää joulua?
Ja miksi ne rahat pitää viskata siihen tiskille vaikka minulla on käsi vastaanottamassa rahoja? Kuitenkin annan vaihtorahat sinun käteesi niin olisi kohteliasta antaa ne nätisti siihen minun käteeni tai laittaa ne tiskille nätisti.
Kun näettä että palvelen jotain muuta asiakasta, älkää tulko siihen väliin huutamaan omaa tilaustanne, kukin saa oman vuoronsa.
EI. Minun ikäni, asuinpaikkani, kotipaikkakuntani tai sukunimeni ei kuulu asiakkaalle.
Uskokaa tai älkää, jos olette liian humalassa tai käyttädyt kuin aasi, voin lopetttaa anniskelun sinulle. Siihen ei auta vaikka ketä tuntisit. Ja yleensä siitä ensimmäisellä kerralla nätisti sanotaan, niin se ei auta asemaasi että alat aukomaan päätäsi kuinka huono asiakaspalvelija olen ja kuinka sinä olet maksava asiakas joka saa tehdä mitä tahansa.
Ymmärrän että sinua ärsyttää kun olen plokkaamassa ja tiskillä ei ole ketään ja joudut odottamaan, mutta toivoisin että pystyisit ymmärtämään myös minua sillä se plokkaaminen kuuluu aika isona asiana tähän ammattiin.
Enkä usko että se maailmaa kaataisi jos hymyilisit takaisin ja olisit kohtelias, yleensä parannat kyseisen työntekijän päivää huomattavasti.
Jos jonkin paikan hinnat tuntuvat liian isoilta kukkarollesi, turha siitä on syyttää tiskin takana seisovaa ja valittaa kuinka lähiökuppilassa itä-helsingissä on paljon halvempaa keskustaan verrattuna.
Sanoakseni mielipiteeni siihen että saako asiakaspelvelija näyttää oman huonotuulisuutensa töissä on tuonne ein suuntaan. Yritän itse niellä oman huonotuulisuuteni ja hymyillä koska yleensä asiakkaat eivät ole aiheuttaneet vitutusta (riippuen tietysti tilanteesta, jos joku käy päälleni niin voin olla varma etten kyseiselle henkilölle ole iloinen ja hymyilevä asiakaspalvelija vaan hyvin vittumainen ja kusipää...).
Mutta kiitokset niille asiakkaille jotka hymyilevät ja olevat kohteliaita ja antavat arvostusta tekemälleni ammatille. Olette vaan niin mukavia.
Jaksetaanhan hymyillä ja olla kohteliaita.




Ootko ikinä tullu aatelleeks notta josko olisit valinnu väärän alan...noi sun vinetykset tänne antas ymmärtää et oot *nauru*

--
Qualis artifex pereo

innae

Posts: 1,377

#411 • • innae PaskaJätkä

lohikarme:
---


Ootko ikinä tullu aatelleeks notta josko olisit valinnu väärän alan...noi sun vinetykset tänne antas ymmärtää et oot *nauru*



Loisto päättelyä. 10 pistettä ja papukaijamerkki.

--
PaskaJätkä

remotion

Posts: 5,283

#412 • • remotion nostatus guru
eilen olin ravintolassa lounaalla. pyysin sit ketsuppia tarjoilijalta (joka viel taitaa olla paikan omistajia) ni se tiuskas että "miksetsä voi ite hakee sitä, sullahan on terveet jalat ja kädet!" Olin vähän että ookoo, pyydätkö anteeks vai haluutko sairaslomaa mutta olin ihmetyksestä hiljaa. luulin et palvelu ammatti. Ja kun tarjoilija ei nähnyt ehtään tsuppia niin luulin auttavani kun vinkkasin missä pöydässä sellaisen näin. maksoin kuitenkin spagetistani sen 7,90 lounasaikaan. Ei luulisolevan mahdoton duuni. *täh* pieni galluppi pystyyn huomautanko tänään asiasta 3 ekaa ääntä ratkaisee. Valinta on teidän *juonittel*
emily_

Posts: 159

#413 • • emily_

remotion:
pieni galluppi pystyyn huomautanko tänään asiasta 3 ekaa ääntä ratkaisee. Valinta on teidän *juonittel*



Kyllä, kyllä, kyllä ja yksi ylimääräinenkin kyllä vielä. Se tarjoilija saa palkkaa siitä hommasta. Piste.
Grizzley

Posts: 2,893

#414 • • Grizzley HUGC/Avantgardistinen Utopistiminarkisti

remotion:
eilen olin ravintolassa lounaalla. pyysin sit ketsuppia tarjoilijalta (joka viel taitaa olla paikan omistajia) ni se tiuskas että "miksetsä voi ite hakee sitä, sullahan on terveet jalat ja kädet!"

pieni galluppi pystyyn huomautanko tänään asiasta 3 ekaa ääntä ratkaisee. Valinta on teidän *juonittel*


Tohon voi todeta vaan että *buzzzzzz* Väärä vastaus!! Eli sairaslomaa sille *släp*

--
Signature summarily executed for treason

Apo

Posts: 1,574

#415 • • Edited Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

remotion:
eilen olin ravintolassa lounaalla. pyysin sit ketsuppia tarjoilijalta



eikös toi mee offtopikkiin? *hih*

1. viesti:

mayah:
Olen jo jonkin aikaa harkinnut tällaisen threadin aloittamista, mutta nyt äm:n kannustavalla esimerkillä "mikä ärsyttää" -threadissa päätin sen tehdä.

Asiakaspalvelutyössä mukavasta ja kivasta ihmisestä tulee ihmisvihaaja. Minäkin olen tällainen. Työskenneltyäni vuoden kaupan kassalla voin allekirjoittaa jokaisen näistä äm:n lauseista ja jatkaa listaa ikuisuuksiin

....

Tähän threadiin olisi kiva keräillä vastaavia kokemuksia erilaisista asiakaspalvelutyön jokapäiväisistä ärsyttävyyksistä, asiakkaista. Ja se, kuka tänne tulee kitisemään asiakkaan oikeuksista, lynkataan. This is not the time or the place.

remotion

Posts: 5,283

#416 • • remotion nostatus guru
Kiitoksia vastauksista. Koska 2 ensimmäistä vastausta olivat samanmerkkisiä, on kilpailu päättynyt. kommentoin tulokset tänne sitten kun olen käynyt syömässä.
emily_

Posts: 159

#417 • • emily_

Keeerin:

1. Tee tilauksesi selvästi ja kuuluvalla äänellä! Se että juttelet johonkin takin uumeniin ei ole kovin hyvää käytöstä ja saa myyjän tuntemaan itsensä idiootiksi kun neljännen kerran saa kysyä, että millä juomalla se olikaan.



Jep. Ja jos vielä myyjä kuuntelisi koko tilauksen loppuun, niin ei tarvitsisi toistaa, että kyllä, mä sanoin, että se tulee mukaan. Ja siis mulla ei todellakaan ole tapana puhutella ihmisiä katsomatta silmiin. Ja tiettävästi mulla ei ole mikään hiljainen ääni. *hymy*

3.Tee tileus ateria kerrallaan ja ilmoita juomat joka aterian kohdalla! Älä luettele 6 eri ateriaa putkeen..En voi niitä lyödä, ennen kuin sanot juomat! Jos kaverisi istuu jo pöydässä muista kysyä juoma jo ennen tilausta..Ei ole kivaa kun siinä sitten huudellaan läpi salin, et MITÄ JUOMAA SÄ HALUUT!!?? Tai lähdetään juoksemaan nopeasti kysymään sitä juomaa! Jono seisoo! Ja niinkuin kaupassakin! Kaikki syyttää kassaa vaikkei se tämän syy olisikaan!



Ööh. Ainakin ennen se on onnistunut vallan mainiosti mielestäni. Tai myyjä on ollut hyvä asiakaspalvelija ja osannut välttää tällästä tilannetta.. *ding*

9. Ole kiltti ja vie roskasi ja tarjottimesi paikoilleen, kun olet ruokaillut.. Kun yksi jättää roskat..Niin jättää muutkin..Ihminen on laumaeläin ja matkii toisia..Pian siis sali on täynnä sotkuisia pöytiä..Ja jos on kiire, me emme niitä ehdi siivoamaan heti ja pian kenelläkään ei ole siistiä pöytää ruokailupaikaksi.



Eiköhän nykypikaruokaravintoloiden ruokien katteilla ole varaa palkata se yksi ylimääräinen työntekijä vaikka katsomaan vähän sen perään millasessa kondiksessa pöydät jne. on, jos sinne jostain syystä on jäänyt jonkun roskat, mitä harvemmin tapahtuu, kun on mäkkityyliset roskikset. Huolissaan vois olla kun kaikilla pöydillä on tarjottimet ruokailun jälkeen..

10. Palautteen voi antaa myös kohteliaasti..Jos et ole tyytyväinen palveluun tai tuotteeseen..Ilmoita siitä, mutta kohteliaasti! Haukkuminen, kiroilu, huutaminen, ym..ei anna asiakkaasta kovin fiksua kuvaa ja voit olla varma, että sinulle nauretaan pitkään jälkeen päin! Asiallinen palaute on aina ok!!



Asiakasta tuskin kiinnostaa nauretaanko hänelle jälkeenpäin. Kaikki palaute tulisi kai käsitellä samanarvoisena, ja siitä voi ottaa oppia. Tosin jos mulle huutaa kurkku suorana päin naamaa jotain, niin yleensä hymyilen vaan kauniisti vastaan, enkä kiinnitä mahdolliseen sisältöön mitään huomiota. *iloinen*

Mutta tosiaan itse aiheeseen, kyllä sitä yksittäisiä asiakkaita on, jotka saa sapen kiehahtamaan hetkeksi, mutta en oo ottanu siitä mitenkään hirveästi ylimääräistä stressiä. Jos joku ei osaa käyttäytyä, niin ei ole mun ongelma, kyllä tälläset asiakkaat jossain vaiheessa huomaavat, ei ehkä kaupan kassalla tms., että asiallisella käytöksellä saa enemmän aikaan kun riehumalla *joo*
emily_

Posts: 159

#418 • • emily_
Just kun pääsi sanomasta.. Oon töissä firmassa, jonka emoyhtiöllä on Suomessa kolme tytäryhtiötä, kaikkien konttorit sijaitsevat Helsingissä. Yhtiöt ovat LÄHES saman nimisiä, mutta ei ihan. Jokaisella asiakkaalla on tieto siitä, minkä yrityksen tuotteita heillä on, mutta jumankekka kun niitä saa joka päivä ohjata toisen yrityksen konttoriin, kun ihmisten (sisä)lukutaito on tasan nolla!!!!!!! *kivatsulle*
bates

Posts: 707

#419 • • bates Tirehtööri

remotion:
*clip*



Suomessa on myös tapana tyytyä keskinkertaiseenkin palveluun.
Jos ruokaravintolassa eteen kannetaan käristynyt kengänpohja viimeviikkoisten vihannesten ympäröimänä, niin useasti se myös popsitaan kitusiin ihan mukisematta, vaikka makuelämys olisi unohtumaton sanan negatiivisessa merkityksessä.

Ja yleensä huomaa myös tarjoilijoiden odottavan siihen blokkauksen yhteydessä suoritettavaan "maistuiko" -kysymykseen sitä basic "joo, oli oikein hyvää" -vastausta.
Mikäli huomautat esim ruoan mausta, koostumuksesta tms jotain ihan asiallisestikin, niin useasti tarjoilija joko menee ihan lukkoon eikä osaa käsitellä palautetta mitenkään, tai ottaa palautteen henkilökohtaisesti.
Ei tietenkään aina näin, mutta tällaisissa tilanteissa huomaa hyvin ne asiakaspalvelutaidot jotka henkilö mahdollisesti omaa.

Sori OT*iihhih*

--
The best way to predict the future is to invent it.

innae

Posts: 1,377

#420 • • innae PaskaJätkä

bates:
---
remotion:
*clip*

---


Suomessa on myös tapana tyytyä keskinkertaiseenkin palveluun.
Jos ruokaravintolassa eteen kannetaan käristynyt kengänpohja viimeviikkoisten vihannesten ympäröimänä, niin useasti se myös popsitaan kitusiin ihan mukisematta, vaikka makuelämys olisi unohtumaton sanan negatiivisessa merkityksessä.

Ja yleensä huomaa myös tarjoilijoiden odottavan siihen blokkauksen yhteydessä suoritettavaan "maistuiko" -kysymykseen sitä basic "joo, oli oikein hyvää" -vastausta.
Mikäli huomautat esim ruoan mausta, koostumuksesta tms jotain ihan asiallisestikin, niin useasti tarjoilija joko menee ihan lukkoon eikä osaa käsitellä palautetta mitenkään, tai ottaa palautteen henkilökohtaisesti.
Ei tietenkään aina näin, mutta tällaisissa tilanteissa huomaa hyvin ne asiakaspalvelutaidot jotka henkilö mahdollisesti omaa.

Sori OT*iihhih*



Sen takia sitä tullaan kysymään että maistuuko. Jos et saa avatuksi suutasi jos ruoka on pahaa, niin ei se tarjoiliakaan sitä voi tietää.
Itse yritän käydä suht alkuvaiheessa annosta kysymässä että maistuuko, ja jos ei maistu palautan annoksen keittiöön tai hyvitän sen ilmaisella kahvilla (isommassa tapauksessa jälkkärillä). Pääasiana on saada tyytyväinen asiakas joka palaa seuraavankin kerran syömään ko. ravintolaan.
Samoin, jos saat pilalle mennytä viiniä/skumppaa/bissee etc. olisi mukavaa että kertoisit asiasta että saamme pilaantumeet palautettua toimittajalle ja uutta ja kunnollista tavaraa tilalle.


Jos ravintolassa on avokeittiö ja tiskillä on annoksia, niin älkää menkö ominpäin niitä hakemaan, kyllä se tarjoilija ne oikeat annokset kiikuttaa pöytään (on tapahtunut parikin kertaa että asiakas on hakenut siitä tiskiltä väärät annokset ja syönyt ne. sitten vaan ihmetellään että mihinkäs annokset katosivat kun toinen pöytä odottaa kärsimättömänä mämmejään...).
Ja kyllä se tarjoilun taso on verrattavissa (yleensä) siihen hintatasoon. Vai onko joku saanut oikein huonoa palvelua suntussa, dominicissa, nokassa tms. fine dining-paikassa? Perusmämmipaikkaan on helpompi mennä töihinkin ja yleensä niiltä tarjoilioilta ei vaadita yhtä paljon. (ei, en väitä että hoitaisin tuota salipuolta erittäin hyvin, ehkä keskinkertaisesti, mutta en olekkaan tarjoilija :P)
Kiitos, anteeksi ja olkaa hyvä sopivat tarjoilijan sekä asiakkaan suuhun ja toivottavasti niitä opittaisiin käyttämään (anteeksi neiti, mutta saisimmeko laskun, kiitos.).

--
PaskaJätkä