wiwi, 4.9.2007 13:20:
---
Hyzenthlay, 29.8.2007 15:04:
---
typo, 29.8.2007 14:27:
---
Caro², 26.8.2007 00:15:
Nyt täytyy kysyä arvon asiakaspalvelijoilta, voitteko selvittää miulle minkä takia en tänään saanut alkosta juotavaa.
---
Itse mietin tossa viime viikon perjantaina samaa, kun paikallisen alkoholiliikkeen myyjä vaati, että haen ajokorttini autosta ennenkuin suostui myymään mulle pullon jallua ja toisen rommia. Vahvoja juomia toki, mutta ei niidenkään myyntiin ikäraja ole kuin sen 20. En oikein tiedä pitäisikö tässä vaiheessa ottaa kettuiluna vai kohteliaisuutena moiset paperien kysymiset.
Sama juttu pari kuukautta sitten Lahdessa; poke ei päästänyt mua sisään K-18 bileisiin, koska pahvit ei ollut mukana.
---
Mä olen kauppaurani (ura ) aikana törmännyt pari-kolme kertaa melkein kolmekymppiseen, jota olen pitänyt n. 18-vuotiaan näköisenä ja kysynyt siis paperit. Näitä on harvoin, mutta joskus kuitenkin. Tietysti mitä kokemattomampi myyjä on, sen kokemattomammin hän arvioi myös ikää, joten ei pidä suuttua jos sitä kysytään, vaikka uskomattomalta tuntuisikin. Eipä siinä voi sanoa enää, että ei tarvitsekaan näyttää :D Joten suosittelisin pitämään kuitenkin aina ne mukana... Jos alaikäinen saa viinaa, se on myyjälle erittäin paska juttu. Jos pelkkä asian miettiminen voi tehdä päivän erittäin epämukavaksi :/
itse oon 23 ja harvassa on ne kerrat, kun ei olis kysytty papereita
---
Itse työskentelen ison ketjun kaupassa, jossa vähän väliä painotetaan että papereita tulee kysyä AINA kun alkoholin/tupakan ostaja on nuori henkilö. Jos ei henkkareita ole näyttää, ei em. tuotteita myydä. Tuntuu varmasti typerältä ja turhauttavalta jos ikää on reilusti enemmän kuin se 18 ja erityisesti jos papereita ei tosiaan ole mukana. Kuitenkin, jos liikkeellä on tarkastajia (ja erityisesti kesäaikaan niitä, kuten alaikäisiä yrittäjiäkin, on liikkeellä) on järkevintä toimia näin. Henkilö, joka ei saa ostoksiaan tehtyä, voi aina suunnata toiseen kauppaan, jossa kukaties selviää ongelmitta. Jos taas minä myyn alaikäiselle, saan mahdollisesti varoituksen ja kauppa voi menettää myyntilupansa, mikä tämänkokoisessa paikassa aiheuttaa vähintään tuhansien eurojen tappiot, vaikka aika olisi vain viikko.
Lisätään vielä, että kun asioi satojen ihmisten kanssa joka päivä, ei yksittäisen ihmisen arvoimiseen jää usein kun muutama sekunti aikaa ja muutenkin iän arvioiminen on joskus ihan perkeleen vaikeaa.
Toki myönnän tämän tästä tuntevani itseni aika typeräksi :D
Oon itse aikaisemmin työskennellyt isohkon kauppaketjun kassalla. Ensimmäisenä työpäivänä mulle pidettiin kauhee palopuhe siitä, kuinka tarkkana on henkkareiden kanssa oltava. Kyseinen liike oli saanut jo yhden varoituksen alaikäisille myymisestä, ja seuraavasta lähtisivät myyntioikeudet. Varoitus oli käsittääkseni seurauksena Turun Sanomien tekemästä seulasta, jossa alaikäiset kiersivät kauppoja ja yrittivät ostaa kaljaa ja tupakkaa. Varoituksen lisäksi oli siis saatu huonoa julkisuutta. Liikkeellä olevat tarkastajat käyttävät henkilöitä, jotka ovat alaikäisiä, mutta eivät todellakaan näytä siltä. Näin ollen jos hiukankin epäilee asiakkaan ikää, on pahvit kysyttävä.
Joten olkaahan ihmiset kärsivällisiä asian kanssa ja pitäkää paperit mukana. Niinkuin jo sanottu, on iän arvaaminen joskus todella hankalaa, ja aiheuttaa myös myyjälle noloja tilanteita. Vaikee kuvitella, että joku vittuillakseen henkkareita kysyisi, vaikka onhan meitä moneen. Itse olen vaan imarreltu jos joku vielä jaksaa vaivautua.