215 posts, 11 pages, 41,156 views
Ja olet valmis tuomitsemaan ihmisen sen perusteella, ettei tämä juuri sillä hetkellä ole kykenevä henkisesti ole tekemään? Sinäkö kykenet tuohon aina? Mikä on se aikaraja jossa vaiheessa voidaan sanoa että ihminen on lakannut yrittämistä jos tämä ei ole siihen mennessä tarpeeksi mielestäsi kehittynyt?Lene:
Sitä en hyväksy, ettei ihminen edes yritä kehittää itseään.
Kaikki ongelmat ovat subjektiivisia, kyllä. Ja sinun on turha mennä sanomaan minkä perusteella kukakin on vahva tai heikko, niin kauan jos et itse ole valmis altistamaan omia näkemyksiäsi samanlaiselle ja yhtä pätevälle uilkopuolisten arvostelulle jos et ole valmis hyväksymään muiden tuomintavaltaa omien ongelmiesi ja heikkouksiesi suhteen.Jos kukaan tai mikään taho ei sitä määrittäisi niin emme edes käyttäisi kielenkäytössämme sanoja vahva/heikko. Kaikkiko on taas subjektiivista ja suhteellista?
Kyllä, keskustelun kannalta toisille osapuolille on aika essentiaalista ja välttämätöntä tietää milloin olet myöntänyt jonkun näiden pointin oikeaksi. Tämän perusteella keskustelua voidaan jatkaa järkevämmältä pohjalta ja myös terveemmässä ilmapiirissä kuin jos toinen ei missään vaiheessa suoraan myönnä mitään. Miksi tämän keskustelun edes tarvitsee kääntyä itsestäänselviin asioihin siitä miten väitellään ja keskustellaan?Kyllä mä myönnän olevani väärässä sitten, kun huomaan olevani väärässä. Pitäisikö silloin nostaa lippu salkoon ja soittaa pienet fanfaarit? Sillä olenko MINÄ väärässä on yhtä paljon merkitystä kuin sillä olenko MINÄ oikeassa. Pääasia on, että asiaa käsitellään ja minä tuon omat näkemykseni kritiikin koeteltavaksi.
Viittasin myös laajemmin käymiisi keskusteluihin siitäkin huolimatta että se on halpa veto ja jättää sinulle vain hyvin rajatut mahdollisuudet puolustautua. Kuitenkin tämä on ollut niin yleinen mielipide keskustelujasi seuranneiden parissa tuttavapiirissäni, että koen tarpeelliseksi keskustelun tässä vaiheessa tuoda myös sen näkökulman esille.Mielestäni en ole täällä väitellyt nimeksikään, jotta voisi alkaa mitään yleistyksiä tekemään.
Et toki aina, onhan sinulla ihan järkeviäkin pointteja seassa, mutta ne ja niiden uskottavuus hukkuvat siilipuolustuksesi sekaan, varsinkaan jos et julkisesti missään vaiheessa tunnusta kenellekään edes niitä ilmeisiä aukkoja joita siitä löytyy.Jotkut ovat eri mieltä ja jotkut ovat samaa mieltä kanssani samasta asiasta. Senkö perusteella pitäisi tehdä sellainen päätelmä, että olen aina mielipiteitteni kanssa väärässä? Kenen mittapuun mukaan?
Toki, mutta oman käyttäytymisensä ja pointtiensa tarkastaluun pitää edes pyrkiä ulkopuolisena, ja tälläistä asennetta et ainakaan ulospäin ole missään keskustelussa minun nähdäkseni osoittanut. Toki voi olla mahdollista että olen väärässä ja suhtautumiseni juuri sinua kohtaan on vääristyneen tuomitsevaa, mutta jokin ulosannissasi on silti senkin asenteen minulle kehittänyt, enkä usko että olisin sinua silmätikukseni valinnut täysin ilman mitään siitä, vaikka se olisikin omista arvoistani kiinni. Jostain syystä silti pidän sinun suhtautumistasi oikeudentajuani mukaan tuomittavana.Tietenkään minulla ei ole sellaista mielikuvaa itselläni kuin muilla on minusta, koska en ole itseni ulkopuolinen tarkkailija. En usko, että itsekään näet omaa käyttäytymistäsi ja ulosantiasi samalla tavalla kuin minä näen.
Ei toki mielipiteidensä ilmaisua pitäisi hävetä, mutta ei myöskään sitä että olisi valmis joskus olemaan väärässä. Minusta sinä et yleensä vaikuta kovin avoimelta tälle vaihtoehdolle.En välitä siitä, mitä muut ajattelevat sillä tavalla, etten uskaltaisi tuoda mielipiteitäni esille. Jos joku on sitä mieltä, että olen väärässä niin siitä vain esittämään oma mielipiteensä.
Ehkä mäkin oon henkisesti tarpeeks androgyyni ymmärtääkseni sua Et sä pelkän sukupuolen perusteella voi tulla väittämään että mä en voisi alkuunkaan onnistuneesti psykologisoida sua, kyllä mun ajatteluni ainakin yleensä tuntuu yltävän naisen pään monimutkaisuuden mittoihin, eikä sitä tule väheksyä vain koska olen mies.No mä en usko, että mua on niin helppo lukea, kun kuitenkin edustan naissukupuolta.
Voi toki, harrastan itsekin tuota asioissa joissa minulla ei ole selkeää mielipidettä asioista, ja haluan testata vastapuolen argumenttien pätevyyttä ja loppuun asti ajattelemisen astetta, mutta se sopii myös tuoda keskustelussa jossain välissä esiin jos ei halua että muut olettavan sinun olevan jotain mieltä. Keskustelussa, ja varsinkin väittelyssä, kuitenkin on suorastaan pakollista tehdä myös jotain olettamuksia toisen sanomisista, jos haluaa testata tämän mielipiteitä eikä vain niellä kaikkea purematta, ja mielestäni se, että toinen myös seisoo sanojensa takana ja on sitä mieltä mitä sanoo, on yksi niistä perusolettamuksista.Eikö asioita voi pohdiskella ääneen ilman, että se tarkoittaa, että just tätä mieltä olen!? Ei mulla ole asioista täysin valmiita mielipiteitä.
Lene:
Mikä on se raja ja miksi raja?
Mielestäni ne rahat tulee käyttää myös mahdollismman inhimillisesti, eikä voida sanoa että jos yksilö ei ole enää enemmän hyödyllinen kuin vahingollinen, niin tämän oikeuksia tulee vähentää tai riistää. Yhteiskunnan pitää pyrkiä tarjoamaan kaikille jäsenilleen ihmisarvoinen elämä, se on yksi niitä peruspilareita joihin nykyinen sivistys perustuu, ja on sydämetöntä väittää että jokaisen yksilön pitää todistaa hyödyllisyytensä ihmiskunnalle tai jäädä sen perusoikeuksien ulkopuolelle. Pelkkä hyödyllisyyden ja voiton tavoittelun periaate ei ole tarpeeksi vahva argumentti perustelemaan tuon oikeuden polkemista. Yhteiskunta on täällä yksilöiden tarpeita varten, ei toisinpäin.[Nuclear]:
Siinä vaiheessa kun sama vara voidaan käyttää tehokkaammin ja siksi, että varoja ei ole rajaton määrä eikä ne riitä kaikille. Se olisi todella ihanteellista jos kaikki hoitoa tarvitsevat saisivat hoitoa, mutta näin ei vain taida nykymaailmassa olla, joten sen takia ne pienet varat mitkä ovat käytettävissä olisi käytettävä mahdollisimman tehokkaasti.
Et. Pääsylipputulot edustavat ainoastaan pientä osaa Korkeasaaren tuloista, eikä niillä voitaisi mitenkään rahoittaa Korkeasaaren toimintaa.Individual:
Olenko mä ymmärtänyt nyt jotain aivan väärin, vai onko Korkeasaari jotenkin Helsingin kaupungin rahoittama?
pHaze:
---
Individual:
Olenko mä ymmärtänyt nyt jotain aivan väärin, vai onko Korkeasaari jotenkin Helsingin kaupungin rahoittama?
---
Et. Pääsylipputulot edustavat ainoastaan pientä osaa Korkeasaaren tuloista, eikä niillä voitaisi mitenkään rahoittaa Korkeasaaren toimintaa.
pHaze:
---
Individual:
Eli Helsingin kaupunki siis tukee Korkeasaaren toimintaa vai?
---
Kyllä, muistaakseni suurin osa Korkeasaaren budjetista tulee suoraan kaupungilta.
Miksi? Pelkästään koska se kuluttaa veronmaksajien rahoja eikä se suoraan tuota mitään? Pitäisikö kaikki taide ja kulttuuri lakkauttaa koska sen tuottamia arvoja ei voida suoraan materialistisilla arvoilla mitata? Vai mikä oli ajatuksesi tuon argumentin takana kun se ei vielä tuosta selvinnyt?Individual:
Pitäisikö Korkeasaari sitten lakkauttaa?
pHaze:
---
Individual:
Pitäisikö Korkeasaari sitten lakkauttaa?
---
Miksi? Pelkästään koska se kuluttaa veronmaksajien rahoja eikä se suoraan tuota mitään? Pitäisikö kaikki taide ja kulttuuri lakkauttaa koska sen tuottamia arvoja ei voida suoraan materialistisilla arvoilla mitata? Vai mikä oli ajatuksesi tuon argumentin takana kun se ei vielä tuosta selvinnyt?
Ei toimivaa yhteiskuntaa voida perustaa pelkän yhden totuuden varaan unohtaen muut osa-alueet. Pelkkä ihmisten hengissä selviäminen ilman että elämässä on myös joten henkisiä arvoja, kuten kulttuuria, on toisarvoista. Elämä itsessään ei ole vielä subjektiivisesti arvokasta, vaan se mihin sen käyttää. Kulttuuria on helppo väheksyä, koska sen ei voida suoraan osoittaa tilikirjoissa tuottavan mitään, mutta se on silti tärkeä elementti ihmisten henkiselle hyvinvoinnille ja itsensä toteuttamiselle. Jos kulttuurimäärärahoissa on jotain muuttamista, niin ensimmäiseksi lähtisin liikkelle päättäjien ja yhteiskunnan eliitin omiin harrastuksiin harrastuksiin syydettävistä kohtuuttomista rahasummista, viitaten nyt lähinnä esimerkiksi Helsingin kaupungin suhteettoman suurista tuista oopperalle, baletille ja muille ns. korkeakulttuurin muodoille muiden taidelajien jäädessä pitkälti nuolemaan näppejään. Esimerkiksi lapsille suunnattuja palveluita en lähtisi ensimmäiseksi listasta karsimaan.Individual:
Eikö nekin rahat mitkä Korkeasaaren pyörittämiseen menee sitten voitaisi käyttää siihen, että ihmisten perustarpeitten hoitaminen yhteiskunnan taholta helpottuisi? Esim. sairaanhoitoon.
Lene:
Edelleen olen sitä mieltä, että on huonoa argumentointia vetää keskustelu henkilökohtaiseksi jne. Ja kuten taisin jossain aiemmassa keskustelussa sanoa, että jos se jatkuu niin en enää aio vastata kirjoituksiisi. Ja tämä pätee vastaisuudessa ylipäänsä jokaisessa keskustelussa - kunhan vain itse muistan sen.
Ja silti vetoat siihen, että "ei heikkoja pitäisi vain paijata" ja että nämä pitäisi siis suurinpiirtein pakottaa yhteiskunnallisesti hyödylliseksi riippumatta siitä ovatko nämä siihen sillä hetkellä kykeneviä. Toi on vähän naurettavaa todeta, että ensin ollaan vetämässä suuria yhteiskunnallisia linjavetoja, ja sitten yhtäkkiä sanotaankin että "kyllähän jokainen tapaus silti pitää arvioida erikseen", aivan kuin yhteiskunnalla olisi mahdollisuuttakaan tuollaiseen toimintaan jos se olisi edes moraalisesti hyväksyttävää.Lene:
No en tietenkään vaan sitä pitäisi tarkastella pitkällä tähtäimellä ja yksilökohtaisesti. Ja vastalause tuon "tuomitsemis" sanan käytölle.
Mitä helvettiä? Jatkuu samalla tavalla pitkään, mutta 10 vuotta ei vielä riitä? Mikä sitten on tarpeeksi pitkään? 20v? 30v? 50v? Missä vaiheessa ihmisen heikkous ylittää sen asteen että lakkaat arvostamasta tätä, ja rupeat tuomitsemaan (kyllä, sanan käyttö on mielestäni edelleen perusteltua) tämän epäonnistujaksi ja toivottomaksi tapaukseksi?Jos henkilön tila jatkuu samalla tavalla pitkään niin siinä vaiheessa sanoisin, että hän on lakannut yrittämästä, vaikka hän joskus vielä yrittäisikin. Jos ihminen lakkaa yrittämästä 10 vuodeksi niin eihän se tarkoita, etteikö hän voisi silti yrittää.
Ok, sulla on sitten lupa. Kuten mullakin. Ja mun mielestä sä olet heikko ihminen. Joten jos sun mielestä heikoilta ihmisiltä pitää rajoittaa näiden oikeuksia tai näitä ei pidä paapoa, niin aloita itsestäsi. Saanko mä nyt sanella sulle miten sun pitää elää elämäs koska sä olet mun mielestä heikko?Kyllä mut saa tuomita siinä missä muutkin. Joten onko mulla nyt sitten taas lupa sanoa, mikä on vahvaa ja mikä heikkoa.
Henkilökohtaisuuksiin en ole alentunut sen enempää kuin sinäkään. Minä edelleen käytän vain niitä aseita, jotka sinä olet ensin valinnut käyttöösi. Jos tulisin edes sinun tasollesi, niin minullahan olisi oikeus lyödä sinua millä aseella tahansa, koska katsot itsekin olevan oikeutettu niiden valitsemiseen. Toisessa persoonassa viittaan sinuun nykyisessä keskustelussa vain teoreettisessa yhteydesssä kysellen miten sinun mielestäsi pitäisi toimia tietyissä tilanteissa. Ja muuten, myös se, että viittaat joihinkin ihmisryhmiin tai tiettyyn toimintamalliin alentuvasti, on henkilökohtaista loukkausta jotain kohtaan, vaikket sitä suoraan kehenkään yksilöön suoraan kohdistaisikaan.Edelleen olen sitä mieltä, että on huonoa argumentointia vetää keskustelu henkilökohtaiseksi jne. Ja kuten taisin jossain aiemmassa keskustelussa sanoa, että jos se jatkuu niin en enää aio vastata kirjoituksiisi. Ja tämä pätee vastaisuudessa ylipäänsä jokaisessa keskustelussa - kunhan vain itse muistan sen.
onomatopoeia:
Kyllä tekopyhyydeksi ja jeesusteluksi leimaaminen on jo hyvin lähellä suoranaista kieltämistä. Suurinta jeesustelua on jeesustelusta jeesusteleminen...
pHaze:
---
Individual:
Pitäisikö Korkeasaari sitten lakkauttaa?
---
Miksi? Pelkästään koska se kuluttaa veronmaksajien rahoja eikä se suoraan tuota mitään?
Jos sun mielestä toi ois oikeesti hyvä käyttö sille, niin sitten en ymmärrä perusteitasi. Jos taas kerran toi oli pelkkä kuittaileva heitto, niin se meni kyllä pahasti ohi kohteestaan oli se mikä tahansa.greenie:
P.S. Tai LUXUSasuntoja ÖKYrikkaille, jotka ajaa RAHVAAN yli MERCEDES-BENZ SL500 2005:lla, matkallaan KULOSAAREN kasinolle WIHURIN linnan ohi. Sori, en voinut vastustaa ;)
Imho löytyy paljon tärkeämpiä ja parempia paikkoja alkaa välittämään eläinten hyvinvoinnista. Korkeasaaressa sentään pyritään turvaamaan eläimille mahdollisimman luontainen ja vapaa elämä, ja niistä pidetään huolta, niissä rajoissa joissa se on realistisesti mahdollista. Kaksi väärää ei tee oikeaa, mutta en ole vielä kovin vakuuttunut että nykyisenkään moraalikäsityksen mukaan Korkeasaaren eläimet kärsivät elämästään niin paljon, että ne on parempi lopettaa ja päästää kärsimyksestään. Miten nämä eläimet kärsivät esimerkiksi enemmän kuin kotieläimet, joilla yleensä on paljon vähemmän elintilaa ja vapauksia?Itse pitäisin parempana argumenttina sitä, että nämä eläimet elävät vankeudessa, eikä niiden pitäminen Korkeasaaressa edistä niiden taikka lajin hyvinvointia. Ne ovat siellä, jotta ihmiset voivat käydä katsomassa vankeudessa eläviä eläimiä.
pHaze:
Mielestäni ne rahat tulee käyttää myös mahdollismman inhimillisesti, eikä voida sanoa että jos yksilö ei ole enää enemmän hyödyllinen kuin vahingollinen, niin tämän oikeuksia tulee vähentää tai riistää. Yhteiskunnan pitää pyrkiä tarjoamaan kaikille jäsenilleen ihmisarvoinen elämä, se on yksi niitä peruspilareita joihin nykyinen sivistys perustuu, ja on sydämetöntä väittää että jokaisen yksilön pitää todistaa hyödyllisyytensä ihmiskunnalle tai jäädä sen perusoikeuksien ulkopuolelle. Pelkkä hyödyllisyyden ja voiton tavoittelun periaate ei ole tarpeeksi vahva argumentti perustelemaan tuon oikeuden polkemista. Yhteiskunta on täällä yksilöiden tarpeita varten, ei toisinpäin.
Lene:
No jos katsot tarkkaan niin vain ja ainoastaan sen takia, mihin phaze vetosi. Olin vain sattunut unohtamaan, että phazin tapa keskustella pureutuu nimenomaan henkilökohtaisuuksiin.