sennheiser hd-25

134 posts, 7 pages, 66,925 views

Caro²

Posts: 5,301

#121 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Replying to sennheiser hd-25:

Reivaaja, 30.9.2009 16:55:

Nonni karo. pääset plattarille pätee :P.



Mulla on sellanen periaate, että joku tietää jostain asiasta enemmän, niin sillon en rupea sillä sektorilla jakamaan informaatiota, mitä pätemiseksi tässä kutsut. Syyn todennäköisesti arvaat väärin - oikea syy on se, että omat höpinät on melko tarpeettomia; sillä oletuksella, että muut viitsivät kirjoittaa tietonsa muiden luettavaksi, eikä pantata sitä takataskussa voitonmerkkinä.

En osaa tuikata sormea siihen kohtaan käyrää (tai edes oikeaan käppyrään) joka kertoo, miksi senikoiden soundi toimii hyvin dj-käytössä, mutta se pohjannee myös muiden kuin itseni kohdalla siihen niinsanottuun keikkakokemukseen, jotka taas useimmilta tässäkin topikissa luurivinkkejä kysyviltä puuttuu. Keikkakokemukseen kuuluu myös se, että on soitettu muillakin luureilla ja tilaisuuden sattuen testailtu muiden soittajien muita malleja - niitä onkin aika liuta.

Se ei ole mikään salaisuus koskaan ollut, että (yleistäen) mm AKG:n luureissa (ja monissa muissa) on soundipolitiikka miellyttävämpi - mutta ikävä puoli on, että niiden mallit ei pahemmin soveltunu dj-käyttöön; syynkin mainitsit ihan itse.

Tosta selviää, että AKG ei niin loista suuren äänenpaineen tiloissa (klubeilla) taustamelun takia



Virheellisesti tosin pilke silmäkulmassa viittasit suuriin bileisiin/klubeihin:

mutta aika harva teistä munapäistä sinne tulee koskaan edes pääsemään. ;)



kun lähestulkoon aina homma menee niinpäin, että pienemmissä bileissä ja vieläpä pienten bileiden lounge-osastoilla tarvitaan lähestulkoon aina niitä ominaisuuksia joita hd-25:ssa on. Pikkumestoissa on suunnittelematon joka paikkaan tunkeva äänentoisto, yleensä hyvin puutteellinen monitorointi ja dj-koppikin sijoitettu sinne, missä se vähiten vie asiakaspaikkoja - joka ei akustisesti ole millään asteella hyvässä paikassa. Semmosissa paikoissa senikat nousee arvoon arvaamattomaan. Isoilla klubeilla ja stageilla hommat on hyvin suunniteltu ja niissä pystyis soittamaan vaikka hifiluureilla (yleistäen).
Sami de Sousa

Posts: 1,221

#122 • • Edited Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]

Replying to sennheiser hd-25:

Jussi Soro, 27.12.2009 12:29:
---
De Souza, 27.12.2009 11:20:
Olen ymmärtänyt, että sama piuha käy sekä hd 25 SP (edullisempi versio) että hd 25-1 kuulokkeisiin, eikö?

---

Ei kai? SP-kuulokkeissa molempiin kuulokkeisiin tulee oma johtonsa, perusmallissa johto tulee vain toiseen kuulokkeeseeen, josta sitten kiertää sankaa pitkin toiseen kuulokkeeseen.



Totta turiset, mutta en mistään löydä erillistä piuhaa molemmille malleille. Joka paikassa sama piuha kulkee tuotenimikkeellä hd 25 tai hd 25 SP. Vielä ei ole tullut yhtään osumaa ainoastaan 25-1 mallille...

edit: no itseasiassa nyt kun tarkemmin tiirailin kuvia thomannilta, niin löytyihän niistä eroa eli eipä käy sama piuha :D

tää on siis 25-1 mallille, http://www.thomann.de/fi/sennheiser_523874_ersatzkabel.htm
kuten myös tämä: http://www.thomann.de/fi/sennheiser_hd_25_spiralkabel.htm
Caro²

Posts: 5,301

#123 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Replying to sennheiser hd-25:

De Souza, 27.12.2009 12:38:

Totta turiset, mutta en mistään löydä erillistä piuhaa molemmille malleille. Joka paikassa sama piuha kulkee tuotenimikkeellä hd 25 tai hd 25 SP. Vielä ei ole tullut yhtään osumaa ainoastaan 25-1 mallille...


Se johtuu siitä, että sennheiseri muutti noita mallimerkintöjä joitaki vuosia sitte. HD 25-1 -mallia ei taida enää olla virallisesti, vaan se on juurikin tuo HD-25 :)
Sami de Sousa

Posts: 1,221

#124 • • Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]

Replying to sennheiser hd-25:

Caro², 27.12.2009 13:51:
---
De Souza, 27.12.2009 12:38:

Totta turiset, mutta en mistään löydä erillistä piuhaa molemmille malleille. Joka paikassa sama piuha kulkee tuotenimikkeellä hd 25 tai hd 25 SP. Vielä ei ole tullut yhtään osumaa ainoastaan 25-1 mallille...
---
Se johtuu siitä, että sennheiseri muutti noita mallimerkintöjä joitaki vuosia sitte. HD 25-1 -mallia ei taida enää olla virallisesti, vaan se on juurikin tuo HD-25 :)



Nonni, tuon kun olis tiennyt, niin olisin säästynyt parin tunnin googlettelulta... No, nyt varmaan löytyy sit velour paditkin oikeaan malliin :)
Avatar
#125 • • Edited Reivaaja Guest

Replying to sennheiser hd-25:

Caro², 27.12.2009 12:31:
---
Reivaaja, 30.9.2009 16:55:

Nonni karo. pääset plattarille pätee :P.


---


Mulla on sellanen periaate, että joku tietää jostain asiasta enemmän, niin sillon en rupea sillä sektorilla jakamaan informaatiota, mitä pätemiseksi tässä kutsut. Syyn todennäköisesti arvaat väärin - oikea syy on se, että omat höpinät on melko tarpeettomia; sillä oletuksella, että muut viitsivät kirjoittaa tietonsa muiden luettavaksi, eikä pantata sitä takataskussa voitonmerkkinä.

En osaa tuikata sormea siihen kohtaan käyrää (tai edes oikeaan käppyrään) joka kertoo, miksi senikoiden soundi toimii hyvin dj-käytössä, mutta se pohjannee myös muiden kuin itseni kohdalla siihen niinsanottuun keikkakokemukseen, jotka taas useimmilta tässäkin topikissa luurivinkkejä kysyviltä puuttuu. Keikkakokemukseen kuuluu myös se, että on soitettu muillakin luureilla ja tilaisuuden sattuen testailtu muiden soittajien muita malleja - niitä onkin aika liuta.

Se ei ole mikään salaisuus koskaan ollut, että (yleistäen) mm AKG:n luureissa (ja monissa muissa) on soundipolitiikka miellyttävämpi - mutta ikävä puoli on, että niiden mallit ei pahemmin soveltunu dj-käyttöön; syynkin mainitsit ihan itse.


---
Tosta selviää, että AKG ei niin loista suuren äänenpaineen tiloissa (klubeilla) taustamelun takia
---


Virheellisesti tosin pilke silmäkulmassa viittasit suuriin bileisiin/klubeihin:

---
mutta aika harva teistä munapäistä sinne tulee koskaan edes pääsemään. ;)
---


kun lähestulkoon aina homma menee niinpäin, että pienemmissä bileissä ja vieläpä pienten bileiden lounge-osastoilla tarvitaan lähestulkoon aina niitä ominaisuuksia joita hd-25:ssa on. Pikkumestoissa on suunnittelematon joka paikkaan tunkeva äänentoisto, yleensä hyvin puutteellinen monitorointi ja dj-koppikin sijoitettu sinne, missä se vähiten vie asiakaspaikkoja - joka ei akustisesti ole millään asteella hyvässä paikassa. Semmosissa paikoissa senikat nousee arvoon arvaamattomaan. Isoilla klubeilla ja stageilla hommat on hyvin suunniteltu ja niissä pystyis soittamaan vaikka hifiluureilla (yleistäen).


No älä nyt suutu. Sulla on kuitenki näppis aika lailla tänne upotettuna.

E: (tai suutu vaan, mitäpä sitä neuvomaan)

Nii ja viel ee: En mä löytäny virhettä, sä ujutit sen sinne tulkitsemalla.
Vai tasa-arvoistetaanko väittelytkin, kuten kaikki muukin koulutuksen ohella politikoinnin alaiseksi, konsensus painotteiseksi diibidaabaksi, jossa kaikilla on mahdollisuus voittaja-fiilikseen.
Caro²

Posts: 5,301

#126 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2

Replying to sennheiser hd-25:

Reivaaja, 27.12.2009 15:59:
Nii ja viel ee: En mä löytäny virhettä, sä ujutit sen sinne tulkitsemalla.


Käännä taas miten päin haluat - kirjoita vastaisuudessa sellasta kieltä, joka ei jätä tulkinnanvaraa.


Vai tasa-arvoistetaanko väittelytkin, kuten kaikki muukin koulutuksen ohella politikoinnin alaiseksi, konsensus painotteiseksi diibidaabaksi, jossa kaikilla on mahdollisuus voittaja-fiilikseen.


Ei paljon kiinnosta, on muutakin tekemistä :)


Tosta selviää, että AKG ei niin loista suuren äänenpaineen tiloissa (klubeilla) taustamelun takia,


Suomennatko vielä tän lauseen sellaiseksi millaiseksi se oli tarkoitettu ilman, että pääsemme sitä tulkitsemaan?

Ymmärrän sen niin, että AKG:t, jos eivät toimi suuremman äänenpaineen tiloissa (lue: isot bileet joissa on iso äänentoisto jota soitetaan isolla tasolla) niin ne toimivat muualla, (pääosin) pienemmän äänenpaineen tiloissa (lue: lounget, pienemmät bileet joissa on pienempi äänentoisto ja pienempi äänenpaine). Kun taas jätit kommenttia kirjoittaessa huomioimatta soittajan todellisen työskentely-ympäristön, mikä sinänsä on ihan ymmärrettävää kun et pahemmin(?) ole dekkien takana aikaa viettänyt.

Hyvä että tästäkin tuli keskustelua, niin ihmiset ymmärtää luureja valitessaan ottaa huomioon sen, missä ja miten niitä luureja oikeastaan käyttävät. Joka asiaan omat työkalut :)

EDIT2: Itse en ottais noita akg:tä kuin korkeintaan sellasiin isoihin hallibileisiin, missä on oikeasti ihan satavarmaa, että se dj-booth on huomattavan hyvin rakennettu. Suomessa ei taida semmosia tilanteita tulla vastaan, kuin korkeintaan Laserpoint@kaapelitehdas. EDIT3: ja sinnekin dj-boothiin on allekirjoittaneella asiaa korkeintaan kamera kourassa (ja tulpat päässä).
Avatar
#127 • • Edited Reivaaja Guest

Replying to sennheiser hd-25:

Caro², 27.12.2009 16:33:
---
Reivaaja, 27.12.2009 15:59:
Nii ja viel ee: En mä löytäny virhettä, sä ujutit sen sinne tulkitsemalla.
---

Käännä taas miten päin haluat - kirjoita vastaisuudessa sellasta kieltä, joka ei jätä tulkinnanvaraa.


---

Vai tasa-arvoistetaanko väittelytkin, kuten kaikki muukin koulutuksen ohella politikoinnin alaiseksi, konsensus painotteiseksi diibidaabaksi, jossa kaikilla on mahdollisuus voittaja-fiilikseen.

---

Ei paljon kiinnosta, on muutakin tekemistä :)


---

Tosta selviää, että AKG ei niin loista suuren äänenpaineen tiloissa (klubeilla) taustamelun takia,
---

Suomennatko vielä tän lauseen sellaiseksi millaiseksi se oli tarkoitettu ilman, että pääsemme sitä tulkitsemaan?

Ymmärrän sen niin, että AKG:t, jos eivät toimi suuremman äänenpaineen tiloissa (lue: isot bileet joissa on iso äänentoisto jota soitetaan isolla tasolla) niin ne toimivat muualla, (pääosin) pienemmän äänenpaineen tiloissa (lue: lounget, pienemmät bileet joissa on pienempi äänentoisto ja pienempi äänenpaine). Kun taas jätit kommenttia kirjoittaessa huomioimatta soittajan todellisen työskentely-ympäristön, mikä sinänsä on ihan ymmärrettävää kun et pahemmin(?) ole dekkien takana aikaa viettänyt.

Hyvä että tästäkin tuli keskustelua, niin ihmiset ymmärtää luureja valitessaan ottaa huomioon sen, missä ja miten niitä luureja oikeastaan käyttävät. Joka asiaan omat työkalut :)



Mä otin ihan sen kohdan huomioon, jossa dj seisoo. Jaottelu noudattaa jakoa Koti/kotibileet Ja Lounge/Klubibileet.

Äh. Nyt pitäis sit kirjottaa kirja siitä miten tekstiä pitää tuottaa ja miten sitä kuuluu lukea, jotta sä tajuaisit mun pointin. Sä sivaltelet nyt ihan tosissas, kun mä teen sitä leikkimielellä. Ekaksi tossa aikaisemmassa lainaat puoliväkisin lausetta jossa on munapää, jotta saisit enemmän kollektiivista hyväksyntää teksteillesi. Nyt jo heti ekalla lauseella Käännä miten haluat.
Se on mun teksti. Sä sitä tulkitset.

Pitäiskö susta keskustella ihan vakavissaan, ku sä käyt jo punasena?

(Nii en sit tiedä paljon sä oot matematiikalla, ohjelmilla ja puhtaalla mielikuvituksella visualisoinu äänenpaineen käytöstä erillaisissa geometrisisä tilavuuksissa, mutta ne kyllä kertoo subjektiivista kokemusta enemmän. Kaveri teki äänieristystä nyrkkisääntömallilla ja kertoi mulle, kuinka laskeminen on turhaa, koska paineet on kaoottisia. Näin oli rautakaupan infopisteellä opastettu. Mitä minä siihen vastaamaan...)
Caro²

Posts: 5,301

#128 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2

Replying to sennheiser hd-25:

Reivaaja, 27.12.2009 16:41:
Mä otin ihan sen kohdan huomioon, jossa dj seisoo. Jaottelu noudattaa jakoa Koti/kotibileet Ja Lounge/Klubibileet.


Mjoo, no kotibileissä tai kotona ei välttämättä eristävyyttä tarvi. Harvalla kuitenkaan lie omakotitaloa ja/tai edes teboxeja huudatettavaksi :) Edit: joten tuolla jaottelulla kirjoittamasi teksti on ymmärrettävissä.

Sä sivaltelet nyt ihan tosissas, kun mä teen sitä leikkimielellä.


En mä sivaltele tosissani. Kirjoitin neutraalia tekstiä jonka sinä tulkitsit vanhojen kokemusten perusteella sivalteluksi. Edellisessä lauseessa on häivähdys vittuilua jonka varmaan huomasitkin - mutta sekään ei ole pahantahtoinen, vaan sarkastinen.


Ekaksi tossa aikaisemmassa lainaat puoliväkisin lausetta jossa on munapää, jotta saisit enemmän kollektiivista hyväksyntää teksteillesi.


Mainitsin sen perään, että "pilke silmäkulmassa" - mistä pitäisi ainakin ymmärtää, että ymmärsin sen kirjoitusmuodon olevan läpällä tehty mutta pointin todellinen: harva (edit2: isoilla)klubeilla tulee soittamaan.


Pitäiskö susta keskustella ihan vakavissaan, ku sä käyt jo punasena?


En mä käy punasella.

Nii en sit tiedä paljon sä oot matematiikalla, ohjelmilla ja puhtaalla mielikuvituksella visualisoinu äänenpaineen käytöstä erillaisissa geometrisisä tilavuuksissa, mutta ne kyllä kertoo subjektiivista kokemusta enemmän.


En ole tehnyt yhtään - kuten mainitsinkin, puhuin ihan pelkästään omasta kokemuksesta dj:nä joka on soitellut erilaisissa tiloissa - joista kaikkein pahimmat on juuri ne näennäisesti helpoimmat tilat.


Kaveri teki äänieristystä nyrkkisääntömallilla ja kertoi mulle, kuinka laskeminen on turhaa, koska paineet on kaoottisia. Näin oli rautakaupan infopisteellä opastettu. Mitä minä siihen vastaamaan...


En pysty itseäni ainakaan edelliseen lauseeseen yhdistämään - en tietääkseni moista sisältöä ole ulos suoltanut, jos olen, niin siitä täytyy olla vuosia aikaa.
Pete Input

Posts: 454

#129 • • Pete Input Asiantuntija
Noihin AKG:n luukeihin sen verran kommenttia, että....

Sillä ei ole vitun paskankaan merkitystä keikkakäytössä, että peseekö ne AKG:t äänellisesti Senkut vai ei. Keikkakäytössä vaan yksinkertaisesti ei ole parempia luureja saatavilla kuin Senkut. EI ainakaan tässä universumissa. PISTE!
(pitää siis ottaa huomioon myös kestävyys, keveys, istuvuus ja osien mahdollinen vaihomahdollisuus, joka on kyllä Senkuissa otettu huomioon.)

Itelläni mulla on kotikäytössä Denonin "hifi-kuupat", mallia AH-D750 ja keikkakäytössä Senkut.
Molempiin olen sataprosenttisen tyytyväinen ja molemmat ajavat asiansa, siellä missä niitä tarvitaan.


Kyllähän mäkin voisin ostaa Gradot keikalle.... mutta mutta.... ei niillä tee siellä hevon paskaakaan.

--
Input Sessions

Avatar
#130 • • Hexe Guest
Nyt alkaa mun 1999-vuosimalliset HD 25-1 kuulokkeet olla siinä kunnossa et on uusien paikka. Pitkäikäiset ja hyvät luurit.

Ajattelin ostaa samanlaiset, mutta sitten iskikin valinnan vaikeus. Tässä kun en ole muutamaan vuoteen näitä juttuja seuraillut niin huomasin että tarjolla on:

Sennheiser HD 25-1 II
Sennheiser HD 25-II
Sennheiser HD 25-13-II

Saman hintaiset kaikki.

Suosituksia?
Avatar
#132 • • Hexe Guest

Replying to sennheiser hd-25:

De Souza, 20.3.2010 08:51:

Eiks näissä ole erona vain se piuha? Suoraa lyhyempää, pidempää ja puhelinmallia kierteellä.



Joo katos vaa se onki noiden kahden 25-1 II ja 25-II ainut ero vissii, en oo lukenu varmaan kunnolla noita speksejä plärätessäni.

mutta sitten tos HD 25-13 II Oli merkintä 600 OHM ja nois edellämainituissa oli 70. Mitähän tää suomeks on?
Caro²

Posts: 5,301

#133 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2

Replying to sennheiser hd-25:

Hexe, 20.3.2010 09:12:
mutta sitten tos HD 25-13 II Oli merkintä 600 OHM ja nois edellämainituissa oli 70. Mitähän tää suomeks on?


Dj-käytössä ensisijainen kriteeri on se, että musat kuuluu. Jos nyt sattuu eteen vielä semmosta dj-mikseriä missä kuulokelähdössä ei ole riittävästi puhtia, niin 600ohmiset tuppaa soimaan jokseenkin hiljaa - tai sitten potikkaa joutuu ruuvaamaan ekstrapaljon, että saa musat kuuluviin.

Luurien impedanssit vaihtelee eri taajuusalueiden suhteen myös jonkun verran, mikä vaikuttaa siihen, että tietyille taajuuksille tulee jotain piikkejä (enempää perehtymättä, keski/yläbassot kuulemma sillä sektorilla).

Noista saanee enemmän dataa kun etsii sopivia käppyröitä ja speksejä, jotka ei toisaalta kyllä kiinnosta DJ:tä pätkän vertaa loppupeleissä. Se, että tuleeko noita piikkejä vai ei, riippuu kuulokevahvistimen ja kuulottimen yhteispelistä - joten siihen ei välttämättä pysty edes vaikuttamaan keikkatilanteessa, eikä sillä kyllä ole pahemmin merkitystäkään - kunhan se kuulokevahvistin jaksaa antaa riittävästi puhtia luureille.

EDIT: Tämä on siis se käytännön dj:n näkökulma. Jos meinaa luuri-hifiä harrastaa, niin sitten tilanne on aivan toinen.
Avatar
#134 • • Hexe Guest
Allright, kiitti pojat neuvoista!