Ensimmäiset levarit

185 posts, 10 pages, 74,894 views

PoisoN

Posts: 1,557

#163 • • PoisoN

Burncycle, 7.8.2006 22:33:
Mitä muuta kuin slipmatti ja RIAA muunnin tohon tarvii ihan kotikuunteluun?

Näin n00beja kun ollaan.



Eipä oikeastaan mitään oleellista. Levyharjaa kyl suosittelisin.
Burncycle

Posts: 106

#164 • • Burncycle Konttorirotta
Tuli sitten ostettua 100 euron RIAA korjain. Kuulemma se partcon palikka on erittäin vaatimaton. Tiedä sitten onko sillä käytännössä mitään väliä. Mutta siinä on nyt sitten kaksi plugia, eli MM tai MC! En ole varma kumpi minulla on. Eli neula on Ortofon Concorde pro. kumpi se nyt sitten on? Itse arvelin MM, mutta en ole varma. Ainakin se soi sillä. Toista en ole kokeillut.
Toinen mikä askarruttaa on teknarin säädöt. Mistä saa tietää mitä sen anti skatingin pitää näyttää? ilm. se riippuu neulan mm korkeudesta? Mikä kumma se nyt sitten on? Ja pitääkö se neulavarren alla oleva suuri pyörylä säätää jotenkin myöskin? (jos tosta nyt kukaan ymmärtää mitä mä tarkoitan) siis se jonka saa lukkoon sillä "lock" kytkimellä. En oikein saanut selkoa siitä manuaalista. Jotenkin sekava. Ja mistä mä saan sen neulan korkeuden tietää? Ortofonin sivuilla ei ollut mitään. Pitääkö itse ruveta mittailemaan?
z

Posts: 1,146

#165 • • z

Burncycle, 15.8.2006 12:09:
Mistä saa tietää mitä sen anti skatingin pitää näyttää? ilm. se riippuu neulan mm korkeudesta? Mikä kumma se nyt sitten on? Ja pitääkö se neulavarren alla oleva suuri pyörylä säätää jotenkin myöskin? (jos tosta nyt kukaan ymmärtää mitä mä tarkoitan) siis se jonka saa lukkoon sillä "lock" kytkimellä.



neulavarren alaisella pyörylällä taidat tarkoittaa korkeussäätöä, jolla saada säädettyä varren korkeus siten, että varsi on vaakasuorassa, kun neula on levyllä.

antiskaten säätäminen ei taida onnistua ilman blankoa vinyyliä, eli yleensä siis whitelabel, johon on prässätty vain toiselle puolelle. antiskatea säädetään siten, että neula pysyy paikallaan pyörivällä blankolla levyllä.

lisäksi kannattaa tsekata, että neulapainon säätö näyttää oikein, eli kun sen säätää nollaan (rasia&neula kiinni), niin varren pitäisi keikkua 'painottomana' (ei siis nousta ilmaan eikä laskea levyyn). sen jälkeen sit neulapaino neulakohtaisen suosituksen mukaiseksi.
Burncycle

Posts: 106

#166 • • Burncycle Konttorirotta
Mites sitten kun vaikuttaa siltä että joko mun slipmat on killissä tai sitten joku muu osa on sitä! Kun levyä pyörittää, niin se keikkuu ylös ja alas. Esim 45 nopeudella se aiheuttaa neulan hypyn tietyssä kohdassa. Ja siis olen kokeillut monilla levyillä, joten vika ei ole neulassa. Kumi slipmat (siis se joka tuli mukana) näyttää pöydällä tasaiselta, mutta pyöriessään soittimessa ei. Lisäksi minulla on kaksi technicsin kangas slipmattia, mutta näissä sama efekti esiintyy. Koska "kangas" slipmatit ovat huopamaista kangasta, niin epäilen näiden osalta mahdollista valmistusvirhettä. Voiko asian jotenkin korjata itse? (esim kastelee ja laittaa prässiin painavan kirjan alle?) Vai voiko vika olla niinkin radikaali kuin että itse metallipyörylä olisi jotenkin vinossa? Ja voiko sille sitten enään tehdä mitään? Mikään osa ei tippunut tai näyttänyt vahingoittuneelta kokoamis vaiheessa.
Caro²

Posts: 5,301

#167 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Burncycle, 15.8.2006 12:09:
Mutta siinä on nyt sitten kaksi plugia, eli MM tai MC! En ole varma kumpi minulla on. Eli neula on Ortofon Concorde pro. kumpi se nyt sitten on? Itse arvelin MM, mutta en ole varma.


Kaikki dj-neulat on MM-rasioita (Moving Magnet), MM-rakenne on omalla tavallaan parempi verrattuna MC-rasiaan, johtuen rakenteellisesta edusta neulan vaihtoa silmällä pitäen. MC-rasiassa (Moving Coil) neulan vaihto ei yleensä ole laisinkaan mahdollista, vaan koko rasia pitää vaihtaa kerrallaan. Ero on siis suomeksi sanottuna siinä, että MM-rasiassa neulavarren päässä liikkuu magneetti kelan sisällä. MC-rasiassa neulavarren päässä taas on kela.


Toinen mikä askarruttaa on teknarin säädöt. Mistä saa tietää mitä sen anti skatingin pitää näyttää?


miikkah, 15.8.2006 12:36:
antiskaten säätäminen ei taida onnistua ilman blankoa vinyyliä, eli yleensä siis whitelabel, johon on prässätty vain toiselle puolelle. antiskatea säädetään siten, että neula pysyy paikallaan pyörivällä blankolla levyllä.


Anti-skating'n tarkoitus on nimensä mukaisesti olla "anti"-voima skating-ilmiölle. lautasen pyörimissuunnasta ja neulan kulmasta johtuen neula pyrkii kohti pyörivää keskiötä (Skating). Anti-skating kumoaa tämän voiman vetämällä neulaa kohti ulkoreunaa. Asteikko on tehty niin, että anti-skating arvon tulee olla sama kuin neulapaino (olettaen, että painon kalibrointi on suoritettu oikein)


ilm. se riippuu neulan mm korkeudesta?


Antiskating ei riipu neulan korkeudesta mutta äänivarren asento riippuu. Sitä ilmeisesti hait?
Antiskating on se pieni pyörylä siinä äänivarren oikealla puolen, jonka asteikko on 0-3 (ennen Teknarin MK4-mallia, ja 0-6 MK5-mallista eteenpäin).


siis se jonka saa lukkoon sillä "lock" kytkimellä.


Kun korkeus on säädetty, niin lukitse se lock-kytkin, muuten ripustus huojuu.


Ja mistä mä saan sen neulan korkeuden tietää? Ortofonin sivuilla ei ollut mitään. Pitääkö itse ruveta mittailemaan?


Korkeussäätö on 0-6mm kaikissa malleissa. Korkeudensäätö riippuu niin levymaton kuin neulankin korkeudesta (mutta ei neulapainosta käytännössä). Ilmeisesti tästä johtuen mitään suoria "korkeuksia" ei edes nykysin juuri ilmoiteta varsinkaan ortofonin sivuilla. Korkeus tulisi asettaa niin, että kun neula on uralla on äänivarsi suurinpiirtein vaakasuorassa, tai hieman laskevassa asennossa äänivarren ripustuksesta kohti neulaa.

Burncycle, 16.8.2006 14:52:
Esim 45 nopeudella se aiheuttaa neulan hypyn tietyssä kohdassa. Ja siis olen kokeillut monilla levyillä, joten vika ei ole neulassa.


Pyöritä kevyemmällä kädellä. Levylautanen keikkuu kyllä sivulta toiselle pari milliä jos painat sitä ylhäältä alaspäin. Epäilisin, että kokemattomuutta käytät ihan liikaa voimaa painaessas sitä lautasta. Ota matot ja kaikki pois, laita levylautanen pyörimään ja katso sivustapäin keikkuuko se vai ei. Matoissa se vika tuskin on, jos on oikeasti vikaa, niin luulis sen olevan keskitapin kulmassa.
Olettaen, että siulla tosiaan on teknari?


Koska "kangas" slipmatit ovat huopamaista kangasta, niin epäilen näiden osalta mahdollista valmistusvirhettä.


Kyllä ne valmistusvirheet on yleensä käyttäjässä. Huopamatot valmistetaan yksittäisin kappalein, joten aika hieno todennäköisyys, että kaksi mattoa on viallisia ja vieläpä eksynyt samalle henkilölle.
Burncycle

Posts: 106

#168 • • Burncycle Konttorirotta

Caro², 16.8.2006 15:06:
---


Pyöritä kevyemmällä kädellä. Levylautanen keikkuu kyllä sivulta toiselle pari milliä jos painat sitä ylhäältä alaspäin. Epäilisin, että kokemattomuutta käytät ihan liikaa voimaa painaessas sitä lautasta. Ota matot ja kaikki pois, laita levylautanen pyörimään ja katso sivustapäin keikkuuko se vai ei. Matoissa se vika tuskin on, jos on oikeasti vikaa, niin luulis sen olevan keskitapin kulmassa.
Olettaen, että siulla tosiaan on teknari?


Kyllä ne valmistusvirheet on yleensä käyttäjässä. Huopamatot valmistetaan yksittäisin kappalein, joten aika hieno todennäköisyys, että kaksi mattoa on viallisia ja vieläpä eksynyt samalle henkilölle.



Kiitos ensinäkin vastauksista. Moni asia selkisi.
Toiseksi, en juuri skrätsää, joten käteni eivät ole lähelläkään levyä kun neula hyppii. Tosin huomasin että ne matot rupee "toimii" paremmin. Eli ilmeisesti matot taittuivat hieman kotimatkalla kaupasta, jonka takia ne olivat hieman mutkalla. Oltuaan kirjan alla pöydällä kaksi päivää on hyppiminen vähentynyt. Ja lopuksi.. Tottakai se teknari pitää olla! *vähän turhan ylpee uudesta lelusta*
Caro²

Posts: 5,301

#169 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Burncycle, 16.8.2006 22:54:
-clip-


Yhtään väheksymättä klubbarin (tai plattarin) tarjontaa, niin mr-dj.org on sellanen saitti, josta löytyy yleensä apua kaikenmaailman dj-puolen ongelmiin. toimii myös irkissä samaisella nimellä :)
laeski^

Posts: 478

#170 • • laeski^ LaiskaLäski
önkös stanton t-60 ja t-80:ssä sama moottori???? ja onks toi t-80 paaaljon parempi ku t-60:nen??

ku hinta eroo noil uutena o 100e.... ni kantsiiks ostaa tota 100e kalliimpaa vehjettä... ois eka levari eva, ja tulee iha vaan ja ainostaa hima käyttöön... ni ei pahemmi tarvii olla mitää kummosempii ominaisuuksii, ja kestävyyttäkää tarvii pahemmi olla ku eihä ne himas kovinkaa koval rasituksel oo (ku lähinnä harjottelen viel vaik kui pitkää pelkästää biittien kohalle saamist....)
Damien

Posts: 2,882

#171 • • Damien [tr3ox]
Ja kannattaa muistaa, mitä paskempit /kämysempi dj-setti, sitä parempi DJ.
Jos ne sun ekat levarit on kaljasta tahmeet +-16-20%, pitchi juoksee ja levylautaset heiluu miten sattuu, voit olla satavarma että susta tulee ihan guru miksaaja kun niillä treenaat. Sit ku pääset ekan kerran "oikeisiin" kemuihin soittamaan jollain "EI SAA RUUVATA SUPER Mk5 HOUSEPERSETEKNAREILLA", nii voit poltella rauhassa tupakkia ja juoda kalijaa.

nimimerkillä: -välillä huvittunut ilme kasvoilla kun joku on valitellu premin teknarin pitsin juoksevan-
Caro²

Posts: 5,301

#172 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2

Damien, 25.8.2006 13:37:
Ja kannattaa muistaa, mitä paskempit /kämysempi dj-setti, sitä parempi DJ.
Jos ne sun ekat levarit on kaljasta tahmeet +-16-20%, pitchi juoksee ja levylautaset heiluu miten sattuu, voit olla satavarma että susta tulee ihan guru miksaaja kun niillä treenaat. Sit ku pääset ekan kerran "oikeisiin" kemuihin soittamaan jollain "EI SAA RUUVATA SUPER Mk5 HOUSEPERSETEKNAREILLA", nii voit poltella rauhassa tupakkia ja juoda kalijaa.

nimimerkillä: -välillä huvittunut ilme kasvoilla kun joku on valitellu premin teknarin pitsin juoksevan-



Jeps. Biittaushan sen deejiin on aina tehnyt *piis*

Nimimerkillä: Nopea agressiivinen vaihto (kun soitin ei pysy biitissä yli 15sekuntia).

Kyllä sitä arvostaa kunnolla toimiva soittimia siinä vaiheessa kun pitää ihan aikuisten oikeesti ruveta soittamaan nopeasti. Vaihdon jälkeen saman tien seuraavaa lättyä sisään. Voihan sitä kuluttaa aikaa tappelemalla ja opettelemalla jonkin soittimen omituisuuksia - mielummin kuitenkin soittaa standardikalustolla. Ja hyvähän sitä on huvittuneena katsoa toisen tuskastelua premin levarin kanssa jos siihen on itse tottunu..

Kylläkyllä..

EDIT: Niin tosiaan, sitte jos veivaa vaikkapa kolmella tai useemmalla soittimella, ni saattaa olla, että arvostaa toimivaa soitinta vähän eri tavalla *hihu*
Sepistö

Posts: 621

#173 • • Sepistö eläin saalistaja

Caro², 16.8.2006 15:06:
---
miikkah, 15.8.2006 12:36:
antiskaten säätäminen ei taida onnistua ilman blankoa vinyyliä, eli yleensä siis whitelabel, johon on prässätty vain toiselle puolelle. antiskatea säädetään siten, että neula pysyy paikallaan pyörivällä blankolla levyllä.
---
Anti-skating'n tarkoitus on nimensä mukaisesti olla "anti"-voima skating-ilmiölle. lautasen pyörimissuunnasta ja neulan kulmasta johtuen neula pyrkii kohti pyörivää keskiötä (Skating). Anti-skating kumoaa tämän voiman vetämällä neulaa kohti ulkoreunaa. Asteikko on tehty niin, että anti-skating arvon tulee olla sama kuin neulapaino (olettaen, että painon kalibrointi on suoritettu oikein)



Toi asteikko tuntuu olevan vähän sinne päin ja sen takia monessa paikassa neuvotaan toi miikkah:n esittämä tapa, eli katotaan ettei neula lähde liikkuu vinyylin prässäämättömällä puolella. Ainakin jos ei skrätsää niin tolla tavalla pitäis käsittääkseni löytyä optimiasento.
Caro²

Posts: 5,301

#174 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Sepistö, 25.8.2006 14:55:
Toi asteikko tuntuu olevan vähän sinne päin ja sen takia monessa paikassa neuvotaan toi miikkah:n esittämä tapa, eli katotaan ettei neula lähde liikkuu vinyylin prässäämättömällä puolella. Ainakin jos ei skrätsää niin tolla tavalla pitäis käsittääkseni löytyä optimiasento.


Toki. Kannattaa pitää myös mielessä se, että jos pöytä on hitusenkin vino, ni homma on taas eritavalla.
thomas

Posts: 5,618

#175 • • thomas

Tirppa, 25.2.2006 13:28:
http://www.dj-technik.de/onlineshop/reloop-rp-6000-mk-5-s-turntable/dj-equipment/tqs/42_356/id/1652

siitä alottelijalle "halvat" "teknarin tappajat" :)



uskokaa tai älkää mut noi on tehty stantonin str8-150 moottorin pohjalle ja samaa oem-rautaa käyttävät mm SYNQ, ACURA, CITRONIC yms. eli nuo kaikki mallit on aivan identtisiä toisiensa kans. uskoisin että ihan hyvä valita ensimmäiseksi levariksi jos siihen teknariin ei ole varaa.
Caro²

Posts: 5,301

#176 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Tirppa, 25.2.2006 13:28:
siitä alottelijalle "halvat" "teknarin tappajat" :)


Ei o kyl tullu viel ainuttakaan merkkiä eteen, joka oikeesti istuis tuohon termiin. Paitsi teknarin uudempi malli mk2 -> m3d.

Tässä yks teknarin tappaja kuvan oikeessa reunassa ( http://klubitus.org/kuva.php?id=20930 ) - asiasta tietävät varmaan ymmärtää ainakin yhden asian missä kohdassa menee homma vituiksi.
gerry

Posts: 979

#177 • • Edited gerry

laeski^, 25.8.2006 12:46:
önkös stanton t-60 ja t-80:ssä sama moottori???? ja onks toi t-80 paaaljon parempi ku t-60:nen??

ku hinta eroo noil uutena o 100e.... ni kantsiiks ostaa tota 100e kalliimpaa vehjettä... ois eka levari eva, ja tulee iha vaan ja ainostaa hima käyttöön... ni ei pahemmi tarvii olla mitää kummosempii ominaisuuksii, ja kestävyyttäkää tarvii pahemmi olla ku eihä ne himas kovinkaa koval rasituksel oo (ku lähinnä harjottelen viel vaik kui pitkää pelkästää biittien kohalle saamist....)



Mul on 2kpl t.60 ja hyvin toimii.... Mä en varma vaiha niitä ikinä teknareihin, sanokaa mitä sanotte:D Ei ne teknareit hakkaa, ei suinkaan, mut himakäytös kun noil soittelee pysyy tatsi hyvin käsissä. Eipä ole valittamista ollut. Pysyvät temmos jne... Jos on kysyttävä kysy ihmees lisää.

Korostan kuitenkin kotikäyttöä, noitten muovinen runko tuskin päivittäistä routausta ilman asiallista chasea kestää.

Ja bileis on sit taas ah niin ihana soitta teknareil;) Kotiin en oo vielä pätevää syytä keksinyt ostaa teknareit.... Jos keksis niin voisin harkita.

--
by B.C.S

laeski^

Posts: 478

#178 • • laeski^ LaiskaLäski
nyt on sit postis tulos uuden karhee stantonin t60:nen pinohiiren cdj-100s:än kaveriks *jiihaa*

*jei*

ja sit joskus ku saa taas tarpeeks rahaa haalittuu säästöön ni ostan ehkä toisenki... samallaisest en tiiä, mut kummiski toisen levarin..
laeski^

Posts: 478

#179 • • Edited laeski^ LaiskaLäski
dodii, nyt o eka levari (stanton t-60) hommattu ja ihan ok vehkeeks todettu..

mut ny pitäs hommaa toinen viel, ku ei tol cd soittimel oo nii kiva soitella ku vinyylil...

harkinnas ois

Reloop RP-1000 mk3
Reloop RP-2000 mk3
Numark TT 1650
Omnitronik DD 2250 tai toinenki
Stanton T-60

jotenka ne kel ois jtn kokemust tai kuullu jtn kommenttii noist ni ois kiva kuulla niit *joo*

ja miks just noit kelailen *ding*
kaikki o siin 200e hintaluokas, eli ei pahan hintasii. tulee ihan vaan hima käyttöön. ja kyl mun mielest o hyvä alottaa harjottelu "paskoil" vehkeil, ni osaapaha ainaki soittaa jtn sit tulevaisuudeski... ettei iha kerma pyllyks kehity *tirsk*


edit. numarkin TT 1650 lähti tilaukseen *hihu*
pingving

Posts: 46

#180 • • pingving
mulla on saman kaltainen ongelma kuin Burncycle:lla paitsi että levylaitanan on se mikä huojuu (teknari) ja olen nytten yrittänyt katsoa levylautasen alle mutta en ole saanut lautasta pois. eikö se vain pidä nostaa ylöspäin ilman mitää voimaa? tuo huojuminen on kyllä aika rasittavaa, onko olemassa jotain millä asian voi korjata?