Ana:
SI SÄ LU KU TAI TO. Lisäänkö tavuviivat?
Ei tarvitse. Perustelet näkemystäsi siitä, että vankeusrangaistuksen pointti on riistää vapaus sillä, että tämänhetkisen vankeusrangaistuksen pointti on riistää vapaus.
Ihmisoikeudet ja yleinen suomalainen vankeinhoitoetiikka, mikä ei hyväksy orjuutta edes rangaistuksena.
Minä en näe sitä orjuutena, että ihminen joutuu tekemään töitä elääkseen.
Tarkoituksena on siis luonnollisesti pakottaa vangit tekemään vain ja ainoastaan sen verran töitä, että he kustantavat oman elämisensä, mikäli haluavat elää.
Et sä voi vetää tähän nyt jotain avovankeja rinnastuksena, kyseessä on aivan toisenlainen rangaistusmuoto kuin mistä me nyt puhumme.
Täh? Avovankila on
vankila. Ihan siinä missä muutkin vankilat. Minun käsitykseni mukaan se, että minkä rikoksen sinä olet tehnyt ei mitenkään rajaa niitä vaihtoehtoja millaiseen vankilaan sinut sijoitetaan, vaan tämä määräytyy varsinkin tuomion myöhemmässä vaiheessa mm. käytöksesi perusteella. Jos käyttäydyt hyvin niin voit saada siirron avovankilaan, jossa voit toteuttaa tiseäsi.
Pyyteettömään? Vangit menettävät vapautensa, yhden perusoikeuksistaan. Ei kukaan vankilassa lorvi, vaan istuu lain asettamaa tuomiotaan.
Niin. Pyyteettömään. Vanki on menettänyt vapautensa määräajaksi seurauksena tekemästään rikkomuksesta. En minä tässä vaiheessa enää laskisi siellä vankilassa istumista vapauden menettäneenä asiaksi, joka meidän täytyy pyytää vangeilta.
Onko vankilassa istuminen sinun mielestäsi nyt siis vangin työ josta yhteiskunta maksaa hänelle rahaa, eikä häneltä voida pyytää sen enempää?
Nyt tipuin kärryiltä.
Ikävää :)
Entä jos yksilö on onnellinen lorviessaan kotona ja tehdessään mahdollisimman vähän pysyäkseen onnellisena? Tämä yksilö ei välttämättä tuota mitään, eikä hänellä aikasempien todistelujesi pohjalta ole siis minkäänlaista arvoa. Välinearvoa, siis.
Tällä yksilöllä voi silti olla potentiaaliarvoa, vaikkei hän suoranaisesti tuotakaan yhteiskunnalle mitään. Samalla tavoin kuin lapsilla on. Tämäkin henkilö saattaa vielä jonain päivänä olla jollekin avopuoliso ja isä, vaikkei tällä hetkellä mitään teekään. Yksilö ei myöskään ole haitaksi kenellekään jos elää vain omissa oloissaan, joten yhteiskunnan ei minun mielestäsi pitäisi hänen elämäänsä puuttua muulla tavoin kuin sellaisella tuella, jonka ihminen potentiaaliarvonsa takia yhteiskunnan yleisen mielipiteen ansiosta tarvitsee.
Puhuit tunteiden arvottamisesta, ja kun kysyin tunteiden arvottamisesta, vastasit ettei tunteilla ole materiaalista arvoa. eh?
Mitenkä sen sisälukutaidon kanssa olikaan? Jos sanon, että tunteiden arvoa ei ole sidottu materiaaliseen arvoon niin se ei tarkoita sitä, että tunteet ovat materiaalisesti arvottomia vaan sitä, että tunteen ja materiaalin arvon suhdetta ei ole kiinnitetty. Emme siis voi laittaa hintalappua jollekin tunteelle siksi, että sen arvo vaihtelee tilanteesta toiseen.
Miten tää yksilön onnellisuus ja tyytyväisyys liittyy tähän sun arvomaailmaas?
Yksinkertaisesti siten, että mikäli muilla on kivaa niin se mahdollistaa myös sen, että minulla on kivaa.
Millä tasolla yksilön omilla tarpeilla on enemmän sijaa kuin yhteisön tarpeilla?
En ymmärrä kysymystä. Yhteisöllä ei varsinaisesti ole tarpeita vaan yhteisön jäsenillä on tarpeita. Mitä tarkoitat?
Ja mille tasolle asetat esim. sen kehitysvammaisen orpolapsen onnellisuuden suhteessa hyödyttömyyteen yhteiskunnassa? Vai lähdetkö siitä, että jos ihminen on hyödytön ja onneton, on ihan asiallista terminoida kyseinen yhteiskunnan syöpäläinen, sen sijaan että etsitään joitakin muita ratkaisuja yksilön ongelmaan, vaikka tämä etsintä tuhlaisikin resursseja, joita voitaisiin käyttää muuhun, mielestäsi tärkeämpään.
Näkemykseni mukaan ihminen tulee osaksi yhteiskuntaa siinä vaiheessa kun jo yhteiskunnassa olevat ihmiset antavat tälle ihmiselle niin paljon arvoa, että tämän ihmisen omien tarpeiden tyydytäminen alkaa hyödyttämän yhteiskunnassa olevia ihmisiä.
Mikäli kukaan ei arvosta tätä orpoa vammaista lasta niin paljoa, että olisi valmis sen adoptoimaan niin näkisin, että yhteiskuntamme yksilöt eivät anna lapselle niin paljoa arvoa, että sen elämän ylläpitäminen hyödyttäisi yhteiskuntaa. Tällöin tämä orpo vammainen lapsi ei ole osa yhteiskuntaa.
Tällöinkään meidän ei luonnollisesti pitäisi suinpäin rynnätä tappamaan tätä lasta vaan antaa sen olla omissa oloissaan. Totuus kuitenkin on se, että jos lapsen jättää vain olemaan omissa oloissaan niin se ei selviä hengissä ja kärsii, joten se olisi parempi lopettaa - ihan vaikka vain siitä syystä, että meille ei tulisi paha mieli katsellessamme tai miettiessämme kituvaa lasta.
Mä en ymmärrä miten sä voit laskea matematiikkaa kysymysmerkeillä.
Ei tässä ole kysymys matematiikasta, vaikka formaali logiikka perinteisesti lasketaankin ainakin osittain matematiikan piiriin. Mutta todettakoon nyt kuitenkin, että matematiikan säännöt pitävät paikkaansa vaikka kaikki laskettavat muuttujat olisivat tuntemattomia.
Veikkaaminen ei ole loogista tai rationaalista, vaan intuitiivista ja inhimillistä.
Sulla on aika hassu käsitys loogisesta ja rationaalisesta.. Annetaanpa esimerkki:
Sinä kävelet kadulla. Oletat, että on 0,0000000000000001% mahdollisuus, että kun otat seuraava askeleen niin maanjäristys tekee eteesi railon ja syöksyt kuolemaan. 99,9999999999999999% mahdollisuudella pääset kuitenkin haluamasi askeleen eteenpäin.
Olet nyt siis sitä mieltä, että se ei ole loogista ja rationaalista päättää, että on turvallista astua askel eteenpäin? Tällaisen oletuksen tekeminen olisi täysin epäloogista ja irrationalista?
Meillä selkeästi on erilainen käsitys loogisesta ja rationalisesta, sillä minun näkemyskeni mukaan on täysin loogista ja rationaalista sanoa, että on älykästä astua askel eteenpäin, vaikken tiedäkään tätä 100% varmuudella.
Eikö siis koskan ole loogista ja rationaalista veikata?
Koko maailmaa, ja varsinkin ihmisiä koskevia asioita ei voi ajatella kylmän loogisesti, tai päädytään väkisinkin nihilistiseen tai totalitääriseen ratkaisuun yleisen turvallisuuden nimissä.
Kuten ehkä olet huomannut, minä näen asian hieman erilaisella tavalla. Ikävää, että sinä et kykene näkemään muuta kuin tällaisia skenaarioita.